Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-09-10, 16:17   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3628
Standard

V86-statistik 10/9 Jens Sjöden


Jens Sjödén, författare till Statistikbibeln V75, bjuder här på en genomgång av dagens V86-omgång på Solvalla och Bergsåker.

”Det är kuskarna som vinner loppen, det är aldrig hästarna. Jag har enbart spelat på kuskarna från början, sedan jag var liten grabb.”

Det gamla citatet från storspelaren Christer Eriksson ringde i öronen på mig efter V86-2 förra onsdagen.

Då hade omgången inletts med en dundertabbe från kusken bakom omgångens största favorit – sådana brukar ju annars infria på V86. ”När det finns open stretch, blir kuskarna än mer benägna att släppa ledningen till en storfavorit. Den mest sannolika utgången av loppet är att favoriten tidigt körs till ledningen och vinner” hade jag resonerat på förhand.
Men tji. Kusken somnade bland de sista och tog inga initiativ alls. Att han sedan visade sig ha fältets överlägset bästa häst spelade ingen roll – då raketspurten sattes in var ledaren redan i mål.

Det var länge sedan jag såg en sådan häpnadsväckande tabbe av en (svensk) kusk, men det kom att toppas redan i nästa lopp!

Alla hästar gynnas av ledningen, men Knifetown Action är en sällsynt spetsberoende individ. ”Han går absolut bäst i spets och taktiken är given! Räknas om han kommer till pik!” sade stallets försteman i Travronden. Stig H fyllde på i sin spalt i Aftonbladet: ”Skulle han komma till ledningen vet vi att han går bra där.”

I loppet spetsade Knifetown Action bekymmersfritt på några steg och fick bestämma i lågt tempo samtidigt som några galopperade bort sig. Snarlikt starten innan, där han enkelt spetsvann från samma läge mot likvärdigt motstånd; det var nog till och med lite tuffare den gången.

Men kusken visade sig, häpnadsväckande, inte vara påläst. När en mindre meriterad (men hårdare spelad) häst kom upp på utsidan, släppte han direkt. Ledaren vann naturligtvis, och själv blev han fast i rygg med krafter kvar i mål.

”Hur det går i loppen beror bara på hur kuskarna kör. Om det inte handlar om någon halvdöd häst naturligtvis” fortsatte Christer Eriksson i den där intervjun i Aftonbladet för drygt två år sedan. I onsdags blev han sannspådd (igen) och mitt system var dött redan efter två lopp.

Annars blev man också påmind om hur barnsligt enkel V86 som spelform är. Man kan kräva exakt 4A (favoriter), vare sig mer eller mindre. Sedan vet man att det vinner tre hästar rankade 2-3 – och så kommer det en jätteskräll någonstans, för det mesta i ett 1640a-lopp.

Den här föga komplicerade och ringa kostsamma spelstrategin har jag tjatat om halva året sådär, och den slog in igen. Bara 56 000 kr den här gången dock. Det finns som bekant ett exempel på en sådan rad som ingen hittade, bara för att omgångens enda skräll var för stor. Man har också sett en sådan rad ge 1.3 miljoner, och en gång blev det fina 165 000 fastän enda skrällen var så pass lättfunnen som 6:e-rankad.

Att lämna in ett system uppbyggt så, kostar bara 16 kr. Då gäller det att ha pekat ut rätt skrällopp och även ha spikat rätt; det är förstås lättare sagt än gjort. Men till det låga priset kan man ju lämna in ett tiotal varianter, rentav ett hundratal om man är ett gäng, och i princip ”köpa” sig åtta rätt på V86! Sedan är det spännande att se vad utdelningen blir… det har ju hänt att det stannat vid fyrsiffrigt också.

Favoriten vann sista i onsdags, men fanns ”bara” på 79% av de kvarvarande systemen. Det brukar ju vara 90%+. Men så var det också omgångens näst svagaste favorit… det vore intressant att jämföra med hur det såg ut i gruppen ”alla inlämnade system”. Hälften så mycket där kanske.

V86-1: Autostart, medeldistans, 8-hästarslopp
Som Gulddivisionen ungefär; det är bara 8 startande på lördag också. Dock är förstapriset lite lägre här.

8 Nahar är en sällsynt osäker individ för att tävla i Guld. Faktiskt har han galopperat alla tre gånger han startat med spår 8 bakom bilen. Därtill har han presterat långt under sin förmåga i de senaste starterna och verkar formlös. Att i det läget köpa honom som jättefavorit… nä.

Här möter favoriten bara sig själv, men det kan bli nog så svårt. Jag minns några rader jag skrev efter hans elitloppsseger (apropå tidigare elitloppssegrare) som verkar bli sannspådda: ”Som elitloppsvinnare blir man naturligtvis aldrig bortglömd… Det är knappast lönsamt att stötta gamla elitloppsvinnare på toton. Det är ingen vild gissning att Nahar kommer att överspelas i förhållande till chans i princip i alla starter i resten av sitt liv. Han kommer säkert vara bra och vinna lopp och ytterligare fina pengar – till ägarna, men inte till de som spelar på honom. Låg oddsnivå och några tunga fall som favorit är u-tipset.”

Räknar man bort favoriten, lär det stå mellan spetshästen 3 David Sisu och den för dagen ”bästa hästen” 7 Labero Broline. Dessa är också andra-tredjehandare, och statistiken visar att det ”aldrig” skräller under rådande förutsättningar.

V86-2: Autostart, kort distans, mellanklass [sid 13-14]
Här trodde jag att bästa hästen 1 Yes We Can skulle bli klar favorit, och tänkte poängtera hur ofta favoriter fastnar från innerspåret. Men i skrivande stund är han bara tredjehandare och är bara spelad till 13%. Då är han plötsligt underspelad i förhållande till chans. I normalfallet ligger chansen på 27%, och normalt har favoriten mer spel än så på sig. Nu är istället spelvärdet högt – spikidé!

V86-3: Två tillägg, medeldistans, stolopp
7 Bella Donna eller 12 Hankypanky Pagan? Spetshästen eller bästa hästen? Spår 7 på start eller spår 5 på tillägg? Allt talar för den förstnämnda – spik. Därtill är propositionen utskriven till hennes fördel. Tvillingen blir 1-7 – och 10 Eleanor Rigby tar sista trioplatsen?

V86-4: Autostart, kort distans, 10-hästarslopp [sidan 8]
9 Reven d’Amour stod för sin karriärs starkaste prestationer under juni-juli. I augusti blev det bara två starter. Först vek han ned sig i ledningen i första heatet i Åby Stora, sedan fick han gå bakifrån och då slutade han oplacerad.

Är den hysteriska formtoppen borta? Det verkar så. När man dessutom dragit det praktusla 9:e-spåret – bara spår 2 är jämförbart illa – ser spelvärdet ut att vara lågt.

Form slår klass heter det, och den andre betrodda – 6 Digital Ink – har knappt visat form på hela året. Det var dock en liten uppryckning senast som trea. Då han verkar uppåt medan 9 verkar nedåt, så är det fördel honom – särskilt med tanke på, att startspåret dessutom blev mycket bättre.

Men spelvärdet är riktigt lågt på båda favoriterna. 5 El Sueco (första barfota!) är spetsfavorit från bästa spåret, men man ska släppa till tredjehandaren 7 Beer Summit och då ska den hästen också ha bästa chansen.

Jag noterar att Stig H är påfallande positiv kring 2 Kash’s Cantab. Om hästen skulle prestera på samma nivå som i våras, då han var tvåa-trea i Olympiatravets försök och final, så vore han ”klar” i det här gänget över sin idealdistans. Men han har ju varit sämre sedan dess. Hästen är startsnabb och har fin spetschans, men jag litar inte på kusken (se ingressen). Såklart hästen vinner om han äntligen får gå i spets, men kusken släpper säkert till 7 Beer Summit.

7: 0-0-0 i år och 33 raka utan seger. I det här sällskapet är nog 3 Aisle Stand ändå bästa hästen just för dagen. Rankas tvåa på det.

V86-5: Autostart, medeldistans, kallblod
För att hitta någon vettig statistik kring det här loppet får jag gå till vardagarnas V4-spel. Sådana här lopp (i aktuell klass) är väldigt sällsynta på såväl V86 som V75.

Man finner att skrällrisken är låg; 92% av vinnarna finns rankade 1-5. De som underspelas är de som rankas 2-4. I den gruppen har alla bättre chanser än sina spelprocent.

En annan intressant sak är, att turordningen är mycket duktigare på att peka ut vinnare i sådana här lopp än den vanligtvis är. Spelar man de två översta går man med vinst. Omvänt vinner de tre sista nästan aldrig och genererar brakförluster på spelet.

Jan-Olov Persson blir som vanligt hårt spelad, men man har 20 raka utan seger och innan dess bara en seger på 15 starter. Stallformen är inte alls som man är van vid med andra ord (tidigare i år 21% segrar).

Mest plus till 10 och 12, som både toppar turordningen och ligger rankade topp-5. Precis bakom dessa hittar man loppets två främsta spetsbud, 2 och 7. Då man ändå bör gardera loppet kan man ta med dem också.

V86-6: Autostart, kort distans, låg klass [sid 11-12]
Flera tipsters tycker att 3 Volstead har en perfekt uppgift, men antalet lopp där en ensam treåring går ut och städar av äldre kan räknas på ena handens fingrar. Nu har man i och för sig haft TUR; de motståndare som anmäldes håller i flera fall P21-klass.

I skrivande stund är favoriten spelad till 79%. Så stor segerchans kan en häst inte ha. Man kan komma nära, om precis allt talar för, men så är det inte här. Förutom åldersminus finner man också ett tydligt spårminus. Infriandeindex från spår 3 är låga 0.73; det innebär att spåret handikappar chansen med 27%.

Favoritens största fördel är det stora favoritskapet i sig. Det innebär att man med högre sannolikhet får ledningen, och i den positionen kan vem som helst vinna vilket lopp som helst. Mycket mer än 50/50-chans rör det sig knappast om ändå – kraftigt överspelad alltså.

1 Cut Him Some Slack höll spets under identiska förutsättningar för tre starter sedan. Då valde kusken att släppa ledningen för att i stället gå ut i dödens. Strategin misslyckades och hästen föll som 15-för-10-favorit. Om man väljer att hålla upp ledningen nu blir det spännande: Favoriten visade sist att han är sårbar i dödens, då han tröttnade redan efter 1300 m.

I sådana här lopp kollar man normalt först på den som vunnit spårlotten, då den i schablonfallet har så överlägsen chans. Här alltså 5 Laurentius Amour. Nu är det inte mycket mer än läget som talar för den hästen. Jo, en sak till: Det är en häst som överraskat förr och som spelarna brukar underskatta. Den som spelat henne i alla 40 starter har fått 82 insatser tillbaks!

5 är spelad till 0.23%. Det innebär att Spelarna tror, att hon vinner loppet 1 gång på 435! Så liten chans kan ingen häst ha. Hästen ligger rankad 8, och schablonchansen för en 8:e-handare ligger på 1/33. Med tanke på den kraftiga spårfördelen (och spelarnas tendens att glömma bort henne) så är chansen knappast mindre än så i det här loppet. Fint spelvärde alltså, trots en förlustrisk om 97%…

Statistiken visar, att omgångens mest lågrankade vinnare oftast kommer just i V86-6.

V86-7: Autostart, kort distans, mellanklass
Spelmässigt snarlikt föregående lopp, men lite högre klass och normalt då lite mer pålitlig favorit. Även här har favoriten spår 3, och även här är den spetsfavorit – kanske ännu mer klar sådan. Då är ju 3 Fashion Diva ett mycket bättre spelobjekt, spelad till ”bara” 34% – inte ens hälften så mycket som föregående favorit, trots en snarlik segerchans.

V86-8: Autostart, medeldistans, 4-åriga ston i låg klass [sidan 52]
Spelmässigt ointressant lopp där favoriterna i regel vinner – speciellt om de har gynnsamma spår 4. Och ännu mer sannolikt blir det, om de även når ledningen. Då är chansen betydligt bättre än 50/50, och det får sägas gälla 4 Paduca Dream här.

Det bästa är, att favoritskapet inte är något av dagens största. Det sämsta är, att det alltid blir under-rens då favoriten segrar i sista avdelningen.

Sammanfattningsvis…

…en speciell omgång. Alla spikar 8 Nahar (V86-1) och 3 Volstead (V86-6). Dessa spelas oerhört hårt, till en nivå som överstiger den chans som (i alla fall varmblodiga) travhästar kan ha. Jag förstår att de säkert har 50/50-chanser att vinna, och att vi därmed kan stå inför en riktig lågutdelare. Det brukar trots allt vinna fyra favoriter inom V86-spelet.

Jag kommer ändå att spela med andra spikar. 1 Yes We Can (V86-2), 7 Bella Donna (V86-3), 3 Fashion Diva (V86-7) och 4 Paduca Dream (V86-8) tycker jag ser bra ut. Bästa tvillingen och trion verkar finnas i V86-3. Lycka till med spelbeslu

/Jens Sjödén
Mejl: [email protected]
Jens Sjödén ger ut Statistikbibeln V75, samt även Solvallabibeln V86.

Källa: http://www.travnet.se/blog/2014/09/1...allabergsaker/
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+5)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 16:45   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2399
Standard

Jens slår till igen och är förbryllad över det HÖGA systemrenset mellan 7e och 8e förra veckan.

Han konstaterar att den " fanns ”bara” på 79% av de kvarvarande systemen. Det brukar ju vara 90%+."

Det rensade ovanligt bra enligt Jens.

HELT FANTASTISKT skulle jag vilka påstå eftersom det i själva verket var en 30%are som bara rensade som en 45%are bland de kvarvarande raderna.

Dvs undantaget som bekräftar regeln om att TV-systemet är en myt. Här handlade det verkligen om en häst som inte alls rensade som förväntat. Och då drar Jens till med att den rensade MER än vad HAN hade förväntat sig. O-t-r-o-l-i-g-t men sant gott folk!

Det blir inte underrens i förhållande till spelprocenten på favoriter i sista avdelningen mer än andra avdelningar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 17:22   #3
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1942
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jens slår till igen och är förbryllad över det HÖGA systemrenset mellan 7e och 8e förra veckan.

Han konstaterar att den " fanns ”bara” på 79% av de kvarvarande systemen. Det brukar ju vara 90%+."

Det rensade ovanligt bra enligt Jens.

HELT FANTASTISKT skulle jag vilka påstå eftersom det i själva verket var en 30%are som bara rensade som en 45%are bland de kvarvarande raderna.

Dvs undantaget som bekräftar regeln om att TV-systemet är en myt. Här handlade det verkligen om en häst som inte alls rensade som förväntat. Och då drar Jens till med att den rensade MER än vad HAN hade förväntat sig. O-t-r-o-l-i-g-t men sant gott folk!

Det blir inte underrens i förhållande till spelprocenten på favoriter i sista avdelningen mer än andra avdelningar.
Varför inte inleda en korrespondens med Jens Sjödén?
Jag gillar dina inlägg i Sjödén-trådarna men det är dags att gå vidare och "tala honom till rätta" s.a.s.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 17:34   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2399
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Varför inte inleda en korrespondens med Jens Sjödén?
Jag gillar dina inlägg i Sjödén-trådarna men det är dags att gå vidare och "tala honom till rätta" s.a.s.
Det gjorde jag för flera år sedan i ett flertal mail. Han är oförbätterlig.

Han gör ett jättejobb i insamlingen av fundamentala fakta. Men kvaliteten på slutsatserna är det sämre ställt med. Att det finns guldkorn i hans statistik råder det inget tvivel om. Främst bland skrällidéerna. Resten är det sämre ställt med.

T ex att han förvånas över att utdelningen när hans "mall" för V86 slår in kan variera så mycket. Den omgång där ingen klarade alla rätt så var det ingen av de större favoriterna som vann. Och när de 4 största favoriterna vinner så stannar det oftast vid 4-siffrigt. När man stirrar blint på sin mall utan att undersöka fakta djupare så..., ja det imponerar i alla fall inte mig.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
forbidden_closet (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 17:36   #5
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Varför inte inleda en korrespondens med Jens Sjödén?
Jag gillar dina inlägg i Sjödén-trådarna men det är dags att gå vidare och "tala honom till rätta" s.a.s.
Det gör inte mig något om Jens fortsätter sprida osanningar...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
forbidden_closet (+3)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 18:34   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2399
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Det gör inte mig något om Jens fortsätter sprida osanningar...
Det har hänt att jag har fått PM både här och på andra ställen där jag har blivit ombedd att inte förklara spelteoretiska "hemlisar" alltför väl.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 19:13   #7
 
mr_stylezs avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Lund
Inlägg: 2 672
Sharp$: 5198
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det gjorde jag för flera år sedan i ett flertal mail. Han är oförbätterlig.

Han gör ett jättejobb i insamlingen av fundamentala fakta. Men kvaliteten på slutsatserna är det sämre ställt med. Att det finns guldkorn i hans statistik råder det inget tvivel om. Främst bland skrällidéerna. Resten är det sämre ställt med.

T ex att han förvånas över att utdelningen när hans "mall" för V86 slår in kan variera så mycket. Den omgång där ingen klarade alla rätt så var det ingen av de större favoriterna som vann. Och när de 4 största favoriterna vinner så stannar det oftast vid 4-siffrigt. När man stirrar blint på sin mall utan att undersöka fakta djupare så..., ja det imponerar i alla fall inte mig.

Dock är ju just hans insamling av fakta det viktiga, inte hans slutsatser? =)
Den får ju folk dra egna slutsatser av istället, om ngn vill tro blint på honom, helt ok för mig, upp till var och en, även om det är fel att göra det..=)
Hans statistik är just det, statistik, som ett av många hjälpmedel då man tippar.
Förstår man det är det till väldigt stor hjälp.
__________________
Kuskar som inte försöker vinna, kanske inte bör vara kuskar.....
mr_stylez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 19:26   #8
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det har hänt att jag har fått PM både här och på andra ställen där jag har blivit ombedd att inte förklara spelteoretiska "hemlisar" alltför väl.
Det förvånar mig inte. Många som sitter inne med kunskaper som håller det för sig själv. Man spelar ju mot kollektivet så det finns ju inget större incitament egentligen för att upplysa andra.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td