Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-09-02, 17:39   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3627
Standard

V75-statistik 3/9 Jens Sjöden


Det är tradition att Jägersro arrangerar V75 dagen innan Derbyt. Så här har det gått tidigare:

2005 1 favorit 1 skräll 1,1 milj kr (3)
2006* 5 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (4)
2007* 1 favorit 1 skräll 1,0 milj kr (2)
2008 2 favoriter 1 skräll 12 000 kr (2)
2009* 1 favorit 2 skrällar 1,4 milj kr (3)
2010 1 favorit 4 skrällar JACKPOT (0)
2011 2 favoriter 3 skrällar 2,8 milj kr (2)
2012 2 favoriter 2 skrällar 115 000 kr (5)
2013 4 favoriter 0 skrällar 400 kr (3)
2014* 3 favoriter 0 skrällar 2 000 kr (3)
2015 2 favoriter 1 skräll 101 000 kr (5)
*) Jackpotförstärkt omgång

Tabellen visar de år Jägersro tävlat med vinklad startbilsvinge. En sammanfattning:
- 31 procent favoritsegrar (24/77) – under genomsnittet
- 19 procent skrällar (15/77) – under genomsnittet
- 42 procent spetssegrar (32/77) – normalt, men lite för att vara Jägersro
- 114 991 kronor i medianutdelning – en bit över snittet

Alla sidhänvisningar i analysen avser Statistikbibeln V75 om ej annat anges.

V75-1: Klass I, autostart, kort distans. Struken: 3
Bakspåren har segrat i 33% av loppen, att jämföra med 18% i motsvarande lopp med rak vinge.
Den meningen står att läsa på sidan 150, där sådana här lopp avhandlas. På sidan 151 finner man en väldigt speciell resultatprofil som skvallrar om att det här i regel är väldigt öppna lopp. Det ser inte ut att vara något undantag den här gången.
Jag hittar sex segerbud, men ingen som riktigt sticker ut – streckar förstås alla. 12 Dens Bea är den som spelarna tappat bort.

V75-2: Jippolopp, ett tillägg, lång distans
Sedan Lördagsloppet introducerades 2 maj ifjol har det dykt upp på kupongen tolv gånger. Mönstret är tydligt: Fyra gånger har spetshästen på start hållit undan (som hårt betrodd), alla andra gånger har tilläggshästar vunnit. Dessa har rankats 2, 2, 4, 4, 5, 6, 8, 11.

Det är inte konstigt att tilläggshästarna vinner då de får så här gynnsam proposition. Tilläggsgränsen är satt så att några står ”för bra inne”. Och i statistiken på uppslaget 158-159 i Statistikbibeln V86 (sådana här lopp har varit så vanliga på Solvalla) visar att tilläggshästarna gynnas redan i normalfallet! Mönstret i de 119 lopp som avgjorts på onsdagar är detsamma som i de få som avgjorts på V75: Antingen vinner spetshästen eller en tilläggshäst! Och tilläggshästen kan ofta vara lågt rankad.

Örjan vinner med ”allt” för dagen – men det gör också att han blir mycket påpassad. I år har han infriat med 32 procent av sina favoriter, men i snitt spelats till 45 procent. Det är tufft att hålla jämna steg med spelarnas förväntningar!
Man kan räkna med att även 2 Flirt Fortuna, på grund av kuskfaktorn, är spelad några procent högre än den verkliga chansen. Samtidigt ska hästen ha bästa chansen i loppet. Scenario A är utgångstipset: Spetshästen på start håller undan. Men de underspelade fynden står på tillägg!

V75-3: Guld, autostart, kort distans. Struken: 11
1 Västerbo Highflyer är en häst precis under europaeliten. Hur bra 4 Nadal Broline är vet vi inte riktigt, men han är i alla fall bättre än Coldtown som segrade i sin gulddebut nyligen.
Spelarna tycker att det står helt mellan dessa. Jag har generellt inte mycket emot tvåhästarslås, men det här är sällsynt tråkigt och jag väljer att ta ställning. Det är trots allt sällsynt att någon segrar i sin gulddebut och 1 Västerbo Highflyer är riktigt, riktigt bra – och formtoppad. Han är i skrivande stund inte favorit – fint spelvärde!

I vanliga fall är 4 ett bättre startspår än 1, men här är det vinklad vinge och då är det tvärtom. Tabeller finns på sidorna 32 och 41!

V75-4: Fyraåringslopp, tillägg, medeldistans
19 sådana här lopp har avgjorts tidigare. Jag hade förväntat mig att se stor fördel för starthästarna, men än så länge ser man jämna chanser. Dock: Tio av loppen har vunnits av favoriten, vilket gör underlaget för ickefavoriter väldigt litet.

11 Tudor Kronos är något av omgångens nyckelhäst, då han blir oerhört hårt betrodd. Om han faller är det alls inte säkert att andrahandaren vinner – och resten är streckade på 0-6 procent. Vid favoritfall kan utdelningen sticka iväg ordentligt. Jag hoppas på det!

V75-5: Klass II, autostart, medeldistans
7 Countdown Fougett var stor favorit i förra starten. Då blev han först störd (Örjan fick böta!) och sedan instängd. Därför blir han mycket mindre betrodd nu, fastän chansen bör vara mycket snarlik den han hade sist. Förra gången tyckte jag han var lite överspelad, men nu är det fint spelvärde.

Marcus Lindgren sätter sällan upp sig själv – han har bara kört tre V75-lopp det senaste året. Det bör rimligen vara ett aber för favoriten 5 Brosa Am. Tittar man på statistiken genom åren så ser man dock att han brukar ha ännu högre segerfrekvens som kusk än som tränare. Jag tror det är rätt favorit och bra chans, men det är ju alltid lite svårbedömt i lägsta klassen där de inte mött varandra tidigare.

Den loppspecifika statistiken på sidan 178 visar på ganska jämna chanser mellan de tre topprankade, och att skrällrisken är lägre än i lopp med vanlig vinge (jämför sidan 176).

V75-6: Brons, autostart, medeldistans
Det har avgjorts 46 sådana här lopp tidigare (med vinklad vinge) – bara tre gånger har vinnaren varit lägre rankad än 5. Just rank 1-5 är vad som brukar gälla i Brons, se även sidan 135, men med vinkad vinge blir loppen ännu något lättare. Den loppspecifika statistiken finns på uppslaget 136-137.

Statistiken talar alltså för att jag kan vara ute och cykla, då detta är det lopp i omgången där min rank skiljer sig mest från spelarnas. 2 Napoleon CD blir favorit på gamla meriter, det var länge sedan han visade något som räcker till seger på V75.
9 Springover fick en gratis V75-seger senast av en givmild motståndarkusk och får flera extra procent nu på den ettan i raden. Nu lär han inte nå ledningen och niondespåret överspelas överlag.

4 Heartbreaker VS får tipset, mycket på stall i toppslag, men hästen har svagt V75-facit. 6 Young Farmer bör ha god chans om han når ledningen.
12 Digital Control är en intressant häst. Han har under hela karriären vunnit var femte start. Eftersom han ofta segrat med dålig rad, har han genererat plus på spelet. Den toppkapacitet han visat några gånger är fantastisk, den räcker här. Och nu är det den där femte gången, ettan är högst upp i raden. Jag är inte så rädd för läget faktiskt, det gäller mest att han ska ha sin dag.

V75-7: Silver, autostart, medeldistans
Det är sällan jag går emot statistiken och spelar stenhårt på bara synintryck, men det här är ett sådant tillfälle. 4 Scellino Luis är rikast i fältet, har vettigt läge och ser ut att bli omgångens största favorit. Jag tycker dock han är överskattad och överspelad…samtidigt som jag tror att 9 Bravo Navarone är ruskigt bra. Den bronsfinal han vann för fyra starter sedan, efter en relativt tung resa i andraspår, var högklassig. Han avfärdade riktigt bra hästar och följde upp med två segrar i enklare gäng.

Vid senaste segern slog han Spirit Real med två och en halv längd – det kanske inte säger så mycket, men samma Spirit Real hade någon start innan utmanat en ledande Volstead och förlorade då bara med huvud.
Galoppen senast är utmärkt ur ett spelarperspektiv, det gör hästen mindre betrodd nu. Bara 15 procent, jag tror det dröjer innan han blir så lite spelad igen. Jag gillar inte spåret, men provar att spika ändå!

Den som vill gardera kan notera att 1 Top of the World vunnit varenda gång, tio av tio, då han gått i ledningen. Den loppspecifika statistiken hittas på sidan 112.

Mitt spel
1, 2, 10, 4, 5, 12
2, 7, 12, 13, 14, 8
1 Västerbo Highflyer (4)
11, 1, 14, 2, 10
5, 7, 6, 3, 9, 10, 1
4, 6, 12, 1, 9, 2, 11
9 Bravo Navarone (1)

Det där skulle kosta 4 410 kronor på en kupong. Men jag matar in det i Jokersystemet och kräver seger för minst två av kollektivets favoriter: Plötsligt kostar det bara 420 kronor!
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-38
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5), Fefaifb (+10), TurTure (+2), oggeb (+1), Torstens (+10), hammering (+4), Ganondorf (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 17:53   #2
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

När skall Jens Sjödin komma in i det moderna samhället och bli digital och ge upp sin pappers bibel. Han kommer att gå samma öde till mötes som telefonkatalogen.
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 18:52   #3
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5206
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ztazze Visa inlägg
När skall Jens Sjödin komma in i det moderna samhället och bli digital och ge upp sin pappers bibel. Han kommer att gå samma öde till mötes som telefonkatalogen.
Har han inte...redan?
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:03   #4
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

Var har han sin info som man kan vrida och vända på själv, digitalt?
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:04   #5
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

Telefonkatalogen finns ju också digitalt numer....
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 12:02   #6
 
Manprinsens avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 8 169
Sharp$: 2216
Standard

Varför skriver Sjödén en massa dynga?

1 Västerbo Highflyer är riktigt, riktigt bra – och formtoppad.

Stallet säger

1 Västerbo Highflyer gjorde så gott han kunde i första försöket av Åby Stora. Sedan lade han ner verksamheten i andra på grund av den dåliga banan. Inte den jätteabsoluta toppformen. Bra läge gör ändå att han är en av dem som ska räknas, säger Pär Pergenius hos Daniel Redén.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 12:13   #7
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3627
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen Visa inlägg
Varför skriver Sjödén en massa dynga?

1 Västerbo Highflyer är riktigt, riktigt bra – och formtoppad.

Stallet säger

1 Västerbo Highflyer gjorde så gott han kunde i första försöket av Åby Stora. Sedan lade han ner verksamheten i andra på grund av den dåliga banan. Inte den jätteabsoluta toppformen. Bra läge gör ändå att han är en av dem som ska räknas, säger Pär Pergenius hos Daniel Redén.
Händer ganska ofta att tränaren/stallet säger olika saker till medierna, inte ovanligt att man kan läsa i intervjuerna i t.ex. Aftonbladet att en häst ska köras passivt medans i Expressen står att samma häst ska köras offensivt...
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td