Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-12-08, 21:56   #1
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 121
Sharp$: 2533
Standard

Högre återbetalning Tv och Trio plus Komb


På onsdag höjer ATG återbetalningen på Tv och Trio och inför dessutom Komben även inom travet. Dessa ingår om jag förstått det rätt i en gemensam enloppspool tillsammans med Vinnare och Plats.

Såklart positivt för oss spelare

Nu till en spelfundering, i vilken av dessa tre spelformer tror ni spelvärdet ökar mest? Tänker inte bara matematiskt efter höjningen utan mer hur folk använder sig av dessa spelformer. Vet att olika spelformer passar olika bra beroende på hur loppet ser ut osv men nu menar jag rent generellt. Kommer t.ex. tvillingspelare mer att dra sig mer till kombspel istället och hur kommer det i så fall påverka spevärdet i de två olika spelformerna?

Kommer triospelare att bli mer frekventa kombsspelare istället?

Berätta gärna om ni har några tankar hur denna höjning plus extra speform kommer påverka spelvärdet rent generellt i de olika spelformerna. Berätta också gärna hur ni själva tänker som brukar spela Tviling och Trio. Är ni redo att gå över till Komben istället eller variera spelform mer?

Tycker personligen att Trio var överlägset Tvilling innan med motiveringen att många där (enligt kvitton man sett på olika ställen) spelar helt utan tanke utan bara kryssar i lite lottobetonat och hoppas på turen. Gillar själv att spela med ensam etta och tvåa med alla som trea, många tredjeplatser som höjer trion extremt mycket och dit kan i stort sett alla slinka in. Nu måste jag ta ställning om det är mer spelvärt att spela en rak Komb istället med samma totalinsats som 1x1xAlla på trion. Inte helt lätta beslut i många fall.

Hoppas ni förstod frågan, finns inga rätta svar. Bara spelteorifunderingar om någon spelform av dessa tre gynnas mer än någon annan beroende på förändrat spelmönster efter ändringarna.

Senast redigerad av grobben den 2020-12-08 klockan 22:14.
grobben är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 22:08   #2
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Trio är fortfarande stendött med för högt spelavdrag. Så mycket insatser utan tanke finns det inte att det går att motivera 25% i ett enloppsspel. Snäppet för svårt också för att alltid betala rätt värde om det skräller till.

Komb bör rimligen kunna ta en del Triospelares pengar. Lägre spelavdrag och lite mindre varians i spelet.

Största vinnaren tror jag ändå vinnare och plats blir. Klassiska spel med bara en hästs prestationer att ta hänsyn till, men nu med ännu stadigare potter att spela i även när det är lite större spelformer. Bolagen med fasta odds kommer få det lite jobbigare.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 01:40   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av grobben Visa inlägg
På onsdag höjer ATG återbetalningen på Tv och Trio och inför dessutom Komben även inom travet. Dessa ingår om jag förstått det rätt i en gemensam enloppspool tillsammans med Vinnare och Plats.

Såklart positivt för oss spelare

Nu till en spelfundering, i vilken av dessa tre spelformer tror ni spelvärdet ökar mest? Tänker inte bara matematiskt efter höjningen utan mer hur folk använder sig av dessa spelformer. Vet att olika spelformer passar olika bra beroende på hur loppet ser ut osv men nu menar jag rent generellt. Kommer t.ex. tvillingspelare mer att dra sig mer till kombspel istället och hur kommer det i så fall påverka spevärdet i de två olika spelformerna?

Kommer triospelare att bli mer frekventa kombsspelare istället?

Berätta gärna om ni har några tankar hur denna höjning plus extra speform kommer påverka spelvärdet rent generellt i de olika spelformerna. Berätta också gärna hur ni själva tänker som brukar spela Tviling och Trio. Är ni redo att gå över till Komben istället eller variera spelform mer?

Tycker personligen att Trio var överlägset Tvilling innan med motiveringen att många där (enligt kvitton man sett på olika ställen) spelar helt utan tanke utan bara kryssar i lite lottobetonat och hoppas på turen. Gillar själv att spela med ensam etta och tvåa med alla som trea, många tredjeplatser som höjer trion extremt mycket och dit kan i stort sett alla slinka in. Nu måste jag ta ställning om det är mer spelvärt att spela en rak Komb istället med samma totalinsats som 1x1xAlla på trion. Inte helt lätta beslut i många fall.

Hoppas ni förstod frågan, finns inga rätta svar. Bara spelteorifunderingar om någon spelform av dessa tre gynnas mer än någon annan beroende på förändrat spelmönster efter ändringarna.
När du spelar komb är det i praktiken samma sak som att du spelar Trio med fast 1a+2a och alla som 3a men med tillägget att "sammanslagna pool"-motorn ser till att din insats fördelas så att du vinner exakt lika mycket oavsett vem som blir 3a. Det är nämligen så motorn för sammanslagna pooler fungerar.

Om du inte vill ha exakt alla hästar som 3a med utjämnade insatser får du bedöma om dina 7 till 13 olika kombinationer som är spelbara och vilken insats du vill lägga på respektive kombination.

Som Komb-spelare kommer du att dra nytta av "ej genomtänkta Trio-spel" eftersom det är en sammanslagen pool.

De fåtal ggr som jag spelat Trio har det oftast varit nästan exakt på samma sätt som dig. Gissningsvis dock med skillnaden att jag har försökt vikta insatserna så att det inte skulle spela någon större roll vem som blev 3a.

Men precis som Viroid påpekar har spelavdraget varit så pass högt ( och kommer fortfarande att vara det! ) och omsättningen så pass låg att det varit väldigt sällsynt att man har kunnat spela och känna sig säker på att man får hyggligt korrekt betalt.

Att tänka på är att alla skällbetonade spel på enloppsspelformer förutom Trio i lopp relativt små sammanslagna pooler på har en "extra bonus"! Numera blir det aldrig Trio-Jackpott. Alla pengar från Trio-delen av den sammanslagna poolen flyttas över till alla spelformer med vinnande spel. Det händer absolut inte ofta. Men utgör definitivt en uppsida med skrällbetonade spel på vinnare, plats, tvilling och komb.

Som svar på din fråga skulle jag absolut tro att det kommer att löna sig för dig att spela Komb tack vare lägre spelavdrag.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 07:37   #4
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Kommer knappt att märkas av vi blir lurade igen.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td