Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-05-02, 21:21   #1
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 70
Sharp$: 1758
Standard

Bra andelsspel


Kan varmt rekommendera köp av andelar på spelbutiken Stalltipset. Dom gör mycket intressanta system med högt spelvärde. Kolla in dem på Atg-tillsammans. Finns på länken nedan.

https://tillsammans.atg.se/lagsida/22159
DiggerCrown är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-02, 21:33   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Med 10% ombudavgift blir spelavdraget på systemen över 40%.

Det är svårt nog att slå 35%. Jag tror väldigt få kan ge 5% extra i hcp och ändå vinna.

Andelarna är alltså dyrare via tillsammans-sajten än motsvarande andel köpt i den fysiska butiken. Detta trots att både ATG och ombudet har betydligt lägre kostnader när andelarna säljs via tillsammans-sajten. ( Ingen kontanthantering t ex. )

Att det blir så här beror på att ATG norpar ombudens vanliga andel av det vanliga spelavdraget.

Om nu ombuden ska tjäna extra på att de är extra skickliga borde man hellre ta ut en ( procentuellt väldigt liten! ) andel av eventuella vinster. För 40% avdrag på insatsen är inget annat än ett veritabelt rån.

Observera att jag inte är kritisk mot det specifika spelombudet. Det är hela upplägget med "ombuds-tillsammans" som ATG kokat ihop som är helt orimligt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), reflex (+5), putte64 (+100), Heuer (+5), SO (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 08:28   #3
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Om man nu skall vara petig så tillkommer ju en kupongavgift om man köper andel hos ombudet, och en avgift för att lösa in vinsten. Men det är ändå rena rama rånet av spelarna med det här upplägget att spelarna skall stå för provisionen.

För övrigt finns det väl anledning för Skatteverket att börja titta på hur alla spelexperter betalas i denna nya marknad. Jag hörde om upplägg där spelexperten fick göra ett spel hos ombudet utan att betala för det. Mycket svårt att spåra så klart, men knappast lagligt.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 16:35   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Om man nu skall vara petig så tillkommer ju en kupongavgift om man köper andel hos ombudet, och en avgift för att lösa in vinsten. Men det är ändå rena rama rånet av spelarna med det här upplägget att spelarna skall stå för provisionen.

För övrigt finns det väl anledning för Skatteverket att börja titta på hur alla spelexperter betalas i denna nya marknad. Jag hörde om upplägg där spelexperten fick göra ett spel hos ombudet utan att betala för det. Mycket svårt att spåra så klart, men knappast lagligt.
Jag är alltid petig!

Break even-priset för kunden blir ombudsavgift på 5% ( om inte andelspriset är väldigt högt! För då måste man ner på 4-3-2%. Detta pga taket är 150kr för ombudstillsammans jämfört med 25kr för inlämningsavgift hos ombud. ) Då är visserligen vinstuthämtningsavgiften inte medräknad. Fast å andra sidan har ombudet NOLL kostnader för en eventuell vinsthantering via ombudstillsammans så den tycker jag inte att vi behöver räkna med.

Som av en slump går det som sagt inte att söka eller sortera på avgiftsnivån när man letar ombudsandelar på tillsammans-sajten. ( Är någon förvånad? )

Om det nu är de skickligaste ombuden som ska premieras ( ATG antyder det i sina svar till mig i ärendet ) så borde avgiften istället tas ut på nettovinsten! Då skulle de som vinner mest kunna marknadsföra sig med att de är bäst och dessutom tjäna pengar på det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3), SO (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 17:11   #5
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37736
Standard

Jag och brorsan gjorde andelssystem åt en tobakshandlare ett tag för länge sedan. Det gick bra och var rätt kul, men jag skulle aldrig köpa in mig i ett som andra gör. Idag har jag heller inget intresse av att driva något.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 17:34   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Jag och brorsan gjorde andelssystem åt en tobakshandlare ett tag för länge sedan. Det gick bra och var rätt kul, men jag skulle aldrig köpa in mig i ett som andra gör. Idag har jag heller inget intresse av att driva något.
Fast då såldes väl andelarna enbart i den fysiska tobaksaffären? Inte via ombuds-tillsammans med horribla 40%+ i spelavdrag?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 17:38   #7
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37736
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fast då såldes väl andelarna enbart i den fysiska tobaksaffären? Inte via ombuds-tillsammans med horribla 40%+ i spelavdrag?
Så var det ju.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 17:43   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Andra ( enligt mig! ) avarter är Tillsammans-lag med medlemsavgift på t ex 29kr/spelomgång.

Att det finns andelsköpare som drömmer hårt om vinster är tydligt trots att det är för mig obegripligt att någon deltar med såna villkor.

Jag skulle störas mindre av en låg procentuell avgift på eventuella vinster så länge andelskostnaden oavkortat går till själva spelet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 18:15   #9
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Andra avarter är Tillsammans-lag med medlemsavgift.
Jag skulle störas mindre av en låg procentuell avgift på eventuella
vinster så länge andelskostnaden oavkortat går till själva spelet.
Givetvis ska det inte vara tillåtet att ta ut någon avgift via Tillsammans.

10% av vinsten i ett 10/10-lag är väl bra nog för en lagkapten.
Meningen med Tillsammans är väl att tillsammans ha råd att spela
större system och därmed öka chanserna till vinst.

Däremot spelar Shooter fortfarande andelssystem tillsammans med
sin bror - 2 andelar.

Själv spelar jag också tillsammans, med mej själv, trots det är jag
ändå inte alltid överens om systembygget.

Mvh Uffe

Senast redigerad av Grant den 2016-05-03 klockan 18:17.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 06:21   #10
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Jag kan förstå meningen med påslaget på ombuds tillsammans sidorna men tycker det borde vara en fast % tex 5% inte att ombudet själv får bestämma. Sen hade det onekligen varit guldläge att införa % på vinsten istället för insatsen.

Detta hade dock kunnat vara kanonbra OM det hade varit hopslaget med butikens fysiska andelar så kunder som alltid är med på X-andelen har möjlighet att köpa den över nätet när dom inte har möjlighet att komma in i butiken. Nu är det helt separerat och det känns lite som att det blir mycket jobb för liten inkomst då jag tvivlar att många är intresserad att betala hög % på andelarna.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 07:52   #11
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5142
Standard

Ja, jag skulle ju aldrig köpa via Tillsammans till någon andel som jag normalt köper i butik - även om de skulle ha anpassat beloppet så att kostnaden är likvärdig så kan de ju använda Boost på alla andelarna i butik men inte på Tillsammans (vilket visserligen är bra ur rättvise-synpunkt mot alla normala lag på Tillsammans).
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td