Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-09-17, 21:51   #1
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Sjuttifem - Ingo analyserar V75


Jag har sedan en kort tid tillbaka drivit en egen sida där jag har lagt upp analyser, ranking och spelförslag till V75. Efter att ha fått prova det en stund så har jag bestämt mig för att flytta över allt hit till sharps. Sharps är redan Sveriges största spel- och sportforum och jag ser bara fördelar med att lägga ner mitt arbete här istället för att försöka bygga upp något nytt.

Jag kommer att lägga ut analyser till de V75-omgångar som jag har tid att göra ett noggrant jobb med och förhoppningsvis kommer det ut analyser en gång i veckan.

Jag lägger ner mycket tid på att analysera loppen. Ser gamla lopp i lopparkivet, lyssnar på intervjuer och försöker ta reda på exakt hur loppen kommer att bli körda. Jag bygger en rank varje vecka och bygger sedan mitt spel efter den ranken. Jag rankar efter hur spelvärd jag tycker att en häst är och den hästen som jag tycker har högst segerchans i loppet behöver inte nödvändigtvis rankas först. Jag spelar hellre för att vinna en miljon en gång, än att vinna hundra tusen nio gånger.

Jag lägger ner väldigt mycket tid på trav och ofta flera timmar om dagen för att analysera en V75-omgång. Jag är tacksam för all positiv feedback jag har fått tidigare och jag hoppas att ni som har följt mig tidigare fortsätter att göra det även här.


För att hålla det lite städat och fint här i speldagboken så försöker vi hålla den här sidan till enbart analyserna och övrigt som jag lägger ut. Har ni egna tips eller tankar så får ni gärna dela med er av det i de trådar som redan finns ägnat för det. Ni är självklart välkommen med frågor om det är något ni undrar över. Om ni gillar det ni läser får ni gärna lämna några sharp$ efter er.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+20), Lazlo (+10), Executive (+2), GGS (+5), Torstens (+10), marqz (+5)

Senast redigerad av dingo1337 den 2017-09-17 klockan 21:57.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 00:09   #2
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

V75 Färjestad 23 september

Unionstrav på Färjestad och många utländska ekipage sätter färg på omgången. Björn Goop brukar alltid ha iordningställt när det är V75 på hemmaplan och han kommer säkert att vinna något lopp även den här gången. Omgångens bästa spik är klar favorit på norska toton just nu medan han knappt är spelad i Sverige.

Spelförslag kommer under fredagen.


Omgångens bästa spik: 2 Flashing Boko (V75-5)

Omgångens bästa lås: 11 Staro Ivy League - 14 Västerbo Hard Cash (V75-7)

Omgångens miljondrag: 4 Smedheim Solan (V75-4)

Omgångens mest överspelade: 5 Bula Bula AM (V75-7)



Ranking:
V75-1 A: 7 B: 9-4-10-3 C: 11-2-8-6-5 D: 12
V75-2 A: 5-9-11 B: 1-6-12-4-3-2-7-10 C: D:
V75-3 A: 9-7-4 B: 1-8 C: 3-10-6 D: 2-5
V75-4 A: 2 B: 5-9-4 C: 8-7-6-3 D: 1
V75-5 A: 2 B: 9-1-3-6-4 C: 10-12-7-5-8 D:
V75-6 A: 3-10-8 B: 4-5 C: 2-7-6-9-1-11 D:
V75-7 A: 14-11 B: 8-1-13-4-5-6 C: 12-7-15-2 D: 10-3-9




V75-1 Silverdivisionen Försök 2140a

Ranking: A: 7 B: 9-4-10-3 C: 11-2-8-6-5 D: 12

Spetsanalys:
1 T.Rex D.K. har visat riktigt bra startsnabbhet och senast han hade innerspår så höll han enkelt ut en såpass snabb häst som Attack Diablo. Borde ha bra chans att hålla upp innerspåret trots att det kan vara lite klurigt på just Färjestad. Kan även hinna ut och överta spets om han blir av med den inledningsvis. 2 Speedy Foxy Vicane kommer inte förbi den invändigt och kanske söker sig ner direkt för att försöka få rygg på den. 3 King City är inte speciellt snabb ut och letar smygresa. Försöker nog bara ta sig ner i banan. 4 Heartbreaker V.S. är inte alls snabb ut och försöker bara komma ner i andraspår. 5 Valokaja Hindö har inte visat någon speciell startsnabbhet tidigare och borde inte kunna blanda sig in i spetsstriden. 6 Wy Fi har öppnat bra tidigare och senast öppnade han blixtrande snabbt bakom bilen och är den som på allvar kan utmana i spetsstriden. Osäkert om man vill köra i ledningen över full distans och det är mycket möjligt att man släpper om man kommer till ledningen eller bara försöker komma ner i rygg direkt. 7 Global Republic kan öppna över medel och med några långsamma innanför finns det chans att han kan hinna fram och få överta ledningen om 6 kommer förbi 1. 8 Officer C.D. är en startkanon men det är nog inte troligt att man laddar iväg från det här läget då det inte borde kunna bli spets ändå.
Slutsats: Efter strykningen av 1 T.Rex D.K. så borde spetschansen vara god för 7 Global Republic. 6 Wy Fi spetsar inledningsvis och släpper i sin tur.

Ekipageanalys:

Inför Åbys stora pris så trodde jag mycket på finske Midnight Hour och rankade denne etta i försöket. Han vann sedan försöket och också hela Åbys Stora Pris till slut. Men i somras slog 1 T.Rex D.K. den hästen från dödens! Och efter det har han fortsatt att rada upp fina insatser i Finland. Senast vann han överlägset en guldfinal i Finland trots en riktigt tung inledning. Nu ska han ut i silverdivisionen i Sverige och det känns som att han går ner flera klasser till den här starten. Hästen visade fin startsnabbhet redan tidigare när han var hos Peter Untersteiner men även den ser ut att ha blivit ännu bättre i Finland. Han borde ha bra chans att hålla upp ledningen här eller komma ut och överta igen om han blir av med den och då blir han oerhört svårslagen. Men han kan vinna även från andra positioner och det här borde vara en toppchans för duktiga Mika Forss att få segerdefilera ännu en gång. På minussidan är väl att det blir det en lång resa till Färjestad. Allt i allt, solklar förstahäst i loppet och möjligt spikbud. Han gick med skor runt om senast men till den här starten blir det barfota fram. 1 T.Rex D.K är struken!

7 Global Republic vann två V75-lopp i sverige förra året och nu börjar han närma sig toppen i Norge. Senast var han ute i ett sprinterlopp mot flera av de bättre guldhästarna i Norge. Han startade med bakspår då och stod han för en stark avslutning till en tredjeplats. Han kan öppna bra och har en liten chans på att få överta ledningen om Wy Fi kommer förbi T.Rex i starten och från ledningen så är han absolut hästen att slå. Men han kan även avsluta bra och senast vann han enkelt från 20m tillägg. Men han slår nog inte min tipsetta utvändigt och det finns en risk för dödens om han laddas här.

9 Love Voice fick byta tränare till Anders Lundström Wolden och har efter det imponerat väldigt i sina tre starter efter regibytet. Näst senast avslutade han enormt och vann enkelt efter att ha suttit sist utvändigt in i sista sväng och sedan gjorde allt jobb själv i tredjespår. Senast avslutade han återigen starkt efter att ha fått köra till hårt mitt i loppet och sedan bytt ut dödens mot rygg på ledaren efter en stund. Han visade riktigt bra löphuvud över upploppet där han bara ville vara först i mål. Nu testar man norskt huvudlag och skulle det bli körning i loppet så kommer han att fälla riktigt många till slut.

4 Heartbreaker V.S. är klart bättre över längre distanser men Björn Goop brukar ställa i ordning när det är V75 på hemmaplan och man får absolut inte räkna bort den här högkapable hästen. Till den här starten blir det jänkarvagn igen som satt på bland annat när han vann en bronsfinal från dödens i vintras. Riktigt stark häst som inte är beroende av någon speciell resa och blir det högt tempo hela loppet så kan han bara vara starkast.

Yngst i loppet är 10 Super Nice som man hade siktat mot derbyt med men allt blev fel i försöket efter strul och dålig resa innan. Man har kört snällt med hästen med derbyt i sikte och för tre starter sedan satt han fast med allt sparat i ett bra silverdivisionslopp efter att först ha blivit hängandes i tredjespår länge och sedan backats sist. Senast visade han återigen toppform då han vann överlägset från ledningen på nytt banrekord på Visby. Nu väntar ett offensivare uppläg och tränaren är väldigt uppåt och tror på bra segerchans. Lär köra framåt tidigt men det blir bakskor på nu och då han möter äldre hästar så borde han inte bara kunna kliva fram och brakvinna.

3 King City är van att vara ute mot tufft motstånd men har haft lite svårt att sätta nosen först. Men formen är fin och näst senast avslutade han bra i skymundan och senast var han knappt slagen i ett tufft lopp mot flera guldhästar. Efter en rätt hård öppning så körde man till och övertog ledningen med varvet kvar. Han höll riktigt bra även om han inte kunde stå emot duktige Queer Fish till slut. Han gick med skor runt om då men till den här starten blir det barfota runt om och från bra läge borde han kunna få en fin resa. Är absolut bäst över kort distans men får han rätt ryggresa så kan han bli svår att stå emot till slut.

Intressanta ändringar:
1 T.Rex D.K. ska gå barfota fram.
3 King City ska eventuellt gå barfota runt om.
4 Heartbreaker V.S. ska gå med jänkarvagn för första gången det här året.
9 Love Voice ska eventuellt gå med norskt huvudlag.

Intressant statistik:
1 T.Rex D.K. har vunnit 19 lopp på 25 försök i nuvarande regi.
8 Officer C.D. har hittills inte lyckats gå felfritt på Färjestad.



V75-2 Klass II Försök 2140a

Ranking: A: 5-9-11 B: 1-6-12-4-3-2-7-10 C: D:

Spetsanalys: 1 Uncle Di Poggio är svårbedömd i starten men borde få väldigt svårt att hålla upp innerspåret här. 2 Västerbo Cheers öppnar kvickt och borde ha bra chans att spetsa här. Men hon kan bli lite het och inte omöjligt med släpp. 3 Leonardo Vici är inte snabb och är osäker i starten. Försöker bara hållas i trav. 4 Frankel D.E. öppnar inte märkvärdigt och borde inte blanda sig i spetsstriden. 5 Orlando Knick kan öppna okej och körs offensivt. Spetsar nog inte av egen kraft men kan få överta. 6 Puce Tanic E. är inte snabb ut och har vingelrisk härifrån. Detsamma gäller 7 Bravivicimo som lär backas.
Slutsats: 2 Västerbo Cheers har bra chans att spetsa inledningsvis. Kör man offensivt tidigt med 5 Orlando Knick så tror jag att man får överta.

Ekipageanalys:

Omgångens mest svårlösta lopp och jag kommer nog göra det enkelt för mig och ta med alla 11 hästar. Tre stycken som sticker ut och en av de är 5 Orlando Knick som kördes till ledning 1500 kvar senast och vann enkelt. Det är en stark häst som Frode Hamre menar har tjänat alldeles för lite pengar sett till sin kapacitet. Han har fått ett perfekt spår och gynnas kraftigt av körspö. Man kommer att köra offensivt och det finns chans att man får överta ledningen. Får man det så blir han svårslagen men han kan segerstrida även från andra positioner.

9 Global Trackmaster lättades i balansen inför senast och såg smällfin ut då han vann enkelt på fin tid. Nu lättas han ytterligare i balansen och han kommer att köras offensivt och räds inte tufft upplägg. Går han bara felfri så segerstrider han från alla positioner.

11 Kid Vacation kommer med två raka segrar som han enkelt har vunnit från ledningen. Lite andra förutsättningar nu men hästen är under kraftig utveckling och Veijo tror att Björn kommer att passa perfekt på den här hästen. Han har vunnit med sparade krafter och blir det bara lite tempo på loppet så springer han förbi många till slut.

Vidöppet bakom och svårt att ranka hästarna individuellt. 1 Une Di Poggio är väl den som sticker ut mest där bakom men ett lurigt innerspår och bakskor gör att han inte platsar i A-gruppen.

Intressanta ändringar:
1 Uncle Di Poggio ska gå med bakskor.
6 Puce Tanic E. ska gå med jänkarvagn.
9 Global Trackmaster lättas i balansen.

Intressant statistik:
10 Enjoy The Life har tagit alla sina segrar från ledningen.
12 Noir Noir har aldrig varit sämre än tvåa.



V75-3 Gulddivisionen Försök 2140a

Ranking: A: 9-7-4 B: 1-8 C: 3-10-6 D: 2-5

Spetsanalys: 1 Beau Mec har aldrig laddats ordentligt från start och det är lite osäkert vart han hamnar härifrån. Borde ändå få svårta att hålla upp innerspåret på just Färjestad. 2 Billy Flynn är nöjd med spåret eftersom man inte är mer än okej startsnabb. 3 Pythagaros Face Kan inte öppna bra och är inte med och kör om spets. 4 Your Highness. 4 Your Highness öppnar snabbt och borde ta sig förbi de invändigt och Björn vill säkert köra i spets men då formen är lite diffus är det inte helt omöjligt med släpp om någon bra kommer tidigt. 5 Art On Line är riktigt startsnabb bakom bilen och kan ta sig förbi de invändigt även om det blir svårt mot 4 sida vid sida. Släpper ledningen om man kommer dit 6 Uzo Jozzelyn är ingen blixt, ska köras i ryggar och försöker hitta ner i banan direkt. 7 Mind Your Face öppnar ojämnt men kan öppna riktigt bra när han öppnar som bäst. Man siktar ordentligt mot ledningen här och kommer att göra ett kraftigt försök. Möjligt att man blir släppt till ledningen om man ställer en allvarlig fråga. 8 Heavy Sound öppnar inte märkvärdigt och med starttröge Haugstad är det vingelrisk härifrån om man inte bara backar sist direkt.
Slutsats: 4 Your Highness borde ha bra chans att spetsa inledningsvis men frågan är hur mycket man vill svara om 7 Mind Your Face ställer en allvarlig fråga.

Ekipageanalys:

9 Bruno Di Quattro kommer till den här starten med formen på topp i motsats till många av motbuden. Senast avslutade han riktigt bra efter egen attack i sista sväng men blev slagen till slut av hästen som han drog fram i attacken. Han gick ändå en 1.12-tid trots att banan var riktigt dålig och något tung. Tränaren strör plus inför den här starten och är väldigt optimistisk och spår 9 är perfekt då han gör sina allra bästa lopp i ryggar. Men han kan även göra mycket själv i loppen vilket han inte minst visade i februari då han höll urstarkt till andraplatsen efter att ha gått i dödens på Nuncio. Han var lättad i balansen inför senast och det blir samma nu samt helstängt huvudlag och jänkarvagn. Då det saknas dokumenterad form på de flesta motbuden så är jag inne på att han bara är bäst i det här loppet och han kan vinna med många olika loppscenarion.

7 Mind Your Face har varit nere i Frankrike och stått för flera starka insatser. Senast i comebacken galopperade han och han gillar inte alls voltstart. Bakom bilen trivs han och han kan dessutom öppna riktigt bra. Tränare Friberg är väldigt uppåt inför den här starten och man laddar iväg mot ledningen där han trivs väldigt bra. Inte omöjligt att man kommer dit om man kör till rejält och i Sverige är han obesegrad från ledningen. Han kommer att maxas i balansen till den här starten precis som vid segern näst senast och nu blir det även jänkarvagn. Han har vunnit utvändigt om ledaren flera gånger tidigare i Sverige och får han inte ledningen här så segerstrider han även från den positionen.

4 Your Highness har varit sjuk och inte startat på ett tag inför senast. I loppet packade hon ihop helt från ledningen och var oplacerad i mål. Stora frågetecken på vart formen sitter och Björn själv säger att han inte är allt för optimistisk. Riktigt grundkapabel och har ju radat upp segrar och vunnit flera stora lopp. Lär spetsa inledningsvis och sedan är taktiken upp till Björn. Kanske släpper man nu när formen inte är hundra..? Sitter formen där nu så har hon klart högst segerchans i fältet. För mig självklar att ranka ner iallafall som klar favorit då formen är såpass osäker.

En som inte har problem med formen är 1 Beu Mec som radar upp fina prestationer nu. Tränare menar att han aldrig har varit bättre än han är just nu och tycker att det här ska bli en riktigt intressant start. Man har aldrig laddat iväg honom från start tidigare och lite osäkert vart man hamnar från innerspåret. Kanske överraskar man och rent av spetsar men rygg ledaren eller tredje invändigt känns mer realistiskt. Får han lucka och avslutar lika bra som han gjorde på Bergsåker i början av Juli (slog bland annat On Track Piraten, In Vain Sund och Volstead) så är det nog inte många som kan stå emot honom till slut.

Derbytvåan bakom Readly Express från ifjol 8 Heavy Sound har startats igång lugnt i sina två starter i år. Han har fått snälla resor men avslutat ruskigt snabbt. I första loppet så fick han invändig resa och avslutade 06,5 sista 800. Senast satt han fast med mycket krafter sparade i rygg på ledaren. Den här gången väntar ett lite mer offensivt upplägg och trots sitt tråkiga utgångsläge så ska han räknas tidigt.

Intressanta ändringar:
7 Mind Your Face ska maxas i balansen (barfota bak och tåskor fram) och gå med jänkarvagn.

Intressant statistik:
4 Your Highness har varit favorit 13 gånger och vunnit 11.
5 Art On Line är obesgrad på Färjestad efter 3 försök.



V75-4 Unionskampen Kallblodslopp 2140a

Ranking: A: 2 B: 5-9-4 C: 8-7-6-3 D: 1

Spetsanalys:
1 Art Kjarvald är inte snabb nog att hålla upp någon ledningen här och söker rygglopp, smyger med. 2 Järvsörappen öppnar klart bra men är ingen blixt. Tar nog inte spets av egen kraft men liten chans på att få överta i ett andra skede. 3 Hulte Magnus är inte så startsnabb och borde inte kunna blanda sig i spetsstriden. 4 Smedheim Solan öppnar okej och tränaren menar att han är väldigt gynnad av körspö och kanske även kan öppna lite bättre med det. Har ändå inte blåst iväg från start tidigare i Sverige och gör nog inte det nu heller. 5 Lome Brage öppnar riktigt snabb och borde inte ha några problema att spetsa i det här gängen. Men hästen har ofta vikt ner sig från spets tidigare och man brukade släppa ledningen i förra regin. Nya tränaren säger att man ska köra i ledningen den här gången. 6 Ingbest och 7 Tangen Haap är bara medelsnabba ut och kommer inte förbi alla invändigt. 8 Odin Tabac är snabb ut och spetsade senast från spår 7. Han är inte nog snabb att spetsa av egen kraft här och det finns klar risk för dödens om han trycks iväg.
Slutsats: 5 Lome Brage borde spetsa inledningsvis och man vill köra i ledningen.

Ekipageanalys:

2 Järvsörappen borde ha en väldigt passande uppgift här. För tre starter sedan på Östersund så hade han uppvisning när han vann överlägset och utklassade hästar som Månprinsen och Tangen Haap efter att ha fått överta ledningen tidigt. I starten efter på Drammen startade han med bakspår och placerade sig lugnt tredje utvändigt och hängde med till bortre långsidan. Väl där vred han ut och exploderade förbi hela fältet på bara ett par steg och hade slagit ledande Odd Herakles redan innan sista sväng. Han var långt före tvåan i mål även om han stannade av lite just innan mål och det var ett mäktigt intryck. Senast galopperade han på en dålig bana och det är inte så mycket att säga om insatsen. Han känns fortafarande fin efter det loppet och tränaren menar att formen håller sig. Här sitter han redan i andraspår och efter de två loppen han har haft uppvisning på slutet så blir jag förvånad om någon väljer att svara ledningen om han kör fram och ställer en fråga. Men han är inte alls beroende av ledningen för att vinna och det här borde vara en av de klart bästa vinstchanserna i hela omgången.

5 Lome Brage var långt efter tipsettan i mål senast i Drammen men satt fast med till synes mycket krafter kvar och blev dragen bakåt av en galopperande ledare i sista sväng. Man valde att släppa ledningen då efter att han gett upp helt från ledningen i loppet innan. Han spetsade enkelt då i ett sprinterlopp på Bjerke men var slagen redan i sista sväng och var bara sjunde häst in i mål. Månprinsen vann det loppet men även Odin Tabac, Ingbest och Odd Herakles var före i mål. Men han vann ett riktigt bra kallblodslopp i April mot bland andra Tekno Odin och Järvsörappen efter ett lopp tredje invändigt och sen lucka. Hästen känns klart bäst med rygglopp och han har vikt ner sig från ledningen mer än en gång. Skulle man släppa ledningen till Järvsörappen här och få lucka till slut så är det nog inte många som står emot honom.

Skulle det bli lite körning mellan de två så kommer 9 Odd Herakles med spännande ändringar att flyga över upploppet. Han ska gynnas kraftigt av körspö enligt tränaren, har rygg på Järvsörappen direkt i starten och borde få en bra position. Till den här starten blir det dessutom jänkarvagn och någon form av stängt huvudlag. Han slog faktiskt Järvsörappen med många längder i maj på en kladdig bana. Han gillar när det är lite regn och rusk och skulle gynnas mycket om det blev så jämfört med många av konkurrenterna.

Dessa tre hästar sticker klart ut från övriga men en som ser ut att bli helt bortglömd ut där bakom är 4 Smedheim Solan. Han såg riktigt fin ut senast innan han blev störd till galopp. Nu är han färdig med avelsarbetet för i år vilket kan ha satt ner honom lite i tidigare starter och formen är på väg mot toppen. Tränaren Frode Hamre låter uppåt inför den här starten och menar att hästen egentligen inte är sämre än favoriten Järvsörappen. Han har riktigt hög kapacitet och förra året slog han Järvsörappen från dödens trots att han tappade en del på en galopp i starten.

Fjortonårige 8 Odin Tabac stred starkt från ledningen senast men klarade inte att stå emot månprinsen till slut. Han blev tvåa långt före övriga i mål trots att det hade gått länge mellan starterna. Stallet menar att formen borde vara framflyttad till den här starten här och kusken Oskar J Andersson tror på viss segerchans. Hästen är startsnabb men borde inte komma förbi 5 Lome Brage om den går felfritt och han borde få riktigt svårt att vinna om han måste gå utvändigt om ledaren. Då det känns som att han måste komma till ledningen för att segerstrida här så chansar jag bort honom som en av de betrodda i loppet.

Intressanta ändringar:
1 Art Kjarvald ska gå med jänkarvagn.
7 Tangen Haap ska gå barfota runt om.
9 Odd Herakles ska gå med jänkarvagn och någon form av skygglappar.

Intressant statistik:
2 Järvsörappen har 10 segrar och 5 andraplatser på 18 starter i Sverige.
7 Tangen Haap trivs om det blir något tung bana då han vunnit 6 gånger på 8 försök.



V75-5 Klass I Försök 1640a

Ranking: A: 2 B: 9-1-3-6-4 C: 10-12-7-5-8 D:

Spetsanalys: 1 Wellino Avenue är startsnabb och senast öppnade han riktigt bra. Öppnar han lika bra igen så blir han svår att ta en längd på men det saknas inte motbud. 2 Flashing Boko öppnar helt okej men man är nöjd med sitt perfekta utgångsläge i andraspår då man inte behöver stressa ut. 3 Ingemar Palema öppnar riktigt bra och tränaren menar att han inte har något hot i spetsstriden här. Det borde ändå bli svårt att komma förbi 1 och det kan kosta mycket att köra om det. 4 Balotelli öppnar bra och spetsar ofta i Danmark. Man räds inte dödens och det är stor risk/chans att man hamnar där. Alla utvändigt öppnar egentligen bra men det ska till många galopper för att de ska kunna göra sig gällande i spetsstriden. 5, 6, 7 och 8 får rikta in sig på att hitta position i banan.
Slutsats: 1 Wellino Avenue försöker ta emot 3 Ingemar Palema och båda vill verkligen till spets. Knapp favorit på den förstnämnde som har spår innanför.

Ekipageanalys

2 Flashing Boko är obesegrad felfri över distansen (4 segrar och 2 galopper på 6 försök). Senast galopperade han när man provade lite ny balans men nu går man tillbaka till samma som han hade näst senast på Axevalla där han presterade väldigt bra. Han blev då länge hängande i tredjespår innan han kom fram utvändigt om ledande Masterglide där han fick gå resten av loppet. Han höll bra över upploppet och krigade sig till andraplatsen. Han har fått ett perfekt startspår för honom då han inte är speciellt startsnabb. Nu kan han låta de andra köra musten ur varandra och bara avvakta i andraspår. Han är stark och tål att göra mycket själv så han är inte beroende av någon speciell resa för att vinna. Han kan gå fram utvändigt om ledaren om det behövs och det här är en riktigt kapabel häst för klassen som dessutom får på sig ett norskt huvudlag för första gången till den här starten. Han gör sitt sista lopp för året om det inte blir final och kusken har fått körorder om att det bara är seger som räknas. Tränaren menar att han har gått framåt formmässigt sedan senast och han tror att han kan springa en 1.10-tid på lördag. Skulle han göra det så blir han oerhört svårslagen.

9 Santiago Kyo vann snyggt efter ett riktigt starkt sista halvvarv senast och gick i mål på lätta ben och såg inte det minsta trött ut. Spår 9 känns bra för den här hästen som ska gå i ryggar och han kommer att få en fin resa i andraspår. Det ser ut att kunna bli högt tempo på loppet med några som vill till ledningen och dessutom några som kan tänka sig att köra fram utvändigt om ledaren om det går sakta. Blir det tempo på loppet så kan han bara vara starkast till slut och till den här starten blir det dessutom barfota runt om. Han har bara gått med den balansen tre gånger tidigare och har då tagit två segrar och en tredjeplats. Stort kuskplus när Kim Eriksson hoppar upp för första gången och tränaren som är optimistisk inför uppgiften tror att Kim kommer att passa perfekt på hästen.

1 Wellino Avenue ser ut att bli klar favorit och skulle han få ledningen utan för mycket strid så är det klart att chansen är fin att hålla undan över kort distans på Färjestad. Han är obesegrad från ledningen efter 9 försök! Men han kommer att bli utmanad från start av inte minst Ingemar Palema som man verkligen vill till spets med och det kan kosta mycket att svara. Dessutom kan han få en stark häst utvändigt om sig direkt spetsstriden har lagt sig. Segrarna har kommit i enklare gäng och i de tre lopp han har gjort med över 100 000kr i förstapris så har det blivit tre nollor. Kommer han till ledningen och min tipsetta kommer bort så är segerchansen bra, men han måste rekordsänka ordentligt för att stå emot Flashing Boko och några andra.

3 Ingemar Palema ska bara ta ledningen och sedan leda det här loppet runt om enligt en optimistisk tränare. Han vann överlägset i fin stil för tre starter sedan på Åby trots lite press i starten. Gången efter avslutade han vasst till andraplatsen efter ett lopp i fjärde invändigt. Senast kördes han i ledningen och var väldigt knappt slagen i duggregnet till slut av en stark Carmine Am. Han såg slagen ut redan tidigt på upploppet men svarade bra på häst och stred ända in till linjen och det var hårt i mål. Man vill verkligen till ledningen här och kommer att köra det man kan för att komma dit. Skulle han komma förbi Wellino Avenue i starten så är chansen bra på spetsgynnade Färjestad men han har visat tidigare att han även kan avsluta bra så ett lopp i rygg på ledaren kan passa bra det också.

6 Thai Profit är en till norsk gäst som kommer med toppform. Senast satt han fast i en V75-final men sköt till vasst efter sen lucka. Han är en riktigt bra avslutare och får han sitt lopp med ryggar in på upploppet så kommer han att springa förbi många till slut. Han ska gå med jänkarvagn men det är lite oklart om han har gjort det tidigare då det är lite dålig information i Norge. Han trivs bra över kort distans och som nästan helt ostreckad är det ett väldigt spännande streck.

4 Balotelli var fyra i danska derbyt senast och innan det hade han fyra raka segrar. Han har aldrig varit ute över sprinterdistans tidigare men det är en stark häst och tränaren är inte emot att se honom i dödens. Han kan bara vara starkast och tugga ner alla till slut men det finns risk att det saknas en del fart för att hänga med här över kort distans.

Björn Goop är alltid farlig att räkna bort på Färjestad men det är många minus på hans två hästar här. 10 Massitj har gått tre riktigt bra V75-lopp på slutet och närmar väl sig egentligen en seger. Men skor runt om nu och då han är klar för V75-final väntar säkert även ett snällt upplägg. Han har heller inte lyckats alls de tre starterna han gjort över kort distans. Startsnabbe 12 Glenn Boko har dragit helt fel läge och även om han är nerstruken ett hack så är blir det riktigt svårt härifrån på kort distans. Han har tagit alla sina segrar (förutom segern i andra livsstarten) från ledningen. Båda kan ändå bli farliga att räkna bort helt då de har visat att de kan avsluta och det dessutom kan bli högt tempo på loppet.

Intressanta ändringar:
2 Flashing Boko ska gå med norskt huvudlag för första gången.
6 Thai Profit ska gå i jänkarvagn.
9 Santiago Kyu ska gå barfota runt om
10 Massitj ska gå med skor runt om, jänkarvagn och helstängt huvudlag.

Intressant statistik:
1 Wellino Avenue är obesegrad från ledningen och har tagit alla sina 9 segrar från den positionen.
9 Santiago Kyu har tagit 2 segar och 1 tredjeplats efter 3 försök barfota runt om.





V75-6 Bronsdivisionen Försök 2140a

Ranking: A: 3-10-8 B: 4-5 C: 2-7-6-9-1-11 D:

Spetsanalys: 1 Hickothepoo kan öppna okej men står hårt inne och man är nog intresserad av att svara ledningen här över full distans. 2 W.J.Eminent Bergen är inte snabb ut och är nöjd med att sitta kvar i andraspåret. 3 Pharaon Face är riktigt startsnabb och spetsar i stort sett alltid med framspår bakom bilen. Man borde nog prova i ledningen den här gången när det blir barfota runt om. 4 Shelby Glide är inte så startsnabb och är inte med i spetsstriden. 5 Obi Degato är rätt snabb ut men spetsar inte av egen kraft. Skulle man mot förmodan välja att släppa med 3 så är han nog först framme och övertar. 6 Bobbery öppnar bra och skulle det bli barfota runt om så kan han nog öppna ännu snabbare. Enda gången han provat barfota runt om så öppnade han riktigt bra från spår 8 och körde sig till spets efter en tuff öppning. Borde ändå inte ta sig förbi 3 av egen kraft. 7 Starzinner och 8 Sobel Conway kan båda öppna riktigt snabb men kan inte spetsa av egen styrka här. Kanske laddar framåt och hoppas på att få överta men även det borde bli svårt.
Slutsats: 3 Pharaon Face borde spetsa inledningsvis och huvudscenariot är att han körs i ledningen.

Ekipageanalys:

3 Pharaon Face har svarat för två mindre bra insatser i de senaste loppen med skor runt om och bakspår. Det är inte alls hans melodi då han tagit i stort sett alla segrar från framspår och tidig ledning. Här är det toppchans på ledningen inledningsvis och när man även annonserar barfota runt om så borde man köra där den här gången. Hästen har tagit 8 av sina 11 segrar från ledningen och barfota runt om har han 3 segrar och 2 andraplatser på 5 försök. På just Färjestad är ledningen extra gynnsamt med det korta upploppet. Senast han gick i ledningen var i heatlopp på Axevalla och då såg han ruskigt fin ut när han vann överlägset med krafter kvar i mål. Jag ser inte någon som skulle kunne göra allt jobb och lägga press utvändigt och chansen att han rinner undan från ledningen borde vara god.

10 Handsome Brad har haft lite svårt att sätta nosen först men har samtidigt mött tufft motstånd hela tiden. Intrycket näst senast när han satt fast i derbyuttagning mot några av de bästa 4-åringarna i landet skrek om att det måste bli en seger snart. Senast var han ute i ett långlopp mot duktiga Stepping Spaceboy och Trot Kronos. Den sistnämnde fick överta ledningen och sedan hände ingenting under resten av loppet innan han fick attackera på egen hand med några hundra kvar och höll riktigt bra till tredjeplatsen och att han inte vann är ingenting att säga någonting om när loppet blev kört som det blev. Eventuellt blir det stängt huvudlag som i derbyuttagningen vilkte hade varit väldigt spännande. Han håller formen och här har han en fin startrygg och dessutom hoppar Örjan upp i vagnen för första gången vilket alltid är spännande.

8 Sobel Conway letade man ivrigt efter lucka med över upploppet senast i självaste derbyt och hästen gick i mål med krafter kvar slagen med bara någon liten längd till slut. Han är van att möta riktigt bra motstånd och även om spåret är tråkigt här så har han visat att han klarar även jobbiga resor. Näst senast startade han från spår 12 och hamnade sist i kön. Han stod för en oerhört bra avslutning då där han fick jobba riktigt hårt sista halvvarvet och var bara slagen av en smygkörd J.H.Mannerheim. Innan det vann han en Klass I-final för tre starter sedan på ett mycket säkert sätt från ledningen. Han står bra riktigt bra inne i den här klassen både pengamässigt och kapacitetsmässigt och med någorlunda klaff kan han bara vara bäst här. Att Peter väljer att köra hästen före sitt stjärnskott Starzinner som han håller oerhört högt vittnar om hur mycket han tror på den här hästen och han har dessutom absolut toppform på stallet för dagen.

4 Shelby Glide har verkligen toppform och har gjort tre riktigt bra lopp nu efter ett kortare uppehåll. För tre starter sedan satt han fast med allt sparat och såg riktigt lavad ut efter en invändig resa. Till starten efter det fick han på sig jänkarvagnen för andra gången och vann säkert i mycket fin stil trots ett lopp utvändigt om ledaren. Och senast i ett sprinterlopp på V75 så sköt han till vasst och avslutade riktigt snabbt efter sen lucka. Bra läge nu och även om han bara är medel ut så borde han få en bra position här. Han håller formen och stallet är uppåt och tror på bra chans. Han har visat att han tål att göra mycket jobb själv och han är inte beroenda av en speciell resa.

5 Obi Degato har gått väldigt bra i lite lättare gäng på slutet. Han var rusktigt fin när han gick barfota runt om på Örebro för några starter sedan och till det här loppet blir det så igen. Han är ingen blixt ut och frågan är vart man hamnar från start. Laddas man så är risken för dödens stor och därifrån borde det bli alldeles för tufft i den här klassen. Men han kommer med toppform, går över alla distanser och har visat att han kan avsluta riktigt bra. Får han rätt lopp med ryggar här så är han med i segerstriden men det är mycket som ska klaffa för att vara favorit. Han möter tuffare än någonsin nu och han har aldrig vunnit lopp där prissumman har varit över 35 000kr tidigare på 17 försök.



Intressanta ändringar:
1 Hickothepooh ska gå barfota fram.
3 Pharaon Face ska gå barfota runt om.
5 Obi Degato ska gå barfotar runt om och med jänkarvagn.
6 Bobbery ska eventuellt gå barfota runt om.
8 Sobel Conway ska gå med skor bak.
10 Handsome Brad ska eventuellt gå med helstängt som näst senast.
11 Elite B.R. ska gå barfota runt om för första gången.

Intressant statistik:
5 Obi Degato har aldrig vunnit lopp där prissumman har varit över 35 000kr
7 Starzinner har tagit alla sina 5 segrar sedan han kom till Sverige från ledningen.





V75-7 Unionsstayern 3140m Voltstart

Ranking: A: 14-11 B: 8-1-13-4-5-6 C: 12-7-15-2 D: 10-3-9

Spetsanalys:
Bara tre hästar på start och 1 Aisha Simoni borde ha bra chans att hålla upp ledningen inledningsvis då 2 H.S.No Fooling och 3 Västerbo Realworld borde få svårt att ta en längd.
Slutsats: 1 Aisha Simoni borde spetsa inledningsvis men gör nog inget motstånd när någon från tillägg kommer och ställer en fråga. Man siktar på ledningen med 5 Bula Bula AM och man borde ha bra chans att komma dit då det största hotet i den jakten 6 Bacan Degato ska få en snäll resa den här gången.

Ekipageanalys:

Björn Goop vinner i stort sett alltid något lopp när det är V75 på Färjestad. Han har några okej chanser i omgången men klart bästa chansen har han med 14 Västerbo Hard Cash. Han var ruskigt fin senast när han vände ut och in på ett liknande gäng som det här från liknande läge. Han körde sig till ledningen med varvet kvar och var sedan helt överlägsen. Formen borde vara ännu mer förbättrad nu menar stallet och nu rycker man dessutom bakskorna vilket är väldigt positivt. Med den balansen vann han enkelt bronsfinalen på solvalla i april trots att han tappade och fick backa sist efter en startgalopp. Björn säger själv att det är hans bästa chans i omgången och han vill garanterat avsluta kvällen med seger och kommer att köra därefter. Håller han formen så är det en toppchans.

Men jag kan inte lämna in utan 11 Staro Ivy League som är fem gånger så lite spelad som favoriten. För bara en månad sedan hade han ett liknande läge och slog då Västerbo Hard Cash efter en ruskig avslutning och gick i mål med krafter kvar som tvåa då. Ungefär samma förutsättningar nu och hästen håller toppform precis som resten av Peter Untersteiners stall. Han vinner med allt för dagen och kör med enormt självförtroende. Senast var hästen ute över tre varv igen och avslutade återigen bra till en andraplats och slog flera hästar som känns bättre än de som står på samma volt som honom den här gången. Med få hästar på startvolten så borde han inte få en allt för dålig position och med lite tur med rätt ryggar så blir han oerhört farlig till slut.

Det känns som ett fint lås att avsluta med då det är frågetecken på flera av de andra betrodda. 5 Bula Bula Am ska gå med skor runt om och man ligger lågt från stallhåll. 6 Bacan Degato ska få en snäll resa och ska gå med bakskor.

Ska man nämna några intressanta där bakom så är 8 Trovatore nästan helt ospelad. Han trivs riktigt bra över den långa distansen, har lite smygform och ska dessutom gå med norskt huvudlag för första gången. 1 Aisha Simoni låter det väldigt uppåt på från finskt håll och hon borde kunna ta hand om ledningen utan problem och sedan kan man välja taktik. Ledaren är ofta farlig att nonchalera i långlopp.

Intressanta ändringar:
5 Bula Bula AM ska gå med skor runt om.
8 Trovatore ska gå med norskt huvudlag för första gången.
6 Bacan Degato ska eventuellt gå med skor bak.
14 Västerbo Hard Cash går mest troligt barfota bak.

Intressant statistik:
11 Staro Ivy League har inte lyckats vinna över distansen ännu men har 3 andraplatser på 4 försök.
14 Västerbo Hard Cash har aldrig vunnit på sin hemmaplan Färjestad efter 5 försök.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ajvide (+10), Executive (+2), Lazlo (+10), Torstens (+10), marqz (+5), Moonfala (+25)

Senast redigerad av dingo1337 den 2017-09-22 klockan 08:37.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 09:00   #3
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Efter strykningen så åker 7 Global Republic upp som klar förstahäst och ensam A-häst. Det borde vara riktigt bra spetschans nu och det låter uppåt från stallet.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 18:07   #4
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Spelförslag

Efter strykningarna har 7 Global Republic fått en riktigt fin uppgift i första avdelningen och borde ha bra chans att leda loppet runt om. Han spikas rakt ut tillsammans med omgångens bästa spik 2 Flashing Boko i den femte avdelningen.
Med två spikar och två kortlopp så kunde jag på det stora systemet även fylla på i det sista loppet med en underspelad 8 Trovatore och den troliga ledaren 1 Aisha Simoni.


Stora:

7 Global Republic (9,4)
1,2,3,4,5,6,9,11,12 (7,5)
1,4,7,8,9 (3,10)
2,4,5,9 (8,7)
2 Flashing Boko (9,6)
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 (3,10)
1,8,11,14 (13,4)
7920 rader = 3960kr


Lilla:

7 Global Republic (9,4)
1,2,3,4,5,6,9,11,12 (7,5)
1,4,7,8,9 (3,10)
2 Järvsörappen (5,4)
2 Flashing Boko (9,6)
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 (3,10)
11,14 (8,1)
990 rader = 495kr

DD:

3-14 = 1x400kr
3-11 = 1x100kr
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+7)
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 01:02   #5
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Mycket jobb den här veckan och då Lördagens omgång ser ut att existera enbart för att skapa jackpot så blir analyserna lite kortare än vanligt. Här kommer det iallafall:




V75 Solvalla 30 september

Omgångens stenklara spik: 1 Readly Express (V75-2)
Omgångens spelvärda spik: 11 Palermo Broline (V75-5)
Omgångens lås: 1 Explosive Merlot, 3 Bålsta Palema, 6 Generaal Bianco (V75-6)
Omgångens mest överspelade: 6 Highspirit (V75-5)



Spelförslag:

Stora (för tillsammanslag eller tjocka plånböcker)
1,2,3,4,6 (11,9)
1 Readly Express (4,3)
1,2,3,6,7,8,9,10,12 (4,5)
1,3,4,5,8 (2,9)
11 Palermo Broline (4,1)
1,3,6 (7,12)
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 (4,6)
8100 rader = 4050kr


Lilla (För de som spelar ensam och inte är Ingvar Kamprad)
1,2,3,4,6 (11,9)
1 Readly Express (4,3)
1,2,3,6,7,8,9,10,12 (4,5)
1,3,4,5,8 (2,9)
11 Palermo Broline (4,1)
1,3,6 (7,12)
4 Hard Times (6,11)
675 rader = 337,50kr


DD:
3,1 - 4
2 x 200 = 400kr

3,1 - 11
2 x 50 = 100kr




V75-1 3140m voltstart

Rank: A: 2 B: 6-3-4-1 C: 11-9 D: 7-5-8-10

Spets: En felfri 2 Rigel Face borde enkelt ta hand om ledningen och köras där. Gör han bort sig är nog Björn först framme med 3 Tellmeastory.

Loppet: De som står på 40m tillägg har en riktigt svår uppgift framför sig här. Om 2 Rigel Face sköter sig så blir han svårplockad från ledningen men man borde kunna stänga loppet på ett fåtal streck. 2, 3, 4 och 6 är hästarna som borde göra upp om det men jag tar även med 1 New Flame som borde få rygg på ledaren och är bara spelad på 1%.



V75-2 EM för 5-åringar 2140a

Rank: A: 1 B: C: 4-3-5-6-2

Spets: 1 Readly Express har lärt sig att öppna och borde kunna hålla upp ledningen enkelt. Skulle han mot förmodan bli av med den så får han överta i ett andraskede.

Loppet: 1 Readly Express vinner det här loppet 19 av 20 gånger och det är bara att gå vidare.



V75-3 Silverfinal 2140a

Rank: A: 2 B: 10-3-6-9-1-12-8-7 C: 4-5-11

Spets: 1 Officer C.D. borde spetsa utan större bekymmer men osäkert om Bergh vill köra honom i ledningen. Han har förlorat de tre senaste gångerna han gått i ledningen och vinsten näst senast kom efter ett lopp i rygg på ledaren och sen lucka. 3 Cab Hornline öppnar bra och man vill köra hästen i ledningen, kan få överta. Björn tar nog en lugn start med favoriten 2 Zenit Brick.

Loppet: 2 Zenit Brick borde ha en bra chans att klä av det här gänget efter uppvisningen senast mot guldhästar. Men han kommer förmodligen att få göra väldigt mycket jobb själv och i en omgång med flera favoriter med bra chans så känns han ändå given att gardera.

10 Queer Fish är säkert en lika bra häst i grunden och stämmer det lite med positioner är det inte omöjligt att han faktiskt bara är bättre än favoriten.

Skulle 3 Cab Hornline komma till ledningen så blir han svårtuggad. Han höll enormt bra senast och kommer med absolut toppform.

Storskrällen i loppet kan vara 9 Danne Edel som satt fast senast och maxas helt utrustningsmässigt med barfota runt om, jänkarvagn och helstängt huvudlag.



V75-4 Grand Prix de l'UET 2140a

Ranking: A: 4-8-1 B: 5-3 C: 9-10-2 D: 6-7

Spets: 1 Born In The U.S.A kan öppna bra och man vill till ledningen här. Får nog ändå väldigt svårt att stå emot Jorma och 4 Global Trustworthy. Kör Jorma bestämt så borde Höitomt ge sig tidigt.

Loppet: Det känns som att halva fältet kan vinna och kommer favoriten till ledningen utan att det kostar för mycket så blir han såklart svårslagen. Streckar 1, 3, 4, 5, 8 och känner mig hyfsat säker. Franska hästen 2 Drole De Jet har varit fin i Frankrike men han har inte gått några märkvärdiga tider och utländska kuskar brukar få det tufft här mot den svenska eliten.



V75-5 Klass I Final 2140a

Ranking: A: 11 B: 4-1-2-12-6-3-9 C: 8-5 D: 10-7

Spets: En tuff spetsstrid att vänta där främst 1,2 och 6 alla är riktigt snabba ut och siktar mot ledningen. 1 Urgent Call höll ut 2 Knifetown Winner senast och sida vid sida så borde han klara de nu också. 6 Highspirit kommer att komma snabbt utifrån men borde få svårt att ta en hel längd. Det kommer att kosta att ta sig till spets här.

Loppet: Tuff körning och högt tempo att vänta och loppet kan bli kört i halsen på min spik 11 Palermo Broline. Avslutningen näst senast var mäktig och han krossade bara allt för att till slut bli slagen av en smygkörd Valley Streamline som fick sen lucka. Han hade bara ett lopp i kroppen till den starten och Timo Nurmos och Erik Adielsson är båda inne på att han borde vara ännu bättre nu. Han har stora problem att sköta sig bakom vingen på bilen men från bakspår har han hittills aldrig galopperat (peppar, peppar). Han brukar gå bra från liknande lägen och har bland annat tagit 3 segrar från spår 12. Han tål att göra mycket jobb själv och oavsett resa så tror jag att han bara är starkast här till slut och att han inte är favorit i loppet när det här skrivs kan jag helt enkelt inte förstå.

Värst emot tycker jag är en annan stark häst som alltid går hela vägen in i mål, 4 M.T.Joinville. Men som jag läser loppet så kommer han få göra jobbet utvändigt om ledaren här och då kanske bara hjälpa min spik genom att hålla tempot uppe. Tack Jorma!



V75-6 Bronsfinal 2140a

Ranking: A: 6 B: 3-1-7-12-10-5-11-4 C: 9-8 D: 2

Spets: 3 Bålsta Palema är en startkanon och man vill köra i spets här. Borde enkelt kunna ta hand om ledningen.

Loppet: Självklart ska 6 Generaal Bianco vara storfavorit i det här loppet. Det är inget snack om att det är bästa hästen i fältet men oavsett hur Peter gör i starten här så kan det bli positionsfel. Laddar han så är det i princip dödensgaranti. Laddar han inte så kan han bli hängandes och hamna sist. Med Readly Express klar till 90% så är en storfavorit som har en osäker resa framför sig inte jättesexigt.

3 Bålsta Palema tar ledningen och siktar på att leda runt om. Om inte favoriten kommer fram utvändigt direkt så finns det stor chans att han får fuska bort en bra bit av loppet. Jänkarvagnen åker på nu och det låter väldigt påställt från stallhåll.

1 Explosive Merlot kan få loppet i rygg på ledaren och nu rycker man även alla skorna. Toppform och optimistiskt stall.

Låser loppet på de tre hästarna men garderar man vidare får man inte glömma 7 Sugar Daddy som nästan är helt ostreckad. Avslutade riktigt vasst senast och var inte långt efter Generaal Bianco i mål. Han gick med bakskor då men nu blir det barfota runt om. 1%!



V75-7 EM för 3-åringar 2140a

Ranking: A: 4 B: 6-11-2-1-10-3-9-7-12 C: 5-8

Spets: 2 och 3 gör upp om det inledningsvis men borde släppa när Ulf Ohlsson kommer med 4 Hard Times. 6 Lucifer Lane öppnar också riktigt bra och kan kanske, kanske ta sig förbi 4 och blåsa till ledningen.

Loppet:
4 Hard Times vann norska kriteriet väldigt enkelt från ledningen senast och det är väldigt förvånade att han inte är klar favorit här. Det känns som att han borde få överta ledningen här igen och då kommer han att bli riktigt svårslagen som han såg ut senast. Man tror även att han gynnas av körspö och både tränare och kusk ser väldigt optimistiskt på den här uppgiften.

6 Lucifer Lane skulle kunna lura tipsettan på spets och då är det istället han som ska slås. Vann snyggt från ledningen för tre starter sedan och visade form senast när man vann efter snabb avslutning på Open-Stretch.

11 Hazard Boko såg ruskigt fin ut i E3 finalen när man aldrig fick helt fritt. Han gick med helstängt huvudlag då och nu blir det samma igen. Han kommer att fälla många till slut och blir det lite tempo på loppet så kommer han att flyga över upploppet.

Storskrällen kan vara 3 Black Talisman som släppte ledningen till Hard Times senast och hängde på okej som tvåa. Nu blir det barfota runt om för första gången och skulle det bli samma scenario som senast ska det bli riktigt intressant att se vad han kan göra om han får luckan i tid.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+25), Trinity (+5), Lazlo (+5), coolmanriver (+53)
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 07:23   #6
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 294
Sharp$: 128
Standard

Hazard Boko kanon spurtare dd spel på den..
chompipe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 12:30   #7
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Alla analyser försvann igår när min dator kastade in handuken. Istället för att skriva om allting kommer bara sammanfattning idag..

V75 Skellefteå 7 Oktober Jackpot

Omgångens stenklara spik: 6 T.Rex D.K (V75-5)
Omgångens spelvärda spik: 3 Baby's Baby (V75-1)
Omgångens lås: 3 Jaques Noir - 7 Gianluca Boko (V75-6)
Omgångens miljondrag: 7 Norheim Faksen (V75-3)
Omgångens mest överspelade: 9 Odin Tabac (V75-3)


V75-1: A: 3 B: 4-8-13-12-15-10 C: 6-7-9-11-2-1 D: 5-14
V75-2: A: 6-1-9 B: 7-2-5-3-11 C: 12-10-4-8
V75-3: A: 5-2-7 B: 1-6-9-3 C: 4-1 D: 8-10-12
V75-4: A: 3 B: 6-10-5-15-8 C: 13-14-1-2 D: 12-7-4-9
V75-5: A: 6 B: 7-3-2 C: 5-10-12-4-11 D: 11
V75-6: A: 3-7 B: 2 C: 5-4-1-12 D: 11-9
V75-7: A: 10-2-3-4 B: 1-5-8 C: 7-12 D: 9-11


Spelförslag:

Stora (för tillsammanslag eller tjocka plånböcker)
3 Baby's Baby (4,8)
1,2,3,5,6,7,9,11 (10,12)
1,2,5,6,7,9,11 (3,4)
2,3,5,6,8,10,13,14,15 (1,12)
6 T.Rex D.K. (7,3)
3,7 (2,4)
1,2,3,4,5,7,8,10 (12,9)
8064 rader = 4032kr

Lilla (För de som spelar ensam och inte är Ingvar Kamprad)
3 Baby's Baby (4,8)
1,2,3,5,6,7,9,11 (10,12)
1,2,5,6,7,9,11 (3,4)
3 Flash Hammering (6,5)
6 T.Rex D.K. (7,3)
3,7 (2,4)
1,2,3,4,5,7,8,10 (12,9)
896 rader = 448kr

DD:

500kr

3 - 4,10
2 x 200kr

7 - 4,10
2 x 100kr



Omgångens spik:

3 Baby's Baby får Ulf Ohlsson i sulkyn igen precis som vid segern senast. Då var hon ute från spår 11 på kort distans och gick ett starkt sista halvvarv och avslutade bra som tvåa. Fick till slut segern då vinnande Lollipop's Girls diskades för en trängning. Det var en imponerande insats av den här hästen som egentligen inte alls gillar att gå bakifrån och är en helt annan häst i ledningen där hon gör sina klart bästa lopp. Totalt har hon 5 segrar och 1 andraplats på 6 försök från ledningen. Hon hade även på sig helstängt huvudlag senast och det verkar göra stor skillnad på den här hästen som får en helt annan skärpa. Hon har tagit alla segrar (förutom i första sverigestarten) med det huvudlaget och sammanlagt har hon gått med det huvudlaget 8 gånger och tagit 6 segrar och 1 andraplats. Huvudlaget sitter såklart på även den här starten och det blir barfota runt om och vanlig vagn. Skulle Ulf Ohlsson lyckas köra henne till ledningen så kommer hon säkert gå en 14-tid och då blir det riktigt svårt att hinna ikapp henne.

8 Eva I.H. har varit fantastiskt den senaste tiden och står inför en liknande uppgift som den hon hade när hon vann på V75 på Hagmyren för tre starter sedan. Men innerspår på tillägg är inte optimalt och skulle man inte hitta ut på en gång så är det risk att man blir fast. Det är över en månad sedan senaste starten och hon har gått som bäst med täta starter. Dessutom är det ju hela ekipaget som ska gå bra och att det är kuskminus nu är absolut ingen överdrift. I augusti 2013 tog John Östman sin senaste V75-seger och han har nu kört 108 raka V75-lopp utan seger.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+25), andersson79 (+10), Torstens (+10), Lazlo (+5)

Senast redigerad av dingo1337 den 2017-10-07 klockan 13:18.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 13:01   #8
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5155
Standard

Har du kvar rankerna?
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 13:16   #9
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moonfala Visa inlägg
Har du kvar rankerna?
Jag la in rankerna nu
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+1)

Senast redigerad av dingo1337 den 2017-10-07 klockan 13:17.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 01:15   #10
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

V75 Åby 14 oktober



Omgångens stenklara spik: 1 Readly Express (V75-6)
Omgångens spelvärda spik: 3 Masterglide (V75-5)
Omgångens lås: 4 Nantucket - 6 Highspeed Call - 7 Candor Hall (V75-2)
Omgångens mest överspelade: 7 Qahar Q.C. (V75-1)



Ranking:
V75-1 A: 9-2 B: 6-1-3-4 C: 11-10-5-8-7 D: 12
V75-2 A: 4-7-6 B: 5-1-9-2-3 C: 10
V75-3 A: 5-1-11 B: 3-6-2 C: 7-10-9-12-8-4
V75-4 A: 3-6 B: 11-1-12-7-10-4-9 C: 5
V75-5 A: 3 B: 10-4-9-8 C: 2-5-6-7-11-12-1
V75-6 A: 1 B: 10 C: 5-4-11-3-6-12-7-2-8 D: 9
V75-7 A: 2-5-7 B: 1-3-12-4 C: 6-9-11-8 D: 10


Spelförslag:

(Kommer lördag förmiddag)




V75-1 Bronsdivisionen Försök 2640a

Ranking: A: 9-2 B: 6-1-3-4 C: 11-10-5-8-7 D: 12

Spetsstrid: 1 Handsome Brad öppnar bra och får helstängt huvudlag på sig nu. Har gått med det en gång tidigare och öppnade då klart bra från spår 7. Det borde bli svårt att ta en hel längd på honom men innerspåret på Åby är inte det bästa och det finns startsnabba några startsnabba utanför. 2 Shelby Glide är inte startsnabb och sitter redan bra till i andraspår. 3 Silver Annie kan öppna riktigt snabbt ibland och från bra läge borde hon laddas för fullt för att komma ner på innerspår här. Eftersom den innanför är långsam ut borde man komma lätt ner i rygg på 1 och väljer kanske det alternativet istället för att köra hårt om ledningen. 4 Pharaon Face är startsnabb och har en av sveriges mest offensiva kuskar. Hästen brukar få upp farten ordentligt efter några steg och Adrian ger sig nog inte förrän han sitter i tät, spetsfavorit. 5 Anna öppnar bra men tar sig inte förbi den invändigt. 6 Västerbo Carrera och 7 Qahar Q.C. försöker båda bara hitta ner i banan. 8 King Edward kan öppna bra och ska laddas för att försöka få bra position. Kommer inte till spets av egen kraft men kan bli släppt dit i ett andra skede om det blivit tuff öppning för de andra.
Slutsats: 1 Handsome Brad försöker hålla ut 4 Pharaon Face men Adrian ger sig nog inte förrän han är förbi. Skulle dessa köra för mycket mot varandra kan det hända att 8 King Edward får överta i ett senare skede. Huvudscenariot är ändå att 4 Pharaon Face spetsar och körs i ledningen.

Loppanalys:

9 Staro Ivy League trodde jag mycket på senast inför Unionsstayern men då klaffade det inte alls och han satt till slut fast med gott om krafter kvar i mål. I loppet före så avslutade han riktigt bra på open stretch till andraplatsen efter att ha blivit dragen bakåt i sista sväng. Gången före det var han också ute över tre varv och då avslutade han ruskigt bra till en andraplats och gick i mål med krafter kvar efter invändig resa. Formen är absolut på topp och dessutom slänger Peter på jänkarvagnen nu för andra gången. Enda gången han gått med det tidigare var på charlottenlund, då var han ofräsch och galopperade. Jänkarvagn brukar ge oerhörd effekt på Untersteiners hästar och han kör själv riktigt bra i de vagnarna. Lång distans trivs han över och som loppscenariot ser ut där det kan bli en del körning i starten så tror jag att han blåser förbi alla till slut. Kan bli fint framdragen av Shelby Glide.

2 Shelby Glide blev allt fel för senast då Johan försökte köra offensivt men blev utsvarad och de blev hängandes i tredjespår och så var dagen förstörd. Johan är revanschsugen den här gången och det är positiva tongångar från träningsjobben och han menar att hästen håller sin toppform. Har fått optimalt startspår då han inte är snabb ut och han har varit bland de tre första i mål samtliga 4 gånger man provat på distansen. Han tål de flesta upplägg och vann riktigt snyggt från dödens över aktuell distans för tre starter sedan. Han är inte med och kör från start men kan mycket väl vara starkast till slut. Det finns risk att det är han som får dra fram pappa Peter till slut men oavsett resa kommer den här hästen att sluta långt fram och det är inte omöjligt att Johan kör fram i dödens direkt.

6 Västerbo Carrera har sett riktigt fin ut på slutet och följde med bra som trea senast i ett rätt tufft lopp över tre varv. Man började köra med norskt huvudlag för tre starter sedan och det svarade han riktigt bra på direkt och vann efter att ha avlsutat 10,5 sista 800 i ett lopp över tre varv. Han håller alltid farten hela vägen in i mål och Jorma Kontio på lite småtröga hästar som den här brukar alltid vara intressant. Han står perfekt inne i klassen och trivs ypperligt över lång distans där han tagit sina flesta segrar. Lite vingelrisk från start då han inte är startsnabb men hittar han ner i någorlunda läge så är han absolut med i segerstriden.

1 Handsome Brad går alltid bra och är alltid med där framme. Men nu har han 14 starter utan seger, ingen seger över distansen och ingen seger på V75. Även om han mött många bra hästar så är det inte alltid bara tillfälligheter när man har så många tvåor och treor i raden. Har ett bra läge här då hästen är startsnabb men det blir svårt att svara ut Pharaon Face och även om man lyckas med det så kan det komma att kosta en hel del. Skulle han få ledningen utan för mycket kubbning eller kanske nöja sig direkt med ryggen på Kolgjini så är det en riktigt bra chans. Men som favorit med osäkert löpningsförlopp och tveksam vinnarskalle så måste han rankas ner.

3 Silver Annie har vunnit enda gången hon provat distansen tidigare och då gjorde hon det på ett mycket imponerande sätt. Satt i tredje utvändigt och drogs bakåt en bit av trött häst innan hon tvingades attackera ensam med 700 kvar. Hon satt då 20-30 meter bakom ledande Zoko Lane men kom fort ikapp och krigade sedan hela upploppet ner och vann knappt. Har fint läge här och kommer att få en fin position oavsett om de väljer invändig resa eller andra-tredje utvändigt. Visade senast att hon håller toppform då hon vann säkert efter en fantastisk avslutning från femte utvändigt.

4 Pharaon Face spikade jag senast men han vek ner sig tidigt från ledningen trots att han
fick dämpa och bestämma tempot länge. Adrian säger att han var lite tunnt tränad inför den starten och att formen borde vara rejält framflyttad nu. Om han inte kör ihjäl hästen i starten utan hittar fint till ledningen eller rygg på ledaren så är han ett hett segerbud. Risken för det förstnämnda är dock alltid stor när Adrian kör..

7 Qahar Q.C. drar på sig en del streck här men känns för mig totalt iskall. Han står stenhårt inne i klassen, galopperar oftare än han travar och måste mest troligt backa helt sist i starten. Han saknar speeden för att kunna fälla alla här till slut därifrån och även om distansen är ett plus så är det enligt mig en av omgångens mest överspelade ekipage. Han har hittills aldrig vunnit på V75 och det är ofta när han som nu möter tuffare motstånd som galopperna har kommit.

Intressanta ändringar:
1 Handsome Brad ska gå med helstängt huvudlag.
9 Staro Ivy League ska gå med jänkarvagn.

Intressant statistik:
7 Qahar Q.C. har galopperat i 64% av sinastarter.




V75-2 Monté-SM 2140a Monté

Ranking: A: 4-7-6 B: 5-1-9-2-3 C: 10

Jag lägger inte ner för mycket tid att analysera det här loppet som jag tror kommer stå mellan de två favoriterna då mitt tidiga drag El Mago Pellini tyvärr blev struken. Sofia Adolfsson är sveriges bästa montéryttare och väljer alltså att köra 7 Candor Hall före 4 Nantucket. Innan Candor Hall gjorde debut så är det Nantucket som har vunnit "allt" inom monté och att Adolfsson väljer Goops häst kanske har mer med att göra att det gynnar hennes samarbete med Goop och möjlighet att få rida hans hästar i Frankrike än att det är en bättre häst.

Mycket omtalat är att 6 Highspeed Call gör debut i Monté och ingen vet ju hur hästen ska prestera här. Men att hästar kan tända till första gången under sadeln är ju Candor Hall ett ganska lysande exempel på och när han bara blir spelad på 1% i debuten så är han spännande att plocka med. Han är ruskigt startsnabb i sulkyn och borde väl kunna öppna bra under sadeln också. Är väl egentligen bäst över kort distans då han brukar kunna bli lite het men ska få på sig ett omvänt norskt huvudlag till den här starten för att hålla sig mer lugn.

Jag hoppas och tror att det håller med dessa och låser loppet på tre streck.




V75-3 Sto-SM 2140a

Ranking: A: 5-1-11 B: 3-6-2 C: 7-10-9-12-8-4

Spetsstrid: 1 Nancy America öppnade ruskigt bra i comebacken och öppnar hon lika bra nu så kommer nog ingen förbi. 2 Schatzi Fayline kan inte ge sig in i någon spetsstrid och sitter nöjd i andraspår istället. 3 Super Ariel är lite svårbedömd men borde inte kunna spetsa i det här gänget även om hon kanske öppnar förbättrat med jänkarvagn nu. 4 Carja är ingen blixt och kör inte om spets här. 5 Galactica är starsnabb och siktas mot ledningen. Det borde dock bli svårta att komma förbi 1 och det låter även som att man kan vara nöjd med ett lopp i rygg på ledaren här. 6 Jetset öppnar okej men ska inte kunna köra sig till spets här. 7 Darling Hornline och 8 Annabelle Dimanche försöker göra det bästa av läget men är inga spetskandidater.
Slutsats: 1 Nancy America borde ha bra chans att hålla upp innerspåret och utmanas främst av 5 Galactica.

Loppanalys:

5 Galactica var inte som bäst senast men hade stått över länge efter att ha haft dåliga blodvärden. I grunden klart bästa hästen i fältet och hon borde ha gått framåt mycket med loppet i kroppen och har dessutom vässats i intervalljobb under veckan. Tränare menar att det var riktigt bra tryck i hästen i veckans jobb och hon är optimistiskt inför den här starten. Hon maxas i utrustningen nu och ska gå barfota bak med helstängt huvudlag och jänkarvagn. Enda gången som hon har gått utrustad så tidigare så vann hon väldigt enkelt från ledningen före bland annat In Toto Sund. Oavsett om det blir ledningen eller rygg på ledaren så tror jag att hon bara är bäst till slut. Det som oroar är att man inte har fått något bevis på att formen sitter där och någon spik är det helt klart inte.

1 Nancy America var ruskigt fin senast i comebacken och vann enkelt från ledningen trots en tuff öppning och högt tempo hela loppet. Hon gick med helstängt huvudlag för första gången och jänkarvagn då, samma utrusning sitter på till den här starten. Det borde vara bra chans på ledningen här också och slipper man för hård körning i starten så kan det vara bra chans att det håller hela vägen här då det inte kryllar av hästar som vill göra jobbet utvändigt.

11 Speedy Foxy Vicane sprudlar av form och kommer att vinna lopp när som helst. Senast avslutade hon 10,5 sista 1000 i skymundan i en riktigt bra silverfinal. Då krånglade även det norska huvudlaget och åkte inte ner ordentligt och hon hade säkert varit längre fram utan strul. Känns som att hon går ner i klass till den här starten och skulle favoritduon köra lite mot varandra i starten så kan hon fälla alla till slut med sin vassa spurt.

3 Super Ariel låter det väldigt uppåt på från stallhåll och det är en spännande Sverige-comeback som vi får se här. Man har siktat mot det här loppet och det blir dessutom jänkarvagn nu som hon inte har gått med på länge då det är förbjudet i frankrike. Hon har mött tufft motstånd där nere och kan ha lagt på sig lite extra hårdhet som kan ta sig väl ut här. Kusken är väl ingen hjälte direkt men som streckad under 10% är hon ett riktigt tidigt streck.

6 Jetset vann det här loppet förra året och efter ett par tveksamma insatser på slutet så fick hon gå ut i ett breddlopp senast och visade att formen inte är helt borta. Känns ändå lite hårt spelad här från vingelläge och lite tveksam form. Måste dock räknas tidigt på sin grundkapacitet och hittar hon bara ner i vettig position så har hon en ruggig spurt som kan vara svår att stå emot.

2 Schatzi Fayline är en stark häst som kommer med fin uppåtform. Fick bästa möjliga startspår här då hon inte är så snabb ut. Hon avslutade vasst till seger senast och Veijos hästar brukar trivas på hemmaplan. Hon står kanske lite hårt inne men hon matchar de andra hästarna tidsmässigt, har bra spår och är inte beroende av någon speciell resa.

Intressanta ändringar:
3 Super Ariel ska gå med jänkarvagn.
5 Galactica ska gå barfota bak och med helstängt huvudlag.
7 Darling Hornline ska gå barfota bak.
10 Olympia Gold ska gå barfota runt om och med jänkarvagn.

Intressant statistik:
1 Nancy America är obesegrad med jänkarvagn i Sverige efter 4 försök.





V75-4 Klass II Försök 2640m voltstart

Ranking: A: 3-6 B: 11-1-12-7-10-4-9 C: 5

Spetsstrid: 1 Tina Gel öppnar inte speciellt snabbt och blir nog över från start här. 3 M.C.C.Orlando öppnar bra och har voltstartsspecialisten Jepson i sulkyn. Kan spetsa av egen kraft eller få överta i ett andra skede. 4 Amazing Memory öppnar inte märkvärdigt och härifrån är han inte inblandad i spetsstriden och det är inte heller 5 Wix Pride. 6 Tottenham kan man nog skicka iväg rätt okej från springspåret men det låter som att man vill släppa om man kommer till ledningen. 7 Iris Palema försöker haka på och få överta ledningen från 6 men måste öppna förbättrat för att lyckas med det.
Slutsats: 3 M.C.C.Orlando borde ha fin spetschans då han både kan spetsa av egen kraft eller överta från 6 Tottenham.

Loppanalys:

Lägsta klassen, voltstart och lång distans gör det här till omgångens mest svårtippade loppt. Klar tipsetta är iallafall 3 M.C.C.Orlando som borde ha bra chans att sitta i ledningen här efter en bit. Han ska även lättas i balansen så det blir barfota runt om till den här starten och kanske slänger man även på en jänkarvagn för första gången, man ska iallafall prova den i värmningen. Hästen avslutade bra i skymundan från långt bak i kön senast och gången innan det så vann han lätt från ledningen i ett billigt lopp. Även om det är en Koljgini i startlistan så känns det inte som att någon har häst till att trycka upp farten utvändigt och väl i ledningen kan det bli en rätt behaglig historia. Hästen har tagit 2 av sina 3 segrar från ledningen och Stenströmer har verkligen hittat stallformen nu.

6 Tottenham är en grundkapabel häst som man inte riktigt har fått ut max ur ännu. Nu har man lagt om träningen och siktat mot det här loppet och det ser ut som en spännande uppgift från ett perfekt läge. Han borde kunna komma iväg bra härifrån och det är bra chans att komma ända till ledningen. Men tränaren vill helst se honom i ryggar och ett lopp i rygg på ledaren över lång distans på Åby är ju ett drömscenario. Han är lite segstark men har visat att han avslutar bra och brukar gå med bra fart över mål. Han står perfekt inne i loppet och har bara ändringarna i träningsupplägget slagit rätt ut så är han en av de som slåss om att vara först i mål här.

11 Global Trader var ruskigt bra senast och lyckas han göra om den prestationen så kan han fälla alla här trots svårt utgångsläge. Jänkarvagnen sitter på igen och han har tagit båda sina segrar med den. Han gick 10,6 sista 800 senast och det står sig extremt bra i klassen och med minsta klaff är han med på målfotot. Jennifer Tillman vinner dock inte ofta på V75 nu för tiden och hela ekipaget ska i mål.

En resa på innerspår brukar vara viktig över längre distanser och en som är garanterad en sån är 1 Tina Gel. Hon kommer från två raka segrar i lite lättare gäng men hon var bra som trea i ett lördagslopp i augusti. Tränaren menar att hon borde vara mycket bättre nu och hon visade senast att hon klarar lång distans då han vann efter ett rejält sistavarv. Hamnar hon inte för långt bak i starten så ska hon absolut räknas tidigt från ett fint läge.

Favorit i loppet är 12 Chianti som är enda 3-åringen i fältet och dessutom har spår 12. Även om det är en kapabel häst som var nära att kvala in till kriteriet senast så blir han lite väl hårt spelad den här gången. Hästen har tagit alla sina 3 segrar från ledningen hemma på Färjestad och står för helt andra förutsättningar nu. Björn Goop är ändå en av världens bästa kuskar och kanske visar det sig att hästen bara är bäst. Men som favorit med de här förutsättningarna så känns hästen inte jättehet att gå på och rankas ner.

Intressanta ändringar:
3 M.C.C.Orlando ska gå barfota runt om och kanske jänkarvagn för första gången.

Intressant statistik:
11 Global Trader har tagit båda sina segrar med jänkarvagn. 2 av 3 försök totalt.
12 Chianti har tagit alla sina segrar från ledningen.





V75-5 Klass I Försök 2140a

Ranking: A: 3 B: 10-4-9-8 C: 2-5-6-7-11-12-1

Spetsstrid:
1 B.Dollar öppnar bra men ska ha en snäll resa och här släpper man ledningen. 2 Duke Of Mearas öppnar inte över medel och kommer inte till spets här. 3 Masterglide är riktigt snabb ut och siktar mot ledningen. Får överta från 1 och ingen utifrån borde kunna ta en hel längd. Ingen speciellt startsnabb utvändigt men skulle 3 Masterglide mot förmodan galoppera för första gången så borde 6 Twigs Briard blåsa iväg till spets.
Slutsats: 3 Masterglide spetsar utan problem.

Loppanalys:

3 Masterglide var jag säker på skulle bli klar, klar favorit när spårlottningen kom ut i söndags. Det finns ingen som utmanar i spetsstriden och när han enkelt borde få komma till spets så borde det var bra chans att det ska räcka runt om den här gången. Hästen har varit etta eller tvåa i 12 av 15 starter och Peter Untersteiners stallform är verkligen på topp för dagen. Han säger själv att det här är hans bästa chans i omgången och han kör själv 8 Magic Happens för att han måste göra det då han deläger hästen. Hästen har varit struken för en lätt sårskade sedan senast men träningsrapporterna är mycket bra och han har vunnit efter liknande vila tidigare. Han borde ha klart högst segerchans i loppet och i ett annars öppet lopp så tar jag ställning och spikar!

10 Now Or Never Flair är främsta utmanaren och är van att möta tuffare motstånd än det han ställs inför nu. Han är dock bäst i främre träffen men med bra startrygg här så borde han hamna långt fram direkt iallafall. Nu blir det barfota runt om igen och med lite klaff med positioner så fäller han många till slut.

4 Rambo Rivner kom med tre raka segrar till den senaste starten. Då valde kusken att sitta kvar när attackerna drogs upp för att han inte ville ge hästen en tung resa. Att han sedan inte kunde ta något i en snabb avslutning är ingenting att säga något om. Han har varit riktigt fin i starterna innan och avslutat vass varenda gång. Kuskplus nu när Kaj Widell sitter upp och från ett bra spår så sitter han i fin position direkt och även om han gör första starten i klassen nu så ska han stå sig fint i det här gänget. Fortsätter barfota runt om och med jänkarvagn.

9 Glenn Boko är väldigt hårt betrodd men har inga drömförutsättningar här. Bakspår med starttrög rygg är inte optimalt för en häst som tagit 3 av 4 segrar från ledningen. Eventuellt blir det barfota runt om den här gången vilket såklart är spännande men ändå väldigt hårt spelad.

Peter Untersteiners andra häst som han kör själv är 8 Magic Happens. I utgångspunkt kanske en av de klart bästa hästarna i fältet men från det här läget blir det väldigt svårt och det låter även på Peter som att han är sugen på att ge hästen en snäll resa den här gången. Jänkarvagnen åker på iallafall även om den inte har gjort några mirakel tidigare med den här hästen.

Intressanta ändringar:
1 B.Dollar ska troligen gå barfota bak.
6 Twigs Briard ska gå med jänkarvagn.
8 Magic Happens ska gå med jänkarvagn.
9 Glenn Boko ska eventuellt gå barfota runt om.
10 Now Or Never Flair ska gå barfota runt om.

Intressant statistik:
3 Masterglide har varit etta eller tvåa i 12 av 15 starter.
9 Glenn Boko har tagit 3 av 4 segrar från ledningen.
10 Now Or Never Flair har aldrig vunnit lopp med mer än 30 000 kronor i förstapris.





V75-6 SM 2640a

Ranking: A: 1 B: 10 C: 5-4-11-3-6-12-7-2-8 D: 9

Spetsstrid: 1 Readly Express öppnar numera riktigt bra och trycktes inte av för fullt senast heller. Kan spetsa av egen kraft och annars kommer han få överta oavsett vem som sitter i ledningen. 2 Rapide De Pommeu är startsnabb men går nog ner i rygg på favoriten direkt. Den som kan utmana från start är 4 Västerboonthenews som kan öppna riktigt snabbt. Men även om han kommer förbi så borde Jorma hitta ut direkt och få överta.
Slutsats: 1 Readly Express tar antingen ledningen av egen kraft eller övertar av 4 Västerboonthenews.

Loppanalys:

1 Readly Express blir såklart omgångens största favorit och även om han blir spelad upp emot 90% så speglar det nog segerchanserna ganska gott. Hästen har aldrig galopperat i lopp och att han på något annat sätt ska göra bort sig från ledningen här där absolut ingen vill lägga sig utvändigt och pressa har jag svårt att se. Dessutom gav han ett riktigt formbesked senast och här får vi förhoppningsvis bara se och njuta av en blivande världsstjärna.

Om storfavoriten mot förmodan skulle bli struken så är det lite oklart vem av 3,4, och 5 som får de flesta strecken då det är väldigt jämnstreckad däremellan. Att få in en av de som reserv streckad på 70-90% är ingen dröm och jag chansar därför och väljer 10 Digital Ink som första reserv om det skulle ske något oförutsett med favoriten. Han var riktigt fin i en efterlängtad comeback senast och gjorde dessutom debut i Robert Berghs regi. Det här är en riktigt grundkapabel häst som bland annat vann Breeders-finalen för några år sedan helt överlägset och galopperade även som hårt betrodd i Elitlopps-finalen. Nu har han startat sparsamt senaste åren men intrycket senast var verkligen bra och har Bergh fått honom i ordning igen så duger han väldigt bra i ett lopp som det här.

Intressanta ändringar:
3 Nadal Broline ska gå med bakskor.
5 Carabinieri ska gå med jänkarvagn.

Intressant statistik:
1 Readly Express har aldrig galopperat i lopp.
8 Spitcam Jubb är obesegrad tillsammans med Peter Ingves efter två försök. Båda segrarna är tagna på Åby.






V75-7 Silverdivisionen Försök 1640a

Ranking: A: 2-5-7 B: 1-3-12-4 C: 6-9-11-8 D: 10

Spetsstrid: 1 Ultimate Wine är svår att ta en längd på men det är möjligt att man släpper här när det finns Open Stretch. 2 Cab Hornline vill man till ledningen med och man kommer göra ett allvarligt försök att komma dit. Borde få överta från 1. 3 Jairo tar aldrig en längd på de två invändigt och det gör inte heller 4,5 eller 6. Den som kan utmana från start är 7 Electric Light som kan öppna riktigt bra och Johan vill säkert släppa till Peter.
Slutsats: 2 Cab Hornline försöker och borde ha bra chans att hålla ut 7 Electric Light och får överta från 1 Ultimate Wine:

Loppanalys:

2 Cab Hornline kommer med absolut toppform och har riktigt fina förutsättningar här och skulle han komma till ledningen så blir han riktigt svårslagen. Näst senast höll han riktigt bra från dödens och senast satt han fast med allt sparat i finalen. Han är dock ovan med distansen och segerfri efter endast två försök. Och när Readly Express lär vinna som så pass klar favorit så måste man hoppas på favoritfall i sista och det är inte heller helt säkert att han kommer till ledningen. Han ska dessutom troligen gå med bakskor den här gången vilket såklart borde vara ett minus.

5 Rolex Bigi är en ojämn häst med riktigt hög högstanivå. Han håller fin form och var bra som tvåa näst senast bakom Queer Fish. Nu blir det barfota runt om som då och den balansen trivs han väldigt bra på. Han trivs på hösten där han tagit 5 segrar på 7 försök och han vann dessutom enda gången som Örjan kört tidigare. Det har gått en stund sedan senaste starten men han har gått bra med liknande upplägg tidigare.

7 Electric Light spurtade riktigt vasst i derbyuttagning näst senast och var inte helt friskt senast. Cyber Lane, Makethemark, Rajesh Face och Diamanten är några av de hästar som han har förlorat knappt mot på slutet och några sådana hästar finns det inte i det här loppet. Han är riktigt startsnabb och det kan faktiskt bära hela vägen till spets här då Johan nog gärna släpper till pappa Peter. Borde iallafall kunna komma ner i vettig position och då ska han räcka långt mot det här motståndet.

1 Ultimate Wine öppnar bra och borde ha bra chans att få rygg på ledaren här och Johan är duktig på att köra på Åby. Har vunnit på kort distans tidigare och har är nog så nära toppformen man kan komma.

3 Jairo trivs riktigt bra över distansen och nu kan det bli helstängt huvudlag för första gången i Sverige iallafall. Han avslutar alltid vasst och blir det lite körning i starten så fäller han många över upploppet. Det är en stor och tung häst som behöver komma igång och täta starter som nu passar perfekt och han har sedan tidigare 2 segrar på 3 försök med det upplägget.

12 Aron Palema kan vara bästa hästen i fältet men han har återigen dragit en riktig nitlott i spårlottningen. Han vann dock från ett liknande lägen näst senast med en magisk avslutning efter att ha suttit i femtepar utvändigt hela loppet. Extra svårt på Åby från det här läget men han har en så pass vass avslutning att han är farlig att plocka bort helt. Det krävs nog både lite tur och högt tempo för att vinna härifrån men formen är fin och får han bara en bra ryggresa nu så kommer han flyga lågt över upploppet igen.

Sista strecket till 4 Good's Of Norway som höll riktigt bra senast efter tuff körning inledningsvis. Peter Ingves får ses som ett kuskplus mot senast och hästen trivdes riktigt bra över kort distans i Norge och har även tagit en seger på två försök över distansen i Sverige. Fint läge här och hästen kan öppna rätt bra.

Intressanta ändringar:
2 Cab Hornline ska troligen gå med bakskor.
3 Jairo ska gå med helstängt huvudlag.
5 Rolex Bigi ska gå barfota runt om och eventuellt utan käk.

Intressant statistik:
7 Electric Light har aldrig vunnit på V75 efter 7 försök.
Ingen av de två mest spelade hästarna 2 Cab Hornline och 5 Rolex Bigi har vunnit över distansen tidigare.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+25), Lazlo (+5), coolmanriver (+25), Torstens (+10)

Senast redigerad av dingo1337 den 2017-10-14 klockan 02:47.
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 11:03   #11
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Spelförslag:

Stora:
1,2,3,4,6,9 (11,10)
4,6,7 (5,1)
1,2,3,5,6,11 (7,10)
1,3,4,6,7,8,9,10,11,12 (3,6)
3 Masterglide (10,4)
1 Readly Express (10,5)
1,2,3,4,5,7,12 (6,9)
7560 rader = 3780kr

Lilla:
2,9 (6,1)
4,6,7 (5,1)
1,2,3,5,6,11 (7,10)
3,6,11 (1,12)
3 Masterglide
1 Readly Express
1,2,3,4,5,7,12 (6,9)
756 rader = 378kr


DD:

500kr

1 - 7
1 x 500kr
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
coolmanriver (+25)
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 13:10   #12
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 534
Sharp$: 3295
Standard

Digital Ink anmäld barfota runt om. Bara gått så 4 gånger tidigare, 3 segrar och galopp i elitloppsfinalen. Jag säger inte att han vinner men 6.00 platsodds på unibet är riktigt högt!
dingo1337 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td