Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-22, 10:22   #1
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 2
Sharp$: 14
Standard

Tips på bra böcker om spelteori och oddssättning?


Nu kanske jag postar i fel forum, men i så fall får moderator flytta tråden.
Jag söker tips på bra böcker angående oddsättning/odds compiling och annan spelteori. Vet att det finns några titlar ute på marknaden men har ingen aning hur bra de är. Vilka böcker har påverkat er betting mest positivt?

Allt är av intresse.

Mvh / Spiken
Spiken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 11:01   #2
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard



Pallar inte att skriva recention på denna klassiker, tar denna, sammanfattar bra;

Citat:
There are a few out-of-print gambling books that are extremely hard to find on the used book market. Consequently, the few editions of these works that become available often command high prices. For many years one book in this category has been Lem Banker's Book of Sports Betting, originally published in 1986. Because there is still considerable demand for this work, the Gambler's Book Club in Las Vegas has now republished this classic in a spiral bound format.

The first thing to remember is Banker published his book almost twenty years ago. Many of the tools that successful sports bettors rely on today weren't around back then. In his book, Banker sees no utility in using a computer to assist his handicapping, the Internet was not available as a source for sports betting information, and one couldn't line shop dozens of online books from the comfort of one's own home. As the state of the industry has changed so dramatically since the book was originally written, the reader has to adjust what Banker says for today's market.

At the same time, many winning techniques remain the same. Banker is adamant that being a winning sports bettor is all about hard work. His research is meticulous, and he is tenacious about shopping for a line that he wants. These qualities have led him to winning year after winning year betting sports. Banker's successes have given him a legendary standing in the sports betting community.

While I greatly appreciate Banker's emphasis on his strong work ethic, the book feels weak because there's relatively little specific advice on how one turns this into winning bets. Moreover, the advice that the authors do impart, such as a general preference for underdogs, has been written in many other places. Banker deserves a lot of credit for writing this stuff long before his colleagues, but fundamental question is, should people spend thirty dollars on this twenty year old book?

There are some places where the book still shines even after all these years. Even though Banker's chapter on money management is short on data to support his claims, I believe his recommendations are among the best I've read in the sports betting literature. He also has some interesting ideas about professional basketball betting, although since his book has been so widely read by successful bettors and bookmakers, one has to wonder if his techniques will still work today.

Overall, though, there just isn't enough substance to Lem Banker's Book of Sports Betting for me to recommend it anyone but the genre completist. There are enough other reasonably good books on the market that provide almost all the same information, but in a more complete, more up-to-date, and less costly package. Banker's book is justifiably a classic, but it doesn't quite hold up well enough for me to recommend it for more than historical interest.
Capsule:

Lem Banker's Book of Sports Betting has long been considered to be a classic in the field. After a long absence, it is now available in print again through the Gambler's Book Club in Las Vegas. While Banker has a lot of good things to say, most of them have been repeated in other books with a more contemporary view of the sports betting industry. Banker's recommendations are still worthwhile, but they are much less relevant now than they were when the book was originally written. At this point I believe that this classic is mostly of historical interest. Most interested sports bettors can probably get away with passing on this legendary book.
Kostar runt $20 @ Amazon, påpekar att den är väldigt basic, men har en bra approach på betting generellt. Annars så är SBRthinktank fylld med good stuffs, Justin7 är också inte helt omöjlig att svara på frågor eller delta i div. topics.
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 14:59   #3
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 2
Sharp$: 14
Standard

Tack för tipset, denna bok skall jag genast undersöka. Anledningen till tråden är att jag vill lära mig sätta odds enligt samma metod som de anställda på spelbolagen. Om denna information går att finna utanför litteraturens värld är jag även där tacksam för tips.
Spiken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 15:23   #4
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken Visa inlägg
Tack för tipset, denna bok skall jag genast undersöka. Anledningen till tråden är att jag vill lära mig sätta odds enligt samma metod som de anställda på spelbolagen. Om denna information går att finna utanför litteraturens värld är jag även där tacksam för tips.
Boken ovan verkar urtrist.

Här en bok jag läst, en del nyttiga tips men inget revolutionerande...

http://www.amazon.co.uk/Definitive-B.../dp/1904317367
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 15:26   #5
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken Visa inlägg
Tack för tipset, denna bok skall jag genast undersöka. Anledningen till tråden är att jag vill lära mig sätta odds enligt samma metod som de anställda på spelbolagen. Om denna information går att finna utanför litteraturens värld är jag även där tacksam för tips.
Att det finns lika många metoder som oddssättare är naturligtvis en överdrift. Men bara lite.

Oavsett metod så hamnar dom flestas odds inom ett snävt intervall som krymper för varje år som går. Säg att en aktör tycker 1,80 är ett lämpligt odds att tjäna pengar på men ingen annan har högre än 1,60. Då Blir det givetvis inga 1,80 utan max 1,65. Varför det är så behöver knappast förklaras närmare. Visar bara på det omöjliga att räkna ut motpartens verkliga värdering av ett objekt.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 16:10   #6
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Wagner, det finns ändå rätt många spelobjekt som bara finns på en enda sajt eller kanske max två eller tre. Små ligor, specialspel, odds under livebetting etc.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 16:58   #7
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Wagner, det finns ändå rätt många spelobjekt som bara finns på en enda sajt eller kanske max två eller tre. Små ligor, specialspel, odds under livebetting etc.
Jo visst. Men det är inga spelobjekt som brukar bidra till en tryggad ålderdom.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 18:17   #8
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Jo visst. Men det är inga spelobjekt som brukar bidra till en tryggad ålderdom.
Många bäckar små betalar min hyra och mer därtill.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 18:30   #9
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Många bäckar små betalar min hyra och mer därtill.
Men att mjölka småbolag på pengar via udda spelobjekt är ett snabbt övergående tillstånd. Som vi alla vet?
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 18:57   #10
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Men att mjölka småbolag på pengar via udda spelobjekt är ett snabbt övergående tillstånd. Som vi alla vet?
Dock finns det sadana ligor aven hos Pinnacle.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 19:20   #11
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Dock finns det sadana ligor aven hos Pinnacle.
Jag känner till det. Vet också, på ett ungefär, vad man får satsa innan marknaden satt sig.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 20:33   #12
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Jag känner till det. Vet också, på ett ungefär, vad man får satsa innan marknaden satt sig.
Vissa av dessa marknader pa ett helt annat satt och jag vet inte riktigt om man kan saga att de nagonsin satter sig.

Dock kan jag halla med om att om det handlar om ryggningar o s v ar det svarare. Men har man bra koll pa enskilda ligor sjalv och spelar dessa nagorlunda hart gar det definitivt att gora en del pengar pa det. Pa manga satt handlar det ju endast om omsattning.

Pinnacle erbjuder 9-10 manader om aret spel pa annan baseball an MLB t ex. Vi snackar mellan 20-70+ matcher i veckan. Majoriteten av dessa oppnas med 664 kronors tak men de allra flesta matcherna har ingen/obetydlig oddsrorelse fram till forsta hojningen av taket (1200/1600).
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 17:39   #13
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Verkar som att det inte finns så mycket läsvärt på detta tema. Har dock en hemma som också börjar ha några år på nacken men som är intressant att läsa då och då.

http://www.esbc.fi/se/spelhandboken

umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td