Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-11-03, 20:55   #1

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 1376
Standard

Hur använder man lopparkivet?

Det har talats lite på senaste tiden om hur lite det bidras här på forat och att många bara "snor" ideér och loggar ut. Jag skulle gärna bidra mer men jag känner att mina kunskaper kanske stjälper mer än dom hjälper.

I lördags så fick jag feeling på att oasis Bi inte skulle vinna(spikade den ändå ) samt att tommorowland hade gått jävligt fint i finland på senaste tiden. Den var ju lite orolig och travade dåligt men vad ändå med i toppen.
Men detta är enda sättet som jag använder arkivet på... Jag får feeling och det räcker inte ända fram.. oftast.

Hur använder man arkivet optimalt? Vad tittar man efter och vilka tider är vettiga att jämföra mot andra lopp?

Jag tycker att det är lite strategisnack här och väldigt mycke reksnack så jag hoppas att någon deltar i alla fall.
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 21:41   #2

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

1. Kolla ett antal lopp för en häst. Först och främst de senaste loppen och de loppen den gått med liknande förutsättningar (är det bilstart med framspår, kolla någon tidigare liknande start och kolla hur den kliver iväg t ex).

2. Kolla hela loppen! Det här slarvar jag med ska erkännas, men skulle jag satsa fullt ut på travet vore det självklart att se allt, för det ger en hel del att få hela bilden klar för sig.

Några saker som är extra viktiga att ta hänsyn till:
-Hur den tar sig iväg från start (är den snabb/långsam bakom bil/hästar)
-Hur den agerar i olika positioner (vill jaga, trivs i spets, känslig för stänk osv.)
-Tempot i loppet (långsamma mellantider=självklart svårt att ta något bakifrån t ex)
-Hur den går till slut (vek i ledning, vinnarskalle, extra vass med sen lucka, klarar att långspurta)
-Hur var motståndet (sätter man inte in den på rätt sätt i sammanhanget kan man felbedöma totalt)

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
karpafan (+1), Milsson (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 22:19   #3

Standard

Super! Klara och raka besked!
Med risk för att verka dum men hur ser man att en häst verkar rädd för stänk?
Gammal 2014-11-03, 22:31   #4

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 3628
Standard

De som spurtar vasst men kanske inte når ända fram. Klocka sista 700 meterna.
stiggi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 23:03   #5

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 2404
Standard

Om hästen t ex fått en invändig resa, kolla om den såg pigg ut över mål, inte fick någon lucka och därmed kanske fastnade med allt sparat. Hästen kanske t om "klättrade" i rygg på ledaren.
MattiasB75 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 23:45   #6

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasB75 Visa inlägg
Om hästen t ex fått en invändig resa, kolla om den såg pigg ut över mål, inte fick någon lucka och därmed kanske fastnade med allt sparat. Hästen kanske t om "klättrade" i rygg på ledaren.
Precis, nollor som kanske inte borde vara nollor (fast över mål, både oddshöjande rad och uppbyggande för hästen inför kommande start=dubbelplus!), och bra placeringar som ser bättre ut än de är (dåligt motstånd, fick loppet kört i halsen tempomässigt, helt perfekt invändig resa med lucka t ex).

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
MattiasB75 (+5)
Gammal 2014-11-03, 23:58   #7

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 2404
Standard

Fler saker att titta på: hur gick hästen för en viss kusk, passade kuskens körstil hästen, var hästen kraftigt förbättrad/försämrad med en viss balans. Det sistnämnda kanske inte är så lätt att se på videos, dock kan du ju kolla skoinformationen i alla fall, den finns ju registrerad.
MattiasB75 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 00:27   #8

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 2152
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasB75 Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Precis, nollor som kanske inte borde vara nollor (fast över mål, både oddshöjande rad och uppbyggande för hästen inför kommande start=dubbelplus!), och bra placeringar som ser bättre ut än de är (dåligt motstånd, fick loppet kört i halsen tempomässigt, helt perfekt invändig resa med lucka t ex).
Tycker ofta sådana "satt kvar med allt sparat" överskattas, eller snarare inte är helt lättbedömda. Därför att det är motsägelsefullt om man krasst ska uppmärksamma/passa nollor som satt kvar med rubbet men samtidigt vara försiktig med att överskatta de som fick perfekt invändig resa MED lucka. Han som satt fast "borde" inte varit oplacerad men den (samma häst i teorin) med lucka "borde" inte blivit placerad.

För hur troligt är det att man kommit fram till samma värdering av samma häst beroende på om den satt fast med rubbet eller fick luckan?
forbidden_closet är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 00:45   #9

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Tycker ofta sådana "satt kvar med allt sparat" överskattas, eller snarare inte är helt lättbedömda. Därför att det är motsägelsefullt om man krasst ska uppmärksamma/passa nollor som satt kvar med rubbet men samtidigt vara försiktig med att överskatta de som fick perfekt invändig resa MED lucka. Han som satt fast "borde" inte varit oplacerad men den (samma häst i teorin) med lucka "borde" inte blivit placerad.

För hur troligt är det att man kommit fram till samma värdering av samma häst beroende på om den satt fast med rubbet eller fick luckan?
Svårt att isolera en parameter på det där viset, men man kan göra generella observationer på det där och utgå ifrån det. Exempel:

Scenario 1: En häst har suttit fast kloss i rygg på ledaren två lopp på raken. Ena gången blev den trea bakom ledaren och dödenshästen. Andra gången blev den kvar i en kall ledarrygg.

Scenario 2: Samma lopp som ovan, men det blev lucka och spurt till vinst varje gång.

Visst, du kanske inte kan vara säker på att det räckt till vinst med lucka de där gångerna den blev fast, men någorlunda ändå.

Scenario 1 är något som förmodligen leder till visst spelvärde OM det inte blåses upp i alla tips som finns ute att den suttit kvar fulltankad senaste två och "nu är det dags att ta betalt". Då kanske värdet är obefintligt.

Scenario 2 vill jag däremot säga att det kommer ofelbart leda till noll spelvärde. Finns inget som drar streck så som ettor eller andra höga siffror i raden, och kollektivet vet oftast inte hur de kommit till! Att hitta övervärderade toppresultat är mycket lättare, och kan vara minst lika givande, än att hitta hästar med dåliga programrader som kan skrälla. Ett väldigt enkelt sätt att få edge kan vara att leta upp de värsta av dessa överskattade favoriter, stryka dem helt från systemet och kanske spika andrahandaren i loppet (som ofta är spelvärd som spik bara i egenskap av att vara andrahandare, men ännu mer om den är det bakom en dålig favorit).

Om man nu ska ta ett intryck på en häst och bryta ner det till vad man praktiskt kan göra med det vid systemkonstruktion.

Gammal 2014-11-04, 08:50   #10

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61667
Standard

Kan även vara bra att ha för att kolla vilka vagnar hästarna gått med,. Gäller främst lopp utanför de stora streckspelen (där kommer all info ut). Ser man en häst defilera med jänkarbike kan det vara guld värt att snabbt kolla senaste loppen för att se om det är en nyhet. Flera av atg live experterna har långt ifrån alltid koll på det.
Stekel (+10)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 19:41   #11

Standard

Grymt att ni gick igång på det här! Jag känner att det börjar finnas en mening med att studera arkivet.

För att gå vidare med frågor... Hur tittar ni på värmningar och får någon bra info? Är det mer en konfirmering på att en bra häst har en bra dag eller kan man se något annat?
Gammal 2014-11-04, 19:48   #12

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 108
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Milsson Visa inlägg
Grymt att ni gick igång på det här! Jag känner att det börjar finnas en mening med att studera arkivet.

För att gå vidare med frågor... Hur tittar ni på värmningar och får någon bra info? Är det mer en konfirmering på att en bra häst har en bra dag eller kan man se något annat?
att kolla värmningar är otroligt överskattat.
Ante30 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 20:57   #13

Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ante30 Visa inlägg
att kolla värmningar är otroligt överskattat.
provstarter och värmningar kan ge jätte mycket! speciellt i lägre klasser!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 21:23   #14

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 108
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
provstarter och värmningar kan ge jätte mycket! speciellt i lägre klasser!
I provstarter kan man se mkt intressant fast då brukar det vara försent när systemet är redan inlämnat sen länge.
Ante30 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 21:28   #15

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag använder gärna lopparkivet för att hitta hästar som INTE är i form. Hästar som inte hängt med, som tröttnat tidigt i spåren, som inte förmått spurta etc. De skall man vara väldigt försiktig med att strecka nästa start om det inte aviseras behandling, utrustningsbyte, skor på eller liknande. Det spelar ingen roll om den placerat sig bra, har den inte gjort vad man kan förvänta sig av den utifrån löpningsförlopp tycker jag att det är varningsflagga.

td