Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75-Kalmar (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/24163-v75-kalmar/)

olle 2015-06-14 17:30

V75-Kalmar

V75 som vanligt först på söndag. Ett tag sedan det var V75 i söder. Finfina lopp.

Klass 2

Krävdes många poäng här och ser rätt öppet ut. Om Legend Brodde har tur med spårlotten tror jag det är vinnaren. Fin som tvåa senast i Mantorp senast bakom en ffg barfotatävlande och förbättrad Top Of The World.

Klass 1

Riktigt fint klass 1 försök. Hoppas Sweet N Sour Akemas lite sämre prestation senast var en tillfällighet. Strålande innan och det får bli söndagsvinnaren.

Brons

Grymt lopp. Spontant Ready For More. Går dock upp en klass efter finalvinsten senast. Veijo har ett för mig okänt kort från Finland men utan att kunna den känns kanske Folli som hetaste motbudet.

Silver

Sauveur känns som vinnaren men jäklar vad fin Allaballakaitoz såg ut i debuten senast för Untersteiner. Får den spetsläge igen och gått framåt med loppet kan den bli svårfångad.

Guld

Inte lätt med guldlopp med 200 tkr nu när storloppen med miljoner i förstapris avlöser varandra men blev väl ändå helt ok. Reven D Amour blir farlig om spetsläge, men Bergh kommer ner med Global Money, och om det är dags nu att plocka av skorna på den så känns den väldigt intressant. Flera andra dugliga guldhästar så ingen helt given vinnare.

Stoeliten

Här ska Maven vara överlägsen. Kan bli att dom lägger detta utanför V75an.

Stayerloppet

Sorbet såg grymt fin ut i motsvarande lopp i Östersund. Den får bli etta (men Redén kör själv). Chivas Boko första motbud. 20 m efter känns Usain Henna mest intressant. Fick inget roligt lopp i Harpers.

Lördagsloppet

Ser hellre Maven på V75 än detta rätt mediokra lopp. Wallaby borde vara intressant. Kollar det inte närmare från det är klart om det läggs på V75an.

Sammanfattningsvis en trevlig omgång som väl ser hyfsat spelvänlig ut. Dubbel jackpot från Bjerke även om det inte är en riktig dubbel jackpotomgång precis.

mackpeter 2015-06-14 17:37

Det går över dubbeljackpott till Kalmars sjurättspott.
14 millar från Bjerke skall delas pro rata mellan Sverige och Norge.
Om millarna är svenska eller norska har jag ännu inte fattat.

Strappa71 2015-06-14 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 439003)
Det går över dubbeljackpott till Kalmars sjurättspott.
14 millar från Bjerke skall delas pro rata mellan Sverige och Norge.
Om millarna är svenska eller norska har jag ännu inte fattat.

Säkert att det blir 14 millar?

Jag tror på runt 8-10 MAX!

Tänk på att den norska delen av 6+5-potterna INTE förs vidare till Kalmar.

I praktiken är det inte ens en vanlig jackpot rent storleksmässigt. Mini-jackpott enligt mig.

Migge 2015-06-14 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 439010)
Säkert att det blir 14 millar?

Jag tror på runt 8-10 MAX!

Tänk på att den norska delen av 6+5-potterna INTE förs vidare till Kalmar.

I praktiken är det inte ens en vanlig jackpot rent storleksmässigt. Mini-jackpott enligt mig.

PRESSRELEASE ATG:
Favoriterna och flera av de mer betrodda hästarna levde upp till förväntningarna när Extra V75 idag avgjordes på Bjerke i Oslo. Det blev därför ingen utdelning på varken sex eller fem rätt. Pengarna från de potterna flyttas vidare till nästa ordinarie V75-omgång som körs i Kalmar på söndag. Då kan en ensam vinnare på V75 bli 34 miljoner kronor rikare.

Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/atg/pre...oendag-1178725

olle 2015-06-14 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 439014)
PRESSRELEASE ATG:
Favoriterna och flera av de mer betrodda hästarna levde upp till förväntningarna när Extra V75 idag avgjordes på Bjerke i Oslo. Det blev därför ingen utdelning på varken sex eller fem rätt. Pengarna från de potterna flyttas vidare till nästa ordinarie V75-omgång som körs i Kalmar på söndag. Då kan en ensam vinnare på V75 bli 34 miljoner kronor rikare.

34 mkr. Då kan det inte vara många miljoner i jackpoten.

Säg att det med all dubbel jackpot reklam i veckan omsätts 90 mkr.

En ensam vinnare med 7 rätt skulle då utan en krona i jackpot få 23,4 mkr på 7 rätt. Men den ensamma vinnaren skulle också få väldigt mycket pengar från övriga vinstpooler för med bara en vinnare med 7 rätt skulle utdelningen för både 6 och 5 rätt bli väldigt hög.

Brukar dom inte skriva att en ensam vinnare kan få över 50 mkr när det är normal femrättsjackpot med 20-25 mkr extra från femrättspoolen lördagen innan ?

Strappa71 2015-06-14 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 439014)
PRESSRELEASE ATG:

Var i den releasen klargörs det om det är 14 mille extra eller bara 8-10 mille extra?

Jag har bett om förtydligande från dem.

Strappa71 2015-06-14 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 439019)

En ensam vinnare med 7 rätt skulle då utan en krona i jackpot få 23,4 mkr på 7 rätt. Men den ensamma vinnaren skulle också få väldigt mycket pengar från övriga vinstpooler för med bara en vinnare med 7 rätt skulle utdelningen för både 6 och 5 rätt bli väldigt hög.

Brukar dom inte skriva att en ensam vinnare kan få över 50 mkr när det är normal femrättsjackpot med 20-25 mkr extra från femrättspoolen lördagen innan ?

Ungefär så.

Om det hade blivit 5r-JP i Boden-omgången så hade det blivit ca 19M extra.

Strappa71 2015-06-14 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 439019)

Det är inga 14 mille extra i potten på söndag. Norrmännen behåller sin del av omsättningen.

"Ensam vinnare"-potentialen har aldrig tagit med 6or+5or i beräkningen eftersom ATG rimligen inte i förväg vet hur stort system ensamvinnaren har spelat.

olle 2015-06-14 20:32

Då blir det ju på gränsen till bedrägeri att skrika om dubbel jackpot hela veckan i all reklam som kommer pumpas ut i tidningar och tv. Det blir ju en omgång där jackpoteffekten av de få extra miljonerna blir väldigt begränsad.

Strappa71 2015-06-14 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 439025)
Då blir det ju på gränsen till bedrägeri att skrika om dubbel jackpot hela veckan i all reklam som kommer pumpas ut i tidningar och tv. Det blir ju en omgång där jackpoteffekten av de få extra miljonerna blir väldigt begränsad.

Jag har påpekat det för dem.

De menar att nomenklaturen är uppbyggd utifrån antalet potter som pengarna kommer ifrån ( och eventuellt från hur många veckor ). Helt oberoende av hur mycket extrapengar det handlar om i absoluta belopp.

Vi får komma ihåg att jackpott är det enda som marknadsavdelningen har överhuvudtaget.

Hemska tanke om de skulle vara tvingade att behöva jobba på jobbet ibland.

mackpeter 2015-06-15 00:42

Med Maven i stodivisionen är det löjligt att gardera trots bakspår.
Är en häst i i linje med PdM, Mosaique Face och världens bästa hästar är man ju korkad om man garderar med Your Highness eller andra i korpserien.

Viroid 2015-06-15 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 439041)
Är en häst i i linje med PdM, Mosaique Face och världens bästa hästar är man ju korkad om man garderar med Your Highness eller andra i korpserien.

Maven har vunnit ETT lopp i Europa sedan hon flögs över hit i Maj förra året. 14 starter, förvisso mot väldigt tufft motstånd, men ändå blott en seger.

Tyvärr har Your Highness fått spår 8, och tyvärr är det inte Erik som kör Monas Invercote. Men om Maven drar på sig väldigt mycket insatser så tycker jag det är läge att syna. Mer än 50-60% chans att vinna det här tycker jag inte hon har.

putte64 2015-06-15 08:36

V75-1 är grymt intressant.
Tror MT James kommer få sig en rejäl tryckare i ett överpacat lopp.
Här kan det skrälla !!!

putte64 2015-06-15 08:51

Hon ska vara favorit, men det är inte helt omöjligt att det häxar som på Jägers.

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 439041)

Tirich 2015-06-15 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 439049)
V75-1 är grymt intressant.
Tror MT James kommer få sig en rejäl tryckare i ett överpacat lopp.
Här kan det skrälla !!!

Indeed!

Alla 8 med framspår är väl normalt spetsfavoriter i de flesta lopp så här blir det körning.

Ready for More blir väl streckfavorit och frågan är var den hamnar här.
Revansch för Napoleon C.D nu?

whaton 2015-06-15 18:46

usain henna i avd:5 borde ha bra chans blir man 4a i harpers med galopp då ska man ha bra chans här med. en annan ja tror hårt på är spirit real i avd:2 men sjunnesson kör och det oroar hade takter kört hade ja inte tvekat alls och spikat direkt. angelo am i avd:1 får bli helgens skräll tempo att vänta som sagt och denne är stark och kan avsluta snabbt. lite tankar efter en första blick :)

SO 2015-06-15 20:25

CREATINE byter tränare! efter 4 startar lämnar hästen Robert Berghs träning och hamnar i stället hos JIMMY TAKTER

Manprinsen 2015-06-15 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av SO (Inlägg 439170)
CREATINE byter tränare! efter 4 startar lämnar hästen Robert Berghs träning och hamnar i stället hos JIMMY TAKTER

Rätt intressant att inte Robban lyckades få snurr på den där. Tror stallflytten och allt runt i kring har påverkat verksamheten negativt då hans hästar inte verkar riktigt i slag överhuvudtaget. Inte ens här i Boden lyckades han plocka enkla pengar som han gjort tidigare år.

Liljendahl 2015-06-15 21:09

Ready for more.... Hur än loppet blir kört... Gulddivisionshäst!vinner på 10,7!

olle 2015-06-16 14:24

Goda nyheter för dom som planerar att försöka fälla megafavoriten Maven på söndag

"Behandlades efter elitloppet och har fått ta det lite lugnt inför detta men skall gå lite
intervaller i veckan men kanske att hon är helt på topp på lördag ändå. Hon siktas mot bl a Årjäng och Hugo Åbergs i sommar så vi får se hur vass hon är till den här starten men självklart skall hon räknas med chans. Läget är ok och hon kommer gå med skor nu
samt öppet huvudlag istället för helstängt och barfota fram, säger
Tobias J Gustafsson."
källa: vi tippa intervju idag

1. Behandlad
2. Tränats lugnt
3. Siktar på viktigare uppgifter
3. Öppet huvudlag istället för helstängt
4. Skor istället för barfota

Det är väl inte direkt den infon man vill ha om man tänkt spika megafavoriten. Om jag får gissa kommer de superheta betaltjänsterna samtliga att ta fasta på detta och ta chansen att ge avslag på fredag. Därmed kommer Maven heller inte bli lika stor favorit som hon normalt skall vara mot sådant här motstånd men kommer troligen ändå bli jättelampa och spik på de flesta system.

Freeze74 2015-06-16 16:19

Super Otto flyger på Kalmars långa upplopp, tror det passar perfekt.
Tvilling för den fege.

mackpeter 2015-06-16 17:16

Underbart att folk tänker strecka Talk The Talk, Your Highness och andra loppor mot Maven. Som löpt jämnt mot världseliten på slutet.

Härliga inlägg av Viroid och Olle. Mer sånt! Tack!

Chiron 2015-06-16 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 439299)
Underbart att folk tänker strecka Talk The Talk, Your Highness och andra loppor mot Maven. Som löpt jämnt mot världseliten på slutet.

Att Maven måste streckas förstår jag. Men jag kan också förstå att det kan vara intressant att ta med ett par hästar till. YH kan väl kanske nå spets om Untersteiner är villig att släppa? Kan ju bli tufft för Maven att ta ner den utvändigt, den lär ju vara lite sliten. För inte ska väl de andra "skänka" bort loppet till storfavoriten med onödigt högt tempo?

Filmtokig 2015-06-16 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 439299)

Att Maven är överlägsen motståndet är det inget snack om. Men större mirakel har hänt att en sliten storfavorit som inte går med optimal balans från bakspår har torskat på V7.

Strappa71 2015-06-16 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av whaton (Inlägg 439121)
usain henna i avd:5 borde ha bra chans blir man 4a i harpers med galopp då ska man ha bra chans här med. en annan ja tror hårt på är spirit real i avd:2 men sjunnesson kör och det oroar hade takter kört hade ja inte tvekat alls och spikat direkt. angelo am i avd:1 får bli helgens skräll tempo att vänta som sagt och denne är stark och kan avsluta snabbt. lite tankar efter en första blick :)

Inför Harpers-starten förklarade Svanberg att just Usain Henna var den av hans hästar som svarade bäst på formtoppning. Det var mer skillnad på toppad och inte än barfota eller inte.

Skrev nyss till Svanberg på Twitter och frågade honom om just det. Annars låter det ju som den stått över en del då den behandlades efter Elitloppshelgen. Och då vete tusan alltså. Jag gillar både häst och kusk. Men om man ska gå efter vad han sa inför förra starten så skulle jag vara försiktig med att lägga tyngden på just den hästen.

Stekel 2015-06-17 00:34

Mycket förhandsgaggande om hur mycket eller lite extrapengar det skulle bli i potten, men ingen som brytt sig om facit?? 10,7mkr extra i sjurättspotten blev det iallafall efter dubbeljackpotten. Att jämföra med minst 20mkr som brukar rulla vidare från en enkeljackpott. Skippar nog bolagsspelet på söndag när det är en sån förhållandevis liten jackpott, firar in sommaren istället och gör kanske ett litet system.

Omgången överlag ser ganska spelvänlig ut ändå, inte för lätt och inte för svår.

*Maven blir megalampa. Verkar ju vara en järnmärr utöver det vanliga, men man vet inte hur den tagit de tuffa elitloppsheaten. Även om det är mycket tamare motstånd än det varit på länge är det en hygglig häst som kommer sitta i ledningen och fältet ska rundas. Jumble Ås är ingen drömrygg direkt och tar man rygg på ettan är det att lita till stor tur som gäller.

*Saveur blir förmodligen rätt stor favorit också. Men spelarna missar en sak, den har gått upp i klass. Även om det inte är det blodigaste silverförsöket och den var grymt överkvalificerad i brons (det ska inte GÅ att runda alla som den gjorde senast!) är det inte bara att ställa ut skorna. Naglo Del Nord har också ett skitläge men är nog minst lika bra som Saveur tror jag. Allaballakaitoz är ny hos Peter, den sitter väl i spets och vem vet hur mycket den höjt sig i nya regin? Förmodligen inte så mycket att den är bäst i loppet, men det behöver man inte vara för att vinna från ledningen.

*Sweetn Sour Akema ser ut att vara den klaraste i omgången. Står rätt hårt inne men läget är bra och jag har svårt att se den torska felfri i det här ljumna loppet. Har bitvis haft lite svårt för Classe som kusk speciellt i större sammanhang, men nu kör han i ganska bra flyt och kan lita på att hästarna presterar och då går det nog bra.

Kanske ska dra igång bolaget ändå hmm....

spalato 2015-06-17 09:25

Angelo Am har nu fått lopp i kroppen. Ingen sprinter, men kan vara långt framme. Niondespår är idealiskt vid open-stretch. Loppets bedövare !

spalato 2015-06-17 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 439477)
Mycket förhandsgaggande om hur mycket eller lite extrapengar det skulle bli i potten, men ingen som brytt sig om facit?? 10,7mkr extra i sjurättspotten blev det iallafall efter dubbeljackpotten. Att jämföra med minst 20mkr som brukar rulla vidare från en enkeljackpott. Skippar nog bolagsspelet på söndag när det är en sån förhållandevis liten jackpott, firar in sommaren istället och gör kanske ett litet system.

Omgången överlag ser ganska spelvänlig ut ändå, inte för lätt och inte för svår.

*Maven blir megalampa. Verkar ju vara en järnmärr utöver det vanliga, men man vet inte hur den tagit de tuffa elitloppsheaten. Även om det är mycket tamare motstånd än det varit på länge är det en hygglig häst som kommer sitta i ledningen och fältet ska rundas. Jumble Ås är ingen drömrygg direkt och tar man rygg på ettan är det att lita till stor tur som gäller.

*Saveur blir förmodligen rätt stor favorit också. Men spelarna missar en sak, den har gått upp i klass. Även om det inte är det blodigaste silverförsöket och den var grymt överkvalificerad i brons (det ska inte GÅ att runda alla som den gjorde senast!) är det inte bara att ställa ut skorna. Naglo Del Nord har också ett skitläge men är nog minst lika bra som Saveur tror jag. Allaballakaitoz är ny hos Peter, den sitter väl i spets och vem vet hur mycket den höjt sig i nya regin? Förmodligen inte så mycket att den är bäst i loppet, men det behöver man inte vara för att vinna från ledningen.

*Sweetn Sour Akema ser ut att vara den klaraste i omgången. Står rätt hårt inne men läget är bra och jag har svårt att se den torska felfri i det här ljumna loppet. Har bitvis haft lite svårt för Classe som kusk speciellt i större sammanhang, men nu kör han i ganska bra flyt och kan lita på att hästarna presterar och då går det nog bra.

Kanske ska dra igång bolaget ändå hmm....

4 Valentino Strix galopperade senast med vinst i sikte. Revansch ? I striden...

OskarSvanberg 2015-06-17 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 439302)
Inför Harpers-starten förklarade Svanberg att just Usain Henna var den av hans hästar som svarade bäst på formtoppning. Det var mer skillnad på toppad och inte än barfota eller inte.

Skrev nyss till Svanberg på Twitter och frågade honom om just det. Annars låter det ju som den stått över en del då den behandlades efter Elitloppshelgen. Och då vete tusan alltså. Jag gillar både häst och kusk. Men om man ska gå efter vad han sa inför förra starten så skulle jag vara försiktig med att lägga tyngden på just den hästen.

Iaf att det är störst skillnad på toppform och ur form. Misslyckades med den psykiska toppningen till harpers tycker jag, var ofokuserad innan och första varvet, men i fysiskt bra slag sista varvet.
Uppåt idag tycker jag, håll koll på hemsidan om jag orkar uppdatera ordentligt. Ska försöka, är rätt mycket hela tiden nu. Kör sista jobbet på midsommarafton

MatsE 2015-06-18 15:19

Chivas Boko struken

Bonbon 2015-06-18 15:35

Får väl göra ett premiärinlägg på denna sida. Har fastnat för nr 7 Standout i sista av nån anledning. Har varit lite snack om den några starter då den mött bättre hästar än så här. Har inte presterat mycket i år dock men under sommarmånaderna i fjol tände han till en vända. Ojämn häst, startsnabb (troligen ej spets nu) och kanske lite på gång. Har fått lite feeling för den i ett lopp som det känns som att många har chans i. Är jag helt fel ute?

Skuumberg 2015-06-18 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av spalato (Inlägg 439490)
Angelo Am har nu fått lopp i kroppen. Ingen sprinter, men kan vara långt framme. Niondespår är idealiskt vid open-stretch. Loppets bedövare !

Har de open stretch på Kalmar?

Bonbon 2015-06-18 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Skuumberg (Inlägg 439675)
Har de open stretch på Kalmar?

•Upplopp: 207 meter
•Längd: 1 000 meter
•Bredd 1 640 meter: 26,0 meter
•Bredd 2 140 meter: 25,5 meter
•Vinklad startbilsvinge: Nej
•Open stretch: Nej

Jajjan 2015-06-18 22:05

Citat:

Har Kalmar fått otyget open-stretch?

Det får inte vara sant.

mackpeter 2015-06-19 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 439795)
Har Kalmar fått otyget open-stretch?

Det får inte vara sant.

Det är bara Åby och Skellefteå som har OP.

TravRenen 2015-06-19 09:08

Citat:

vadå open-stretch? tullat på nubben eller bara okunnig?

draken 2015-06-19 11:51

Har kikat igenom en del. Så här är mina tankar ett par dagar innan start.

Första loppet ser ut att bli en enorm startrusning då åtminstone de 5 innersta spåren har startsnabba hästar. Tror att Kern kommer att trycka sig till ledning efter en våldsam kubbning. De 3 bästa hästarna enligt mig har inte så roliga lägen men jag tycker att det ser ut som att någon av dem kan få loppet. Tycker nästan 6,8,9 känns som ett starkt lås.

2a är ett halvdåligt lopp. Snabbast ut är nog Springover som troligen tar spets. Valentino stressas till gunga och Sweet`n sour kanske också. Tipset går därför till Spirit Real som avslutade visslande senast. Med rätt lopp tror jag bara att den är ensam över upploppet. En bra chansspik till strax under 20% tycker jag.

3e. Maven är normalt totalt överlägsen men tyckte att Your Higness visade strålande form på Östersund. Trodde lite på henne då och hon avslutade rejält från byngligt läge. Tror jag låser på de 2.

4e har jag dålig koll på men tycker det ser ut som att Bergh kommer att få överta från Neutron Broline och sedan händer inget mer. Spik och en gratistvilling på köpet.

5e. Ser hur upplagt ut som helst för sorbet. Lär dessutom tidigt sitta i spets och sedan är loppet över. Kommer att spika på en flerkupa men garderar på systemet. Usain Henna är given liksom långtradaren Yamani som nästan aldrig gör ett dåligt lopp. Jag är lite svag för Uno. Har torskat mycket pengar på den och gör det igen haha. Hästen är urstark men mycket knepig och lallaren bakom berättigar nästan 0% men jag streckar iaf. Sista strecket till Arn Hammering.

6e. Tror att det står mellan Sauveur och Sauveur. Efter senaste uppvisningen går det knappt att gå emot men Allaballa såg bra ut senast och tror att det blir spets. Tar även med Up Up som jag tror kommer att sitta i rygg på Allaballa och kan bli farlig med lucka.

7e. Var länge sedan det var en sådan öppen gulddivision. Tycker nästan ingen är chanslös. men eftersom detta bara är ett litet utkast så drar jag till med 7 streck och landar på 840 rader. Första tanken blir följande system

5,6,8,9
2
8,9
6
6,7,8,12,13
2,5,9
3,4,6,7,9,10,12

Får bli så här. Hittade inget roligare trots 2 dagar extra pluggande

shjuve9le 2015-06-19 13:42

Ja kommer spika kern i första, sist vann den plättlätt, växlar kvar, som han kommer använda nu om det behövs. Miljonspiiiiik ;)