Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-07, 05:07   #46
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
@Brakzen jag förstår nog inte riktigt poängen med ett "anteckningsblock" men jag la till ett. Finns om du väljer Inställningar, visa fönster, anteckningar.

Lagt till kopiera etc i högerklicksmenyn.

@Tord nu börjar det bli många funktioner som är odokumenterade. Tror jag måste bromsa nu och invänta buggraporter på det som finns.

Beräkna TS - system la jag till i all hast innan jag la upp programmet i helgen.
Jag är inte helt nöjd men den fungerar så här (systemet är hämtat från den stora systemtråden https://www.sharps.se/forums/687374-post1651.html)

MT 6-0-60 är 6 helgarderade - läs in det.

1. Välj Verktyg - Skapa Teckenfördelningsfiler

https://www.bildtagg.se/bild/elw9q28q3hthwhrr99rcgbls

2. Fyll i 6 Helgarderade och 0 Halvgarderade (MT6-0-60 är ju 6 hel 0 halv)
Fyll i de teckenfördelningsintervall som skall skapas. 0-6 Ettor, 0-6 Kryss och 0-6 Tvåor.
https://www.bildtagg.se/bild/voesmh3y6uy30dcmjycc2v06


3. Tryck på Skapa och Spara filer. Programmet varnar för att många filer kommer att skapas. Varje fördelning sparas nämligen i en separat fil.
https://www.bildtagg.se/bild/iea396cs8bf1fw0iym4x5yhc

När filerna är skapade säger programmet till. De sparas i samma bibliotek som programmet startas i. De är i textformat och heter "som fördelningen":
https://www.bildtagg.se/bild/8riu2en4atvftr9wsmyxxq

4. Välj nu Garantiberäkningar, Beräkna - data från fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rr1t6ukvdnlfgrt6ee1o3mgd

5. Tryck på Läs in fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rdm8dctsjfr0eg0nc66fq5


6. Välj samtliga filer som skall ligga till grund för garantitabellen. (Eller de filer du vill använda) och tryck på Öppna
https://www.bildtagg.se/bild/aggpi5b5nlxx3t9x7j1xr

7. Garantitabell:
https://www.bildtagg.se/bild/p7y9v73c9qtjax952vsqsg

Lägger upp version 2.0.5 Om inte någon akut funktion efterfrågas tänker jag att den här får ligga till grund och koncentrerar mig på att fixa buggar snarare än att lägga till funktioner.

https://www.mediafire.com/file/uj3te...ar205.exe/file


Tillhörande konfigurationsfil
https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file

Edit Jag la till bilder till texten som inte syns. Lägger länkar till bilderna istället och hoppas att de kommer i rätt ordning.

Om någon (Tord?) förstår beskrivningen får han gärna göra en bättre miniguide.

/Bosse
Tack Bosse!

På väg till jobbet ska testa när jag kommer hem. Det här verkar bli ett riktigt bra program, snyggt jobbat!
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 20:09   #47
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Bosse glömde säga en sak
6. Välj samtliga filer som skall ligga till grund för garantitabellen. (Eller de filer du vill använda) och tryck på Öppna



Innan du markerar och öppnar så högerklicka mitt på skärmen där filerna ligger och välj sortera så filerna sorteras fallande, annars läser programmet in filerna i fel ordning och då blir garantin upp och ner


Btw, så har jag inte kommit på några fler buggar
Hmm, kanske en förresten. När man lägger in MT systemet och man har räknat ut ett annat system innan så ligger namnet på det förra systemet kvar i övre ramen
Det första man ska göra är att hämta och beräkna det nya (som M eller U spelar ingen roll) annars ser man MT systemet t ex UM4B 11-2 7776 kr istället för MT 6-0 i titeln (fönsterramen). Borde finnas en rensare av den gammla datan automatiskt när man laddar in ett nytt system. Tror WinGar gjorde det automatiskt, men då kanske det blir problem med att man utökar raderna då det gamla systemet försvinner. Man måste nog välja Nytt System istället då

Senast redigerad av Tord den 2021-01-07 klockan 20:41.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 21:16   #48
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Bosse glömde säga en sak
6. Välj samtliga filer som skall ligga till grund för garantitabellen. (Eller de filer du vill använda) och tryck på Öppna

Btw, så har jag inte kommit på några fler buggar
Hmm, kanske en förresten. När man lägger in MT systemet och man har räknat ut ett annat system innan så ligger namnet på det förra systemet kvar i övre ramen
Det första man ska göra är att hämta och beräkna det nya (som M eller U spelar ingen roll) annars ser man MT systemet t ex UM4B 11-2 7776 kr istället för MT 6-0 i titeln (fönsterramen). Borde finnas en rensare av den gammla datan automatiskt när man laddar in ett nytt system. Tror WinGar gjorde det automatiskt, men då kanske det blir problem med att man utökar raderna då det gamla systemet försvinner. Man måste nog välja Nytt System istället då
Underbart Tord. Du kan redan mer än mig om programmet, jag har ju inte hunnit sätta mig in i det.

Som jag skrev i Söndags är TS/MT-system en "workaround". Jag är inte nöjd, det ska inte behöva vara så svårt att räkna TS-tabeller när andra systemtyper är hyffsat lätt.

Kanske skriver jag om funktionen i framtiden men det är samtidigt kanske inte det mest vanliga systemet. Bättre att lägga energi på andra funktioner vi får se helt enkelt.

Är det i Garantifönstret namnet ligger kvar?
/Bosse
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 21:37   #49
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3451
Standard

Har också noterat att någon typ av rensningsfunktion vore bra. Nu brukar jag starta om istället...
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 22:28   #50
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Underbart Tord. Du kan redan mer än mig om programmet, jag har ju inte hunnit sätta mig in i det.

Som jag skrev i Söndags är TS/MT-system en "workaround". Jag är inte nöjd, det ska inte behöva vara så svårt att räkna TS-tabeller när andra systemtyper är hyffsat lätt.

Kanske skriver jag om funktionen i framtiden men det är samtidigt kanske inte det mest vanliga systemet. Bättre att lägga energi på andra funktioner vi får se helt enkelt.

Är det i Garantifönstret namnet ligger kvar?
/Bosse
Hoppas du hittar en bra lösning. Man lär annars få rensa alla filer innan man gör nästa, annars kommer man inte veta vilka filer som tillhör vad Alternativt att filer som tillhör systemet hamnar i en mapp med systemets namn
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 22:32   #51
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Har också noterat att någon typ av rensningsfunktion vore bra. Nu brukar jag starta om istället...
Det kan vara frustrerande när varningsmeddelandet som säger typ att det max får var 13 matcher när data ligger kvar där man matar in hur många hela/halva garderingar det ska vara och har man blocksystem så är det ännu mer irriterande när felmeddelandet dyker upp varje gång när man ändrat nåt i en annan flik för blocksystem

Senast redigerad av Tord den 2021-01-07 klockan 22:33.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 05:12   #52
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Hakan och Tord Nytt System ska ju rensa allt men är det "Ram och Block info" ni vill kunna rensa men behålla systemet i editorn? Skulle en sån här lösning funka i så fall? (En knapp med "sätt ram till 0 i samtliga block")


Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-08 klockan 05:15.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 05:51   #53
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Hakan och Tord Nytt System ska ju rensa allt men är det "Ram och Block info" ni vill kunna rensa men behålla systemet i editorn? Skulle en sån här lösning funka i så fall? (En knapp med "sätt ram till 0 i samtliga block")

Ja infon ligger ju kvar. Att kunna rensa allt utom systemet man klistrar in och kunna mata in garderingarna på nytt. Matarn man in antal t ex 7 hela i block 1 och det ligger 7 hela på under block 2 så börjar programmet gnälla att man matat in för många garderingar

En rensa knapp vore kanon som tog bort all data under alla block knapparna samtidigt som du visar på bilden där

Senast redigerad av Tord den 2021-01-08 klockan 05:52.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 06:42   #54
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Ja infon ligger ju kvar. Att kunna rensa allt utom systemet man klistrar in och kunna mata in garderingarna på nytt. Matarn man in antal t ex 7 hela i block 1 och det ligger 7 hela på under block 2 så börjar programmet gnälla att man matat in för många garderingar

En rensa knapp vore kanon som tog bort all data under alla block knapparna samtidigt som du visar på bilden där
Ok jag lägger till det. Var det någon annat du ville rensa Hakan?
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 10:50   #55
 
reflexs avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 377
Sharp$: 5991
Standard

När man gör blocksystem är det lätt gjort att man får väldigt många tecken av samma.

Det borde gå att sätta min och max på tecknen, inte på garantidelen utan på programdelen som gör systemen av garantiberäkningarna (när det kommer)

Har inte haft tid att prova Sharpsgar i någon större omfattning men det kommer.

God tipsfortsättning på det nya året
reflex är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 11:27   #56
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3451
Standard

Tror den knappen blir bra.
När du ändå är igång så noterade jag ett stavfel på garderingar i en popup-ruta.



Senast redigerad av hakan11241 den 2021-01-08 klockan 11:29.
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 12:03   #57
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av reflex Visa inlägg
När man gör blocksystem är det lätt gjort att man får väldigt många tecken av samma.

Det borde gå att sätta min och max på tecknen, inte på garantidelen utan på programdelen som gör systemen av garantiberäkningarna (när det kommer)

Har inte haft tid att prova Sharpsgar i någon större omfattning men det kommer.

God tipsfortsättning på det nya året
Inte för mig tydligen. Lämnade ett system på 96 kr förra lördagen. 5 rätt fick jag. 2021 kunde ju ha börjat bättre för sämre tippning har jag inte gjort på evigheter
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 02:36   #58
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

@Bosse
När man laddar in flera system t ex Dukisfars R 3-0 7 kr och väljer att multiplicera systemet 3 gångeri i 1 eller 3 block. Det spelar ingen roll, det står bara 3 hela på 9 hela M om man väljer 1 block

I 1 block borde det stå 9 hela M och i 3 block ska det stå 3 hela M i 3 block men det står bara 3 i första och 0 i de 2 andra blocken

Man får ändra det manuellt. Ska inte det öka automatiskt?



Förresten. Skulle man inte kunna beräkna ABC system garantin i denna versionen? Jag vet att Leif Johansson kör mycket ABC system
Är det Beräkna med begränsningar som gäller då? eller är det block som gäller då det är 3 system?

Edit:
Kom på att i ABC system så måste man nog köra vanlig beräkning, annars vet jag inte hur man ska beräkna systemet

Senast redigerad av Tord den 2021-01-09 klockan 04:11.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 11:38   #59
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
@Bosse
När man laddar in flera system t ex Dukisfars R 3-0 7 kr och väljer att multiplicera systemet 3 gångeri i 1 eller 3 block. Det spelar ingen roll, det står bara 3 hela på 9 hela M om man väljer 1 block

I 1 block borde det stå 9 hela M och i 3 block ska det stå 3 hela M i 3 block men det står bara 3 i första och 0 i de 2 andra blocken

Man får ändra det manuellt. Ska inte det öka automatiskt?


Förresten. Skulle man inte kunna beräkna ABC system garantin i denna versionen? Jag vet att Leif Johansson kör mycket ABC system
Är det Beräkna med begränsningar som gäller då? eller är det block som gäller då det är 3 system?

Edit:
Kom på att i ABC system så måste man nog köra vanlig beräkning, annars vet jag inte hur man ska beräkna systemet
Nej det är faktiskt inte meningen att det skall räkna upp.

Programmet kan inte veta om du vill ha 9 M-hel i 1 block, 3 M-hel i tre block eller någon annan indelning när man utökar system från fil. Man måste helt enkelt tala om för programmet vad man tänker. När systemet sparas följer den ifyllda informationen med så det blir "rätt" nästa gång man läser in det.

Det är möjligt att man kanske kan beräkna Leif's ABC-system om någon förklara vilka rader som systemet skall räknas mot. När dessa rader skapats kan man välja Beräkna - Data från fil

Uppdaterar förmodligen till version 2.0.6 under dagen.
/Bosse

Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-09 klockan 12:40.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 13:52   #60
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Ny verison 2.0.5.b och nya buggar?


Lägger upp helgens uppdaterade version. Nu går det bl a att välja "Beräkna Teckenfördelningssystem" under Garantiberäkningar. Funktionen är inte ett under av snabbhet, särskilt inte om man pressar den med många helgarderingar. Vid fler än 10 helgarderade blir det nästan plågsamt om man räknar alla utfall 10-0-0 - 0-0-10. Men det fungerar och är hyffsat enkelt.

Vill inte ta bort funktionen "Beräkna - data från fil" den kan vara användbar när man har "specialsystem".

Ett enkelt exempel med 4-0-9:



Väljer man Beräkna - Data från fil så kan man skriva in rader i textrutan "Garantidata".

Text som börjar med // hamnar högst upp i tabellen

När raderna finns inskrivna trycker man på "Beräkna" och får då fram tabellen:



Kan vara användbart och får därför vara kvar. Här har jag valt att skriva "7777" dvs 4 helgarderingar. Men man kan t ex skriva 1116 1161 1611 6111 (på 4 rader) om man vill se garantitabell vid 3 u-tips.


Länk till Helgens SharpsGar (2.0.5b): https://www.mediafire.com/file/8moml...r205b.exe/file
Med tillhörande Konfigurationsfil: https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tord (+50), powerplay (+50)

Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-09 klockan 14:02.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td