Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-15, 12:36   #31
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Bra där CC, :-) Enda sättet att få reaktion är att skriva något felaktigt :-(
Ähhh...forum är till för debatt och kommentarer! Sharps har ett ypperligt ryggdunkarsystem på plats för såna som bara gillar det som skrivs. I detta fallet har jag inga direkta åsikter, bara en kommentar med glimten i ögat. Just travsporten är jag inte värst intresserad av längre. Lämnade uppfödning, hästägande och travspelande bakom mig på mitten av 90-talet då jag insåg att min payback sannolikt skulle sakta men säkert sjunka. Det fanns klåpare inom ATG+STC redan då och med dåvarande regerings oförmåga och okunskap samt internerpokerns intåg fanns det mer lukrativa saker att pyssla med.

Jag har väntat länge på att någon med förståelse för både marknad, spel och matematik skulle bli anställd inom den Svenska spelvärlden, men icke! Jag och Peter Dahlenmark tog in ett gäng politiker till vår gamla web-TV produktion, "Rookies & Bookies" en gång och kvaliteten på dessa var väl ungefär som förväntat. Jag och Peter blev sedan inbjudna till Regeringskansliet några månader senare för att de ville ha externa åsikter om monopolet, styrningsmedel och regelverk.

Men det utmynnade i ingenting, vi var ju kritiska till monopolet och till styrningen via LI som både lagstiftande och övervakande organ. De frågade om vi också ville vara (obetalda) rådgivare till den första (och förmodligen bästa och mest kritiska) spelutredningen men fria luncher var ju ointressant. Visserligen kontaktade ansvarig utredare oss vid några tillfällen och vi såg väl spår av vårt tyckande men den utredningen bara glömdes bort och sedan beställdes en ny och mer tillrättalagd.

Så, jag tycker du gör det bra Hatten! Vissa av dina slutsatser kanske jag inte alltid håller med om men i det stora hela gillar jag att någon håller en blåslampa mot okunnigt folk i beslutande befattningar.

Keep it up!
Migge (+1)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:04   #32

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Peter Dahlenmark, kommer i håg att Jimmy nämde något om ert samarbete .
Länge sedan nu får man säga.
Visste inte att du hade haft hästar, klokt att kliva av i såpass god tid.

Att någon som har övergripande insikt skulle få anställning inom ATG är en utopi, enär den personen skulle avslöja inkompetensen så fullständigt hos befattningshavare inom såväl ATG som ST/SG.

Enda hoppet är hästsporten blir konkurransutsatt och därmed får möjlighet att samarbete med större bookie, då blir det förändringar.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 14:28   #33
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Risken är att hästsporten faktiskt är långsamt döende. Vi har en åldrande hästägarkår, nyrekryteringen är marginell. Det går att dra paralleller med 1920-talet då Engelska bookmakers räddade hästsporten helt på egen hand. Då var det förvisso bilen som var problemet. Tidigare vimlade det av hästar överallt på Brittiska öarna, med motoriserade hjälpmedel så blev hästen snabbt överflödig i både industri och för bönder. Det var ju dessa hästar man tävlade med på helgerna sen.

Då betalade hästägarna startavgifter som sedan blev prispengar till loppen. När antalet hästar i loppen sjönk så gjorde ju prispengarna detsamma. Då fanns heller inget incitament för ägarna kvar. Bookies gick då samman och sponsrade loppen och tog bort avgifterna. Pengarna togs från spelet och man kan nog säga att "viggen" (vigourish) kom till på det sättet, dessförinnan var den ganska marginell.
Migge (+1)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 14:36   #34

clarunds avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 437
Standard

Ögnade igenom artikeln OP postade länken till.

Citerar vad jag skrev i en annan tråd (om omsättning, som svar på Strappas fundering om "återomsättning") :

Citat:
Ursprungligen postat av clarund Visa inlägg
mjo

Fast finns ju även mer långsiktig "återomsättning" och om man skapar jackpot skapar(iaf so far) man förutsättningar för de utländska storspelen/syndikatspelen som dränerar svenska spelare med upp till 20% i nettovinst, kontinuerligt.

Denna spiral går nedåt allt snabbare då färre hästar föds upp och loppen blir allt mer ihåliga => ännu fler jackpots som utarmar spelet och därmed sporten (och ytterligare decimering av antalet hästar, förklarat för den som likt ATG till äventyrs inte förstår ett dugg).

Alltså, återigen vill ATG kurera ett symptom till något orsakat av i detta fall konceptet "Jackpot" istället för att göra något åt det egentliga problemet (tidigare har de infört systembegränsningar som visat sig gälla svenska spelare men inte syndikat med egna(?) bolag, samt tagit bort V7 vilket paradoxalt nog förvärrar problemet).

Nu funderar de, om jag tolkar ABs artikel rätt, i banor om hur de ska kurera symptomet frekventa jackpots genom att höja svårighetsgraden på spelet.

Jag tar mig för pannan.

Bootzy nämner en nygammal idé, den om att flytta femrättspotten uppåt (V75) när det ger för lite, mycket bra idé, självfallet med följden att det blir väldigt få jackpots, vilket ändå borde vara ett bättre alternativ än nuvarande modell.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+10)
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 22:47   #35

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

CC, intressant att de som ALDRIG tillför utan endast stjäl från sporten en gång i tiden räddade densamma, kände inte till den bakrunden. Tack för ytterligare ett spån i taket.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td