Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-05-31, 20:15   #31

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Bara det att många missar en viktig sak. Spelvärdet vägs ihop i alla tre potterna. 20 öre lägger du innan avdraget i 7r, 30 öre i de andra. Att välja rader där utdelningen fryser inne på ex 5r ställer krav på att hästarna i vinnande raden är ordentligt felstreckade för att totala spelvärdet ska vara positivt för sådana rader. Det missas ofta i multibongarnas tid. Men synliggörs om du försöker skatta förväntad och korrekt utdelning i de andra potterna. Kanske mest för spelförståelse dock. Vilket inte är det sämsta!
För de flesta praktiska syften fungerar det "hyfsat" ändå.

Men om man vill räkna ut en enkelrads förväntade värde så måste man precis som du säger räkna in värdet av alla utfall där man får 1 och 2 fel på den raden med. Och egentligen är det ju EV man vill komma åt! Sant!
Gammal 2016-05-31, 20:36   #32

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1511
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
För de flesta praktiska syften fungerar det "hyfsat" ändå.

Men om man vill räkna ut en enkelrads förväntade värde så måste man precis som du säger räkna in värdet av alla utfall där man får 1 och 2 fel på den raden med. Och egentligen är det ju EV man vill komma åt! Sant!
Man ser på det sättet också när V6 absolut inte bör väljas på ex V64, att man bör räkna med egna raderna i förväntad utdelning, effekten av jackpottillskott, osv. Bra mått om man vill simulera och utvärdera strategier samt få förståelse för ATG:s tokiga regler.

mm, mm .... Och framförallt förståelse för robotspelarnas metoder och vilken enorm fördel olika nivåer på rb gett dem!

Men teoretiskt och lite nytta i reduceringsprogramen skulle jag gissa.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 10:14   #33
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 4937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjarnea Visa inlägg
Jag menar inte att man måste räkna ut alla möjligheter för alla rader utan bara för dom jag spelar och uppskatta då hur många av sveriges streck går in då jag har den lättaste möjliga femman och sexan.
I HPT går det att få intervall för de 7 (1 fel) respektive 42 (2 fel) kombinationer med sämst utdelning. Redan dessa intervall är så stora att jag aldrig brydde mig om att bygga någon reduceringsfunktionalitet för det...

Ville bara komplettera diskussionen, känns som att vi redan konstaterat att reducering på 5-rättsutdelning är en ganska dålig ide, och som råd till nybörjare är det nog direkt kontraproduktivt.
Gammal 2016-06-01, 12:23   #34

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1511
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
I HPT går det att få intervall för de 7 (1 fel) respektive 42 (2 fel) kombinationer med sämst utdelning. Redan dessa intervall är så stora att jag aldrig brydde mig om att bygga någon reduceringsfunktionalitet för det...

Ville bara komplettera diskussionen, känns som att vi redan konstaterat att reducering på 5-rättsutdelning är en ganska dålig ide, och som råd till nybörjare är det nog direkt kontraproduktivt.
Håller inte med alls om att "ta bort rader där utdelningen understiger Jackpotgränsen" är ett dåligt råd. Snarare är det ett riktigt bra råd för den som vill vinna över tid och inte sitter på tipsters kompetens att skilja ut de få favoriter som inte drar med sig för mycket % på enkla rader.

Hur du väljer bort dem är en fråga som kan diskuteras. Men att välja bort dem via utdelning på 7r eller via poängvillkor mot historiska utfall är precis som vägda skattningar av utdelningen inga 100%-iga metoder.

Gissar att du vet att dina uppskattningar för 7r innehåller slumpfel som växer med utdelning? Trots att du bara har "en kombination". Slumpen visar sig ibland i olika skepnader.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 07:58   #35

Standard

Reduceringsgrad = 95.6%
Programvara = HPT

Gammal 2016-06-12, 08:28   #36

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 6223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Reduceringsgrad = 95.6%
Programvara = HPT

Grattis! Storlek på systemet?
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 08:48   #37

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Grattis! Storlek på systemet?
Total insats = 1078 kr. Reducerat från knappa 50000 rader.

Just reduceringsgraden är en av de mest oväsentliga detaljerna inom datorstött travspelande. Det kräver visserligen att man klarar av att se det längre perspektivet då hög reducering oftast innebär att man får fler "nära" per fullträff.

Men, som jag brukar säga, det är helt omöjligt att få 7 rätt om man inte har 7 rätt på ramen. Och igår hade jag spruckit i minst ett av 1e+5e avdelningen om jag hade spelat mer "traditionellt". De garderingarna kom till "bara för att jag kunde".
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 13:16   #38

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Väntevärde

Vad tror ni om att ha annat är ekonomiska (SeK) väntevärden som
en viktig parameter å reduceringsförsök?

Mvh Uffe Boko
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 13:35   #39

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3164
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg

Mvh Uffe Boko
Jag tror att man isåfall måste konvertera.

Så länge man (vi i väst) har Mammon som gud kokar allt ned i SEK till slut oavsett vad man försöker uppnå.

Vet inte om du menar typ välmående men att isåfall sluta spela kokar ned i att man får mer stålar och tid, oavsett om man köper reduceringsprogram gör egna eller spelar babiansystem.

Att spela om pengar om du själv inte behöver pengar eller om samhället inte tvingar dig använda SEK låter vanvettigt.

Så Nej, vad skulle dina väntevärden vara som är helt oberoende av SEK ?

Självhävdelse?

Men visst talar vi istället EV kontra chansen att ändå vinna stort vid EV- så alright, kan ju mycket väl vara så att man klarar sig utan lyxmaten men gärna vill kunna köpa lyxjakten eller slippa ekorrhjulet etc.

Så jag tror Nej och Ja och även kanske.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 14:25   #40

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg

Mvh Uffe Boko
Jomenvisst. Själv har jag skippat allt vad spelvärde heter och kör numera på katarsis. Det som finns i själen måste få komma ut.
Att döma av man sett gör andra spelare likadant, även om de kanske tror att de spelar utifrån spelvärde.

Från Wikipedia: "Begreppet användes av Aristoteles som menade att tragedin renar oss. Katarsis är definitionsmässigt det plötsliga känslomässiga klimax eller sammanbrott ",...etc.

Vad är pengar jämfört med glädjen att få klanta till det? Eller att få spela likadant som experterna?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
lokatten (+12), ExtremtRik (+10), Viroid (+10)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 15:22   #41

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3164
Standard

Ingen dum anledning overpace

Men förutsätter det inte fortfarande att du på något sätt tycker det vore fint att vinna SEK ?

Själv är jag lite svag för travsnack över en öl och ett antal snapsar med en likasinnad...

En gångbar idé som reducerar inlämnade rader till 0% är att lägga pengar på att supa så hårt att man inte vaknar innan inlämning, och invändningar om teknik går likaledes att lösa med lite destruktivitet.

Väntevärdet får man förstås sammanställa i efterhand men det kan bli påtagligt.
jomtien (+10), overpace (+10)
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 16:11   #42

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg

Men förutsätter det inte fortfarande att du på något sätt tycker det vore fint att vinna SEK ?
Verkligen inte. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Högt väntevärde.
ExtremtRik (+1)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 20:01   #43

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Tack

Tack för bra men förväntade svar.

Jag kör då precis som ni skriver 7 x Ulf med viss tveksamhet.

V75
Inlämnat: 2016-06-18, 19:57
Boden
Lördag 2016-06-18
Start: 20:30
Kostnad: 0,50 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 3 Random Shot
2: 1 Lesja Kongen
3: 11 Ebu B.Boko
4: 12 Banthechocolate