Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-10-07, 17:06   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3623
Standard

V75-statistik 8/10 Jens Sjöden


19 920 personer valde att vara med i VM i V75. Det är en liten uppgång från förra året, då 19 360 deltog i första omgången. Några eftersläntrare brukar ansluta andra lördagen.
Jippot lockar inte som förr. 2013 var det 33 000 deltagare och 2014 blev det 27 320. Då stod VM-systemen för 3,2 procent av omsättningen. Den noteringen är i år halverad till 1,6 procent.

Det stora raset mellan 2014 och 2015 är lätt att förklara. Man hade då gjort sig av med de populära lagtävlingarna, där man kunde tävla ihop med kompisar och även tävla inom kommuner. Jag minns att mitt lag vann Kungsbacka 2014. Tre av tio VM-deltagare hoppade av när lagtävlingarna försvann. Man tappade marginalspelare, men de inbitna finns kvar!

Förra veckan, delades 58,7 procent av omsättningen tillbaka till spelarna, fördelat 45,7 – 13 – 0 till dem med 7-6-5 rätt.
189 VM-spelare satte sjuan och drog på detta in 691 740 kronor – sexorna oräknade. Det innebär en återbäring om 36 procent, lägre än de 45,7 procent som kollektivet totalt fick. VM-spelarna lyckades sämre alltså. 2014 lyckades de faktiskt bättre! Men det är klart, i år fanns ju alla de bästa V75-spelarna i Belgien…

Den här veckan räknar ATG med en omsättning om 94 miljoner, vilket i så fall innebär 51 – 13 – 26 procent tillbaks till spelarna, totalt 90 procent, om det blir utdelning i alla vinstgrupper. Förmodligen blir omsättningen lite högre och återbäringen därmed lite lägre – fint spelläge ändå!

23 558 973 kronor extra finns det att spela om i sjurättspotten. 2 617 663 kronor av förra veckans jackpotpengar gick vidare till potten som delas ut vid nyår. Denna är redan uppe i 8 668 431 kronor.
I Unionskampen var det som vanligt svenskarna som spelade mest. Vi (och belgarna) stod för 83,3 procent av omsättningen. 20,2 miljoner satsades från Norge.

Omsättningskollen: Det blev naturligtvis succé jämfört med fjolåret, plus 28 procent. En jackpot hjälpte till, men om man jämför med omgången för två år sedan är det fortfarande plus elva procent – fastän det då var en ännu större jackpot!
Jag förutspådde, att när 16:20-omgångar började möta andra 16:20, så skulle vi få se riktigt kraftiga omsättningsökningar. Tidigare jämförde man med 14:30 och då hade det svårt att lyfta.

De senaste sju lördagarna har omsatt 657 miljoner, en uppgång på 13 procent! Visserligen en jackpot ”för mycket” i år för att jämförelsen ska vara helt rättvis, men ändå. Det blir allt mer tydligt, att 16:20-flytten varit en hämsko och att spelet nu ökar av andra anledningar.

En av de starkast bidragande anledningarna tror jag stavas ATG Tillsammans. För denna innovation fick ATG motta ett internationellt pris i söndags. Så här kommenterade man då i Travronden:
”Tillsammans-tjänsten är en mötesplats för spel som engagerar och som stadigt växer i både antal kunder och omsättning. Tjänsten är helt i linje med vårt manifest där vi säger att vi ska erbjuda upplevelser som kan delas med andra [hur rimmar detta med att ta bort lagdelen i VM i V75?]. Nästa steg är nu att öppna upp för Tillsammans-lag inom V86.”

Det senare ser jag fram emot! Och jag gissar att Tillsammans redan nu omsätter mer än de två miljoner per omgång, som var den summa man ville öka omsättningen med då man bytte starttid. ATG får mycket skäll, men i princip allt man gjort förutom just att byta starttid på V75, har visat sig över förväntan framgångsrikt.

Skellefteå är numer den enda bana i Sverige med ett open stretch-spår. Det blir ganska tydliga skillnader i löpningsförlopp, beroende på om banan saknar open stretch (som förra veckan), har ett open stretch-spår (som denna vecka) eller om det finns dubbla (som nästa vecka!). En intressant tabell som belyser skillnaderna finns på sidan 293. Det här bör man hela tiden ha i bakhuvudet när man bedömer chanserna.

Så här har det gått tidigare, så länge som Skellefteå haft open stretch:

2008 4 favoriter 1 skräll 27 000 kr
2009* 2 favoriter 1 skräll 272 000 kr
2010 5 favoriter 1 skräll 2 000 kr
2011 1 favorit 2 skrällar 8,9 milj kr
2012 2 favoriter 2 skrällar 25 000 kr
2013 3 favoriter 1 skräll 11 000 kr
2015 5 favoriter 1 skräll 300 kr
*) Jackpotförstärkt omgång
Med skräll avses vinnare rankad 5 eller lägre. Av de totalt nio skrällarna har sex varit just femtehandare! 94 procent av vinnarna har alltså rankats 1-5. Loppen är ofta lite ojämnare i norr.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 1
Att jättefavoriten 6 Bravo Navarone blivit nedstruken ett hack är faktiskt en riktigt tydlig fördel. På sidan 34 finns jättebra och pålitlig statistik som bygger på mer än 1 500 lopp. Där ser man att favoritinfriandeindex för spår 6 ligger på 0,79 medan det från spår 5 lyder 1,30.
Det innebär att man bytt från ett spår som reducerar möjligheten att infria, till ett spår som optimerar densamma!
Även motbudet 8 Victory Bonsai gynnas: Index ökar från 0,66 till 0,76, men läget är alltså fortfarande missgynnsamt för hans del.

Vi har ännu inte sett botten i den ”nya Bravo Navarone” som kom ut i bronsfinalen under elitloppshelgen, det stora favoritskapet är befogat. Det finns ett litet aber: Han fungerande inte på Åby för tre starter sedan då banan var dålig. Man hinner se en V4 och hans värmning innan tävlingarna; om banan inte verkar passa kan det vara bäst att ”helgardera” med båda.

V75-2: Jippolopp, ett tillägg, lång distans. Struken: 8
Tränaren/kusken låg lägre än en ubåt inför senaste starten, men hästen svarade för loppets överlägset vassaste prestation. Hon är bättre nu och har bättre läge. Jag tippar stora system, men för den som tippar mindre är hon en utmärkt spik!
Så skrev jag om 5 Dirty Dancing In inför senaste starten. Då blev hon instängd i ett lopp som vanns av Nancy America. Lite enklare emot nu… Fantastiskt att se, att spelet ligger på låga 6,5 procent. Hon är omgångens bästa spelfynd.

Sedan Lördagsloppet introducerades 2 maj ifjol har det dykt upp på kupongen 13 gånger. Mönstret är tydligt: Fyra gånger har spetshästen på start hållit undan (som hårt betrodd), alla andra gånger har tilläggshästar vunnit. Dessa har rankats 2, 2, 4, 4, 5, 6, 6, 8, 11.
Det är inte konstigt att tilläggshästarna vinner då de får så här gynnsam proposition. Tilläggsgränsen är satt så att några står ”för bra inne”. Och i statistiken på uppslaget 158-159 i Statistikbibeln V86 (sådana här lopp har varit så vanliga på Solvalla) visar att tilläggshästarna gynnas redan i normalfallet! Mönstret i de 119 lopp som avgjorts på onsdagar är detsamma som i de få som avgjorts på V75: Antingen vinner spetshästen eller en tilläggshäst! Och tilläggshästen kan ofta vara lågt rankad.

Med bara tre hästar på start den här gången, tror jag på ännu en tilläggsseger. Spetsande favoriten 1 Mellby Don Juan lär vara snabbt ifatthunnen. Och han har ju faktiskt bara vunnit ett lopp i karriären (tolv starter).

4 X Factor är väl loppets naturliga favorit, jag tror loppet huvudsakligen står mellan stallkamraterna 4 och 5. Igen en brasklapp: Det här är två barfotahästar i ett gäng där flertalet är vana att tävla med skor. Om V4-tävlingarna som föregår V75 visar många galopper för hästar som går/brukar gå barfota, så kommer jag att gardera vidare i det här loppet.

V75-3: Kallblod, autostart, kort distans. Strukna: 9, 12
I lördags syntes tydligt skillnaden mellan de svenska och norska kallbloden. Det var norskt på alla tre platserna, och Sveriges överlägset bäste, Odin Tabac, var rejält akterseglad som fyra efter att bjudits en ganska fin löpning (eller ”fått loppet kört i halsen”, som några uttrycker sig).

3 Myr Faksen ställs mot ett gäng svenska han inte bör ha problem med. Omgångens säkraste spik.

När 12 Jokivarren Kunkku ströks, hade V75-spelarna lastat in 1,5 miljoner på honom. I skrivande stund ligger 2,2 miljoner av V75-insatserna på honom och det lär inte stanna där. Han kan komma att spelas mer efter att han blev struken än innan… Han är ju så bra, så han vinner nog ändå!

De strukna hästarnas pengar faller huvudsakligen på turordningsettan 10 Hulte Magnus, som inte är ett roligt spelobjekt på V75.

Statistiken på sidan 264 visar att just sådana här lopp är de som genererar flest favoritsegrar – av alla, alla kategorier. I varmblodslopp existerar inte favoritchanser på den här nivån.

V75-4: Jippolopp, två tillägg, stayerdistans
I början av veckan, tänkte jag att jag skulle kunna varna för att den klara favoriten 15 Narold Vox kunde vara i fara, eftersom den senaste prestationen var så svag. Jag såg framför mig en spelprocent kring 45. Men nu är den – nio! Då blir det helt om: Han är en av omgångens mest spelvärda hästar!

Det har varit många sådana här lopp sista tiden, så läsare av den här bloggen har väl lärt sig statistiken utantill. Man kan hursomhelst fördjupa sig i den på sidorna 251-252. Hästarna på dubbla tillägg är jättemycket gynnade och brukar lösa de här uppgifterna. En normalpresterande 15 Narold Vox är tveklöst en bra spik.

Men prestationen senast var inte alls bra. Det motsatta kan sägas om 6 Digital Engine. Otroligt stark, och om inte Ottens Casher presterat övernaturligt bra (för Klass I i alla fall) hade Digital Engine fått en välförtjänt finalseger (och då stått på tillägg här). I början av veckan trodde jag han skulle bli ett av omgångens bästa speldrag, då han denna gång står till för ledningen, men det blir ingen ensiffrig spelprocent på honom. Många andra har också uppmärksammat hästen och han bör väl vara favorit i loppet.

Uppmärksammad har också 10 Picasso’s raketspurt blivit. Dock var det enkelt emot då, och mellanvolten brukar ha det förtvivlat svårt i sådana här lopp. Ändå tredjehästen, och med bästa hästen från varje volt har man garderat sig för flera olika loppscenarior.

V75-5: Klass II, autostart, lång distans. Struken: 6
1 Bungle Rain har varit en snackhäst sedan han köptes för 1,2 miljoner. Han behöver vinna ett tiotal V75-lopp (eller åtminstone bli trea i ett årgångslopp) för att gå ihop sig. Han kan börja här: Kusken Ulf Ohlsson är påfallande optimistisk i förhandssnacket och spikar sig själv i den tipstävling han leder överlägset i V75-Guiden. Han tror på ledningen, men oavsett så är hästen i alla fall på innerspår som är så avgörande över den dryga distansen. Tipsetta!

Statistik och resultat från tidigare lopp finner man på sidorna 178-179. Där finner man en vinnare rankad 6, en rankad 7 – men 32 stycken rankade 1-5. Den långa distansen hämmar skrällrisken.

V75-6: Klass I, autostart, medeldistans
Omgångens svåraste lopp. De jag tycker är bäst har fått spåren 8, 11 och 12. Det är speciellt missgynnsamt i den här jämna klassen (sidan 155).

Tipset går till 7 Angel of Attack (19 procent), därför att han är så grymt startsnabb att han säkert spetsar trots läget. Det finns en liten chans att 1 All Time la Marc (fem procent!) håller upp vinnarhålet och då blir hon intressant, på Skellefteå finns ju open stretch (16 procent av loppen vinns från ryggledaren, statistik på sidorna 289-293)! Tipsettan har inte den riktiga vinnaprofilen: 40 procent segrar från spets, sex procent från andra positioner.
5 Gobal Obama (två procent!) har också rimlig chans till vinnarhålet och ska passas!

V75-7: Brons, autostart, kort distans
Förra veckan låg ett snarlikt lopp som V75-1. De som vunnit spårlotten, 5 och 4, såg på förhand ut att dominera loppet. Båda galopperade direkt i starten! Fantastiskt sällsynt, och min V75-kväll var förstörd på några sekunder.

Nu är det Brons och ännu mer travsäkra individer. Vad spåren betyder kan man se på sidorna 127-128. Toppspåren 2, 4 och 5 dominerar. 5 X Factor NO är allra mest gynnad och det är bästa hästen också. Det här kan han nog vinna från dödens om det skulle behövas. En naturlig favorit som blir andrahandare för att han är norsk. De andra spårlottvinnarna räknas också naturligtvis.

Bland skrällarna tycker jag man ska passa en ofta underskattad 6 Claudius F (1,6 procent!). Det kan bli spets även om han inte blir nedstruken, och barfota runtom den här gången…

Mitt spel
6 Bravo Navarone (8)
5, 4
3 Myr Faksen (7)
6, 15, 10
1, 4, 5, 3, 11, 9, 2
Alla (7, 1)
5, 4, 2, 6, 1, 12
1 512 kronor

Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-45
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+5), Major (+5), JerryB (+5), hugotheboss (+5), Staketkusken (+5), Torstens (+10), tornado (+10), Difsteve (+3), enstahill (+7), KalleKlut (+10), hammering (+3)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 09:36   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2396
Standard

Något så ovanligt som ett fakta-fel från JS.

Det är Mel Odin som får det mesta av Jokivarren Kunkku-pengarna på sig.

Hulte Magnus då inte längre ett icke-roligt spelobjekt. Eller, ja inte av den anledningen iaf.

För övrigt är nivå-höjningen från JS-krönikorna remarkabel. Det går oftast inte att hitta något att gnälla på ens när man försöker.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 09:48   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 522
Sharp$: 7937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Något så ovanligt som ett fakta-fel från JS.

Det är Mel Odin som får det mesta av Jokivarren Kunkku-pengarna på sig.

Hulte Magnus då inte längre ett icke-roligt spelobjekt. Eller, ja inte av den anledningen iaf.

För övrigt är nivå-höjningen från JS-krönikorna remarkabel. Det går oftast inte att hitta något att gnälla på ens när man försöker.
Du missade gnälla på att han skriver Angel of Attack
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 09:53   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Du missade gnälla på att han skriver Angel of Attack
Det har jag pikat för på Twitter redan.

Men han är inte ensam om den missen och jag tror inte att någon gör något speltekniskt felval pga Angel istället för Angle!

Däremot kändes det på sin plats att påpeka HulteMagnus-missen eftersom det kan få folk att ta beslut på felaktig grund.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+3)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 12:03   #5
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 19
Sharp$: 799
Standard

Fasen Strappa! Att du inte skriver en egen krönika varje vecka? Det hade varit intressant läsning. Eftersom du vet väldigt mycket inför V75 så hade vi kunnat få lite spännande vinklar och korrekt information
tomten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 12:16   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2396
Standard

Jag har inte ens i närheten av JS samling av rådata att jobba med. Han har jobbat med detta under många, många år och är i en del fall t o m mer korrekt än självaste ATG.

Fakta och rådata är han "värst på" helt enkelt. Förutom denna vecka då. Då något så ovanligt som t o m TVÅ faktafel smugit sig in i krönikan.

Den hittills ihopsamlade jackpot-summan till Winter Burst har passerat 9MSEK. Verkar som JS inte räknat in att Norge inte får ta hem alla Jackpot-pengar under den här perioden.


Min bästa gren är den ( något osympatiska? ) förmågan att hitta fel i detaljer och slutsatser hos andra. Det är inte alltid kreativt och jag försöker att minska ner på det.

Du får nöja dig med att en tråd utan Strappa-kritik förmodligen är relativt "korrekt".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 12:26   #7
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 19
Sharp$: 799
Standard

Ok, synd! Jag tror att många hade uppskattat en Strappa-blogg
tomten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-09, 09:20   #8
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 132
Sharp$: 279
Standard

Jens lyckas få med två av dom tre med högsta oddsen tyvärr får man ingen motivering till det.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td