Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-20, 19:30   #1
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 96
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Smart/värt eller inte [Säkra parlay?]


Jag sitter just nu på en parlay där alla matcher sitter inne förutom Roma - Lecce.. Den spelas om en halvtimma. Och jag har 1X på den.. Så den bör ju gå in. Jag har satsat 950 och kommer vinna netto 675kr.

Är det värt & smart att satsa nu 150kr på Lecce att vinna en singel på oddset 9.70 för att vinna totalt 1455..

På så sätt så förlorar jag inte, men minskar min vinst vid Parlayn med 150kr..

Så oavsett så vinner jag antingen 525kr på parlayn eller så vinner jag 500 kr på singeln. Vad tycker ni?
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 19:32   #2
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Om du tänkt säkra matchen om det kom till detta läge så borde du inte spelat den i första läget.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 19:34   #3
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 96
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Alltså jag tror verkligen inte Roma förlorar, Men, allt kan ju hände, röda kort hit och dit.. Samma sak hända mig för någon månad sen då Chelsea förlorade mot QPR och förstörde stort för mig då jag kunde enkelt betalat en liten summa för att säkrat min vinst på 4000. Nu så tänker jag att det kan vara värt att offra 150kr av den första parlayn för att säkra vinst helt o hållet.? eller?
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 19:38   #4
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Som sagt, om du inte är beredd att torska på en match i en parlay så spela inte parlays.

Du käkar på din ROI när du säkrar och med de två spel du nämner är det nog ingen gigantisk edge vi pratar om. Sen beror väl valet på vad syftet med ditt spelande är.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 19:51   #5
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 96
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Varför känns det som att det är en massa besserweisser svar? "Om du tänkt säkra matchen om det kom till detta läge så borde du inte spelat den i första läget."

Att säga att jag inte borde spelat på den i första läget är ju inte precis det jag frågade om

"om du inte är beredd att torska på en match i en parlay så spela inte parlays."

Får en känsla helt enkelt att du är emot Parlays, vilket jag vet inte är populärt, och vill påpeka att inte spela parlay.

Återigen helt onödigt att säga nu när jag ändå lagt en parlay och min fråga var helt enkelt om det är värt att offra 150kr av en kanske vinnande biljett och få en säkrad vinst till 500kr istället för att kanske vinna 650.

aja...
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 20:02   #6
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Robin har en poäng men varför inte göra som du själv vill? Vara säker på en 500 eller inte! Ingen kan ju säga att det är fel att säkra en vinst även om Robin har rätt att ska man spela seriöst ska man inte säkra men som hobbyspelare kan man ju göra det
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Under våran ljusblå fana,står vi upp, För himmelsblått
Heja Malmö
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 20:06   #7
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Det är upp till dig själv hur mycket du känner du har råd att göra, men precis som RobinD påpekar så är parlays inte ett bra alternativ om du känner att du vill säkra inför sista matchen.

En parlay är i grund och botten ett system där du investerar både insatsen och vinsten från föregående spel i nästkommande spel. Alltså går inte att säkra och spela parlays ihop. Du förlorar helt enkelt på det.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 20:22   #8
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Omid_ad Visa inlägg
Varför känns det som att det är en massa besserweisser svar? "Om du tänkt säkra matchen om det kom till detta läge så borde du inte spelat den i första läget."

Att säga att jag inte borde spelat på den i första läget är ju inte precis det jag frågade om

"om du inte är beredd att torska på en match i en parlay så spela inte parlays."

Får en känsla helt enkelt att du är emot Parlays, vilket jag vet inte är populärt, och vill påpeka att inte spela parlay.

Återigen helt onödigt att säga nu när jag ändå lagt en parlay och min fråga var helt enkelt om det är värt att offra 150kr av en kanske vinnande biljett och få en säkrad vinst till 500kr istället för att kanske vinna 650.

aja...
Du får svar på frågan. Ur spelteoretisk synpunkt ska du inte säkra din parlay.

Inte så oväntat att du inte gillade svaret, men vad ville du ha för svar? Ska vi välja hur du ska göra med dina pengar?

Nej jag är ingen fan av parlays, alla helst inte när de består av spel som Roma-Lecce 1X då sannolikheten att du hittar värde är otroligt liten.

Vad som sker då är att du multiplicerar dåligt värde och ökar ditt ackumelerade EV-. Sen när du säkrar din parlay så ökar du på ditt negativa EV- ännu mer genom att betala ett dåligt pris för det sista tänkbara utfallet.

Det enda du gör är att förlorar långsiktigt genom den säkringen. Men som jag också skrev, det beror på syftet med ditt spelande.

Eftersom mina svar är baserade på antaganden så antar jag vidare att du är en hobbyspelare och då kan du väl säkra så har du lite mer pengar att lägga en kupong för imorn.

Senast redigerad av RobinD den 2011-11-20 klockan 20:56. Anledning: Stavfel
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 20:37   #9
Banned
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 362
Sharp$: 11

Skidskytte 12/13
Stats: 24 - 48 - 0
ROI: 84.05%
Vinstprocent: 33.33%

Standard

Jag kommer väl in sent i den här diskussionen men i normalfallet ska du ju inte säkra en parlay, lika lite som du ska säkra ett singelspel. Men låt oss säga att du har en rulle på runt 5000 kr och du kastar in 100 kronor på en femling som ger 100 i odds och du bara har en enda match kvar. ja, då kan du för att få upp rullen kraftigt säkra upp vinsten men i dessa fall är du redan ute och cyklar vad gäller spelteori.

Jag har dock inga problem med att spela parlay, då jag anser att du ökar dina vinster, dock med mycket större varians, vilket även kan inverka negativt på spelandet då du ofta är nära att vinna.

Men i detta fallet borde du inte säkra något om du selar för att gå plus på lång sikt. Men har du feta pengaproblem och 500 räddar maten nästa vecka så är det säkra alla dagar i veckan!
Maverick är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 20:54   #10
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Egentligen är RobinD's första svar här korrekt,
"Om du tänkt säkra matchen om det kom till detta läge så borde du inte spelat den i första läget. "
Det är nog inte menat att tolkas som besserwisseraktigt svar från honom utan en guide på vägen.
Så försök läs den baklänges.

När/Om du beslutar dig för att spela en parlay ska du samtidigt ta ett beslut huruvida du gör inför sista matchen. Om du väljer att ditt beslut blir att säkra sista matchen så ska du inte spela en parlay från första början. Om du däremot har bestämt dig för att inte säkra så ska du fortsätta som du gör.

Samtidigt handlar det ur ett längre perspektiv, spelar du ofta parlays? Isåfall gäller ovanstående. Är detta någon one of a time parlay som du aldrig brukar lägga så kan du trots ett i längden ev- välja att kamma hem en liten vinst då det för stunden kan kännas säkrare med pengar på kontot. Men om du gör detta konstant så spelar du till ett lägre väntevärde.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 21:27   #11
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 96
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Aight grabbar, tack för svar och framtida ideer.
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 21:45   #12
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Passade på att flytta tråden också, eftersom det mer är en spelteoretisk fråga snarare än en fotbollsfråga.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 22:32   #13
Banned
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 362
Sharp$: 11

Skidskytte 12/13
Stats: 24 - 48 - 0
ROI: 84.05%
Vinstprocent: 33.33%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Boone Visa inlägg
Passade på att flytta tråden också, eftersom det mer är en spelteoretisk fråga snarare än en fotbollsfråga.
Låg den inte i nybörjarforumet?
Maverick är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 03:29   #14
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Maverick Visa inlägg
Låg den inte i nybörjarforumet?
Nej, den skrevs under fotboll
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 15:06   #15
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 72
Sharp$: 674
Standard

Kort sagt: Säkra aldrig ett spel om du inte tror att det behövs.

Jag brukar rätt ofta glo på nhl, om jag har lagt ett bet som känns bra innan matchen och mitt lag tar ledningen men medans jag ser matchen så ändras spelbilden drastiskt (allt kan svänga, en ordentlig tackling kan leda till grinigt spel etc.) och jag tror att andra laget har en god chans att vända detta så kan jag säkra mitt spel om oddsen tillåter det i ett livebet.

Men om du som i detta fall fortfarande tror att Roma vinner, varför sänka din eventuella vinst mot något som har väldigt låg chans att hända?
roon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td