Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-12, 13:02   #16
 
LadyDeWinters avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 156
Sharp$: 160


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ALA Visa inlägg
finns det något sätt att automatisera formateringen av datan i excel så man slipper göra sånt varje gång man ska in och analysera?



Har du prövat att lägga upp ett makro som sköter formateringen?
Makro är ett utmärkt verktyg för detta. Bara recorda och sen loopa!
LadyDeWinter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:41   #17
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Excels hämta-funktion var alldeles utmärkt. Jag kan absolut tänka mig att plocka hem information om ett lag åt gången. Dock insåg jag just mina begränsningar. Anta att jag vill undersöka hur det påverkar ett lags prestationer att deras bäste målgörare är frånvarande.

1. Antingen gör jag det manuellt genom att jämföra spelarens framträdanden (appearances - ESPN.com) med lagets spelschema och skriver upp resultaten när toppspelare inte deltar. Det tar mig högst ett dygn för en säsong, om jag bara plockar med ligans vassaste målskyttar.

2. Eller så bygger jag en relationsdatabas för innevarande säsong (det kan väl vara en fördel att bygga dessa säsongsvis med tanke på att spelare byter klubbar). Detta är mig en oöverstiglig uppgift eftersom det kräver att jag hämtar detaljerad information om ligans samtliga matcher, d.v.s. vilka spelare som deltog i varenda match.
Att sätta upp en lista med alla spelare går fort, och de får ett ID-nummer. Men att koppla varje spelare till varenda match skulle ju ta en evighet, även om jag vet vilka relationer som behövs i databasen. Detta måste väl ske manuellt eftersom mina spelar-ID-nummer inte kommer att matcha någonting av den detaljerade information som jag hämtar med Excel-funktionen? Eller skulle jag kunna få matchinformationen (vilka spelare som startade) för varje match att på något sätt connecta med mina spelar-ID?

Vissa saker går helt enkelt snabbare att undersöka manuellt. Någon som håller med? Problemet blir att underlaget blir torftigt om jag gör det manuellt. Med en databas kan jag ju se exakt hur lagens prestationer skiljer sig beroende på vilken spelare som inte deltagit, d.v.s. jag kan rada upp spelare (oavsett lag) efter exempelvis antalet gjorda mål, och jämföra detta med matcher där dessa spelare inte deltagit.



Edit: Eller var det detta Persa snackade om i sin post? Jag hängde ungefär med på att man med hjälp av sökvägen kan filtrera ut rätt information, men jag förstod ändå inte hälften av inlägget. Skulle det kunna tillämpas på mitt exempel i denna post? Går det att hämta informationen för samtliga matcher under en säsong - vilka som startade etc, och knyta detta till en separat tabell över alla spelare?

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-12 klockan 13:54.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 19:36   #18
 
LadyDeWinters avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 156
Sharp$: 160


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Excels hämta-funktion var alldeles utmärkt. Jag kan absolut tänka mig att plocka hem information om ett lag åt gången. Dock insåg jag just mina begränsningar. Anta att jag vill undersöka hur det påverkar ett lags prestationer att deras bäste målgörare är frånvarande.

1. Antingen gör jag det manuellt genom att jämföra spelarens framträdanden (appearances - ESPN.com) med lagets spelschema och skriver upp resultaten när toppspelare inte deltar. Det tar mig högst ett dygn för en säsong, om jag bara plockar med ligans vassaste målskyttar.

2. Eller så bygger jag en relationsdatabas för innevarande säsong (det kan väl vara en fördel att bygga dessa säsongsvis med tanke på att spelare byter klubbar). Detta är mig en oöverstiglig uppgift eftersom det kräver att jag hämtar detaljerad information om ligans samtliga matcher, d.v.s. vilka spelare som deltog i varenda match.
Att sätta upp en lista med alla spelare går fort, och de får ett ID-nummer. Men att koppla varje spelare till varenda match skulle ju ta en evighet, även om jag vet vilka relationer som behövs i databasen. Detta måste väl ske manuellt eftersom mina spelar-ID-nummer inte kommer att matcha någonting av den detaljerade information som jag hämtar med Excel-funktionen? Eller skulle jag kunna få matchinformationen (vilka spelare som startade) för varje match att på något sätt connecta med mina spelar-ID?

Vissa saker går helt enkelt snabbare att undersöka manuellt. Någon som håller med? Problemet blir att underlaget blir torftigt om jag gör det manuellt. Med en databas kan jag ju se exakt hur lagens prestationer skiljer sig beroende på vilken spelare som inte deltagit, d.v.s. jag kan rada upp spelare (oavsett lag) efter exempelvis antalet gjorda mål, och jämföra detta med matcher där dessa spelare inte deltagit.



Edit: Eller var det detta Persa snackade om i sin post? Jag hängde ungefär med på att man med hjälp av sökvägen kan filtrera ut rätt information, men jag förstod ändå inte hälften av inlägget. Skulle det kunna tillämpas på mitt exempel i denna post? Går det att hämta informationen för samtliga matcher under en säsong - vilka som startade etc, och knyta detta till en separat tabell över alla spelare?
Nu är jag trött i skallen, då det är söndag och klockan börjar närma sig sent. hur jag skulle lösa detta problem är att:

1. Hitta en hemsida där det finns laguppställningar för varje spelad match samt resultat.

2. Hämta ner denna informationen för alla matcher och lag i olika worksheets (ett för varje lag) genom ett macro som hämtar efter ett ID.
(T.ex. http://stats.swehockey.se/gameonline/65444/LineUp där är IDt 65444 och då hämta alla dessa inom en viss säsong t.ex. från 65444 till 67000 och då loopar man scriptet så det kör en count med x = 65 444 och x = x + 1 hela tiden). Det brukar finnas bra webplatser för detta att hitta om man letar.

3. I makrot som hämtar ner detta så ska det bara sorteras snyggt och prydligt för varje match. Du har nu ett worksheet för varje lag och i detta worksheetet finns det information om laguppställningen och resultatet i varje match.

4. För att få fram hur viktig en person är för varje lag så kan du ge varje spelare "rankingpoäng".

T.ex "Team Sharps" worksheet efter två matcher:




Dessa kan summeras genom att lägga in lite formler manuellt, tar inte så lång tid:

För t.ex Jonny och hur bra snitt han har för gjorda mål i laget per match:

=(SUMPRODUCT(($A$17:$A$27=$A12)*$B$17:$B$27))/(SUMPRODUCT(($A$17:$A$27=$A12)*$F$17:$F$27))

Då får du snittet för Jonny.

5. Sen ranka är det bara använda sumproduct-funktionen på samma sätt när man ska läsa av om de är med i startuppställningen. (Börjar bli trött på att skriva, så det får vara bra här)

Säg till om det är något du undrar, om det ens var detta du ville ha svar på. Annars har jag gjort en waste på 15 min, men värre saker har ju hänt.


Tar några timmar att fixa det, men skönt att ha det gjort då man kan använda samma macron sen till att lägga in spelare och sortera från vilken serie man vill.

Edit.

Är otroligt trött och tänkte inte efter helt och hållet, denna statistiken finns ju överallt. Superfail.

Nåja. Samma princip som du vill ha nytta av går att använda med sumproduct om du summerar produkterna för de spelare som spelar i dagens startuppställning t.ex.... (huvudvärk)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bjourne (+10)

Senast redigerad av LadyDeWinter den 2012-02-12 klockan 19:47.
LadyDeWinter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 21:18   #19
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 12
Sharp$: 407
Standard

Grymt inlägg LadyDeWinter, lust att visa exemplet på macrot som hämtar informationen?

Mvh
Kenneth15 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 05:08   #20
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Tack för engagemanget, LadyDeWinter!

Jag förstår ungefär vad du gör för något. Ett macro är något som upprepar en process, ungefär som ett script. I ett macro kan man även använda sig av IF- och ELSE- och WHILE-satser o.s.v. precis som i ett script. Känner dock att jag måste läsa på någon vecka för att förstå detta bättre, framför allt om hur man spelar in sitt macro.

Du har rätt i att din information inte riktigt är vad jag sökte. Dock är du på rätt spår. Att fixa ett macro av det slag jag skulle önska går säkert också att göra.

Jag är ute efter följande:

1. Statistiken för en enskild match ser ut såhär: http://soccernet.espn.go.com/gamecas...308183&cc=5739 - I detta fall Leeds - Derby.

2. Varje lag har även en utförlig statistik över samtliga spelare för varje säsong: http://soccernet.espn.go.com/team/sq...united?cc=5739

Informationen i steg 2 har jag enkelt fått ned genom att manuellt gå in på varje lags truppstatistik i Excel-fönstret. Det gick fint och ser ut såhär när jag snyggat till det:



Alla spelare har fått ett ID (primary key) och en klubbtilhörighet (foreign key). Problemet är att koppla samtliga spelare i samtliga matcher till det ID-nummer de tilldelats m.h.a. denna sammanlagda truppstatistik.

En sak är att match-ID - i detta fall 308183 (steg 1) - blir svårt att gå efter, eftersom nästa match med ID 308184 är en match från League 2 och inte från Championship. Dock borde man förstås kunna hämta ALLA matcher under en säsong (oavsett division) eftersom ett lags spelare rimligtvis bara spelar för just det laget, och det därför borde gå att matcha rätt lag med rätt matcher.

Om jag importerar den där statistiken för matchen Leeds - Derby, ser det ut på följande sätt i Excel:



Jag har ringat in den relevanta informationen som jag vill åt.

För det första får jag en massa dödkött runtomkring som jag inte är intresserad av. Men visst, det går säkert att få macrot att ignorera denna genom att man anger vilka celler macrot ska jobba på (jag antar det).

För det andra är lagets spelare uppdelade på "startande" och "substitutes". Detta måste jag få macrot att fatta, så att enbart spelarna i den övre "gruppen" matchas som startande mot sitt spelar-ID.

För det tredje har spelarna positionsmarkeringar efter sina namn, t.ex. (D) (defensive) eller (M) (midfielder). I min andra tabell med alla spelare för alla lag, har jag givetvis inga positionsmarkeringar eftersom dessa kan skifta från match till match. Kommer detta att vara störande information när macrot försöker matcha tabellerna?

Hur matchar man två tabeller? Vad blir resultatet av detta? En ny egen tabell för varje enskild spelare, ungefär som "appearances" här: http://soccernet.espn.go.com/player/...morgan?cc=5739

Ja, den där informationen finns också att hämta. Kunde jag dra nytta av dessa tabeller istället, d.v.s. för varje enskild spelare och försöka matcha dessa mot matcher och spelar-ID? Där står ju faktiskt vilka matcher de deltagit i. Men hur tusan får jag in det i min databas på rätt sätt?

Edit: Och om någon undrar hur man importerar informationen i Excel så klickar man på "Från Webb" högst upp till vänster under fliken "Data". Därefter skriver man in rätt URL och klickar sedan på knappen Importera längst ner.

Nu har jag åtminstone sett att knappen "Makro" ligger höst upp till höger under fliken "Visa". Alltid en start!

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-13 klockan 05:17.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 13:27   #21
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 359
Sharp$: 4133

Lets go Live
Stats: 477 - 300 - 108
ROI: 104.35%
Vinstprocent: 61.39%

Standard

Hej!

Börja med att säga att jag inte alls är kunnig inom programmering och liknande.

Jag skulle behöva ha något ihop skrivet som kan hämta resultat för tex Bundesliga. Det "enda" som programmet behöver kunna är att hämta just resultaten för varje lag och addera ihop hur många mål totalt sett det blivit i matchen och dela upp det i hemma resp bortamatcher.

Tex:

Dortmund Hemma
Leverkusen 1 mål Werder Bremen 3 mål osv

Dortmund Borta
Bayern 2 mål Gladbach 1 mål osv

Om det går så vore det bra om "programmet" kunde använda sig utav Oddsportal för jag ska använda det på en hel del olika ligor och jag är van vid OP.

Det behöver inte vara fler funktioner på det just nu för jag har en hel del andra filter som jag applicerar på ett annat sätt.

Är det någon som vill/kan skriva ihop ett sådant program så betalas det ut en belöning i form utav 500 Sharp$
MrGerrard är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:03   #22
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MrGerrard Visa inlägg

Är det någon som vill/kan skriva ihop ett sådant program så betalas det ut en belöning i form utav 500 Sharp$
Jag har ett bättre förslag!

Kan vi inte gemensamt på Sharps bygga en fotbollsdatabas som täcker all möjlig information som finns för alla ligor? Om riktigt många hjälper till borde det kunna vara en möjlig uppgift. Jag stör mig faktiskt på att spelbolag och även statistiksidor håller inne med information. Jag vill ju kunna göra exakt de sökningar i databasen som jag är intresserad av. Att bara kunna "titta" på statistiken är ju i stort sett värdelöst. Varför finns det ingen statistikdatabas där man kan sortera precis hur man vill?

Detta måste kunna göras tillgängligt på något sätt. Att ha en gemensam databas som vem som helst kan ändra i och skriva frågor till blir nog en dum idé. Men vi skulle kunna strukturera upp all information i Excel-filer, så att vem som helst på ett enkelt sätt kan bygga sin egen kompletta fotbollsdatabas.

Idag är det omöjligt att göra sökningar i de databaser som finns. Om jag vill sortera alla spelare för en speciell liga under en säsong beroende på hur lagen presterar när just den spelaren varit frånvarande, finns ingen möjlighet utan att göra det manuellt. Detta är en enorm begränsning med de databaser som finns. Informationen ser ut att vara tillgänglig, men i själva verket är den intressanta statistiken extremt svårtillgänglig om man inte är en riktigt duktig programmerare. Detta känns tråkigt. Om folk samkörde sina idéer och statistiska modeller skulle det finnas sjukt mycket mer att prata om. Ingen som håller med? Som det är idag sitter nästan alla och trycker på halvfärdiga modeller. Inskränkt.

Mitt förslag är därför att vi gör all information tillgänglig i Excel-filer, som sedan går att stoppa in i den egna databasen. Vi kan också hjälpas åt att beskriva hur databasen kan modelleras med avseende på relationer och dylikt, även det en information som inte alls existerar trots den uppsjö databaser som finns.

Vad säger ni? Ska vi göra slag i saken och göra allting tillgängligt? Det skulle berika tipsvärlden om statistisk modellering kom upp på diskussion. Alla kunde lära sig att söka statistik och man kunde föreslå varandra vilka variabler som är av intresse. Det jag menar är att modelleringen, hur man kommer fram till sina odds, är det mest intressanta men samtidigt det som absolut inte diskuteras. Det borde bli ändring på det!

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-14 klockan 15:06.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 16:02   #23
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 359
Sharp$: 4133

Lets go Live
Stats: 477 - 300 - 108
ROI: 104.35%
Vinstprocent: 61.39%

Standard

Låter intressant!
Jag kan själv inte hjälpa till särskilt mycket med byggandet men skulle jag med hjälp utav detta komma fram till något bra så skulle jag helt klart kunna dela med mig.

Problemet är kanske att det blir några som får dra det tunga lasset med byggandet och utformningen utav en sådan modellering och det kanske inte är så många som är sugna på att lägga ner det som jag antar är ett ganska stort jobb?
MrGerrard är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:13   #24
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Detta är säkert något vi kan integrera med Sharps om så önskas i framtiden.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:47   #25
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Trevligt att du verkar någorlunda positiv!

Jag kan absolut tänka mig att dra ett tungt lass när det kommer till modellering av databasen samt att dela med mig av statistiska infall. Det kommer dock krävas hjälp från många håll för att ro detta i hamn, framför allt när det kommer till datainsamling.

Målet är att göra det enkelt för fotbolls- och spelintresserade att genomföra statistiska undersökningar. Tanken är att man ska ha möjlighet att undersöka precis de faktorer man är nyfiken på.

Målet nås genom att vi utvecklar en (eller flera) relationsdatabasmodell(er) för fotboll och strukturerar information i Excel-filer (.CSV) som blir tillgängliga för alla. Genom att strukturera informationen i CSV-filer blir det enkelt att för vem som helst lägga in dessa data i en egen databas. Det enda man behöver lära sig är att upprätta en databas på sin egen dator och sedan göra sökningar i databasen för att utvinna precis den information man vill undersöka statistiskt.

Vi kommer att behöva utveckla en standard för hur filerna ska vara uppbyggda, d.v.s. vilka kolumner etc. som ska finnas med och i vilken ordning dessa ska finnas med (för att man så enkelt som möjligt ska kunna plocka in dessa i den egna databasen). Jag är absolut ingen expert på databaser, men har läst på en aning. Kommer dock behöva respons på ER-modell o.s.v.

1. Först behöver vi veta exakt vilken information som är av intresse. Detta resulterar i en ER-modell av följande slag: http://i41.tinypic.com/25s8wg5.jpg

Modellen beskriver vad som ska finnas med i databasen. Enkelt beskrivet kommer kvadraterna på bilden att bli tabeller i databasen. Cirklarna intill varje kvadrat kommer att bli kolumner. Tabellen "Match" kommer således att ha kolumner som ID (varje match har ett identifierande nummer), hemmalag, bortalag och datum. Vi kan garanterat hitta ännu mer information än den förenklade modellen där. För varje spelare räcker ju inte förnamn och efternamn. Vi vill ha reda på gula kort, röda kort och allt som överhuvudtaget går att få reda på. Först måste vi alltså slå våra kloka hjärnor ihop och ta reda på exakt vilken information vi behöver ini minsta detalj.

Hur vi lägger upp själva modellen avgör också vilka sökningar som sedan går att göra.

2. Näste steg (väldigt grovindelat) borde rimligtvis vara datainsamlingen. Någon kan få i uppgift att upprätta en Excel-tabell för samtliga spelare i La Liga 2009/2010. Till viss del går det att snabba på detta genom att använda importera-funktionen i Excel. (Det går säkert att göra allting med några musklick om man kan avancerad programmering, men eftersom jag inte kan det har jag behov av en databas). Hursomhelst gör man då så att man tilldelar varje spelare ett spelar-ID. I någon tabell, beroende på ER-modellen, skriver man också upp i exakt vilka matcher var och en av spelarna har deltagit, och vilka stats (mål, assist, röda gula, etc.) spelaren har i respektive match. Jag är rätt osäker på hur detta kommer att gå till, men varje spelare ska alltså kunna kopplas till sina matcher så att statistiken för spelarens enskilda matcher också summeras någonstans. Vill man söka upp ett speciellt lag ska det gå att få fram all statistik om varje spelare för det laget under den säsongen, ungefär såhär: http://soccernet.espn.go.com/team/sq...united?cc=5739

Fördelen med att kunna ställa egna frågor till databasen är väldigt uppenbar. I nuläget kan du bara se den statistiken som hemsidan väljer att visa för dig. Du kan inte påverka strukturen. Du kan t.ex. inte få en proper lista på hur många placeringar det i genomsnitt skiljer mellan två lag för att matchen ska sluta oavgjort. Du kan heller inte lista alla spelare i en liga efter hur många minuter som i genomsnitt krävs för att en spelare ska göra mål. Du kan inte ens göra en så enkel sak som att rangordna lagen efter antal gjorda mål istället för på poäng. Allt detta är du tvungen att göra manuellt för att komma åt informationen. Genom att vi utvecklar denna databas blir detta möjligt genom enkla kommandon.

Vi börjar alltså med att föreslå behoven. Vilken statistik vill vi ha om en spelare eller om ett lag? Vad vill vi kunna ta reda på?

Vi kan göra små listor:

Lag
• Lagnamn
• Nationstillhörighet
• Antal gjorda mål (sorterat på matchtyp - liga, olika cuper - och på säsong)
• Antal insläppta mål (som ovan, + sorterat på matchminuter? + hemma/borta)
• Grundat (årtal?)
• Arena
• Nuvarande tränare (+ tidigare tränare?)
• Transfers (om vi orkar hålla reda på detta)

I sak kan alltså databasen innehålla både statistiskt användbar information och mer eller mindre onödigt vetande. Självklart kommer detta gå att applicera på andra sporter. Kom med förslag!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Volnay (+5)

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-14 klockan 17:52.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:54   #26
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Boone Visa inlägg
Detta är säkert något vi kan integrera med Sharps om så önskas i framtiden.

Ja, det vore ju kanon om Sharp ville hjälpa till! Ni bakom hemsidan sitter garanterat på viktigt kunnande för att kunna bistå med väldigt mycket. Det vore en stor hjälp, och mycket roligt om det blev slag i saken av detta.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:08   #27
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Jag kan absolut ingenting om programmering men behöver ni någon faktasammanställare är jag på. Har en liten förkärlek till Excel
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:35   #28
 
zorbas avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 101
Sharp$: 1263

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 49 - 31 - 3
ROI: 115.35%
Vinstprocent: 61.25%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Jag kan absolut ingenting om programmering men behöver ni någon faktasammanställare är jag på. Har en liten förkärlek till Excel
Samma här.
__________________
"It's a numbers game, but shit don't add up somehow"


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
zorba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:39   #29
 
snoozes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 582
Sharp$: 3415


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

låter som en finfin Idé!
__________________
Jules: I want you to go in that bag, and find my wallet.
Pumpkin: Which one is it?
Jules: It's the one that says Bad Motherfucker
snooze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 19:58   #30
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Roligt att några verkar på. Självklart behövs alla om detta ska kunna bli någonting. Man kan se det som en filmtracker ungefär, fast för sportstatistik. Utan datainsamlare blir det ingenting av.

Vi hjälps helt enkelt åt att popularisera den statistik som framför allt spelbolagen sitter och trycker på. Det jag överraskats mest över är att ytterst få velat diskutera sina metoder för att komma fram till odds. Detta är ju vårt största intresse i bettingen, att bolla med siffror om sport. Många sitter och håller på idéer, livrädda att någon annan ska göra sig en hacka på deras arbete. Jag tycker att det känns synd och vore öppen för att diskutera statistisk modellering och manipulering av data mer ingående. När det kommer till kritan går ju de allra flesta här knappt plus. Spelbolagen har resurserna och statistisk expertis, och deras övertag är i det närmaste skottsäkert.

Istället för att prova egna teorier borde vi därför diskutera teorierna med varandra. Någon annan kan alltid komma med nya infallsvinklar. Jag tror att vi skulle vinna på det för att kunna utmana spelbolagen (okej, det var stora ord). Om någon kan göra miljoner på sin teori respekterar jag självklart detta, men det känns osannolikt. Om inte annat blir man limiterad. Man går i bästa fall runt. Personligen ser jag detta mer som en livsstil än en inkomstkälla. Men det är ju upp till mig.

Jag tänkte hursomhelst starta en ny tråd där meningen är att vi, samtidigt som datainsamlingen här, hjälps åt att utveckla våra teorier. Meningen kommer vara att man lägger fram statistiska undersökningar av olika slag. Någon kanske gör mindre stickprov för att så nya frön, medan andra lägger fram vetenskapliga undersökningar av rang.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-14 klockan 20:00.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td