|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#226 |
|
Vill inte hänga ut Redén. Jag hoppas självklart att han inte håller på med något fusk. Tycker rätt bra om honom och han är en förebild på twitter och ger alltid bra info.
Men jag ställer mig ändå frågande till hur man under 1 månads tid av lätt träning kan ändra helt på en häst och det är knappast bara detta fall och just Redén utan tog detta som ett aktuellt exempel. |
|
|
|
|
|
|
#227 | |
|
Citat:
"Jag vill inte anklaga någon nu i dopingstider, men kom igen, Nahar, hur FÖR bra har inte den sett ut i år? Njae, Sedinarna vet nog vad man ska äta och har nog beordrat både det ena och det andra, jaaa, man blir lite misstänksam" Ser du? |
||
|
|
|
|
|
#228 |
|
Tänker inte anklaga någon nu utan fakta, men robfri har man sett vid en del travbanor snörvlandes och petandes i näsan, såg han en gång gå in på en toalett och komma ut med jätteögon, smet in i samma bås efter honom och tyckte det luktade väldigt mycket KOKAIN! Vill som sagt inte hänga ut någon utan bevis, men jag tycker det känns lurt alltså...
|
|
|
|
|
|
|
#229 |
|
Läsvärt och tänkvärt
Årets Derby går dock i skuggan av två andra stora diskussionsämnen. Dels det besvärliga förhandlingsläget angående ATG:s spelkoncession, de ekonomiska och marknadsmässiga villkor på vilken hela hästsportens - ja i princip hela hästsektorns - ekonomi vilar. Dels den plötsligt uppblossade hysterin om dopingmedlet ITPP. Det har på kort tid blivit en ”sanning” att svenska tränare, kända svenska tränare, kör på detta medel, och en del i denna sanning är dessutom att Svensk Travsport ska ha kommit på dem, försökt mörka undan det, lägga locket på, genom att ”utdela varningar” till tränarna. Nu uppstår det fantastiska UFO/Area 51/Roswell-fenomenet. Hur mycket ST än förnekar att det har varnats tränare och hittats vad som påstås vara ITPP någonstans i svenska stall (jag tror på ST:s talesmän i det fallet) , så finns det de som tror att ST ljuger, att alltsammans är en gigantisk mörkläggning. Den amerikanska militären har ju aldrig lyckats döda myten (för det är det väl?!) att det kraschlandade utomjordingar i Roswell i amerikanska öknen, som togs tillfånga och fördes till den superhemliga basen Area 51 (vilken dock verkligen funnits, som en provflygningsanläggning, visar det sig nu). Om inte annat pekar det på en viktig sak; Svensk Travsport har trovärdighetsproblem. Inom branschen, sporten, finns det de som på fullt allvar tror på det beskrivna scenariot, att ST skulle ”mörka undan stortränardoping”, och det ligger så mycket bränsle på den brasan trovärdighetsbrist att det nu näst intill blivit en explosiv brand av den. Där har travförbundet saker att jobba med, och på, om vi säger så. Så vad kommer då denna trovärdighetsbrist ifrån? Tja, ett färskt och direkt spår, om man läser kommentarsfält på internetsidor är att det är ATG:s robotspelstaktik som smittar av sig, ”Sydafrikaspåret”. Alltså att ATG i tre års tid vetat om att man i sin kundkrets har haft spelare som agerar med kapital och datareduceringsverktyg som kan robba stora spelpotter (läs jackpoter) med näst intill vinstgaranti, oavsett vad utdelningen blir, om storspelarnas nyckelhäst, eller nyckelhästar, vinner. Fast det var först i somras man gick ut och talade om det som man i initierade spelkretsar egentligen begripit länge. Längre tillbaka finns andra trovärdighets-surdegar som man känner doften av. Åke Svanstedt-grisfösar-historien framför allt. ST:s hanterande av hela den historien torde ha gett bottenbetyg i eventuella förtroendeundersökningar. Ännu längre bak finns också det som kallades Krafft-skandalen. Det är 13 år sedan nu, och säkert förträngt/bortglömt av de flesta. Vad det handlade om var att Sveriges största tillverkare av hästfoder på grund av brister i råvarukontrollen och/eller tillverkningsprocessen fick in theobromin (typ kakaopulver/kakaobönor) i fodret, vilket orsakade att hundratals (det var verkligen hundratals!) svenska travhästar under några sommarveckor tävlade med ett urininnehåll som genererade positiva dopingprov. Det hände år 2000, och den gången försökte ST verkligen köra uppspårningsracet av det dopingpositiva fodret ”under mattan”. Fast Travronden nystade till ST:s och Kraffts frustration upp hela historien innan den enligt ST:s dåvarande policy och rutiner skulle ha offentliggjorts (vilket var när hela utredandet var klart), och tur var det. Krafft-skandalen fick ett praktfullt crescendo då det visade sig att en container foder som de svenska hästarna i ridlandslagen skulle krubba under OS i Sydney också var theobrominsmittat. Att det eventuellt kunde vara så, vilket föranledde att man analyserade fodret, kom till ridlandslagets kännedom enbart för att Travronden i stora artiklar berättade om vad som inträffat gällande fodret. Därför hann man byta ut theobromin-fodret innan OS började. Hela OS-ridlandslaget definitionsmässigt dopat för att travförbundet hållit tyst i flera veckor om att man visste att det fanns theobromin i fodret som massor med svenska tävlingshästar just den sommaren åt - det hade varit en skandal det! Svensk Travsport (på den tiden hette det STC) drog emellertid tydliga lärdomar av den sommaren gällande hur man hanterar och offentliggör positiva dopingprov. Sedan dess är det ”alltid ut med det direkt” - innan ens B-provsdelen av dopingproven är analyserad, den som verkligen bestämmer om det är ett positivt prov eller inte, som gäller. ---------- Fast tillbaka till ITPP-spåret. Det har under veckan fått fler dimensioner. Nu visar det sig nämligen att mycket högt ansedd dopingexpertis i världen anser att hela ITPP-grejen är en praktfull ”scam” ett duktigt, och som det verkar även rätt lyckat, bedrägeri, från diverse tillverkare och försäljare av dundermedlet, vilket påstås flytta hästarnas gräns för att tåla mjölksyra till nästan fantasifulla nivåer. Gör man något så enkelt som att googla på Thomas Tobin itpp får man till exempel som träff två upp en Nya Zeeländsk artikel om en tränare där som hamnat i en ITPP-historia. Den publicerades i slutet av juni. Nicky Chilcott heter en tränare där som först påstods ha blivit ertappad med två ”dunderdroger”, ITPP var den ena. Det ena medlet hade en häst fått. När det gällde ITPP var det mer komplicerat, där fanns inga positiva dopingprover. Utan där bestod anklagelsen om doping i att utredarna funnit att tränaren skulle ha köpt/beställt ITPP via internet. Chilcott erkände också att hon försökt beställa ITPP (som hon trodde var tillåtet att ”träna på”) från en ukrainsk internetsida. Hon betalade över 1 000 nya zeeländska dollar för något som dock aldrig blev levererat. Hon ansåg sig lurad (”an internet scam”). Sedan kommer det mest intressanta. Artikeln refererar till professor Tom Tobin, Kentucky, en av världens tyngsta auktoriteter på hästdopingområdet. Tobin kallar hela ITPP-cirkusen ett ”enormt världsomfattande bedrägeri med hundratals websidor som säljer det”. Tobin betvivlar att drogen ”ens fungerar på hästar och att det finns kommersiellt producerat eller sålt”. ”Även om ITPP:s effekt på syreupptagningsförmågan hos blodcellerna på möss, som konstaterats i laboratoriemiljö, kunde överföras till hästar skulle det fortfarande krävas 250 gånger högre dos ITPP än vad som påstås finnas från den här ukrainska källan för att det skulle ha någon effekt på hästen”, säger han. Ett annat faktum är att när åtskilliga dopinglaboratorier världen över försökt hitta ITPP i många av de …foder eller pulver… som påstås innehålla dunderdrogen så hittar man - ingenting. Slutsatsen är därför att det mesta är bluff och båg från början till slut. Fast, även om det nu är ett stort ruffel, så har det i detta läge ingen avgörande betydelse för hur Svensk Travsport ska se på medlet och ITPP-problematiken. Finns det svenska tränare/hästägare som beställt hem ITPP-grejor är det ju i akt och mening att på otillåtet sätt påverka sina hästars prestationsförmåga. Om tränarna/hästägarna sedan är lurade och egentligen har fått hem, säg svindyr vaniljkräm, så är det sekundärt. De har ändå FÖRSÖKT fuska i så fall. Fast nu tar vi några dagars fokus på Derbyt istället. Förhandlingar med staten och ITPP-snurren får anstå till nästa vecka. / http://www.travronden.se/blogg/lars-...h-dopingrykten Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
tomtom2 (+10) |
|
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Banned
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 19213Robfri Expertrekar Stats: 72 - 87 - 1 ROI: 115.50% Vinstprocent: 45.28% |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#231 |
|
Men det gör du väl, om man "friskriver" sig först kan man sedan antyda eller häva ur sig nästan vad som helst, helt utan bevis eller riktig grund. Det måste väl vara fel?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+10) |
|
|
|
|
|
|
#232 |
|
Banned
Sharp$: 19213Robfri Expertrekar Stats: 72 - 87 - 1 ROI: 115.50% Vinstprocent: 45.28% |
jag ser ingen antydan, däremot en misstänksamhet eftersom "varningsklockor ringer", vilket är en himla skillnad.
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Citat:
"Intressant i dessa dopingtider. Dileva Käll hade väl varit ungefär i en månad hos Stall Zet när den som första lopp gick ut senast i SM. Innan det loppet hade den startat i ett lopp på 5 månader. Då va den sist in på 1.14.2. Inför SM va den bara lätt tränad enligt Redén. Ändå sprang hästen 1.11.2 på full väg och va tvåa i mål. Igår sprang den 1.10.9 med bra fart över mål på ett sätt som man inte är van att se hästen. Hästen har alltså varit 1 månad hos Redén och dessutom bara tränats lätt. Sen går den ut och springer bättre än va den någonsin gjort i princip. Tänker inte anklaga någon utan fakta men klart som fan att lite varningsklockor ringer." Det där är väl sjävla definitionen av en antydan. |
||
|
|
|
|
|
#234 | |
|
Banned
Citat:
Vi har kort & gott olika syn på saken, vilket inte är helt ovanligt i ett forum. |
|
|
|
|
|
|
#235 |
|
Jag har faktiskt inget riktigt bra svar på detta... Jag är alldeles tagen... Hoppas iaf att du piggar på dig och sjöar gränslöst.
|
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Nej jag berikade en disskusion som just nu finns i hela travsverige med ett aktuellt exempel som är intressant. Kanske kunde någon annan här som är kunnig ge mig ett svar på hur det går till när en häst gör såna framsteg under lätt träning under en månad. Men allt du svarat har i princip varit trams så kanske va det fel av mig att försöka disskutera saker på ett forum.
Helst ska man väl bara lämna "klara" spel utan analys och kalla andra för okunniga. Har själv inte tagit någon ställning i något som jag skrivit i detta ämne. Tycker själv att det är långt mellan att skriva att lite varningsklockor ringer och att hänga ut någon. Dessutom så skrev jag ju för att förtydliga flera gånger att jag inte vill anklaga någon för att just slippa detta raseri. Senast redigerad av NicklasJ den 2013-08-29 klockan 13:23. |
|
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Citat:
Tycker du inte att det är ett vanligt fenomen, att en häst som varit bra men gjort det dåligt ett längre tag, som får ny tränare, ny kusk, ny omgivning, nytt upplägg kan tända till? För du måste väl hålla med om att Dileva Käll har hög kapacitet, det är ju ändå en elitloppshäst. Detta samantaget gör att Dileva Källs resa från spets till mål utan några incidenter, en onsdag på V86 känns som vardagsmat. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+20) |
||
|
|
|
|
|
#238 | |
|
Citat:
Hästen har varit ute i elitloppet men jag tror den aldrig varit spelad under 10x pengarna i gulddivisonsklass. Egentligen är det absurt att den fick vara med i elitloppet om man t.ex. jämför med Harry Haythrow i år som inte fick vara med men gjort många klart bättre lopp i samma anda som Dileva Käll. Va egentligen EN prestation som tog den till elitloppet. Om jag kommer ihåg rätt så va det loppet där Caballion krossade allt från dödens på en megasnabb bana och gallopera i klar ledning på upploppet och Brioni vann. Dileva Käll kom tvåa på bra tid 1.10.0 efter invändig resa och lucka när alla stannade. Samtidigt så får du det att låta som om den inte mötte något alls. Caddie Comet har varit ute mot toppen hela året, Womanizer har varit riktigt bra och kört in 1 miljon i sommar. Iceland stod i samma elitloppsförsök som Dileva Käll och va spelad till 4,6 gånger pengarna i jämförelse med Dileva som stod i 31 gånger pengarna. Motståndet va inte topeliten men ändå ett guldivisionslopp. Ett motstånd hon aldrig slagit tidigare. Senast redigerad av NicklasJ den 2013-08-29 klockan 13:54. |
||
|
|
|
|
|
#239 | |
|
Citat:
Men vadå exempel? Jag förstår inte hur du menar att du i samma andetag som du skriver om doping och Dileva Käll inte tycker att du antyder eller misstänker doping för just denna häst. För det blir den underliggande förståelsen för alla som läser ditt inlägg, trots att du säger att du inte vill anklaga någon. Appropå detta med pedofili som alltid är så aktuellt. NiklasJ såg jag igår i en lekpark, han hade inget barn med sig och såg väldigt glad och närgången ut mot alla barn. Jag vill inte anklaga någon, men varningsklockorna ringer. Alla som läser det där kommer ju utan tvekan att reflektera över möjligheten att du är pedofil, en del kommer kanske tom tro på mig, en del skratta åt det, men vad jag gjorde var ju att trots min friskrivning, få många att tänka på dig och pedofili i samma mening. Tänk på vad du skriver, eller hur du skriver, det är inte okej att antyda eller sprida rykten på det sättet, iaf har jag en högre moralisk kompass. PS. För att förtydliga för alla som går igång på antydningar har jag verkligen inte sett NiklasJ i en lekpark opassandes tassa omkring, absolut inte! |
||
|
|
|
|
|
#240 | |
|
Citat:
Motståndet var väl okej, nu hade inte jag feeling för att någon av dom hade någon nämnvärd form, kanske Womanizer, hade båda på lappen länge, men plockade bort pga spåret och spikade Käll, men det var inte ett startfällt proppat av elitloppshästar, dom var få och en av dom vann... På vilka prestationer de senaste månaderna tycker du Caddie Comet borde ha slagit Dileva Käll? En 2 år äldre häst som tjänat nästan hälften så mycket pengar... Njae, det finns ingen orimligt alls i Dilevas seger, det borde inte ringa någon varningsklocka. Senast redigerad av Rickart den 2013-08-29 klockan 14:10. |
||
|
|
|
|
|
|