Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-04-15, 08:02   #16
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Vad var resultatet då? Att han lagt 47 spel ger ju ingen indikation på om han vann eller inte, eller hur?

Frågade honom på Skype, men han mindes inte den specifika ligaomgången. Men han har lirat hop till en rätt schysst kåk i Tönsberg!
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:21   #17
 
perrys avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 438
Sharp$: 4064

Perry
Stats: 42 - 37 - 1
ROI: 109.42%
Vinstprocent: 53.16%

Standard

Går ej att filtrera "över" för mig, står invalid data. Märker dock att jag sällan spelar underspel men det görs med bra resultat (15 spel, 140%). Känns som att jag inte vågar spela under om det inte känns riktigt bra, medan överspel kan man betydligt lättare "se värde" i och lira.
Man borde helt klart tänka om lite här!
perry är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:33   #18
 
Emanresus avatar
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 773
Sharp$: 2869
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av perry Visa inlägg
Går ej att filtrera "över" för mig, står invalid data. Märker dock att jag sällan spelar underspel men det görs med bra resultat (15 spel, 140%). Känns som att jag inte vågar spela under om det inte känns riktigt bra, medan överspel kan man betydligt lättare "se värde" i och lira.
Man borde helt klart tänka om lite här!
Du får filtrerar Tecken på Over och inte Över så brukar det fungera bra
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
perry (+3)
Emanresu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:53   #19
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tycker det är lite problematiskt att diskutera trender när folk baserar sina åsikter på 15 spel (eller för den del 150 spel). Frågan är hur många som verkligen förstår vad varians handlar om eller har den grundläggande kunskapen att visa huruvida två grupper är statistiskt olika. Jag gissar att det antalet är ungefär samma som antalet vinnande spelare: relativt lågt. Det räcker inte att säga "jag vet att jag inte har tillräckligt många spel, MEN...".
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+1), WizardofAhhs (+1), Cc (+5), the_mirage (+1), Fulsprit (+3)
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 11:53   #20
 
perrys avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 438
Sharp$: 4064

Perry
Stats: 42 - 37 - 1
ROI: 109.42%
Vinstprocent: 53.16%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Tycker det är lite problematiskt att diskutera trender när folk baserar sina åsikter på 15 spel (eller för den del 150 spel). Frågan är hur många som verkligen förstår vad varians handlar om eller har den grundläggande kunskapen att visa huruvida två grupper är statistiskt olika. Jag gissar att det antalet är ungefär samma som antalet vinnande spelare: relativt lågt. Det räcker inte att säga "jag vet att jag inte har tillräckligt många spel, MEN...".
Jag tycker i mitt fall att det kan vara ganska intressant att diskutera trender så här tidigt eftersom jag i mitt sheet spelat 15 underspel och 60 överspel. Det tycker jag ändå visar att jag är mer noggrann när det är dags att spela under, vilket jag även känner själv att jag är! Visst är det mer precist när man spelat några hundra spel, men jag känner själv att jag kan utveckla mitt spelande redan nu istället för att sitta månad in och månad ut, tills jag har det på papper att jag bör bli mer noggrann med mina över/under spel när jag redan nu har det i huvudet.
perry är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 16:02   #21
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av perry Visa inlägg
Jag tycker i mitt fall att det kan vara ganska intressant att diskutera trender så här tidigt eftersom jag i mitt sheet spelat 15 underspel och 60 överspel. Det tycker jag ändå visar att jag är mer noggrann när det är dags att spela under, vilket jag även känner själv att jag är! Visst är det mer precist när man spelat några hundra spel, men jag känner själv att jag kan utveckla mitt spelande redan nu istället för att sitta månad in och månad ut, tills jag har det på papper att jag bör bli mer noggrann med mina över/under spel när jag redan nu har det i huvudet.
Jag hoppas du inte tog åt dig, det var inte menat personligt utan mer generellt om Sharps användare. Men eftersom vi ändå dryftar detta kan jag ta ditt sheet som ett exempel. Ett sample size på 15 eller 60 spel är nästintill ingenting i de här sammanhangen. För att visualisera problemet med ett litet n kan vi använda ett Monte Carlo experiment (http://en.wikipedia.org/wiki/Monte_carlo_method).

Variablerna tagna från perrys sheet:
Antal spel: 15
Medelodds: 1.95 (1.94 på samtliga under-spel, 1.95 på de vinnande)
Insats: 490 units (medelinsats på samtliga under-spel)
Wig: 2.5% (1-(medelodds/2)=0.025) - vilket i detta fallet antagligen är något konservativt.

Andra variabler:
Vinstchans: 50% - detta för att visa siffror för en förlorande spelare (50%-wig), är du en vinnande spelare bör du slå en förlorande.
Antal Monte Carlo-runs: 10000 - relativt standard, ett större experiment hade inte gjort någon reell skillnad här.

Förenklat kan man säga att vi "singlar en slant" 15 gånger och för varje klave får vi 465.5 units i vinst (490*1.95-490). För varje krona förlorar vi 490 kronor. När samtliga utfall har registrerats räknar vi ut det totala nettot. Denna process upprepas sedan 10000 gånger. Resultatet ser vi nedan:

OK, så vad betyder då 95% = 3160? Jo, 9500 av de 10000 gångerna det här experimentet genomfördes så slutade vi med mindre än +3160 units i netto (ROI: 142.99%). Vidare ser vi att det krävs över +4100 units (ROI: 155.86%) för att vara i topp 1% och över +5000 (ROI: 168.47%) för att vara i topp 0.1%. Perry har efter 15 spel ett netto på +2940~, vilket är kanonbra men inte tillräckligt för att vara bättre än en av de lägsta vedertagna statistiska gränserna (som förstås ändras beroende på vilket typ av ämne/fält man studerar).

Nu gör vi samma experiment men istället för 15 slantsinglingar (antal lagda spel) så ökar vi till 150:

En liknande kurva, om än något mer styrd till vänster om noll-strecket (vilket förstås beror på wigen och att detta är siffror för en förlorande spelare). Siffrorna ökar förstås även för konfidensintervallen men knappast tio gånger om. Istället för 142.99% ROI som behövdes efter 15 spel så behövs nu "endast" 110.50% för att vara inom femte percentilen.

Sista gången singlar vi slanten 1500 gånger:

Ingen mening att upprepa mig själv, men det vi ser är att du behöver inte ens dubbla kassan de nästa 1350 spelen för att ändå visa samma statistiska signifikans som under de första 150. Femte percentilens ROI ligger nu på taskiga 101.66%. Det som kändes smått omöjligt efter 15 spel (99.9% konfidensintervall) är nu mer än hanterbart vid 105.43%.

För att sammanfatta.. The power of n (eller 'sample depth') är otroligt mycket större än vad många tror. Antalet spel lagda måste ges större vikt när vi diskuterar saker som trender. Vad den andra grafen visar är att mer än 40% av förlorande spelare ligger plus efter 150 spel (om man spelar på en bookie med 97.5% återbetalning vill säga). Lägg även till att variansen kommer öka om man spelar högre odds (inte coinflips utan 33%-33%-33% t.ex.) och om man spelar med en rörlig insats. Även en konfidensintervall på 99.9% räknas som väldigt låg inom många studieområden och jag skulle säga att så även är fallet för det vi håller på med (99.999-99.9999% är antagligen mer sunt).

Jag vet att många här redan är medvetna om vad jag skrivit ovan (det är dessutom relativt grundläggande) men jag tycker det gång på gång skrivs inlägg på forumet som visar på det motsatta.

Och än en gång, jag hoppas du inte tog illa upp att jag använde dina spel som ett exempel perry.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+50), the_mirage (+10), Cc (+25), zorba (+50), perry (+20), boored (+150), lokalime (+10), Boone (+50), Moffegrev (+23)
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 16:14   #22
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Mer än 40% av förlorande spelare ligger plus efter 150 spel (om man spelar på en bookie med 97.5% återbetalning vill säga).

Verkligen intressant.

Hade jag ingen aning om. Men å andra sidan har jag aldrig haft någon anledning att undersöka saken.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 18:12   #23
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Mer än 40% av förlorande spelare ligger plus efter 150 spel (om man spelar på en bookie med 97.5% återbetalning vill säga).

Verkligen intressant.

Hade jag ingen aning om. Men å andra sidan har jag aldrig haft någon anledning att undersöka saken.
Ja, jag glömde förstås att säga att vi utgår ifrån att wiggen är jämnt fördelad på de två sidorna. Om så inte är fallet (precis som Cc tagit upp tidigare i tråden) kan de 40 procenten sjunka ganska betydligt (vi får väl anta att en skiftad wig är till företagens fördel).

På samma sätt kan ju faktiskt en vinnande spelare också vara förlorande efter 150 spel. Kanske kan vi utforska detta mer nästa gång.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 18:56   #24
 
DamageINCs avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 861
Sharp$: 4014
Standard

Det är väl tveksamt om detta tillför någon kunskap, men postar på förekommen anledning mina stats då jag har ett någorlunda sample bokfört för att vara en ensam spelare. Angående det som diskuterats ovan så kan jag säga att trots bättre resultat på Under på alla dessa spel så känns det fortfarande bättre att spela Över. Det är dock inget jag väger in när jag lägger dem utan jag går på andra med vettiga saker

EDIT: När jag gjorde bilden mindre så försämrades tyvärr kvalitén på texten i den, men det syns nog tillräckligt bra.

__________________
Following our instinct not a trend
go against the grain until the end
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
maddmax (+10)

Senast redigerad av DamageINC den 2014-04-15 klockan 18:59.
DamageINC är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 06:02   #25
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Mer än 40% av förlorande spelare ligger plus efter 150 spel (om man spelar på en bookie med 97.5% återbetalning vill säga).

Verkligen intressant.

Hade jag ingen aning om. Men å andra sidan har jag aldrig haft någon anledning att undersöka saken.
Borde du väl ha hajat Wagge? 150 spel är väl ungefär i spannet dit alla nya Spel-Messias kommer innan det är dags att starta om med ny spelkassa!
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 07:40   #26
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Borde du väl ha hajat Wagge? 150 spel är väl ungefär i spannet dit alla nya Spel-Messias kommer innan det är dags att starta om med ny spelkassa!
Eller starta betaltjänst. Jo nu hajar jag.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 12:45   #27
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Om inte annat så tror jag att många blir mer selektiva vid sina val av underspel eftersom att de inte föredrar spelformen. Jag brukar inte aktivt leta underspel men när jag väl lägger ett så är det väl helt enkelt oftast ett större värde eftersom att jag tenderar att avstå vid mer marginella spel på ett annat sätt än vid överspel. Att mina underspel många gånger på slutet har varit vanvettiga utstick på Marathon, typ 2.65 på U2.5 i Hull - City och 2.70 på U2.5 i City-Barca tidigare i vår, rubbar ju givetvis statistiken en aning och jag har heller ingen vettig sådan att redovisa då jag ofta byter sheets i ren frustration när det går dåligt för att få en nystart.

Det är säkert många som har har betydligt högre ROI på underspelen men tack vare den betydligt större volymen på överspelen så har de ändå ett större netto där.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 14:25   #28
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Om inte annat så tror jag att många blir mer selektiva vid sina val av underspel eftersom att de inte föredrar spelformen. Jag brukar inte aktivt leta underspel men när jag väl lägger ett så är det väl helt enkelt oftast ett större värde eftersom att jag tenderar att avstå vid mer marginella spel på ett annat sätt än vid överspel. Att mina underspel många gånger på slutet har varit vanvettiga utstick på Marathon, typ 2.65 på U2.5 i Hull - City och 2.70 på U2.5 i City-Barca tidigare i vår, rubbar ju givetvis statistiken en aning och jag har heller ingen vettig sådan att redovisa då jag ofta byter sheets i ren frustration när det går dåligt för att få en nystart.

Det är säkert många som har har betydligt högre ROI på underspelen men tack vare den betydligt större volymen på överspelen så har de ändå ett större netto där.
Problemet är väl att om du inte har någon längre bokföring är det ju omöjligt att veta huruvida ditt netto är positivt överhuvudtaget (och att du dessutom "startar om" varje gång det går dåligt är kanske inte ett bra tecken). Oavsett om vi talar på överspel, underspel eller totalt.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 14:50   #29
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Problemet är väl att om du inte har någon längre bokföring är det ju omöjligt att veta huruvida ditt netto är positivt överhuvudtaget (och att du dessutom "startar om" varje gång det går dåligt är kanske inte ett bra tecken). Oavsett om vi talar på överspel, underspel eller totalt.
Jag talade inte specifikt om mitt netto och jag la egentligen bara fram en allmän teori. Hehe nja, det är inte "omöjligt" att veta. Ibland har jag bokfört i någon månad i samma sheet för att sedan stänga det efter några hundra spel med typ 105% ROI och ett mycket bra netto för att jag är förbannad över en dålig period, jag brukar väldigt ofta lyckas vända en negativ trend när jag byter sheet eftersom det förmodligen gör mig mer selektiv en period. Jag önskar dock att jag hade alla mina spel bokförda eftersom det skulle kunna hjälpa mig att täppa till de luckor som ändå finns.

Med tanke på att jag efter gymnasiet bara har arbetat två kortare perioder och dessutom inte orkat vara med så mycket i den där jobbgarantin för ungdomar på grund av återkommande idiotiska möten så hade det varit ganska omöjligt att förlora pengar på spel och poker. Jag har långtifrån levt på det, men jag fick bo gratis hemma ett år innan jag började plugga och började betala. Nu bor jag ju själv sedan i augusti och med 9k från CSN så skulle ju situationen ganska snabbt bli ohållbar om jag hade varit förlorande, jag hade i alla fall inte betalat hyran för maj och juni och trots utlånade pengar till en i klassen, inköp av ny dator och nya rullskidor haft en buffert inför sommaren. Jag håller dock med om att det vore riskabelt att inte ha järnkoll på spelresultaten om man har en ekonomi som medför att man kan förlora typ 2k i månaden utan att det märks.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
maddmax (+5)

Senast redigerad av Slurf den 2014-04-18 klockan 14:51.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-19, 22:50   #30
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slurf Visa inlägg
Jag talade inte specifikt om mitt netto och jag la egentligen bara fram en allmän teori. Hehe nja, det är inte "omöjligt" att veta. Ibland har jag bokfört i någon månad i samma sheet för att sedan stänga det efter några hundra spel med typ 105% ROI och ett mycket bra netto för att jag är förbannad över en dålig period, jag brukar väldigt ofta lyckas vända en negativ trend när jag byter sheet eftersom det förmodligen gör mig mer selektiv en period. Jag önskar dock att jag hade alla mina spel bokförda eftersom det skulle kunna hjälpa mig att täppa till de luckor som ändå finns.

Med tanke på att jag efter gymnasiet bara har arbetat två kortare perioder och dessutom inte orkat vara med så mycket i den där jobbgarantin för ungdomar på grund av återkommande idiotiska möten så hade det varit ganska omöjligt att förlora pengar på spel och poker. Jag har långtifrån levt på det, men jag fick bo gratis hemma ett år innan jag började plugga och började betala. Nu bor jag ju själv sedan i augusti och med 9k från CSN så skulle ju situationen ganska snabbt bli ohållbar om jag hade varit förlorande, jag hade i alla fall inte betalat hyran för maj och juni och trots utlånade pengar till en i klassen, inköp av ny dator och nya rullskidor haft en buffert inför sommaren. Jag håller dock med om att det vore riskabelt att inte ha järnkoll på spelresultaten om man har en ekonomi som medför att man kan förlora typ 2k i månaden utan att det märks.
Nej, jag menade inte att peka ut dig som en förlorande spelare (även om mitt inlägg nu i efterhand kanske kan verka något cyniskt). Det jag menar är att det inte går att dra några ordentliga slutsatser om man inte har ordentlig bokföring. Variansen är för stor för att kunna säga något om trender när sample size är ett par hundra, så är det bara. Punkt slut.

Personligen tror jag att det finns flera användare på Sharps som är i "plus-minus"-kategorin. De går egentligen inte minus och kan inte räknas till de 95% av spelare som förlorar MEN de går inte heller tillräckligt plus i längden för att kunna räknas till de par procent som "är vinnande" eller skarpa spelare. Och steget upp dit är mycket större och svårare än vad många intalar sig, antagligen omöjligt för de allra flesta.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td