Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-04-28, 16:22   #1
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Breddtrav


Det har nu gått ett tag med detta nya system med breddlopp. Vad tycker ni spelare, aktiva och hästmänniskor om detta?

https://www.travsport.se/article/2.292/1.334325
Lindbergs veckobrev vecka 41 där systemet förklaras

Ludde är en åsiktsmaskin och har uttalat sig väldigt mycket om detta ämne:

Breddtrav är ingenting för mig.
I tisdags var det fem lopp med småpengar som förstapris på Jägersro.
När jag såg programmet blev jag så äcklad att jag strök mig själv som kusk.

Lufti Kolgjini från hans krönika i aftonbladet 5 april
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18671196.ab

jag tjatar om det här återigen. Breddtrav är ingenting för de stora regionerna och de stora travbanorna. Breddtravet får i stället hålla till på småbanorna.
Ludde åter igen i aftonbladet den 20 april
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18748453.ab

Jag gillar verkligen Ludde och utan honom vore svensk travsport väldigt tråkig, men jag tycker verkligen han är ute och cyklar i detta fallet.
För att travsporten ska kunna växa så tror jag vi måste ha en folkförankring och inte enbart elitsatsningar, fler som kör lopp och fler som tränar hästar.
Men man ska heller ej förringa att dessa satsningar också behövs, de skapar förutsättningar för att hästnäringen skall kunna växa.

Att breddtravet bara hör till småbanorna är fullkomligt idiotiskt, varför ska det inte få finnas amatörer på Jägersro, Åby och Solvalla? skall dessa stora banorna vara amatörfria?
Vanligt folk kan inte satsa 150 000 på att betäcka med Going Kronos till exempel, det är extremt svårt att tävla mot alla proffs som har större kunskap och större ekonomiska förutsättningar.

Jag tycker divisionssystemet är en fullkomligt briljant idé, och jag hoppas dom utvecklar konceptet och gör det större. Dessutom kan dessa lopp också vara riktigt roliga att spela på, det är kul med öppnare lopp emellanåt där man inte känner ingen varje aspekt!

Nej, sluta att enbart tänka på dig själv Lufti Kolgjini!!! Dina egoistiska och avskyvärda uttalande skrämmer mig!
Låt travsporten finnas kvar i många år framöver och åter igen växa!

Allt kan inte handla om elit, utan bredd ingen elit må vara en klyscha men är faktiskt sanningen själv!

Senast redigerad av alle den 2014-04-28 klockan 16:25.
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 16:34   #2
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Jag måste dock ställa mig i raden av negativa kommentarer om breddtravet som det ser ut just nu. Det slår ganska hårt mot mindre tränare och det kan omöjligt gynna travsporten?

Att små tränare inte ska få köra sina egenägda hästar i lopp på sin egen bara för att dom körde 160 lopp året före låter ganska sjukt? Och det bevisas när man hör intervjuer i stil med "jaha, du körde 146 lopp ifjol, var det medvetet? Ja jag såg ingen anledning att köra sista månaden ifjol för då får jag inte köra några lopp i år".

Sen tycker jag ludde är väldigt snett ute i uttalandet om att breddloppen ska hålla till på landsorten, ska breddlopp finnas ska dom vara vägt fördelade efter hur många travdagar banorna har. Nä håll det till ca 1 breddlopp / travdag / bana så tror jag vi är på en ganska vettig nivå.

(mina spontana och troligen inte helt genomtänkta ideer)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 16:56   #3
 
AndyMarts avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 3 484
Sharp$: 7099


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag tycker att själva idén med breddtrav är väldigt smart och bra för travsporten eftersom det gynnar alla småtränare och de kuskar som behöver en mjukstart, men själva utförandet har de inte alls lyckats med, inte hittills iallafall.

Att köra 3-4 breddlopp som de gjort vid några tillfällen en vanlig tävlingsdag är alldeles för mycket. Ett vanligt kvällstrav brukar innehålla 10 lopp och om man då kör, låt oss säga, 3 breddlopp, ett lärlingslopp och ett montélopp är det 5 lopp kvar för toppkuskarna att köra i. Vad är meningen för dem att åka till banan och tävla då risken är stor att man inte får ihop bensinpengarna ens?

Håller med Ludde om att man inte ska köra såpass många breddlopp på storbanorna som man faktiskt gör. På de största banorna ska den bästa sporten finnas och det är bara att erkänna, breddloppen är oftast inte alls bra. Nej, max ett breddlopp per tävlingsdag på storbanorna och max två på de övriga banorna, det blir lagom för att både små och stortränare ska bli nöjda!

AndyMart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 17:03   #4
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5159
Standard

Boozty vadå 1 breddlopp / travdag, det räcker väl inte långt. Menar du att vi skall köra snurra Amatör / Lärlings / Monté lopp var 3e tävlingsdag.

Självklart skall amatörer och sämre hästar även få chansen på sin hemmabana även om den råkar heta Jägersro, Inte skall de behöva åka 15 mil till Tingsryd för att få starta / köra sin häst.

Det är alltid någon som kommer i kläm när man sätter en gräns, men hur många drabbar det egentligen,

Nu har breddtravet varit igång några månader, men på sparlåga eftersom vi tävlat ganska sparsam under vintern, ge det lite tid, kanske behöver man göra lite justeringar.


Men jag tycker grundtanken är rätt.

Hästar och kuskar måste ges chans att tävla mot jämlika.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 17:24   #5
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Grundtanken är nog rätt, men definitionen av vem som är "bredd" och vem som är något annat går inte vid 150 körda lopp. Det är en alldeles för trubbig definition.

Det körs runt 180-200 lopp per vecka i Sverige nu när tävlingsprgrammet är igång. Om hela tävlingsdagen på lördagskvällar, hela tävlingsdagen saxbanan under söndagar och vardera två lopp på V64 och saxbana måndag, tisdag, torsdag och fredag är breddlopp så blir det 36 lopp i veckan och därmed runt de 18% av loppen som man ville ha. Det blir dessutom på tider då amatörer kan ha ett vanligt jobb vid sidan av.

Sedan får man lägga ut dem jämnt över hela landet med rimliga tidsintervall.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 19:15   #6
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Boozty vadå 1 breddlopp / travdag, det räcker väl inte långt. Menar du att vi skall köra snurra Amatör / Lärlings / Monté lopp var 3e tävlingsdag.
Nej, jag skrev faktiskt 1 breddlopp / travdag / bana vilket sommartid alltså skulle vara minst 3 lopp/dag då det oftast är minst 3 banor/dag sommartid. Sen är väl inte alla amatör/lärlings/monté lopp automatiskt breddlopp eller oxå har jag missat något?

Jag håller fullständigt med om att kuskar och hästar ska ha chansen att tävla mot jämlika!

Nu har jag inte stats på hur många kuskar det kan handla om men jag har känslan av att det finns rätt många kuskar/tränare i sverige som kör 150-250 lopp / år som alltså blir ganska hårt drabbad (då främst på mindre banor) då de inte får köra när deras hemmabanor har 33% breddlopp vissa dagar.

Jag säger inte att jag har lösningen men det känns än så länge som att det borde finnas en bättre?
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 20:24   #7
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5159
Standard

Sen är väl inte alla amatör/lärlings/monté lopp automatiskt breddlopp eller oxå har jag missat något

Som jag fattade det så är ovanstående en del av breddloppen, OK inte alltid men väldigt ofta blir de det i praktiken. Ja inte Monte kanske, men det hjälper ju inte "150 starterstränarna".

Men de som kör 150 lopp / år kör alltså 3 lopp i veckan i snitt, det är väl knappast så att de missar 3 lopp i veckan pga de nya reglerna, men visst de kanske missar 2 lopp någon enstaka tävlingsdag.

Men visst det är några som kommit i kläm. Men man borde väl kunna hitta någon väg runt det, kanske för egen tränat om om 1a priset är max 5 000 kr


Men för inte så länge sedan kunde vi se kuskar grupplöpningar (SM,Åbergs Derby Breeders E3 och lknande) samma kuskar körde också i dagens lärlingslopp, helknäppt, har man kommit så långt att man kör de ALLRA största loppen skall man inte köra lärlingslopp.

Men allt peanuts, Kolla monteryttarna, Åsa Svensson hon tävlar över hela södra Sverige och oftast har hon 1 lopp tex på Jägersro 40 mil enkel resa. Monte ryttarna måste ha flest resta mil / lopp. Dom har nästan aldrig 2 montelopp på 1 tävlingsdag.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 21:10   #8
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Där instämmer jag helt med dig(både gamla lärlingssystemet och monté), jag skulle faktiskt kunna köpa en monté tävlingsdag / månad eller liknande med 10 lopp bara monté. Fast finns kanske inte tillräckligt intresse bland tränare/ägare för det? Tex en lunch v4+v5 alternativt en eftermiddags tävling.

Angående 3 lopp i veckan, visst är det så för vissa men för många av de mindre tränarna på främst mindre banor kan dom där 150 loppen vara utspridda på kanske 20 hemmabana dagar och minskar antalet lopp med 33% som dom får köra där så blir det så klart kännbart. (vet att det var extremexempel)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 21:18   #9
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Där instämmer jag helt med dig(både gamla lärlingssystemet och monté), jag skulle faktiskt kunna köpa en monté tävlingsdag / månad eller liknande med 10 lopp bara monté. Fast finns kanske inte tillräckligt intresse bland tränare/ägare för det? Tex en lunch v4+v5 alternativt en eftermiddags tävling.

Angående 3 lopp i veckan, visst är det så för vissa men för många av de mindre tränarna på främst mindre banor kan dom där 150 loppen vara utspridda på kanske 20 hemmabana dagar och minskar antalet lopp med 33% som dom får köra där så blir det så klart kännbart. (vet att det var extremexempel)
Kommer någon då?
Monte i Sverige är otroligt dålig, ser hellre 10 p21 lopp med lärlingar och voltstart
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 22:36   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Sharp$: 2624
Standard

Tycker man kunde köra rena bredd dagar och köra på atg live istället för det norska travet som ingen bryr sig om.

Hur kul är det va catchdriver när av 10 lopp är 4 breddlopp, 1 lärlings lopp, 1 monte lopp. I bästa fall får dem köra 4 lopp en sån dag och får som sagt inte ihop till bensinpengarna.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 05:44   #11
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Foppa21 Visa inlägg
Tycker man kunde köra rena bredd dagar och köra på atg live istället för det norska travet som ingen bryr sig om.

Hur kul är det va catchdriver när av 10 lopp är 4 breddlopp, 1 lärlings lopp, 1 monte lopp. I bästa fall får dem köra 4 lopp en sån dag och får som sagt inte ihop till bensinpengarna.
Jag tycker man kan vända på resonemanget lite. Hur kul är det att vara amatör när hemmabanan kör V75 och på 13 lopp är det inte ett enda amatörlopp?

Jag tror det är viktigt att försöka åstadkomma lite bättre mix på loppen i alla sammanhang. Nog kunde man ha ETT amatörlopp på V4 före V75-tävlingarna där 12 kuskar vi annars sällan ser får visa vad de kan. De får väl inte ihop till några bensinpengar av det, men att få defilera inför 5000 åskådare med en häst man tränat och skött om i tusentals timmar, kan man här och var leva länge på.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 08:25   #12
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5159
Standard

Foppa21

Vi skall väl inte lägga upp tävlingsschemat för att catchdrivers skall kunna tävla maximalt, Kvaliten på tävlingarna hänger ju inte på om det är 2 4 eller 6 catchdrivers närvarande och det kan inte vara ofta som en häst inte kan starta för det finns ingen lämplig kusk tillgänglig.

Det är väl snarast i andra ändan av näringskedjan vi måste agera, amatörer och småtränarna med kanske 10 hästar i träning.

- Hur skall vi behålla amatörerna i travet, tro mig de är otroligt viktiga för Svensk travsport.

- Hur kan man stödja de små tränarna.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 09:20   #13
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Foppa21

Vi skall väl inte lägga upp tävlingsschemat för att catchdrivers skall kunna tävla maximalt, Kvaliten på tävlingarna hänger ju inte på om det är 2 4 eller 6 catchdrivers närvarande och det kan inte vara ofta som en häst inte kan starta för det finns ingen lämplig kusk tillgänglig.

Det är väl snarast i andra ändan av näringskedjan vi måste agera, amatörer och småtränarna med kanske 10 hästar i träning.

- Hur skall vi behålla amatörerna i travet, tro mig de är otroligt viktiga för Svensk travsport.

- Hur kan man stödja de små tränarna.
De är lika viktiga för sporten spm en division 8 spelare är för fotbollen
man får ha vilken hobby som helst, men världen är inte rättvis, alla kan inte ges samma möjligheter
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 09:41   #14
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
De är lika viktiga för sporten spm en division 8 spelare är för fotbollen
man får ha vilken hobby som helst, men världen är inte rättvis, alla kan inte ges samma möjligheter
De kanske inte betyder något för spelaren, men för sporten har "blåbärsserierna" en rätt stor betydelse. Det är ur folkintresset för fotboll som man rekryterar ledare och tränare för ungdomslag. Spelare från division 4-5-6 som tränar barnens lag och som fostrar talanger och nya intresserade för fotboll. Väldigt många av dem som befolkar läktarna vid allsvenska matcher har själv spelat fotboll någon gång, någonstans i ett seriesystem.

På precis samma sätt är det med travet. Många framstående och yrkesskickliga aktiva idag har börjat sin bana med hästar hos någon släkting som tränade ett par travhästar, eller en proffstränare som hade något dussin hästar och har två rikstotosegrar som främsta merit.

Många av dessa amatörer föder också upp hästar, köper de hästar som inte visat tidig talang, jobbar med konvalescenter, kör in unghästar och köper utrustningen som proffstränarna inte ids reparera längre. De är också viktiga kunder för t.ex. hovslagare och veterinärer som annars skulle ha svårt att överleva med bara någon eller några större proffstränare som kunder.

Naturligtvis skall man inte i gärdsgårdsserierna köra om lika stora pengar som man gör i elitserien. Men man får inte strypa verksamheten längst ned helt, då dör snart toppen också när kretsloppet avstannar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 09:47   #15
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Du har helt rätt i att bredden behövs, någonstans ska alla börja
Alla älskar någon som kämpat sig upp till toppen och lyckas.
Men vägen dit är hård, du kan inte räkna med samma villkor på alla nivåer.
Trots det lyckas några, men de flesta har inte det som krävs
Så är det bara, och då får man istället ha det som en trevlig hobby


Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
De kanske inte betyder något för spelaren, men för sporten har "blåbärsserierna" en rätt stor betydelse. Det är ur folkintresset för fotboll som man rekryterar ledare och tränare för ungdomslag. Spelare från division 4-5-6 som tränar barnens lag och som fostrar talanger och nya intresserade för fotboll. Väldigt många av dem som befolkar läktarna vid allsvenska matcher har själv spelat fotboll någon gång, någonstans i ett seriesystem.

På precis samma sätt är det med travet. Många framstående och yrkesskickliga aktiva idag har börjat sin bana med hästar hos någon släkting som tränade ett par travhästar, eller en proffstränare som hade något dussin hästar och har två rikstotosegrar som främsta merit.

Många av dessa amatörer föder också upp hästar, köper de hästar som inte visat tidig talang, jobbar med konvalescenter, kör in unghästar och köper utrustningen som proffstränarna inte ids reparera längre. De är också viktiga kunder för t.ex. hovslagare och veterinärer som annars skulle ha svårt att överleva med bara någon eller några större proffstränare som kunder.

Naturligtvis skall man inte i gärdsgårdsserierna köra om lika stora pengar som man gör i elitserien. Men man får inte strypa verksamheten längst ned helt, då dör snart toppen också när kretsloppet avstannar.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td