Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-09-12, 07:47   #1
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 23
Sharp$: 128
Standard

Beräkna platsodds


Hejsan

Jag försöker klura ut hur fasen platsoddsen beräknas.
80% av omsättningen betalas ju ut i vinster och jag antar att vinstpotten fördelas lika på de tre hästar som "platsar".
Bilden visar ett exempel.
Jag har lagt till en kolumn ("Satsat kr") där jag skulle vilja veta hur stor del av omsättningen som satsats på varje häst.
Låtsas sedan att häst nr 2, 5 & 4 placerar sig. Hur räknar jag ut vilka platsodds det skulle bli?


martzen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 10:55   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Det vi vet är platsoddset för varje häst tillsammans med de 2 mest spelade hästarna eller de 2 minst spelade hästarna. Sedan får man räkna baklänges.

Först dras spelavdraget bort.

Sedan måste alla som spelat på ett vinnande alternativ få tillbaka sin insats.

Det som blir kvar delas i 3 lika stora delar. Sedan delar man denna 1/3 med insatsen på platshästen och lägger till 1.00

För att räkna baklänges för de 3 mest krävs att man ställer upp ett ekvationssystem med 3 ekvationer och 3 obekanta.


Insats på fav = x
Insats på 2afav = y
Insats på 3efav = z

((17440-x-y-z) / 3) / x ) = 0.07
((17440-x-y-z) / 3) / y ) = 0.20
((17440-x-y-z) / 3) / z ) = 0.26

x = 9534
y = 3337
z = 2567

När man har x och y går det att räkna ut vad insatsen på övriga är genom att variera den tredje ekvationens högerled.

Om man vill kan man ställa upp motsvarande ekv.system med de tre minst spelade och komma fram till samma resultat.

Man får hålla tungan rätt i mun och betänka att det finns risk för avrundningsfel eftersom 2 decimaler på oddset inte riktigt räcker till för att räkna baklänges exakt.


Edit: se https://www.atg.se/hjalp/regler-och-villkor Sidan 17.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2018-09-12 klockan 10:56.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 11:17   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Öresavrundningen ställer till det ganska mycket ser jag när jag räknar igenom siffrorna för samtliga hästar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 11:48   #4
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 23
Sharp$: 128
Standard

Tusen tack för en lysande förklaring
Att det blir fel pga avrundning kan jag stå ut med.
martzen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 14:04   #5
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Det blir bättre precision om man utgår från de minst spelade hästarna.

Exakta siffror går att se i HPT, vet inte hur det är med andra siter/reduceringsprogram. Oklart varför ATG har insatsinformation per häst i sin AIS-tjänst, men inte på hemsidan...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 17:02   #6
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Nevermind.

Senast redigerad av DrMarre den 2020-11-30 klockan 17:08.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 17:31   #7
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

På v75 loppen är det fortfarande så , på v64 loppen så läggs vinnare ,plats komb, och kanske trio ihop och då vet jag ej hur man räknar , men oddsen är ju nästan exakta vilket jag tycker är bra !
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 23:02   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tototorsten Visa inlägg
På v75 loppen är det fortfarande så , på v64 loppen så läggs vinnare ,plats komb, och kanske trio ihop och då vet jag ej hur man räknar , men oddsen är ju nästan exakta vilket jag tycker är bra !


Snart är det samma beräkningssätt även på V75.

I den sammanslagna poolen går det till så att alla spel bryts ner till motsvarande Trio-komber.

Ex 1. Vinnare på nummer 1 är samma sak som att spela nummer 1 som vinnare och alla andra som 2a+3a på Trio och fördela insatserna så att man vinner lika mycket oavsett vilka som kommer 2a och 3a ( ATGs dator sköter den fördelningen i den sammanslagna poolen. )

Ex 2. Plats på nummer 1 är samma sak som att spela Trio på 1an som vinnare och alla som 2a+3a och Alla som vinnare, nummer 1 som fast 2a och alla som 3a och slutligen alla som 1a+2a och nummer 1 som fast 3a. ATGs dator fördelar insatserna på de olika kombinationerna så att det inte spelar någon roll vilka andra två som platsar. Det blir samma vinst ( dvs samma odds ) ändå.

Ex 3. Samma princip gäller för Tvilling och senare även Komb som kommer att ingå i de sammanslagna poolerna.


Den spelform som förändrats genom införandet av sammanslagen pool är Plats-spelet. Tidigare spelade det roll vilka andra två som platsade. Det gör det inte längre för lopp som inte går på banan som har V86+V75+GS75. Och snart införs det även på dessa tävlingsdagar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
tototorsten (+1), qwerta (+3), Heuer (+50)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 23:27   #9
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Snart är det samma beräkningssätt även på V75.

I den sammanslagna poolen går det till så att alla spel bryts ner till motsvarande Trio-komber.

Ex 1. Vinnare på nummer 1 är samma sak som att spela nummer 1 som vinnare och alla andra som 2a+3a på Trio och fördela insatserna så att man vinner lika mycket oavsett vilka som kommer 2a och 3a ( ATGs dator sköter den fördelningen i den sammanslagna poolen. )

Ex 2. Plats på nummer 1 är samma sak som att spela Trio på 1an som vinnare och alla som 2a+3a och Alla som vinnare, nummer 1 som fast 2a och alla som 3a och slutligen alla som 1a+2a och nummer 1 som fast 3a. ATGs dator fördelar insatserna på de olika kombinationerna så att det inte spelar någon roll vilka andra två som platsar. Det blir samma vinst ( dvs samma odds ) ändå.

Ex 3. Samma princip gäller för Tvilling och senare även Komb som kommer att ingå i de sammanslagna poolerna.


Den spelform som förändrats genom införandet av sammanslagen pool är Plats-spelet. Tidigare spelade det roll vilka andra två som platsade. Det gör det inte längre för lopp som inte går på banan som har V86+V75+GS75. Och snart införs det även på dessa tävlingsdagar.
Jag brukar ofta kritisera atg , men det här är väldigt bra för dom som vill spela plats seriöst, det har ju varit svårt förut .
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 12:06   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Jag har en bekant som inte alls gillar den nya platsoddsberäkningen.

Han hade hög träffprocent på att hitta lopp där chansen att en stor favorit skulle göra bort sig och sedan välja sina platsspel i dessa lopp. Nu får han ingen nytta av att ha rätt ofta på den punkten.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 12:15   #11
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4944
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag har en bekant som inte alls gillar den nya platsoddsberäkningen.

Han hade hög träffprocent på att hitta lopp där chansen att en stor favorit skulle göra bort sig och sedan välja sina platsspel i dessa lopp. Nu får han ingen nytta av att ha rätt ofta på den punkten.
Stämmer bra. Dock var omsättningen oftast allt för låg. Sen kan man fråga sig om det är bra för triospelarna att ligga i samma pool som vinnare -och plats. Här kan man nog dra lite nytta och se vad som sker.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:29   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Stämmer bra. Dock var omsättningen oftast allt för låg. Sen kan man fråga sig om det är bra för triospelarna att ligga i samma pool som vinnare -och plats. Här kan man nog dra lite nytta och se vad som sker.

Det finns ju data från snart ett år av sammanslagna pooler om man vill se vad som skett.

En definitivt negativ effekt för Trio-spelare är att det inte blir Trio-JP i efterföljande lopp när man har sammanslagen pool. Istället fördelas Trio-pengarna till övriga spelformer.

Detta gör att oddsen på superskrällar på övriga spelformer har en extra uppsida när den sammanslagna poolen är så pass liten att det finns chans att ingen har spelat rätt Trio-komb.

Inte det vanligaste, men det händer.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+2), Lobo (+2)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 11:26   #13
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Någon som vet hur franska platsodds räknas ut? Är det samma princip som ovan införda i Sverige eller något annat?

Edit: Ser att det inte är någon sammanslagen pool, så då bör det vara enligt Strappas räkneexempel överst i tråden. Intressant för övrigt hur stort Plats-spelet är i Frankrike. På Prix d'Amerique var omsättningen högre på plats än på vinnarspelet. Trots den uppenbara stora risken att både Davidson du Pont och Face Time Bourbon skulle vara med bland de tre.

Senast redigerad av Kgrh den 2021-02-14 klockan 11:31.
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 11:59   #14
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Man har minimioddset 1,10 på oddsspel i Frankrike, det gör att det lastas in rejält på stora favoriter och det skapar så klart också spelläge på andra hästar när de oddsen skjuter i höjden.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Kgrh (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td