Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-22, 20:17   #1
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 462
Sharp$: 1292
Standard

Kuskar och galopperande hästar


Jag har varit travnörd i ca 10 år och innan spelade jag bara sporadiskt, men så långt jag kan minnas tycker jag att Untersteiners hästar (gäller så väl Peter som Johan) har en tendens att ofta galoppera.

Jag kan ju säga att jag känner mig betydligt tryggare då jag spikat en häst som körs av Örjan Kihlström, Björn Goop eller Ulf Ohlsson.

Vet inte om det beror på hästen eller kusken, men jag inbillar mig att vissa kuskar förivrar sig. De hästar Örjan kör t.ex. galopperar nästan aldrig. Skulle tro att det beror på att han inte förivrar sig.

Någon som har någon fundering kring detta?
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 20:30   #2
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Bara att kolla i statistiken, senaste 250 starterna eller vad det är brukar visa genomsnittsfacit ganska bra. Och där är jag utan att titta 99,9% säker på att både Bergh och Kolgjini är många hästlängder före Untersteiners. Skulle tro att Johan är värre med galopperna än Peter också, men där är jag inte mer än 60% säker tror faktiskt jag kikade på det där för något år sedan, det var rent åt helvete med galoppstatistiken på Kolgjini vill jag minnas. Men det var ju innan de bytte kusk, det borde ha bättrat sig lite nu iaf.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 20:33   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Örjan borde vara i topp att hålla dem i trav som du säger. Överforcerar sällan utan har en jävla känsla för det där att inte gå över gränserna vad hästen ifråga pallar. Ligger långt före både Goop och Ohlsson tror jag. De låser sig i taktik ibland att det ska gasas, kör ännu lite tuffare i trånga situationer. Och kastar loss på ett mer aggressivt sätt. Ger mer galopper i bara farten de skillnaderna.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 20:42   #4
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 2 092
Sharp$: 6127
Standard

Tror du har en poäng där! Men enig med föregående i att det finns betydligt värre exempel.
På samma spår har jag en teori att hästarna är lika sina tränare. Kolgjinis (oavsett förnamn) hästar är hetlevrade, oberäkneliga och kan allt ibland. Berghs lite år samma håll och tjuriga rackare. Även Lugauer är i samma liga. Westholms hästar känns däremot habila men också mesiga. Tarzans hästar är lite dryga och diviga.
PUs hästar upplever jag ofta är gedigna och hyfsat jämna men utan den där riktiga hårdheten, han får inte fram någon Velvet Gio men väl en Carabinieri eller typ Sobel Jasmine igår.

Björn Goops hästar får jag inte riktigt in i modellen dock ????

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Jag har varit travnörd i ca 10 år och innan spelade jag bara sporadiskt, men så långt jag kan minnas tycker jag att Untersteiners hästar (gäller så väl Peter som Johan) har en tendens att ofta galoppera.

Jag kan ju säga att jag känner mig betydligt tryggare då jag spikat en häst som körs av Örjan Kihlström, Björn Goop eller Ulf Ohlsson.

Vet inte om det beror på hästen eller kusken, men jag inbillar mig att vissa kuskar förivrar sig. De hästar Örjan kör t.ex. galopperar nästan aldrig. Skulle tro att det beror på att han inte förivrar sig.

Någon som har någon fundering kring detta?
tvablaa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 20:51   #5
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 2068
Standard

Bergh har 81 galopper senaste 300 starterna, P. Untersteiner 68, Örjan 42. Ändå har Bergh högre segerprocent än ÖK senaste 3 åren...

Edit: observera att det bara är efter en snabbkoll, är säkert kvallopp och strykningar med bland dessa galopper...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 07:55   #6
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 462
Sharp$: 1292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tvablaa Visa inlägg
Tror du har en poäng där! Men enig med föregående i att det finns betydligt värre exempel.
På samma spår har jag en teori att hästarna är lika sina tränare.
Jo, det stämmer såg jag. Just Peter Untersteiner ligger inte sämst till, snarare hör han till dom bättre enligt statistiken. Det är jag som hade i bakhuvudet att han var en av dom sämre. Däremot ser Johan ut att ligga sämre till.

Det har jag nog inte tänkt på förut, men det är som du säger att många hästar är påverkade av sina tränares temperament. Då behöver man inte fundera så länge på vilka hästar Örjan skulle få fram om han var tränare. Dom skulle så gott som ha 0% i galopp.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 08:19   #7
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Dom skulle så gott som ha 0% i galopp.
Nej. Bra att ha tankar om galopp inom travspelet men det
gäller ändå att tänka rätt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 10:15   #8
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vi gör ett litet test - Adrian Kolgjini kör Scorpion Kiss i första på Jägers 12:20 - en kuse som i princip ALDRIG galopperar. Vi får se hur Adrian lyckas med denne...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 11:15   #9
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Kuskarnas galoppprocent har jag mätt ibland. Jorma Kontio galopperar inte så ofta med sina styrningar, Erik Adielsson brukar t.ex. ha nästan dubbelt så hög galopprocent. Ludde har vanligen väldigt hög andel galopper, men också en rätt så imponerande segerprocent.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 11:30   #10
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5149
Standard

dessa siffror är ganska gamla men underlaget stort / många starter / obs ej kallblod

lite känsla att Örjan i högre grad än de andra kör hästar han kört tidigare o kört många gånger, tävlar ju sällan i lunch o vardagstravet, få amatörhästar på lunchtrav i rättvik

starter Galopp
Ul Ohl 3976 681 17,1%
Jo Kon 2772 530 19,1%
Er Adi 2129 473 22,2%
Bj Goo 2352 417 17,7%
Ör Kih 2959 455 15,4%
gjorde lite analys på hyrkuskarna odds galopper vinstproc Solvalla resultat mm en lördag tidigt 2019 så några år på nacken
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 15:43   #11
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
dessa siffror är ganska gamla men underlaget stort / många starter / obs ej kallblod

lite känsla att Örjan i högre grad än de andra kör hästar han kört tidigare o kört många gånger, tävlar ju sällan i lunch o vardagstravet, få amatörhästar på lunchtrav i rättvik

starter Galopp
Ul Ohl 3976 681 17,1%
Jo Kon 2772 530 19,1%
Er Adi 2129 473 22,2%
Bj Goo 2352 417 17,7%
Ör Kih 2959 455 15,4%
gjorde lite analys på hyrkuskarna odds galopper vinstproc Solvalla resultat mm en lördag tidigt 2019 så några år på nacken
Med tanke på att Uffe kör rätt mycket hästar han inte "känner" ligger han bra lågt ändå. Kanske är bäst på att hålla dem i trav i det gänget om man ser till hela bilden.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td