Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-15, 12:29   #31
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

"Tar personen emot bidrag ska han lägga tiden på att söka jobb och inte lägga kraften på poker"

Först och främst är a-kassan inget BIDRAG, det är en försäkring....

För det andra så nej, han ska inte förväntas lägga ALL sin tid på att söka jobb....dynget har 24 timmar....du kan inte rimligtvis tycka att han ska lägga ner all sin vakna tid på att söka arbete?
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 12:40   #32
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 75
Sharp$: 2015
Standard

Ok, kanske är en viss skillnad mellan a-kassa och socialbidrag. Men om han tjänar pengar på pokern anser jag det är helt i sin ordning att pengar dras från a-kassan.
zeke är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 20:32   #33
zz
 
zzs avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 329
Sharp$: 362

ZZ
Stats: 16 - 22 - 1
ROI: 127.54%
Vinstprocent: 42.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shell Peppe Visa inlägg
Givetvis är vår ambition att vara vinnande det är väl på Sharps vi hänger & inte RoK
Nu vart jag fan lite nyfiken här.
Någon som vet rent praktiskt hur dom går tillväga om dom misstänker något olagligt?
Jag betvivlar starkt att dom bara lyfter på luren & kräver alla transaktionsuppgifter från MB & exempelvis Pinnen, har för mig att dom är rätt hårda när det gäller att lämna uppgifter i tredje hand dessutom.

Vi målar upp ett scenario här.

Person 1: Kalle 24 år arbetslös går på A-kassa lirar internet poker hela dagarna & tjänar rätt bra på det. Högt casch flöde in & ut mellan kontona mestadels in då Kalle är duktig.

Person 2: Ulf 29 år jobbat på posten hela sitt vuxna liv, betalar skatt & gillar att ta sig en grogg då och då, spelar mestadels stryktips på SvS, men nu har en polare tipsat han om Pinnacle sports, Ulf är på lyset & lägger ett tok bet som sitter, Ulf vinner 30k & är snabb att casha ut. 1 insättning 1 uttag Ulf drar sig tillbaka & köper en begagnad skoter, livet leker.

Person 3: Clemens 40 år egen företagare, jobbat hela sitt vuxna liv,aldrig lyft ett bidrag. Har varit hobbyspelare i många år, men nu tagit klivet upp till lite mer seriös betting då han lärt sig hantera mm & värdera odds korrekt. Använder sig mest av Pinnacle & 5Dimes.
Hans konton trafikeras var tredje månad av ganska stora summor, även här mestadels in.

Person 4: Sofi 36 år arbetslös eller som hon kallar det hemmafru med ambitioner. Nolltaxerar, lyfter inga bidrag bortsett från barnbidrag. Spelar mestadels nätpoker & en del bingo. Har många bookies men använder sig mest av skandinaviska. Använder bara kreditkort vid in & uttag. Hennes konto trafikeras dagligen men inga större summor dock.

Person 5: Lennart 54 år Jobbar med aktier & fonder åt välkänt försäkringsbolag. Lennart är en pokerräv av rang lirar 4 kvällar i veckan både på skandinaviska & amerikanska siter. Använder sig av både MB & direkta banköverföringar. Här snackar vi stora summor som vandrar mellan kontona då Lennart är tät & lirar därefter.

Vilken av dessa personer löper störst risk att bli granskad?
Alla bryter mot lagen om jag förstått det rätt.
Hur gör denna grupp som ZZ talar om utgallringen?
Vilka kriterier används, jag har väldigt svårt att tro att man är konsekvent i dessa bedömningar.
Lite sen reply men har varit tvungen att göra lite annat ett par dagar..

Generellt:

MB är INTE hårda på att lämna ut info till skattemyndigheter, då ryker deras licens all världens väg. Pinnacle kan möjligtvis vara det, men vad gagnar det dig? Bevisbördan är på dig att visa vart pengarna kommer ifrån så skatteverket kommer inte ens fråga pinnacle om uppgifter, de kommer fråga dig om uppgifter från pinnacle och sen möjligtvis dubbelkolla dem med pinnacle. Vill inte pinnacle ge uppgifterna till skatteverket då så är det DU som får skatta på det hela. DU som har bevisbördan.

Som jag även skrivit i en tidigare tråd så jobbar skatteverket såhär:

De har ett datasystem som automatiskt matas med info från banker, kronofogde, bilregister osv osv... För att inte få in för mycket info och kräva för mycket info så finns det vissa gränser för tex banköverföringar som troligtvis ligger på ca 150k.

Som GRUNDREGEL rapporteras därför inte transaktioner till skatteverket under detta belopp.

Nu är det dock så att skatteverket vet vilket bank-kontonummer (denna info har jag fått från en säker källa) MB har när de betalar ut till bankerna. Så vad är då deras nästa steg? Skulle jag skapa filtret skulle jag begära in alla utbetalningar över sig 1000kr från MB och sätta som villkor att alla som inte har F-skattesedel blir träffade. Hur många utom de som driver internetföretag FÅR pengar till sitt konto från MB? Kan inte vara speciellt många. Sen kan man sätta villkoret att om det totala beloppet inte överstiger 10 000 av dessa så skall man inte träffas.

Nu säger jag inte att det är såhär de gör men killen som sköter det hela måste vara med lite i matchen eftersom han försökte få Cyntax ombord som bevisligen är väl insatt i ämnet och dryftat dessa frågor oändligt många gånger på nätet.

Varför har ingen åkt dit tidigare? Det man ska ha klart för sig är att det inte varit prio tidigare och de som fastnat har gjort antingen:

1. Tagit ut så stora belopp att de blivit träffade av bankernas gränser.

2. Inte haft någon inkomst alls, varit inom en viss ålder (20-35) och man. Möjligt att personen köpt saker som syns hos skatteverket såsom bil, bostad (både hus och bostadsrätt) och möjligtvis båt/MC men inte helt säkra på de två sista.

3. Fastnat i något annat som föranleder att skatteverket begär ut kontoutdrag. (Mest vanligt troligtvis att man har gjort kapitalvinster som inte deklarerats på ett fullständigt vis)

Skillnaden mot förr är alltså att filtren sannolikt kommer ändras, detta har en viss släpningstid innan det får effekt. Det du/ni tog ut under 2010 ska ju deklareras 2011 och hamnar inte under luppen förens tidigast maj/juni 2011.

Så om vi ska applicera detta på fallen ovan:

1. Blir sannolikt träffad, även med det gamla systemet lider han en risk.

2. Kanske klarar sig om pengarna kom direkt från bookien då jag inte vet om de har deras bankkontonummer. Om det sker via MB kan han ligga pyrt till.

3. Kanske klarar sig om beloppen understiger 150k, kanske inte. Kör han MB kanske han klarar sig för att han är egen företagare men de är bara min egen spekulation.

4. Osäker på om hon åker dit, beror på hur nitisk personen är. Syns det 10bolag som handläggaren ser är europeiska kanske han inte orkar gräva i de andra om det är mindre summor. Oklart om hon träffas med.

5. Slarva inte med din deklaration Lennart! Om han fyllt i sin kapitalblankett klanderfritt kanske han klarar sig om inte beloppen överstiger de 150k eftersom mycket pengar vandrar in/ut på ahns konto. Använder han Avanza eller liknande ligger han troligtvis mer pyrt till.

Hoppas det hjälper någon att förstå hur det fungerar. Jag är som sagt ingen expert men har jag riktigt tur så kommer jag jobba med just detta i sommar.
__________________
"Fail to prepare, prepare to fail"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+10), Wagner (+5), Soap (+10), KP (+10), Andy90 (+1)
zz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 21:13   #34
 
Shell Peppes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blue Berry Hill
Inlägg: 1 045
Sharp$: 987

NHL Grind 14-15
Stats: 19 - 31 - 3
ROI: 93.74%
Vinstprocent: 38.00%

Standard

Grymt intressant läsning ZZ!
Hatten av för du tog dig tid

Ang. gränserna du tror ligger på 150k gäller dom under en 12 månads period, eller gäller det per transaktion?

Här hänger jag inte riktigt med:
2. Kanske klarar sig om pengarna kom direkt från bookien då jag inte vet om de har deras bankkontonummer. Om det sker via MB kan han ligga pyrt till.

Vad är skillnaden om degen kommer direkt från bookien eller MB, Gick vi inte efter kriteriet storlek på summan inte vem som gör insättningen?

Senast redigerad av Shell Peppe den 2011-03-16 klockan 21:18.
Shell Peppe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 21:49   #35
zz
 
zzs avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 329
Sharp$: 362

ZZ
Stats: 16 - 22 - 1
ROI: 127.54%
Vinstprocent: 42.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shell Peppe Visa inlägg
Grymt intressant läsning ZZ!
Hatten av för du tog dig tid

Ang. gränserna du tror ligger på 150k gäller dom under en 12 månads period, eller gäller det per transaktion?

Här hänger jag inte riktigt med:
2. Kanske klarar sig om pengarna kom direkt från bookien då jag inte vet om de har deras bankkontonummer. Om det sker via MB kan han ligga pyrt till.

Vad är skillnaden om degen kommer direkt från bookien eller MB, Gick vi inte efter kriteriet storlek på summan inte vem som gör insättningen?
Njaa jag skrev lite högre upp att de har MB:s kontonummer och troligtvis kommer begära in dessa. Det innebär att när pengar kommer från MB till ditt bankkonto så loggar banken detta och informationen skickas till skatteverket. Skillnaden med bookien är ju att denne har ett annat bankonto-nummer än MB. Fcik jag gissa skulle jag därför påstå att pinnacle är någon de kanske har luppen på men kommer pengarna från tex Dafabets bankkonto så är väl risken ganska liten att de begär uppgifter från just det bankkontot per automatik.
__________________
"Fail to prepare, prepare to fail"
zz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 22:57   #36
zz
 
zzs avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 329
Sharp$: 362

ZZ
Stats: 16 - 22 - 1
ROI: 127.54%
Vinstprocent: 42.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shell Peppe Visa inlägg
Grymt intressant läsning ZZ!
Hatten av för du tog dig tid

Ang. gränserna du tror ligger på 150k gäller dom under en 12 månads period, eller gäller det per transaktion?

Här hänger jag inte riktigt med:
2. Kanske klarar sig om pengarna kom direkt från bookien då jag inte vet om de har deras bankkontonummer. Om det sker via MB kan han ligga pyrt till.

Vad är skillnaden om degen kommer direkt från bookien eller MB, Gick vi inte efter kriteriet storlek på summan inte vem som gör insättningen?
Såg inte den frågan först...


Det råder delade meningar om det.. Min chef förra sommaren sa att det kunde vara sammanlagt men de flesta påstår att det är per transaktion. Möjligt är att ett visst antal över säg 40k (ett prisbasbelopp) också ger utslag.
__________________
"Fail to prepare, prepare to fail"
zz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:19   #37
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

SBR har intervjuat en "senior trader" hos pinnacle och ställde frågan till dom.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=S-YHHmSxX_w[/ame]

Case closed?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+5)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:04   #38
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 54
Sharp$: 2420
Standard

Är ju offtopic men iaf så kan ju Sportmarket användas skattefritt nu när dom flyttat till Cypern. Är väl ett helt ok alternativ för asiatiska odds...

https://www.5pmarket.com/index.aspx
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
zz (+20)
larzzon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td