Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-19, 08:57   #481

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2709
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av OskarSvanberg Visa inlägg
Vet inte. Hon reste sig när vi redan var iväg så att säga, på "2". Hon är väldigt mycket märr, riktigt jävlig när hon lägger den sidan till, underbar när hon vill. Men var nog nåt som inte stämmer till 100%, var väldigt fin innan, men spände sig sen.
Men kan röra sig om att hon blev rädd för något på marken, spände sig och sen är hon sån att har hon väl börjat spänna sig, så är varenda muskel i kroppen spänd.
Men det troligaste är att hon blev för taggad av att de andra hästarna vände upp, ville svara dom, men när jag inte släppte iväg henne direkt blev hon arg, reste sig och var sen lite småarg hela dagen. Väldigt mycket personlighet i den damen.

Men som du säger, jättefin häst!
Vilken jäkla kuse du har i Usain Henna,
att det inte gick göra något åt Sauveur
som hade hävdat sig i gulddivisionen,
är en sak. Men US hängde av övriga
bronshästar med råge och var lika j..
bra som vid förra loppet.

Själv tyckte jag Usain Henna var ännu bättre idag.

Måste vara stort att träna och köra en häst som denna.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:41   #482

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1402
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Mitt pengadrag var norsken i Avd 6. Papagayo.

8x Var det bra spelvärde ni som räknar sådant? för mig var den klar vinnare och 8x...?

Och nu när Oskar är här, får jag ställa en fråga. Varför hoppa Nocturn? Jag gillar den hästen, tyckte det va olikt denne.
Spelvärde handlar om vilken SUBJEKTIV BEDÖMNING man gör av sannolikheten för ett specifikt utfall. T ex att Papagayo skulle vinna.

Begrepp som sannolikhet tappar sin betydelse efter att något redan har inträffat. Det är ju 100% sannolikhet att det som hände har hänt så att säga.

Det som är intressant är VARFÖR du bedömde att den hästen hade större chans att vinna än vad oddset pekade mot. Dessutom är det din bedömning på förhand som gäller.

En som du har bedömt ha chansen x% att vinna, tack vare faktorn y att vinna, kan ju t ex vinna av helt andra orsaker än y. Då hade du ju ren tur att det gick in. Om orsaken y inte ens föreligger så har du ju gjort en total felbedömning dessutom.

Efterhandsanalyser av "spelvärde" är mycket svåra. Det som kan och bör göras ändå är att gå igenom de antaganden som man har gjort och se vad som egentligen hände och stämde och varför.

När man säger att man "räknar på spelvärde" så går man igenom och letar skillnader i ens egna bedömning och spelarkollektivets.

Att "räkna på sannolikheterna" är inte särskilt mycket räknande det heller. Det kluriga är att BEDÖMA hur man ska väga de olika faktorerna mot varandra. Statistik á la Sjödén är viktigt att ha med i ekvationen men det är bara en liten del av det hela.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:47   #483

OskarSvanbergs avatar

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 6083
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
Vilken jäkla kuse du har i Usain Henna,
att det inte gick göra något åt Sauveur
som hade hävdat sig i gulddivisionen,
är en sak. Men US hängde av övriga
bronshästar med råge och var lika j..
bra som vid förra loppet.

Själv tyckte jag Usain Henna var ännu bättre idag.

Måste vara stort att träna och köra en häst som denna.
Det är ju det. Är helt stum idag. Rörd i flera timmar efteråt.

Nu äger sigge den här själv, men annars brukar det vara ett gäng ägare som det är lika stort för, även om de bara har 5%

Kul att ta en öl efteråt i baren med ägarna till dagens hästar.
OskarSvanberg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:49   #484

sirlarssons avatar

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 2741
Standard

Problemet som jag ser det är att många hästar är ren utfyllnad i loppen, kolla bara hur guld brukar se ut, ett gäng 10-åriga hedershästar blir utfyllnad och springer för havren. Går nästan ALLTID låsa guld på 2-3 hästar alla andra är rent chanslösa.
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:51   #485

Standard

Citat:
Chanslös att vinna om han svarar. Chansen att vinna var att få luckan.
Tro mig, alla kör för att vinna, många ggr är det en signal man får av hästen som avgör taktiken, sånt som ni inte ser. Men i detta fall var det för att han ville vinna, och sättet han valde har han lärt sig efter några tusen lopp.
Sen kanske hon var ytterligare ännu bättre än han, och jag, trodde.
Apropå att "vilja vinna" ( eller få så bra placering som möjligt iaf ) så visade Jennifer Tillman det igår med Royal Fighter.

3a måste ha varit den absolut sämsta placeringen för den hästen igår. Jag blev förvånad över ( och glad!! ) att hon, när hon inte längre kunde bli 1a-2a, höll igen så att de blev som bäst 4a.

Just 3eplatsen innebär att hästen går ur klassen så att den inte kan samla mer poäng och gårdagens poäng räcker omöjligen till en finalplats.

Jag tog upp det för att jag tyckte det på ett bra sätt illustrerar att kuskarna har betydligt mindre baktankar än vi spelare lockas att tro i efterhand. Det var dagens lopp och bästa möjliga placering som gällde.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 11:40   #486

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 460
Standard

Citat:
Det är ju det. Är helt stum idag. Rörd i flera timmar efteråt.

Nu äger sigge den här själv, men annars brukar det vara ett gäng ägare som det är lika stort för, även om de bara har 5%

Kul att ta en öl efteråt i baren med ägarna till dagens hästar.
Komiskt nog valde jag mellan dig och Åke L när jag blev hästägare. Blev Åke L då han hade hittat en fin på kriterie auktionen precis. Det ångrar jag idag och inte för att hon var för vass i loppen utan för att det hade varit betydligt närmare vilket hade gjort upplevelsen lite roligare. Kul att du har en så fin som usain plus en hel del andra fina lycka till
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 12:09   #487

OskarSvanbergs avatar

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 6083
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DavidP Visa inlägg
Komiskt nog valde jag mellan dig och Åke L när jag blev hästägare. Blev Åke L då han hade hittat en fin på kriterie auktionen precis. Det ångrar jag idag och inte för att hon var för vass i loppen utan för att det hade varit betydligt närmare vilket hade gjort upplevelsen lite roligare. Kul att du har en så fin som usain plus en hel del andra fina lycka till
Du är fortfarande välkommen. Har bl.a. Mavens kusin som det finns 30- 40% kvar i.
10% i Rex som inte gjort ett dåligt lopp.
Ska handla lite på auktion i höst oxå. Kom in på fika om du har nära. Just idag har vi mycket Subway över, beställde lite för mycket igår, ville ju inte att någon skulle bli utan.
OskarSvanberg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 12:33   #488

Standard

Citat:
Du är fortfarande välkommen. Har bl.a. Mavens kusin som det finns 30- 40% kvar i.
10% i Rex som inte gjort ett dåligt lopp.
Ska handla lite på auktion i höst oxå. Kom in på fika om du har nära. Just idag har vi mycket Subway över, beställde lite för mycket igår, ville ju inte att någon skulle bli utan.
Ligger inte rätt i tiden för att plöjja ner massa pengar i en häst just nu som föräldraledig till sin tredje knodd. Är ju inte tidernas billigaste hobby direkt om man inte har flyt och hittar en som kan försörja sig själv Men jag vet vart jag kommer och hälsar på först när suget blir för stort igen
Gammal 2015-04-19, 12:55   #489

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 1184
Standard

Citat:
Där har du helt fel. Många som inte jobbar med det här tror ofta det, men det är tvärtom.
Många gånger kan man inte vinna med en offensiv styrning, enda sättet att vinna är att det löser sig på innerspår. Det blir också omöjligt att göra offensiva satsningar, risken är för stor att du får svar och då är du rökt.
Det sämsta de hittat på är de snåla prisskalorna. Vi som kör tänker inte på det, blir bara förbannad efteråt när en bra insats inte belönas med mer.

Helt otroligt att så många har den inställningen.. Du tjänar alltså DUBBELT så mycket om du vinner. Du tar det alltså hellre lite lugnt än gör ditt bästa och jobbar för halva lönen.
Jovisst, så lata människor finns, men de jobbar inte i den här branschen.
Tack för det utförliga svaret! Sen måste jag erkänna att jag inte är i närheten av de flestas kompetens i detta område. Men jag hoppas att jag också får uttrycka mig?

Men helt ärligt så undrar jag faktiskt varför det brukar bli toktempo i vissa lopp och snigelfart i andra?

Men om din häst inte är i form kanske det är bättre att inte köra slut på hästen? Vissa hästars information får man ju inte.

Sen tycker jag att det är bra att folk får ventilera sig. Både det positiva och negativa. Även de som har "rätt" och de som har "fel".

Jag personligen blir inte arg. För mig är det här lite hobbyverksamhet. Jag tar det inte på största allvar. Spelar för små system. Går det bra så går det annars hoppas man på bättre lycka nästa gång. Sen är det ju självklart mestadels spelarens fel att man inte vinner. Men vissa saker kan inte ens spelaren räkna på.

Sen hoppas jag innerligt att de som jobbar med det här helhjärtat verkligen får lön för mödan.

Tack från mig!
Chiron är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 13:45   #490

Standard

Att man får lön i likhet med tiden man lägger ner som trav tränare är nog något som tillhör de få största tränarna. Men att kunna leva på något man älskar ju få förunnat. Skulle aldrig välja en större tränare framför någon medelstor/liten. Att få komma till stallet och faktiskt känna sig lite uppskattad av tränaren som man valt är guld värt
Gammal 2015-04-19, 14:41   #491

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Bra OSKAR SVANBERG, att du för fram din åsikt. I längden kommer det alltid förbättra såväl ditt anseende bland allmänheten, men också ge dig själv större förståelse för hur andra betraktar skeenden. Det finns aldrig någon sanning i hästsport, utan endast en oerhörd massa faktorer och hypoteser, vilket gör att även de bästa inom tipsters och framförallt spelare alltid vidhåller att dom GISSAR häst.

Att vissa gissar bättre än andra beror på att dom värderar faktorerna bättre, precis som vissa kuskar gör färre TYDLIGA misstag än andra. De små misstagen uppfattar endast ni själva normalt.

Även undertecknad kan giljotinera en kuskprestation offentligt , men det är ytterst sällan och beror aldrig på att jag investerat pengar, för såsom yrkesspelare investerar man i en oändlig massa speltillfällen och torskar blir man ytterst sällan upprörd över.

Kämpa Oskar, du har fina hästar och resultat.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 16:39   #492

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 21445
Standard

Trevligt att Oskar visar sig på detta forum. Kvalitén på inläggen här är av ytterst varierande slag. Många har gedigen travkunskap och bra hästöga. Andra kör på känsla och alkohol.

En del är så duktiga, att man tror de är tillverkade på hörännet och föddes i en hästbox.

Välkommen hit Oskar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:47   #493

hakan11241s avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 3831
Standard

Lugauer

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
V75-6: Fartfest med 07,7 första 500 och 10,0 första 1000, och då var det ändå 2140 de skulle springa. Ledaren Tumble Dust tidigt slagen efter den öppningen, och blev diskad för att ha kört utanför bangränsen. Papagayo E mycket stark från dödens, Rod Stewart spurtade enormt från det bakre fältet.
Här har vi nog en vattendelare i dagens efteranalys. Såg ni attacken från Lugauer med Calvin Borel?
Halva gänget här inne verkar ju tycka att karln gör rätt som kör fram trots vansinnestempo i inledningen (för det ska ju tävlas), men jag däremot tillhör skaran som tar sig för pannan och undrar om Conrad helt saknar tempobedömning?
En sådan styrning ser man inte av A-kuskarna, sen får ni snacka tävling bäst ni vill!
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:54   #494

Emeffeffs avatar

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Här har vi nog en vattendelare i dagens efteranalys. Såg ni attacken från Lugauer med Calvin Borel?
Halva gänget här inne verkar ju tycka att karln gör rätt som kör fram trots vansinnestempo i inledningen (för det ska ju tävlas), men jag däremot tillhör skaran som tar sig för pannan och undrar om Conrad helt saknar tempobedömning?
En sådan styrning ser man inte av A-kuskarna, sen får ni snacka tävling bäst ni vill!
Conny trodde väl att han skulle få överta ledningen, vilket han hade fått om hästen inte galopperat.
Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:58   #495

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg
Conny trodde väl att han skulle få överta ledningen, vilket han hade fått om hästen inte galopperat.
Men Calvin har ju svarat med galopp flera ggr förut när han sänt iväg på det där viset.

Nej. Det var inte bra kört på något sätt. Han kör ju sådär oavsett vilka utsikter som finns för att få ta över.

td