Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-10-20, 18:25   #1
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 739
Sharp$: 9173
Standard

Ytterligare ett tragiskt dödsfall


Då kom det ytterligare ett tragiskt dödsfall inom sporten.

Det är Wingait CH som så sent som i måndags vann avslutningen på Färjestads V64 som nu skadat sig så illa att man tvingats avliva hästen.

https://www.travronden.se/nyheter/sp...ten-dod-153628

Är det bara jag som får känslan att det är många som gått bort nu på väldigt kort tid? Är det rena tillfälligheter eller beror detta på något annat?

Tråkigt är det oavsett.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
karpafan (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 18:30   #2
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 331
Sharp$: 3018
Standard

Du tänker förmodligen doping eller hur? Tja varför inte! där det finns pengar finns doping! Nån kommer säkert säg att dem testas osv och tror i sin enfald att det räcker för att stoppa nån. Man kommer på nya sätt hela tid att dopa sig!
karpafan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 18:54   #3
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4686
Standard

Doping finns ju överallt nu inom idrott och annat ......ja varför inte!
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 20:43   #4
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Dopa en häst för att sen avliva den?

Nja, jag är tveksam.

Tillfälliga sammanträffanden...

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 20:58   #5
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 739
Sharp$: 9173
Standard

Nu var det inte doping jag åsyftade utan snarare att sporten utvecklats de senaste åren och hästarna går hårdare och hårdare. Jag vet inte om det blir fler och svårare skador som följd. Men det rycks skor till höger och vänster i unghästlopp och utrustningsmaxas så ofta det bara går.

Jag har ingen statistik att belägga min känsla med men visst känns det även som att det är fler hästar som dör tidigt numera än det var förr?

Eller är det bara tillfälligheter att vi sett ett flertal hästar lämna oss det senaste halvåret?
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
777 (+20)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 21:20   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7925
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Nu var det inte doping jag åsyftade utan snarare att sporten utvecklats de senaste åren och hästarna går hårdare och hårdare. Jag vet inte om det blir fler och svårare skador som följd. Men det rycks skor till höger och vänster i unghästlopp och utrustningsmaxas så ofta det bara går.

Jag har ingen statistik att belägga min känsla med men visst känns det även som att det är fler hästar som dör tidigt numera än det var förr?

Eller är det bara tillfälligheter att vi sett ett flertal hästar lämna oss det senaste halvåret?

Visst är det så att påfrestningarna på hästarna är större nu. Vissa kör regelmässigt barfota, vilket sliter. Tidigare rycktes skor vi någon enstaka start, sen var det åter skor i ett antal starter.
Jänkarvagnens effekt är att den skrämmer hästen att prestera över max genom att trycka mot hästens sidor, hästen är ett flyktdjur och vill bort ur denna situation.
Vi har veterinärer och ”behandlare”, svenska och utländska, verksamma i landet som inte är alltför noga med att följa regler och djurskyddet. Money talks...
ST o myndigheterna har en svår match att gå i att stoppa dessa.

Detta sagt utan att göra någon koppling till senaste dödsfallet.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 21:25   #7
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Tja kanske att fler dör nuförtiden när det tränas hårdare. Men bryta benet i hagen som i det här fallet kan väl drabba vilken häst som helst som är lite vild av sig när som helst.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 21:29   #8
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 739
Sharp$: 9173
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Tja kanske att fler dör nuförtiden när det tränas hårdare. Men bryta benet i hagen som i det här fallet kan väl drabba vilken häst som helst som är lite vild av sig när som helst.
Jo, det var inte just omständigheterna i detta fall som fick mig att börja fundera. Utan snarare att det är ett i raden av flera som lämnat oss tidigt.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 22:00   #9
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Förr om åren pratade man mycket om de amerikanska trashankarna som hittade hit. Vid hingstpremiering skulle de ju röntgas, och de hästar som importerats från USA visade ofta ganska omfattande förslitningsskador i sina leder efter ett par tuffa unghästsäsonger. Idag är skillnaderna inte lika stora, utan svenska hästar tränas och tävlas lika hårt, vilket leder till förslitningsskador här också.

Vi är väldigt mycket duktigare på att träna hästar idag än för blott några decennier sedan. Vi har massor av tävlingshästar som det lyser klass om, som är välmusklade, har fina steg, travsäkra och psykiskt stabila. Men deras skelett påverkas inte av träning, och vi har inavlat hårt från i stort sett några få individer som finns i alla hästars stamtavla blott några generationer bakåt. Varenda häst har samma stamtavla med Super Bowl, Speedy Somolli, Nevele Pride, Arnie Almahurst, Florestan, Hickory Pride etc. Även det franska travblodet är rätt så influerat av samma amerikanska hingstlinjer som här och i USA. Det här vet man att det leder till benskörhet, inte bara bland hästar, utan bland de flesta däggdjur.

Kontentan är att vi kör våra hästar på den absoluta toppen av vad de klarar av, samtidigt som deras skelett är skörare än någonsin, och kommer fortsätta i den riktningen. Inom galoppen är det väldigt vanligt att hästarna bryter benen under lopp och kommer skuttande på tre ben med det söndriga benet hängande löst.

Inom hoppning och dressyr har man (ännu) inte samma problem eftersom generationsväxlingarna är väldigt mycket långsammare och framgångsrika ston är värda mer som tävlingshäst än i avelsboxen. Det travet nu börjat göra är att försöka blanda in passgångare för att dels hitta gyllene korsningar, men också skapa hästar som inte är lika inavlade. Passgångarna är förvisso i sig inavlade de med, men med ofta ganska annorlunda linjer mot travarna. Det har ju även gjorts en del försök att avla in t.ex. fullblod, men det är inte helt lätt att få dem att trava. Jag tror hästen Human Behaviour, vars mormor var fullblod, är undantaget som bekräftar regeln.

Så nej, jag tror inte alls att hästarna är dopade, utan det här är tyvärr en naturlig följd av högt ställda krav på hästarna i kombination med sämre förutsättningar att klara av det. Varje dödsfall är dock individuellt, det går inte att peka på en visst trist korsning i stamtavlan eller ett hårt lopp på en stenhård bana som orsak, utan det är fortfarande individer som tillsammans skapar kollektiva data.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 22:14   #10
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg

Så nej, jag tror inte alls att hästarna är dopade, utan det här är tyvärr en naturlig följd av högt ställda krav på hästarna i kombination med sämre förutsättningar att klara av det. Varje dödsfall är dock individuellt, det går inte att peka på en visst trist korsning i stamtavlan eller ett hårt lopp på en stenhård bana som orsak, utan det är fortfarande individer som tillsammans skapar kollektiva data.
Jag kan garantera att det är enormt mycket doping inom travsporten, annars är man bara naiv.

Titta tillbaka på cyklingen. Hur mycket dopingprov det än togs på vinnarna av bl a Tour de France så var ingen dopad i stort sett. Sen av slump, någon som tjallade och långt efter karriärerna har det krupit fram oerhört mycket. Ja, de var dopade hela högen typ.

Inom skidåkningen är det samma visa. Enda sättet att kunna ta fast någon är tydligen med en nål i armen. Mängder med dopade åkare har klarat sig igenom alla kontroller. Några få åker fast.

Där det finns pengar blir människor som djur och då är alla medel tillåtna. Hästar eller inte - det dopas!

Jag har inga bevis så jag blir ju enkelt uppäten i frågan men med lite logik och mönster så borde man inse att det är en värld som ser ut på det här sättet med en doping som inte syns. Utvecklingen går rasande när "duktiga" människor kan tjäna storkovan på att utveckla metoder som inte syns. Den som sen jagar ligger alltid steget efter - vilket är helt naturligt det också!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 23:08   #11
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 739
Sharp$: 9173
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Så nej, jag tror inte alls att hästarna är dopade, utan det här är tyvärr en naturlig följd av högt ställda krav på hästarna i kombination med sämre förutsättningar att klara av det. Varje dödsfall är dock individuellt, det går inte att peka på en visst trist korsning i stamtavlan eller ett hårt lopp på en stenhård bana som orsak, utan det är fortfarande individer som tillsammans skapar kollektiva data.
Precis så.

Förvisso tror jag även att Rimfrost har en poäng om att det nog finns en viss del doping inom sporten, det gör det nog inom alla sporter... men det har inget att göra med den senaste tidens dödsfall.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 23:24   #12
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Jag kan garantera att det är enormt mycket doping inom travsporten, annars är man bara naiv.
OK, förstår din poäng. Jag tror dock inte att det är någon doping som gör att hästar får frakturer i sina ben.

Vad sedan gäller doping är jag väldigt tveksam till att den är så himla utbredd. Med mobiltelefoner precis överallt som kan ta en bild på saker borde det ha börjat läcka ut bilder och mer seriösa anklagelser om det hölls på i väldigt stor skala. Små stall med liten insyn i verksamheten kan nog hålla på, men mycket skeptisk till att det förekommer i större stall med dussintals anställda som kommer och går plus alla andra som rör sig på en större gård under en dag.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 01:18   #13
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
OK, förstår din poäng. Jag tror dock inte att det är någon doping som gör att hästar får frakturer i sina ben.

Vad sedan gäller doping är jag väldigt tveksam till att den är så himla utbredd. Med mobiltelefoner precis överallt som kan ta en bild på saker borde det ha börjat läcka ut bilder och mer seriösa anklagelser om det hölls på i väldigt stor skala. Små stall med liten insyn i verksamheten kan nog hålla på, men mycket skeptisk till att det förekommer i större stall med dussintals anställda som kommer och går plus alla andra som rör sig på en större gård under en dag.
Nej. Jag diskuterade inte ens dödsfallen eller varför de skadar sig etc. Jag tror också att många olyckor bara är olycklig slump som sker.

Ville bara svara på det om doping och ledde bort ämnet som diskuteras. Var ingen tanke bakom det men tänkte jag ändå ville "rätta" det.

Ligger väl lite i det du säger men jag tror det går rätt lätt att sköta själv ändå, men oftast är det flera involverade och man vet att det går nog jävligt dåligt ifall man börjar läcka. Inom cykelsporten så var det ju hela lag som dopade sig och samma inom skidor. Gäller att alla är med på det. Får man bara bra betalt för att hålla käften så kan nog många göra det! Det finns ju rätt många miljoner inom travet så...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 15:38   #14
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 739
Sharp$: 9173
Standard

Och idag kom ett till dödsbud till.

Tragiskt.

https://www.travronden.se/nyheter/sp...-ar-dod-153752
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:13   #15
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Tror nog mycket väl att det kan dopa hästar till höger och vänster som ger ägarna snabba pengar. Där det finns pengar att hämta hämtas det. Vem är travet/galoppen för?... oss spelare eller djuren?
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td