Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-10-16, 14:01   #1
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

Antalet banor


Saxat från en insändare
"I Sverige har vi 45 banor jämfört med Frankrike som har 72 banor. Frankrike har en folkmängd närmare sju gånger större än Sveriges, dessutom omges landet av folkrika länder.
Så rent matematiskt borde Sverige ha typ elva banor."

OOhh hemska tanke kan Olle ha rätt?
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:09   #2
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Saxat från en insändare
"I Sverige har vi 45 banor jämfört med Frankrike som har 72 banor. Frankrike har en folkmängd närmare sju gånger större än Sveriges, dessutom omges landet av folkrika länder.
Så rent matematiskt borde Sverige ha typ elva banor."

OOhh hemska tanke kan Olle ha rätt?
Räkna på ländernas areor, så får du ett lite annat jämförelsetal...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:10   #3
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 123

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Befolkningsmässigt absolut. Sen har vi ju avstånden också. Sverige är lite längre än Frankrike. Men antalet banor spelar ingen roll i grunden. Det är om det är kul att gå dit som är helt avgörande. Spelar ingen större roll om några banor kostar pengar. Det är dock en sakta död som kommer infinna sig inom travet på sikt.

Att det sen inte borde tävlas med kameler i norra Sverige är en åsikt jag står för. Ska man vara med i eliten får man också prestera som eliten eller hålla på med något annat.

Hästsporten är den enda sport där man inte har "divisioner". Du behöver inte prestera för att kunna tävla på en hyfsat hög nivå med hyfsade prispengar. På både gott och ont så klart. Men ha två banor i Sverige som sen enbart har kvalitativa tävlingar och kör de stora spelen här. Kunde tävlat varannan dag. Bygg dessutom om banorna.

Sen kan övriga banor bli ideella för de som likväl tycker det är kul med trav men på en lägre nivå. Ge alla startande hästar två veckors mat och segraren får dessutom mellan 5-10K i prispengar!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:19   #4
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Befolkningsmässigt absolut. Sen har vi ju avstånden också. Sverige är lite längre än Frankrike. Men antalet banor spelar ingen roll i grunden. Det är om det är kul att gå dit som är helt avgörande. Spelar ingen större roll om några banor kostar pengar. Det är dock en sakta död som kommer infinna sig inom travet på sikt.

Att det sen inte borde tävlas med kameler i norra Sverige är en åsikt jag står för. Ska man vara med i eliten får man också prestera som eliten eller hålla på med något annat.

Hästsporten är den enda sport där man inte har "divisioner". Du behöver inte prestera för att kunna tävla på en hyfsat hög nivå med hyfsade prispengar. På både gott och ont så klart. Men ha två banor i Sverige som sen enbart har kvalitativa tävlingar och kör de stora spelen här. Kunde tävlat varannan dag. Bygg dessutom om banorna.

Sen kan övriga banor bli ideella för de som likväl tycker det är kul med trav men på en lägre nivå. Ge alla startande hästar två veckors mat och segraren får dessutom mellan 5-10K i prispengar!
Har du pratat ihop dig med Olle, eller börjat "tulla" tidigt...satt och funderade ett tag, men kom inte fram till vilket alternativ som var troligast.......
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:20   #5
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

Nu har jag inte räknat men Frankrike är ändå ett av de större länderna i Europa.
Själv tycker även jag att bara 11 banor är väl att ta i, ett antal till kan vi nog tåla.
Sen får man väl starta upp 50 banor till om man önskar bara det sker på ideell grund o inte belastar travsporten i övrigt.
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:23   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 522
Sharp$: 7937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Saxat från en insändare
"I Sverige har vi 45 banor jämfört med Frankrike som har 72 banor. Frankrike har en folkmängd närmare sju gånger större än Sveriges, dessutom omges landet av folkrika länder.
Så rent matematiskt borde Sverige ha typ elva banor."

OOhh hemska tanke kan Olle ha rätt?
45 banor i Sverige? Var kommer den siffran ifrån??
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:24   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Sveriges yta är ca 70% av Frankrikes...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:24   #8
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Here we go again...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:42   #9
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 123

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Har du pratat ihop dig med Olle, eller börjat "tulla" tidigt...satt och funderade ett tag, men kom inte fram till vilket alternativ som var troligast.......
Det är nog mest troligt att jag pratat ihop mig med Olle då vi bägge bor i Malmö! Jag försöker hålla mig borta från alkohol så det är liten chans att det skulle vara anledningen

Så nu är även du lite klokare idag! Sanningen är dock att vi här i söder ser hur stor skillnad det är på hästarnas kvalité. Tänk bara tanken på friidrott om vi skulle visa lokaltävlingar på 100m och ha höga prissummor till dessa som är långt efter eliten i världen eller för den delen i Sverige. Borde vara krav att innan man kan springa en 1.12-tid så borde man inte ens få tävla om prispengar! Travet har som någon skrivit blivit en inavelsprodukt där alla är en enda stor familj även om kanske inte alla har ett släktband rent genetiskt men det kan inte vara långt ifrån. Att sen dessa inom tränare, kuskar, ägare och övriga anställda inom produktion eller banpersonal ska få ha sin "skyddade verkstad" för att ha jobb blir sorgligt. Annars är det väl bra att folk har något att göra men det har blivit lite väl inom just travet!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+1)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:43   #10
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 123

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Sveriges yta är ca 70% av Frankrikes...
81% tror jag stämmer bättre...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:44   #11
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
45 banor i Sverige? Var kommer den siffran ifrån??
Ja det kan man fråga sig
Jag bara kopiera insändaren utan att kolla upp, shame on me.
https://www.sverigetravet.se/travbanor
Där hittar jag ca 31 banor markerade. Sen finns det nog ett antal som just drivs ideellt men de ska väl inte räknas här.
Rätt många iaf
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:50   #12
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

33 st ska det vara
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+10)
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:51   #13
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 123

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
45 banor i Sverige? Var kommer den siffran ifrån??
33 tävlingsbanor har vi väl och det finns säkert några till undangömda I Finland verkar de ha 43 stycken. Hittar ingen info om antalet i Frankrike, men det ser ut att vara många på en karta jag kollade (såg dock endast en del av Frankrike)
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 14:51   #14
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 522
Sharp$: 7937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Ja det kan man fråga sig
Jag bara kopiera insändaren utan att kolla upp, shame on me.
https://www.sverigetravet.se/travbanor
Där hittar jag ca 31 banor markerade. Sen finns det nog ett antal som just drivs ideellt men de ska väl inte räknas här.
Rätt många iaf
Ja, du måste väl göra skäl för ditt alias
Tror ST brukar räkna med 33 banor inkl sommarbanorna.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 16:04   #15
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Hansson gästspelar


Anledningen till prispengar i de lägre klasserna är att få hästar har andra
jobb vid sidan om. Inom fotbollen tex lever många fotbollsspelare i de lägre
divisionerna på annat än sin fotboll. Om man kunde ordna enklare jobb för
hästar i de lägre klasserna borde det gå att sänka prispengarna. Det kanske
till och med kan gå att få hästar att ställa upp helt ideellt i de lägre klasserna
om man bara ordnar deras försörjning på annat sätt. Och det är egentligen
samma med banorna. Många affärer delar ut lite sämre bananor helt gratis
till de lite yngre, barn. Bättre än att slänga då det gäller att minska på
matsvinet.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+5)

Senast redigerad av Grant den 2019-10-16 klockan 16:06.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td