Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-08-19, 19:46   #1
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Visst var det bättre förr....


Kan inte låta bli att visa en video från Dannero 1961 (jag var där!!)

https://www.youtube.com/watch?v=Huawf7qX05M Tid 8 minuter

Kunde vara upp till 5ooo åskådare på vardagstravet i norrland på den tiden. Rivlappstidensom många kallar den. På den tiden var det socialt. Man träffades, umgicks och spelade emellanåt. Jag har fått på käften av många här på sharps för att jag lovordat gamla goda tiden. Förenklat var det inte så mycket att hålla reda på.Hur kördes den senast. Kördes bort (för att stanna i klassen). Det gällde att titta på propparna på den tiden. "Tål bara en tredjeplats", Vanlig fråga på stallbacken när man träffade andra kuskar/tränare. Kör ni idag? Svar; Nä vi har bättre lopp på Hagmyren nästa helg....Självklart satt man inne med info som var värda hur mycket som helst. Det gällde att ha kontakt med folk på andra norrlandsbanor för att kolla om nån anmält deltagande. Man maxade aldrig spelen, fick vara hur klara som helst så satt man vanligen 50 kr på 60-talet. Idag finns 40-50 parametrar som man ska hålla ordning på. Spår och sånt där var ingen avgörande faktor. Huvudlag?, äsch. bla bla bla. Bäst jag slutar nu innan alltför många retar upp sig, Tack VALO som sände mig videon!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abborre (+50), joppe59 (+11), Kgrh (+10), mikaels (+5), solkusten (+10), Fulsprit (+10), boozty (+100), criba (+10)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 21:08   #2
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 765
Sharp$: 37649
Standard

Vissa saker var bättre förr, andra inte. Jag var tidigt inne på att man borde göra ett datorprogram där man kunde reducera på spår, kuskar och annat, vilket inte fanns då men som finns idag. Förhandsspel var jobbigt när man var tvungen att springa ut till depechkontoren, andra ombud eller var på plats på banan. Idag kan man ju lira när man vill och var man vill. Dessutom är informationen bättre och mer tillgänglig idag och inte enbart för den som känner kuskar/tränare. Utan dessa saker hade travet inte blivit den stora folkrörelse som det är numera.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grovport (+10)

Senast redigerad av Shooter den 2020-08-20 klockan 08:15.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 07:56   #3
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Visst är det så. Teknikens utvecklig har satt fart på travet. Hemska tanke när jag skulle spela på UMÅKER 1 maj på 70-talet. Då fick jag sända ett brev till Nya Norrland i Ö-vik, bifoga check och ett svarskuvert och tur att posten på den tiden fungerade, jämfört med idag.

Vid ett besök där hade jag besökt Nya Norrland och "snackat in mig" hos tjejen som jobbade där. Men nu var det helg och jag var desperat för kryssen satt som en smäck. Efter tjogtals samtal till Umåker kom jag äntligen fram till telefonsvararen. Men var ju inte säker om det var mitt system som vann??!!

Då ringde jag ordföranden på Umåker som jag träffat några gånger och frågade om det vinnande systemets storlek. Jodå det stämde, och så sa han att spelaren hade prickat in en 104 oddsare på två hästar... Härligt sa jag och erkände systemet.

Med dagens usla postgång hade det garanterat gått åt pipan. Om jag vetat att det blev kuskbyte på skrällhästen hade jag kanske tvekat. Ny kusk Ulf Arne Johansson...inga kommentaren!!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shooter (+20), Fulsprit (+25)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 09:08   #4
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Tack! Kul att se!
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-23, 08:22   #5
Banned
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3 017
Sharp$: 5157
Standard

Tekniken


Morfar och en kompis gjorde ett system tillsammans för en Hagmyrendag. De fick problem med bilen (en Morris) i sista stund. Det ordnade sig men dom fick blåköra på krokiga vägar med mig i baksätet. 6 mil var det från den lilla byn. Jag var helt färdig (kräkfärdig!) när vi kom fram. Hur det gick! Inte vann dom nå't inte... Men samma panik kan ibland utspela sig i spelbutiken när det är
kajko på ATG en dag när det är jackpot... (tips: gå dit när de öppnar, inte bara för Coronan).
valo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td