Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-05, 19:35   #31
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

SharpsGar 2.0.3


Länk :https://www.mediafire.com/file/9opub...2_0_3.exe/file

Nytt:

*Systeminfo med listning av rader - finns under ny menyrad "Verktyg"

* Under samma meny finns numera möjligheten att skapa teckenfördelningsfiler för garantiberäkning

*Skrivit om inläsning av SvenskaSpel-filer, kom på att matematiska rader kan innehålla siffrorna 1-7 något som förra versionen tolkade som att de tillhörde systemet

* Europatipset/Stryktipset texten tas när man läser in filer

*Markeringproblemet som PowerPlay beskrev är förmodligen borta

*Möjlighet att själv välja Font, textstorlek och stil i garantitabell

Har testat funktionerna översiktligt under 30 minuter och de tycks vara stabila.

To be continued,
Bosse
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 19:45   #32
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Tycker att garantitabellen såg allmänt bättre ut i WinGar över lag, men det är mer skönhetsfel egentligen.

Jag brukar editera mina garantitabbeller t ex att procent siffrorna blev som en båge i vissa typer tabeller där utfallssiffrorna är ganska höga i mitten av tabbellen som den nedan. Bara skönhets fel där med.

Kod:
U-Tips    13    12    11    10     Chans
-------------------------------------------------------
10         1    20   180   800      1/1      100%

9          1    20   156   584     20/20      100%

8          1    20   132   368    100/180      55,55%
           1    14    96   338     80/180      100%

7          1    14    72   266    800/960      83,33%
           -     3    39   229    160/960      100%

6          1     8    48   164   1600/3360      47,61%
           -     3    39   157   1600/3360      95,23%
           -     -     6    76    160/3360      100%


Jag personligen har alltid använt tangentbordet för att markera och kopierat så för min del spelar det ingen röll, men alla jobbar ju olika

En sak till jag önskar men det får Bosse själv avgöra om han vill lägga in. Det är om man har ett system i t.ex har ett system i stående format i Excel så man kan lägga raderna ner. så man slapp att skriva in allt en gång till liggande, men som sagt det får Bosse själv avgöra om han vill fixa det

Tvärt om går ganska lätt genom Systeminformationen i WinGar
Håller med om att tabellerna var snyggare i WinGar, jag fick ju dessutom hjälp av dig att snygga till dom från "strykgarversionen" ("-" istället för "nollor", avstånd i tabell mm)

Kommer att se över utseendet i en senare skede. Med 4-blocksfunktionen krävs lite högermarginal, får se om jag skriver en separat del för 1-blockstabeller senare. Det är helt klart ett alternativ.

Skall jag lägga till "Kopiera till urklipp" i högerklicken? Inget jobb att göra, undrar bara om det inte blir för mycket info där? I vilken ordning vill ni ha funktionerna i så fall? Först Kopiera till och sen Klistra in?

Tolkar jag dig rätt om jag frågar vill du ha möjlighet att läsa in "Stående rader"?

På återhörande,
Bosse
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 20:54   #33
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Håller med om att tabellerna var snyggare i WinGar, jag fick ju dessutom hjälp av dig att snygga till dom från "strykgarversionen" ("-" istället för "nollor", avstånd i tabell mm)

Kommer att se över utseendet i en senare skede. Med 4-blocksfunktionen krävs lite högermarginal, får se om jag skriver en separat del för 1-blockstabeller senare. Det är helt klart ett alternativ.

Skall jag lägga till "Kopiera till urklipp" i högerklicken? Inget jobb att göra, undrar bara om det inte blir för mycket info där? I vilken ordning vill ni ha funktionerna i så fall? Först Kopiera till och sen Klistra in?

Tolkar jag dig rätt om jag frågar vill du ha möjlighet att läsa in "Stående rader"?

På återhörande,
Bosse
Ja eller att kunna välja om man ska ha dem stående eller liggande i Information delen. men jag kräver inget så det får du själv avgöra om du vill ha med det
- istället för 0 undelättade definitivt att läsa av tabellerna. Det är ju så även i gamla NSAB böckerna
Det som inte får plats på skärmen kan du ju lägga under Övriga funktioner i menyn som konverterar raderna som stående/liggande rader

Edit:
Oj, höll på att missa att en ny version är släppt

En fråga bara. Finns det någon möjlighet att göra en portabel version av programmet som inte kräver någin installation? Jag brukar göra det efter första installationen och spara programmet som portabel till nästa gång jag ska lägga in det i datorn som t.ex efter en ominstallation av Windows

Senast redigerad av Tord den 2021-01-06 klockan 10:10.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 21:43   #34
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Buggar som tillkommit?

Bug 1
Vad är raden med 1:or längst ner (blå färg) till för efter varje kupong i Informationsfönstret?

Edit:
Ok, fattar nu. Det visar bara hur många rader det är i varje delsystem. Kom på det när jag laddade in ett M system
En bug mindre med andra ord

Kod:

  1    2    3    4    5    6    7    8    9   10   11   12  

  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    x    x    x    x  
  x    x    x    x    2    2    2    2    1    1    1    1  
  x    x    2    2    x    x    2    2    x    x    2    2  
  x    2    x    2    x    2    x    2    x    2    x    2  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  

  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
Bug 2
Man kan inte ladda in egna rader längre genom menyn eller ikonen. Det händer inget alls längre
Man får öppna textfilen och kopiera in raderna i editorn

Edit:
Det går att ladda in egna rader om det redan finns ett system i editorn men inte om editorn är tom och då läggs det systemet till efter det som redan finns i editorn

Senast redigerad av Tord den 2021-01-05 klockan 22:19.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 23:21   #35
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Buggar som tillkommit?

Bug 1
Vad är raden med 1:or längst ner (blå färg) till för efter varje kupong i Informationsfönstret?

Edit:
Ok, fattar nu. Det visar bara hur många rader det är i varje delsystem. Kom på det när jag laddade in ett M system
En bug mindre med andra ord

Kod:

  1    2    3    4    5    6    7    8    9   10   11   12  

  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    x    x    x    x  
  x    x    x    x    2    2    2    2    1    1    1    1  
  x    x    2    2    x    x    2    2    x    x    2    2  
  x    2    x    2    x    2    x    2    x    2    x    2  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  

  1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1  
Bug 2
Man kan inte ladda in egna rader längre genom menyn eller ikonen. Det händer inget alls längre
Man får öppna textfilen och kopiera in raderna i editorn

Edit:
Det går att ladda in egna rader om det redan finns ett system i editorn men inte om editorn är tom och då läggs det systemet till efter det som redan finns i editorn
Klantigt av mig, ber om ursäkt. Buggen ska vara fixad nu. Lägger upp två filer utan installationsprogram.

SharpsGar204.exe - bara programmet ingen installationsfil. https://www.mediafire.com/file/z338x...ar204.exe/file

Programmet fungerar bäst med tillhörande konfigurationsfil innehåller beskrivning för programmet med antal vinstgrupper, font färg mm. https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file


Lägg bara filerna i samma valfira bibiliotek så är det inga problem, egentligen bara det som installatonsprogrammet gjorde + packade filen så att den blev mindre.

Programmet går att starta utan konfigurationsfil då med standardinställningar. Går man in i inställningar och trycker spara så sparas en ny konfigurationsfil.

Helt rätt angående radantalet. Vill man inte se dessa eller radnummer som står ovanför går det att klicka bort i checkboxarna "visa radantal" och "visa radnummer" högst upp.

Har du lust at kolla utseendet på garantitabellerna förresten, jag gjorde några ändringar.

Tar några dagar off, åter till helgen,
Bosse

Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-05 klockan 23:25.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 23:38   #36
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Klantigt av mig, ber om ursäkt. Buggen ska vara fixad nu. Lägger upp två filer utan installationsprogram.

SharpsGar204.exe - bara programmet ingen installationsfil. https://www.mediafire.com/file/z338x...ar204.exe/file

Programmet fungerar bäst med tillhörande konfigurationsfil innehåller beskrivning för programmet med antal vinstgrupper, font färg mm. https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file


Lägg bara filerna i samma valfira bibiliotek så är det inga problem, egentligen bara det som installatonsprogrammet gjorde + packade filen så att den blev mindre.

Programmet går att starta utan konfigurationsfil då med standardinställningar. Går man in i inställningar och trycker spara så sparas en ny konfigurationsfil.

Helt rätt angående radantalet. Vill man inte se dessa eller radnummer som står ovanför går det att klicka bort i checkboxarna "visa radantal" och "visa radnummer" högst upp.

Har du lust at kolla utseendet på garantitabellerna förresten, jag gjorde några ändringar.

Tar några dagar off, åter till helgen,
Bosse
Tack så mycket
Ska kolla tabellen strax.

Edit:
Ser mycket bättre ut nu. Rakt och fint

Senast redigerad av Tord den 2021-01-05 klockan 23:46.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 09:39   #37
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Tack för programmet, jag har testat runt lite tycker det verkar lovande. Har en önskan om en funktion som jag inte riktigt kan precisera.

När man gör blocksystem blir det väldigt många tabeller. Exempelvis blir 4 U hel i 3 block 125 olika tabeller. Även om det bara är 1 utfall / tabell har jag svårt att få någon överblick. Någonslags sammanfattning skulle underlätta.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 10:08   #38
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BrakZen Visa inlägg
Tack för programmet, jag har testat runt lite tycker det verkar lovande. Har en önskan om en funktion som jag inte riktigt kan precisera.

När man gör blocksystem blir det väldigt många tabeller. Exempelvis blir 4 U hel i 3 block 125 olika tabeller. Även om det bara är 1 utfall / tabell har jag svårt att få någon överblick. Någonslags sammanfattning skulle underlätta.
Påminner mig mer om MT eller TS tabeller. Min vart så lång att det inte fick plats i en post på sharps.se
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 10:13   #39
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Påminner mig mer om MT eller TS tabeller. Min vart så lång att det inte fick plats i en post på sharps.se
Ja det har du rätt i. Kanske bara jag som har svårt för tabelltypen. Nu skall jag ge mig på 3 -blockssystem, har ingen som helst kunskap om dessa, ska bli kul.

Lägger upp i systemtråden om jag får fram något.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 10:53   #40
 
reflexs avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 377
Sharp$: 5996
Standard

Många blocksystem är gjorda efter småsystem som 9-raderssystemet eller 4 halvgardera på 4 rader. Blir 4-block av dem. Tar bort 4 "matchen" från 9 radersnyckeln om jag vill ha 3 block med 33% reducering

Jag brukar göra block med olika enkelrader som jag tror kan gå in, inte reducerade eller kalkylerade system. Blir dyrt med system i 3 eller 4 block

Någon gång stämmer det bra och ibland rena katastrofen när man är fel ute.
reflex är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 11:27   #41
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Har inte så stor tillgång till dator innan lördag, så det blir sparsamt med uppdateringar innan dess.

&Brakzen jag vet inte hur en sån ”sammanfattning” skulle se ut. Om man tänker sig att programmet skrev ut i text så skulle det ändå innebära en stor informationsmängd. Det bästa tipset jag har är att du begränsar antalet U-tips med lägst/högst i varje block. Dvs om du har 4 U-tippade med rader vid 2u-tips så kan du välja att bara räkna 2 U-tips i det blocket.

Fortsätt gärna rapportera önskemål och framförallt buggar så tar jag tag i det under helgen.
/Bosse

Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-06 klockan 11:28.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 12:15   #42
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Har inte så stor tillgång till dator innan lördag, så det blir sparsamt med uppdateringar innan dess.

&Brakzen jag vet inte hur en sån ”sammanfattning” skulle se ut. Om man tänker sig att programmet skrev ut i text så skulle det ändå innebära en stor informationsmängd. Det bästa tipset jag har är att du begränsar antalet U-tips med lägst/högst i varje block. Dvs om du har 4 U-tippade med rader vid 2u-tips så kan du välja att bara räkna 2 U-tips i det blocket.

Fortsätt gärna rapportera önskemål och framförallt buggar så tar jag tag i det under helgen.
/Bosse
Ja du har nog rätt. Jag är helt enkelt inte van att titta på blocksystemsgarantier. Finns det ens sen tidigare?

Jag har två önskemål.
1.Skulle vara smidigt med kopiera/klistra genom högerklick.

2.Någon form av "mellanlagringstextruta". Ofta har jag flera wingar program igång. 1 för att beräkna garantier, de övriga kopierar och klistrar jag in ifrån. Alltså någon gorm av anteckningsblock.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 19:40   #43
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

@Bosse
Visst skulle man kunna beräkna MT och TS system i denna versionen?
Jag har ingen aning hur man ska få garantitabellerna att bli som i Arena

Finns ju funktioner i SharpsGar som jag inte vet vad dom är till för
Beräkna - data från fil(er) är en funktion jag inte vet
Skapa teckenfördelningsfiler är en annan

En mini manual kanske vore bra?

Senast redigerad av Tord den 2021-01-06 klockan 19:45.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 20:51   #44
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

@Brakzen jag förstår nog inte riktigt poängen med ett "anteckningsblock" men jag la till ett. Finns om du väljer Inställningar, visa fönster, anteckningar.

Lagt till kopiera etc i högerklicksmenyn.

@Tord nu börjar det bli många funktioner som är odokumenterade. Tror jag måste bromsa nu och invänta buggraporter på det som finns.

Beräkna TS - system la jag till i all hast innan jag la upp programmet i helgen.
Jag är inte helt nöjd men den fungerar så här (systemet är hämtat från den stora systemtråden https://www.sharps.se/forums/687374-post1651.html)

MT 6-0-60 är 6 helgarderade - läs in det.

1. Välj Verktyg - Skapa Teckenfördelningsfiler

https://www.bildtagg.se/bild/elw9q28q3hthwhrr99rcgbls

2. Fyll i 6 Helgarderade och 0 Halvgarderade (MT6-0-60 är ju 6 hel 0 halv)
Fyll i de teckenfördelningsintervall som skall skapas. 0-6 Ettor, 0-6 Kryss och 0-6 Tvåor.
https://www.bildtagg.se/bild/voesmh3y6uy30dcmjycc2v06


3. Tryck på Skapa och Spara filer. Programmet varnar för att många filer kommer att skapas. Varje fördelning sparas nämligen i en separat fil.
https://www.bildtagg.se/bild/iea396cs8bf1fw0iym4x5yhc

När filerna är skapade säger programmet till. De sparas i samma bibliotek som programmet startas i. De är i textformat och heter "som fördelningen":
https://www.bildtagg.se/bild/8riu2en4atvftr9wsmyxxq

4. Välj nu Garantiberäkningar, Beräkna - data från fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rr1t6ukvdnlfgrt6ee1o3mgd

5. Tryck på Läs in fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rdm8dctsjfr0eg0nc66fq5


6. Välj samtliga filer som skall ligga till grund för garantitabellen. (Eller de filer du vill använda) och tryck på Öppna
https://www.bildtagg.se/bild/aggpi5b5nlxx3t9x7j1xr

7. Garantitabell:
https://www.bildtagg.se/bild/p7y9v73c9qtjax952vsqsg

Lägger upp version 2.0.5 Om inte någon akut funktion efterfrågas tänker jag att den här får ligga till grund och koncentrerar mig på att fixa buggar snarare än att lägga till funktioner.

https://www.mediafire.com/file/uj3te...ar205.exe/file


Tillhörande konfigurationsfil
https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file

Edit Jag la till bilder till texten som inte syns. Lägger länkar till bilderna istället och hoppas att de kommer i rätt ordning.

Om någon (Tord?) förstår beskrivningen får han gärna göra en bättre miniguide.

/Bosse

Senast redigerad av BosseEk den 2021-01-06 klockan 21:06. Anledning: Kull när man lägger till bilder som inte syns. Länkar till dessa istället!
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 23:09   #45
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
@Brakzen jag förstår nog inte riktigt poängen med ett "anteckningsblock" men jag la till ett. Finns om du väljer Inställningar, visa fönster, anteckningar.

Lagt till kopiera etc i högerklicksmenyn.

@Tord nu börjar det bli många funktioner som är odokumenterade. Tror jag måste bromsa nu och invänta buggraporter på det som finns.

Beräkna TS - system la jag till i all hast innan jag la upp programmet i helgen.
Jag är inte helt nöjd men den fungerar så här (systemet är hämtat från den stora systemtråden https://www.sharps.se/forums/687374-post1651.html)

MT 6-0-60 är 6 helgarderade - läs in det.

1. Välj Verktyg - Skapa Teckenfördelningsfiler

https://www.bildtagg.se/bild/elw9q28q3hthwhrr99rcgbls

2. Fyll i 6 Helgarderade och 0 Halvgarderade (MT6-0-60 är ju 6 hel 0 halv)
Fyll i de teckenfördelningsintervall som skall skapas. 0-6 Ettor, 0-6 Kryss och 0-6 Tvåor.
https://www.bildtagg.se/bild/voesmh3y6uy30dcmjycc2v06


3. Tryck på Skapa och Spara filer. Programmet varnar för att många filer kommer att skapas. Varje fördelning sparas nämligen i en separat fil.
https://www.bildtagg.se/bild/iea396cs8bf1fw0iym4x5yhc

När filerna är skapade säger programmet till. De sparas i samma bibliotek som programmet startas i. De är i textformat och heter "som fördelningen":
https://www.bildtagg.se/bild/8riu2en4atvftr9wsmyxxq

4. Välj nu Garantiberäkningar, Beräkna - data från fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rr1t6ukvdnlfgrt6ee1o3mgd

5. Tryck på Läs in fil:
https://www.bildtagg.se/bild/rdm8dctsjfr0eg0nc66fq5


6. Välj samtliga filer som skall ligga till grund för garantitabellen. (Eller de filer du vill använda) och tryck på Öppna
https://www.bildtagg.se/bild/aggpi5b5nlxx3t9x7j1xr

7. Garantitabell:
https://www.bildtagg.se/bild/p7y9v73c9qtjax952vsqsg

Lägger upp version 2.0.5 Om inte någon akut funktion efterfrågas tänker jag att den här får ligga till grund och koncentrerar mig på att fixa buggar snarare än att lägga till funktioner.

https://www.mediafire.com/file/uj3te...ar205.exe/file


Tillhörande konfigurationsfil
https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file

Edit Jag la till bilder till texten som inte syns. Lägger länkar till bilderna istället och hoppas att de kommer i rätt ordning.

Om någon (Tord?) förstår beskrivningen får han gärna göra en bättre miniguide.

/Bosse
Tack för hjälpen Bosse. Ska spara din text och bilderna i ett PDF dokument. Kan behövas tills man lärt sig utantill

Att BrakZen vill en extra ruta där man kan ha sina rader tillfälligt för att testa andra rader. Risken är ju att man glömmer bort hur raderna såg ut som man kanske vill flytta tillbaka sedan

Senast redigerad av Tord den 2021-01-07 klockan 00:08.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td