Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-02-15, 12:17   #1
 
onsongs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 96
Sharp$: 416

2-6
Stats: 76 - 62 - 12
ROI: 104.41%
Vinstprocent: 55.07%

Standard

Frågor om ROI


Inga konstigheter i rubriken antar jag, skulle vilja ha svar på några frågor bara. Både från spelare som spelar lite mer seriöst och spelare som mer ser spelet som en rolig hobby att lägga några hundringar på i månaden.

Hur många spel behöver man lägga för att få ut en rättvisande ROI?

Vad är en bra ROI? Vad är en jättebra?

Tacksam för alla svar, skulle vara intressant att veta hur man ligger i förhållande till hur man "borde" ligga och i förhållande till andra här!

Fyll gärna på om ni undrar något annat.
onsong är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 12:26   #2
 
Jespaahs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 343
Sharp$: 104
Standard

"Hur många spel behöver man lägga för att få ut en rättvisande ROI?"

En 100 st iaf minst vad jag vet

"Vad är en bra ROI? Vad är en jättebra?"

Det är väl personligt men visst allt över 100% är ju bra eftersom man går på plus:P Skulle väl säga att en ROI på 110% är bra och en ROI på runt 120% är jättebra

enbart mina åsikter dock
Jespaah är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 13:12   #3
dNa
 
dNas avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 868
Sharp$: 255
Standard

Tror att man brukar ha som mål att ligga över 106%

Sen skulle jag säga att för att få en rättvisande ROI krävs mer än 100 spel, kanske 4-600?
dNa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 16:14   #4
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Normalt: 0-100%
Bra: 100-105%
Superbra: 105-108%
Expert: 108%+

Så är min uppfattning i alla fall. Självklart behövs det ett stort sample av spel också, i alla fall 200+ för att få någorlunda uppfattning.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 16:22   #5
 
olof86s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 479
Sharp$: 27
Standard

Boone eller annan kunnig: vad skulle du säga är den högsta ROI som går att hålla, efter säg 3-400 spel? Med god BRM och utan att spela på skyhöga lottoodds såklart.
__________________
"I find that the harder I work, the more luck I seem to have."
Thomas Jefferson
olof86 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 17:29   #6
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olof86 Visa inlägg
Boone eller annan kunnig: vad skulle du säga är den högsta ROI som går att hålla, efter säg 3-400 spel? Med god BRM och utan att spela på skyhöga lottoodds såklart.
Högsta jag har sett är 127% (av en stabil capper dvs), vet inte om speciellt mycket högre är möjligt med tanke på wigen. Då får man vara VÄLDIGT sparsam med sina spel.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:37   #7
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 194
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

Är ROI missvisande??


Borstar av en gammal tråd innan den dör ut.

Första exemplet:
Satsar man 5 kr på 10 olika matcher till oddset 2,0 och vinner på alla matcher så blir den sammanlagda vinsten 50 kr. Roi 200%.

https://www.sharps.se/spreadsheet/6051

Andra exemplet:
Satsar man på samma sätt, på 10 andra matcher, 10 kr till oddset 1,834 så blir den sammanlagda vinsten här, 83 kr. Roi 183,33%

https://www.sharps.se/spreadsheet/6052

Slutsatser:
ROI är oförändrat, oavsett hur många matcher man än spelar på, med detta upplägg.

Så vill man ha en högre ROI så räcker det med en mindre insats på höga odds eller parlays.

Lägger man en större insats till lägre odds, så får man inte högre ROI för det, men ändå en större vinst.

En fundering bara, dags att byta ut ROI mot POI (profit on invest......).

Senast redigerad av Snittgurkan den 2011-02-24 klockan 21:40.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 23:31   #8
Nik
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 131
Sharp$: 405
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snittgurkan Visa inlägg
Borstar av en gammal tråd innan den dör ut.

Första exemplet:
Satsar man 5 kr på 10 olika matcher till oddset 2,0 och vinner på alla matcher så blir den sammanlagda vinsten 50 kr. Roi 200%.

https://www.sharps.se/spreadsheet/6051

Andra exemplet:
Satsar man på samma sätt, på 10 andra matcher, 10 kr till oddset 1,834 så blir den sammanlagda vinsten här, 83 kr. Roi 183,33%

https://www.sharps.se/spreadsheet/6052

Slutsatser:
ROI är oförändrat, oavsett hur många matcher man än spelar på, med detta upplägg.

Så vill man ha en högre ROI så räcker det med en mindre insats på höga odds eller parlays.

Lägger man en större insats till lägre odds, så får man inte högre ROI för det, men ändå en större vinst.

En fundering bara, dags att byta ut ROI mot POI (profit on invest......).

ROI har väl visst förändrats där? från 200 till 183.

Det säger ju sig självt att om du satsar mindre till höga odds så investerar man lite men får mycket tillbaka men ROI:in är inte missvisande pga det är betydligt svårare att hålla en ROI över 100% med bara spel på höga odds och parlays.

ROI och profit on invest blir densamma, ROI på 120 ger 20% POI.
Nik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 00:23   #9
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 194
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nik Visa inlägg
ROI har väl visst förändrats där? från 200 till 183.

Det säger ju sig självt att om du satsar mindre till höga odds så investerar man lite men får mycket tillbaka men ROI:in är inte missvisande pga det är betydligt svårare att hålla en ROI över 100% med bara spel på höga odds och parlays.

ROI och profit on invest blir densamma, ROI på 120 ger 20% POI.
Jovisst, Roi:en är inte densamma. Men den säger ingenting om hur duktig man är som spelare. 10 vinster i bägge fallen.
Det som ROI:en speglar, är väl mer oddset i genomsnitt, som matcherna spelas till.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:57   #10
Nik
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 131
Sharp$: 405
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snittgurkan Visa inlägg
Jovisst, Roi:en är inte densamma. Men den säger ingenting om hur duktig man är som spelare. 10 vinster i bägge fallen.
Det som ROI:en speglar, är väl mer oddset i genomsnitt, som matcherna spelas till.
Du måste ju tänka på sannolikheten att du vinner 10 spel i rad med högt odds kontra lågt odds.
Nik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:29   #11
 
DamageINCs avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 861
Sharp$: 4014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snittgurkan Visa inlägg
Jovisst, Roi:en är inte densamma. Men den säger ingenting om hur duktig man är som spelare. 10 vinster i bägge fallen.
Det som ROI:en speglar, är väl mer oddset i genomsnitt, som matcherna spelas till.
Väldigt statiskt exempel du ger, men det säger väl sig självt att du "är en bättre spelare" om du hittar 10 vinstspel i rad till 2.0 än 10 vinstspel i rad till 1.83, och du har därmed också en bättre ROI.
__________________
Following our instinct not a trend
go against the grain until the end
DamageINC är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 01:33   #12
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 194
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DamageINC Visa inlägg
Väldigt statiskt exempel du ger, men det säger väl sig självt att du "är en bättre spelare" om du hittar 10 vinstspel i rad till 2.0 än 10 vinstspel i rad till 1.83, och du har därmed också en bättre ROI.
Det som jag beskriver, har inte någonting att göra med vem, som är duktigare än den andra, i dem här exemplen.
Det jag vill påvisa är skillnaden i vilken Roi man får beroende på, vilket odds man spelar till.
Om en spelare spelar 20 matcher och vinner till oddset 1,8 så har han fortfarande en Roi på 183%.
Den som spelar till högre odds får automatiskt en högre Roi, Det säger ingenting om han är duktigare trots 10 spelade matcher och har fortfarande en Roi på 200%.

Senast redigerad av Snittgurkan den 2011-02-26 klockan 01:40.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 07:57   #13
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 71
Sharp$: 1247
Standard

Snittgurkan: Jo som mångårig hästspelare på kusar mellan 15-60 ggr pengarna så önskar jag dit tänk vore rätt, men riktigt så enkelt är det inte. Man missar nämligen några fler spel desto högre odds man spelar på. Förlustspelen ingår i roi-beräkningen med, inte bara vinstspelen.

ROI är ju ett halvdant mått med. Skall man följa någon rekare så krävs ju en viss nivå på roi.

Men tittar man på sina egna spel då är ju en roi på 108-110% bara ett bevis på att man fastnat i roi-tänket och skippat en hel massa 102,103, 104% spel som också ger pengar i kassan i slutändan. Så länge man ligger under 100% i sin egen bokföring skall man ha koll sin roi mer bry er inte alltför mycket om den när ni är på rätt sida. Det är trots allt pengar i plånboken i slutändan som gäller.

För rättvisande roi skulle jag nog säga säkert 3000-4000 spel, då tar jag nog i i underkant. Lite lägre antal för er som håller er till bara asien-odds och us-linor.

Senast redigerad av Pursey den 2011-02-26 klockan 08:01.
Pursey är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 08:56   #14
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 194
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursey Visa inlägg
Snittgurkan: Jo som mångårig hästspelare på kusar mellan 15-60 ggr pengarna så önskar jag dit tänk vore rätt, men riktigt så enkelt är det inte. Man missar nämligen några fler spel desto högre odds man spelar på. Förlustspelen ingår i roi-beräkningen med, inte bara vinstspelen.

ROI är ju ett halvdant mått med. Skall man följa någon rekare så krävs ju en viss nivå på roi.

Men tittar man på sina egna spel då är ju en roi på 108-110% bara ett bevis på att man fastnat i roi-tänket och skippat en hel massa 102,103, 104% spel som också ger pengar i kassan i slutändan. Så länge man ligger under 100% i sin egen bokföring skall man ha koll sin roi mer bry er inte alltför mycket om den när ni är på rätt sida. Det är trots allt pengar i plånboken i slutändan som gäller.

För rättvisande roi skulle jag nog säga säkert 3000-4000 spel, då tar jag nog i i underkant. Lite lägre antal för er som håller er till bara asien-odds och us-linor.
Jag vet inte varför jag skulle tänkt fel eftersom det jag påvisar i exemplet, som bara är ett exempel på, att Roi:en är missvisande, oavsett hur många spel man lägger.
Nu så går det inte till såhär i verkligheten när man spelar, men jag vidhåller att en spelare, som har bättre Roi än annan, inte nödvändigtvis behöver vara så mycket bättre.
Allt beror ju på förutsättningarna att hitta dem bästa oddsen hos spelbolagen och vid vilken tidpunkt man plockar dem.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 09:30   #15
 
Majos avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 612
Sharp$: 1016


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag skulle säga att det behövs ett antal tusen spel för att kunna säga nåt.
Swingsen kan vara otroliga.

Och en spelare som har ett snittodds på 2.40 behöver betydligt fler spel än en som har ett snittodds på 1.70, pga av den ökade variansen som högre odds ger.

Men om två spelare, A och B, har 105% respektive 110% över 10.000 spel kan man absolut säga att det är väldigt hög sannolikhet att spelare B är den bättre av dem.
Ju fler spel desto mindre inverkan får tur/otur/varians/svängningar.
Majo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td