Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-05-29, 07:58   #1
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Tråden om matematisk statistik-tänk gällande betting


Efter att diskussionen började i https://www.sharps.se/forums/fotboll/...do-vs-messi-2/ så fortsätter vi den här för att hålla tråden ren från OT.

Här kan disskuteras allt mer matematiskt inriktat prat så som användandet av olika fördelningar osv.
__________________
Sköter det tekniska - för andra ärenden kontakta Boone eller KP!
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 13:46   #2
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Tråden om matematisk statistik-tänk gällande betting


Glöm det jag skrev i går. Fast inte allt.

Det stämmer att ö/u linjerna föreslår att Messi kommer göra 3.75 mål, vilket motsvarar ett odds på 1.94 på över 3.5 mål eller 1.86 med wiggen på 4 % inräknad. Ronaldo kommer göra 2.55 mål, vilket motsvarar ett odds på 2.13 för över 2.5 mål eller 2.05 med wiggen.

Så det stämmer rätt bra. Det var här mitt förra inlägg gick utför, så gör ett nytt försök nu. När vi sätter detta H2H får vi följande vinstfördelning. (Poisson med två variablar, dvs 3.75 mot 2.55)

Messi - 60.8 % - 1.65
Ronaldo - 24.6 % - 4.06
Lika många mål - 14.6 % - 6.84

1.65 på Messi för en trevägsmarknad alltså. Redan här kan vi se att spelet är bra eftersom vi får tillbaka insatsen när dom gör lika många mål. Vi testar om vi kan komma fram till hur bra det är.

60.8 gånger vinner vi 65 kronor = 3952
24.6 gånger torskar vi 100 kronor = 2460

För att se vad oddsen motsvarar i ett tvåvägsspel kan vi justera vinsten till lika mycket som förlusten och räkna baklänges från den. Vi ska alltså vinna 2460 istället för 3952.

2460/60.8 = 40

Och 40 vinner vi när oddset är 1.40. Alltså bör oddset på Messi, enligt över/under linjerna, ligga på 1.40. Gör likadant på Ronaldo och vi kommer fram till 3.50

Det innebär att spelets värde är drygt 10%.

Hoppas jag inte gjorde nåt fel den här gången nu. Tror det ska stämma.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 13:56   #3
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Glöm det jag skrev i går. Fast inte allt.

Det stämmer att ö/u linjerna föreslår att Messi kommer göra 3.75 mål, vilket motsvarar ett odds på 1.94 på över 3.5 mål eller 1.86 med wiggen på 4 % inräknad. Ronaldo kommer göra 2.55 mål, vilket motsvarar ett odds på 2.13 för över 2.5 mål eller 2.05 med wiggen.

Så det stämmer rätt bra. Det var här mitt förra inlägg gick utför, så gör ett nytt försök nu. När vi sätter detta H2H får vi följande vinstfördelning. (Poisson med två variablar, dvs 3.75 mot 2.55)

Messi - 60.8 % - 1.65
Ronaldo - 24.6 % - 4.06
Lika många mål - 14.6 % - 6.84

1.65 på Messi för en trevägsmarknad alltså. Redan här kan vi se att spelet är bra eftersom vi får tillbaka insatsen när dom gör lika många mål. Vi testar om vi kan komma fram till hur bra det är.

60.8 gånger vinner vi 65 kronor = 3952
24.6 gånger torskar vi 100 kronor = 2460

För att se vad oddsen motsvarar i ett tvåvägsspel kan vi justera vinsten till lika mycket som förlusten och räkna baklänges från den. Vi ska alltså vinna 2460 istället för 3952.

2460/60.8 = 40

Och 40 vinner vi när oddset är 1.40. Alltså bör oddset på Messi, enligt över/under linjerna, ligga på 1.40. Gör likadant på Ronaldo och vi kommer fram till 3.50

Det innebär att spelets värde är drygt 10%.

Hoppas jag inte gjorde nåt fel den här gången nu. Tror det ska stämma.

Det känns skönt att veta att jag var rätt ute rent matematiskt och inte bara enligt det scenario som jag tror kommer utspela sig. Detta skulle jag behöva bli mycket bättre på.

Hur räknar du fram vad bookiesen förväntar sig för antal mål sett från deras linor och odds på över/under 2.5 respektive 3.5 mål?

Och hur räknar du ut följande?

"Messi - 60.8 % - 1.65
Ronaldo - 24.6 % - 4.06
Lika många mål - 14.6 % - 6.84"
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 14:26   #4
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Det känns skönt att veta att jag var rätt ute rent matematiskt och inte bara enligt det scenario som jag tror kommer utspela sig. Detta skulle jag behöva bli mycket bättre på.

Hur räknar du fram vad bookiesen förväntar sig för antal mål sett från deras linor och odds på över/under 2.5 respektive 3.5 mål?
Genom poissonfördelning. Excel är bra på det och det finns även räknare online.
Jag ändrar bara siffran för antal mål tills fördelningen stämmer överens med Pinnacles värdering.

Poissonfördelningen säger alltså hur ofta ett utfall kommer ske. Om det i Juni regnar 2 gånger i veckan i snitt, så kan man med hjälp av poisson se hur ofta det kommer regna 0 gånger, 1 gång, 2 gånger, 3 gånger, 4 gånger osv. Även över/under då också.

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Och hur räknar du ut följande?

"Messi - 60.8 % - 1.65
Ronaldo - 24.6 % - 4.06
Lika många mål - 14.6 % - 6.84"
Det gör jag också genom poisson fast med två variablar istället för en. När jag sätter in Messis och Ronaldos förväntade målsnitt får jag i fördelningen fram i procent hur ofta Ronaldo kommer göra fler mål än Messi osv.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 14:50   #5
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Genom poissonfördelning. Excel är bra på det och det finns även räknare online.
Jag ändrar bara siffran för antal mål tills fördelningen stämmer överens med Pinnacles värdering.

Poissonfördelningen säger alltså hur ofta ett utfall kommer ske. Om det i Juni regnar 2 gånger i veckan i snitt, så kan man med hjälp av poisson se hur ofta det kommer regna 0 gånger, 1 gång, 2 gånger, 3 gånger, 4 gånger osv. Även över/under då också.



Det gör jag också genom poisson fast med två variablar istället för en. När jag sätter in Messis och Ronaldos förväntade målsnitt får jag i fördelningen fram i procent hur ofta Ronaldo kommer göra fler mål än Messi osv.
Coolt, vilket verktyg använder du för att räkna ut possonfördelning?
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 14:57   #6
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Genom poissonfördelning. Excel är bra på det och det finns även räknare online.
Jag ändrar bara siffran för antal mål tills fördelningen stämmer överens med Pinnacles värdering.

Poissonfördelningen säger alltså hur ofta ett utfall kommer ske. Om det i Juni regnar 2 gånger i veckan i snitt, så kan man med hjälp av poisson se hur ofta det kommer regna 0 gånger, 1 gång, 2 gånger, 3 gånger, 4 gånger osv. Även över/under då också.



Det gör jag också genom poisson fast med två variablar istället för en. När jag sätter in Messis och Ronaldos förväntade målsnitt får jag i fördelningen fram i procent hur ofta Ronaldo kommer göra fler mål än Messi osv.
Hehe poisson <3
Man har ju använt det en del i både matstat å köteori woho, dock är man något rostig, har du någon motivering till att använda just poisson istället för någon annan fördelning?
__________________
Sköter det tekniska - för andra ärenden kontakta Boone eller KP!
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 15:16   #7
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Coolt, vilket verktyg använder du för att räkna ut possonfördelning?
Jag kör med excel.

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
Hehe poisson <3
Man har ju använt det en del i både matstat å köteori woho, dock är man något rostig, har du någon motivering till att använda just poisson istället för någon annan fördelning?
Nja. Inte mer än att det har fungerat bra, i synnerhet för spelarspecialer. Har tex knappt 116 % ROI på spelarspecialer i NBA trots att jag inte kan någonting om spelarna, inte ser några matcher eller läser några referat.

Sen tror jag mig ha läst nån artikel där nån förklarade varför poisson var bra för sports betting. Möjligt att det var justin7 från sbr.

Edit.

Sen hamnar man ofta häpnadsväckande nära bolagens odds när man använder poisson. Det svåra är dock att räkna fram rätt snitt.

Senast redigerad av Zimond den 2010-05-29 klockan 15:21.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 15:21   #8
 
Barney Gumbles avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 148
Sharp$: 0

Barney´s tennis
Stats: 10 - 5 - 1
ROI: 143.20%
Vinstprocent: 67.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Nja. Inte mer än att det har fungerat bra, i synnerhet för spelarspecialer. Har tex knappt 116 % ROI på spelarspecialer i NBA trots att jag inte kan någonting om spelarna, inte ser några matcher eller läser några referat.
Räknar du ut hur många poäng bolagen tror spelarna ska göra utifrån deras linor, och sedan spelar du dom spel du hittar värde i H2H? Precis som du gjorde här i tråden med Messi vs Ronaldo?
Men då är du mao beroende av att bolagen sätter linorna rätt, och linorna kan ju variera på olika bolag. När du gör detta är det alltid samma bolag som gäller då?

Häftigt att det fungerat så bra för dej. Måste man ju prova.
Barney Gumble är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 15:33   #9
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Tråden om matematisk statistik-tänk gällande betting


Citat:
Ursprungligen postat av Barney Gumble Visa inlägg
Räknar du ut hur många poäng bolagen tror spelarna ska göra utifrån deras linor, och sedan spelar du dom spel du hittar värde i H2H?
Precis som du gjorde här i tråden med Messi vs Ronaldo?

Häftigt att det fungerat så bra för dej. Måste man ju prova.
Njä. Väldigt sällan jag spelar H2H där faktiskt eftersom dom brukar stämma överens med varandra.

Jag använder mig av spelarnas och lagens olika poängsnitt. Det går inte bara att ta ett snitt rakt av och göra en fördelning. Man måste normalisera det och så först.

Den här diskussionen kanske borde flyttas till tänkarhörnan.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 17:44   #10
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Tack, har själv tänkt att starta en sådan tråd. Jag skulle vilja lära mig några enkla metoder för värdering av över/under spel samt 1x2 spel.

Är det någon som sitter på några matematiska formler, teorier, excel-ark, artiklar, verktyg eller vad som helst som kan bidra till att man utvecklar sina skills inom värdering?

Det är ju alltid en fördel om matten stämmer överens med det scenariot man själv förutspår och bedömmer ska inträffa.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 18:04   #11
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

det e bara fråga robin. Jag har examen i matematisk statistik

eller nästan. Exjobbet kvar
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 18:14   #12
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BiggieB Visa inlägg
det e bara fråga robin. Jag har examen i matematisk statistik

eller nästan. Exjobbet kvar
Ja jag ska fråga när jag har något mer konkret. Inga basic tips att dela med dig utav?
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 18:17   #13
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Ja jag ska fråga när jag har något mer konkret. Inga basic tips att dela med dig utav?
nej. . Eller jo Expected Value (EV) heter väntevärde på svenska (VV)
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 19:38   #14
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BiggieB Visa inlägg
nej. . Eller jo Expected Value (EV) heter väntevärde på svenska (VV)
Så långt är jag med. Jag tänker mer på tillmpninsgbara formler för att räkna ut en förväntad utgång av en match.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 20:08   #15
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Så långt är jag med. Jag tänker mer på tillmpninsgbara formler för att räkna ut en förväntad utgång av en match.
Jag förväntar mig att du kan omvandla odds till SLH. Vi tar H2H Messi, Ronaldo grejjen som exempel.

Först måste vi räkna ut fördelningen för antalet mål de gör

Det blir en stokastisk summa. Dvs Vi har att antalet mål de gör är antalet mål de gör per match (G)* antalet matcher de spelar (M).

T = G * M. G är uppenbart poissonfördelat. Se def på wikiepdia om du undrar. Parametern får man skatta på något sätt.

M är lite knepigare men efter lite eftertanke så är M = 3 + min(5, M') där M' är antalet slutspelsmatcher.

nu måste jag dra fortsätter imorgon
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td