Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-02, 19:44   #1
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 666
Sharp$: 50079
Standard

TR Media rankar: Sveriges bästa kuskar


För er som inte har tillgång till Ronden:

Uppdraget var solklart.
Rangordna Sveriges 15 bästa kuskar utifrån helhet där således även spelvärde ingår.
TR Media-redaktionens dom lyder enligt följande.

1. Björn Goop
Körda lopp: 39 230
Vunna lopp: 7 117
Segerprocent: 18,1
“Avvarar en del egentränat för att köra andra hästar i världen. Extremt snabb i tanken, motiverar hästarna bäst. Det som kanske utmärker honom allra mest är förmågan att anpassa sig efter banans utformning på nolltid. Fruktansvärd vinnarskalle. Spikas gärna av spelarkåren, men hans betydelse kan nog överskattas i viss mån också. Komplett.”

2. Örjan Kihlström
Körda lopp: 46 191
Vunna lopp: 6 772
Segerprocent: 14,7
Kommentar: “Kör, i genomsnitt, klart bäst hästar i världen – men har hjälpt till att bygga dem under många år. Små medel. Unikt skicklig på att hitta rätt vägval. Världens bästa kusk utvändigt ledaren, men kan – med rätta – uppfattas som väl passiv av spelarna ibland, men är i gengäld många hästägares dröm.”

3. Erik Adielsson
Körda lopp: 31 404
Vunna lopp: 5 166
Segerprocent: 16,5
“Kör inte i samma omfattning som konkurrenterna Örjan och Björn, men har god tid att läsa på vilket syns tydligt. Taktiskt vass. Voltstartsklyschan håller än. Snabb på att ställa om i loppen, väl förspänt i unghästloppen.”

4. Per Lennartsson
Körda lopp: 22 779
Vunna lopp: 2 790
Segerprocent: 12,2
“Förnuftig, agerar påläst, uppdragen tycks gå lite i vågor hos olika tränare. Gör väldigt få misstag. Kanske tar det säkra före det osäkra i vissa lägen. Snudd på komplett.”

5. Mats E Djuse
Körda lopp: 3 056
Vunna lopp: 321
Segerprocent: 10,5
“Särskilt god hand med kallblod i förhållande till åldern, känns som den defensiva, och lite försiktigare, brodern jämfört med Magnus. Vårdad körstil.”

6. Carl Johan Jepson
Körda lopp: 11 618
Vunna lopp: 1 295
Segerprocent: 11,1
“Lade ned tränarrörelsen, blev catchdriver och lyckades direkt. Ingen fegis i loppen och har ett eget kroppsspråk. Tar väldigt många initiativ och får rejäl snurr på hästarna, tänker utanför boxen.”

7. Ulf Ohlsson
Körda lopp: 47 658
Vunna lopp: 6 225
Segerprocent: 13,1
“Maskinen som kuskat runt i enorm omfattning senaste decenniet och vinner flest lopp. Kör alla typer av hästar men sällan, sett till helheten, favoriter i stora lopp. Hinner han läsa på mellan alla lopp?”

8. Magnus A Djuse
Körda lopp: 2 962
Vunna lopp: 400
Segerprocent: 13,5
“Unik då han etablerat sig tidigare än någon annan på den här nivån. Räds inte initiativ och gör ofta allt och lite till för att vinna. Börjar få viss rutin av storlopp.”

9. Jorma Kontio
Körda lopp: 35 722*
Vunna lopp: 5 211*
Segerprocent: 14,6*
* Med svensk licens (Kontio har vunnit över 11 000 lopp).

“Kanske den som kör häst allra bäst, rutin som ingen annan är i närheten av. Saknar viss startsnabbhet jämfört med kollegor, särskilt i voltstart."

10. Johan Untersteiner
Körda lopp: 11 114
Vunna lopp: 1 580
Segerprocent: 14,2
“Tidig på att hitta tekniken i jänkarvagnen, snabb i rörelserna och får ofta särskild snurr från start. Körde storlopp i ung ålder och visar inga nerver.”

11. Stefan Persson
Körda lopp: 7 722
Vunna lopp: 822
Segerprocent: 10,6
“Tidigare “en i mitten” som fått ökat självförtroende, fler styrningar och bättre material att köra med. Förhastar sig väldigt sällan och kör med helt annan pondus i loppen nu.”

12. Robert Bergh
Körda lopp: 21 166
Vunna lopp: 3 769
Segerprocent: 17,8
“Avstår många styrningar från egna stallet av olika skäl. Särskild rutin av, och alltid en faktor i, storlopp. Nivån kan variera men vinner en hel del på offensivt taktiska drag och är sannolikt därför svår att möta och räkna på.”

13. Rikard N Skoglund
Körda lopp: 7 973
Vunna lopp: 764
Segerprocent: 9,6
“Fick en enorm boost när han satsade fullt ut 2017-2018 och har cementerat sig i toppen bland de segerrikaste. Kör näst mest lopp i landet trots att han saknar storstall i ryggen. Grovarbetare som skaffat sig rejält med rutin på relativt kort tid.”

14. Anders Eriksson
Körda lopp: 1 015
Vunna lopp: 126
Segerprocent: 12,4
“Förmodligen listans “dark horse”. Tagit stora kliv senaste åren men har ingen större vana av att köra lopp med särskild dignitet. Utvecklas successivt och är en god tempobedömare.”

15. André Eklundh
Körda lopp: 5 504
Vunna lopp: 538
Segerprocent: 9,8
“Lägger störst fokus på tränarkarriären, har varit i hetluften genom att kvala in till ett antal stora finaler, med varierande resultat. Kör sällan hårt betrodda hästar i större sammanhang.”

Vi hamnade precis utanför: Daniel Wäjersten, Peter Untersteiner, Thomas Uhrberg, Christoffer Eriksson och Emilia Leo.

FAKTA
Kommentarer: Rickard Hansson.
Fotnot: Johnny Takter är licensinnehavare men har inte kört lopp på 18 månader och ingick därför inte i bedömningen.
Så gjordes sammanställningen: Varje person sammanställde en lista och utifrån frekvens samt ranking pusslades en gemensam lista ihop.
De som deltagit är: Kristofer Axén, Daniel Berglund, Johan Bergman, Gustaf Björck, Dennis Engelbo, David Grudd, Christoffer Hansson, Rickard Hansson, Richard Hjellström, Lars-Johan Holm, Mattias Holmgren. Daniel Karlsson, Jonas Möller, Farnod Pirayeghar och Tim Schlaucher Esser.
Statistik: Per den 2 december 2020.
----------------------------------
Enkät: Så tycker kuskarna

Vilken kusk är mest underskattad? Vem är taktiskt bäst? Vilken bana är i störst behov av ett ansiktslyft?
Travronden ställde sju frågor till de hundra segerrikaste kuskarna i år. Här är resultatet.

Vilken kusk anser du vara mest underskattad?
1: Per Lennartsson: 7 röster
2: Peter Ingves: 4
3: André Eklundh: 3
3: Jörgen Sjunnesson: 3
3: Thomas Uhrberg: 3
6: Tomas Pettersson: 2
7: Kim Eriksson: 2
7: Ville ej svara: 2
Vilken kusk anser du vara mest överskattad?
1: Rikard N Skoglund: 9
2: Erik Adielsson: 5
2: Carl Johan Jepson: 5
4: Björn Goop: 4
5: Ulf Ohlsson: 3
6: Adrian Kolgjini: 2
6: Emilia Leo: 2
8: Ville ej svara: 8
Vilken kusk hade du anlitat om du var ägare?
1: Örjan Kihlström: 18
2: Ulf Ohlsson: 8
3: Per Lennartsson: 4
4: Erik Adielsson: 3
5: Björn Goop: 2
5: Peter Ingves: 2
Vilken kusk anser du vara jobbigast att möta?
1: Björn Goop: 11
2: Örjan Kihlström: 9
3: Robert Bergh: 5
3: Ulf Ohlsson: 5
5: Carl Johan Jepson: 4
6: Hans Bergh: 2
6: Lutfi Kolgjini 2
6: Cay Mäkinen. 2
9: Ville ej svara: 3
Vilken kusk anser du är taktiskt bäst?
1: Örjan Kihlström: 17
2: Björn Goop: 14
3: Erik Adielsson: 12
4: Carl Johan Jepson: 3
Vilken bana anser du vara trevligast att tävla på?
1: Solvalla: 8
2: Åby: 7
3: Bollnäs: 5
3: Eskilstuna: 5
3: Axevalla: 3
3: Dannero: 3
7: Bergsåker: 2
7: Halmstad: 2
7: Östersund: 2
Vilken bana anser du vara i störst behov av ett ansiktslyft?
1: Örebro: 14
2: Mantorp: 8
3: Solänget: 7
4: Hagmyren: 3
4: Skellefteå: 3
4: Solvalla: 3
7: Halmstad: 2
7: Färjestad: 2
7: Umeå: 2
FAKTA
Så gick enkäten till
En enkät skickades ut till de 100 segerrikaste kuskarna (endast sulkylopp) under 2020. Enkäten var helt anonym och gick endast att svara på vid tillfället då länken öppnades. Inte heller TR Media känner till vem som svarat på vad, eller vilka som inte svarat. På grund av tekniska problem mottog 96 av de 100 kuskarna länken, varav 50 valde att öppna den.

Varför redovisas inte alla svar?
Eftersom vi inte kan säkerställa att de tillfrågade inte röstade på sig själva samt risker för enskilda vendettor redovisas samtliga svar som fått mer än en (1) röst.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fri (+5)

Senast redigerad av hoola den 2021-01-02 klockan 20:03.
hoola är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 21:19   #2
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hoola Visa inlägg
Vilken kusk anser du är taktiskt bäst?
1: Örjan Kihlström: 17
2: Björn Goop: 14
3: Erik Adielsson: 12
4: Carl Johan Jepson: 3


Kihlström är en kusk som lever på andras misstag. Bra kompetens bland vår kuskar och tränare...
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 21:23   #3
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4689
Standard

Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lobo (+1), Knutman (+10)
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 21:42   #4
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 666
Sharp$: 50079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Evidens på det?
hoola är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 07:06   #5
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Tur att 95% av befolkningen inte hänger här inne på Sharps och läser i travtrådarna då......
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 09:05   #6
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 729
Sharp$: 1513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Nu var den här undersökningen publicerad i en travtidning, så jag skulle gissa att informationen är intressant för 99,999% av de som läser om trav.

Ditt svar är däremot totalt ointressant för 105% av befolkningen.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
TOBYTYKE (+10), hoola (+10), Fulsprit (+10)

Senast redigerad av fri den 2021-01-03 klockan 09:09.
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 11:17   #7
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 698
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Det finns amöbor på Mars som bidrar mer till det här forumet än du Melander
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fagerdahlen (+100)
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 11:39   #8
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 2 399
Sharp$: 5755
Standard

Mats E Djuse är mycket duktig med kallblod och det är sällan jag inte plockar med honom i ett sånt lopp, men kanske lite väl högt på denna listan? Borde vara runt 10-15 snåret.

Anders Eriksson är bra, men hade väl definitivt haft Daniel Wäjersten på denna listan framför honom. Anders Eriksson ändå kanske kan komma med om man plockar bort några andra.

Om man bara ser till dem som kusk så hör väl varken Robert Bergh eller André Eklundh hemma på denna listan som top 15. Framförallt inte före Peter Untersteiner, Peter Ingves, Emilia Leo m.fl. tycker jag. Skulle även dra till med Oskar J Andersson, som är väldigt underskattat.

Känns som att Bergh kommer med på att han vinner storlopp, men det är ju oftast för att han har bästa hästen. Tränare, definitivt top 5. Skulle kanske även kunna sträcka mig till top 3 där. När det handlar om att sätta en häst i form skulle jag säga honom, Redén och Riordan.

Senast redigerad av Nobleflash den 2021-01-03 klockan 11:40.
Nobleflash är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 14:55   #9
 
Fagerdahlens avatar
 
Reg.datum: feb 2016
Inlägg: 1 191
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tirich Visa inlägg
Det finns amöbor på Mars som bidrar mer till det här forumet än du Melander
Hahaha! rolig jävla kommentar
Fagerdahlen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 15:20   #10
 
Fagerdahlens avatar
 
Reg.datum: feb 2016
Inlägg: 1 191
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Totalt ointressant information till ca 95 %av befolkningen
Och dina kommentarer 100%?
Fagerdahlen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 09:58   #11
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17412
Standard

hoola

Har du lust att kopiera in lite av artikeln om sponsring som dom har lagt ut idag...Jag sa upp ronden för nån månad sedan men den artikeln gjorde mig lite nyfiken.
Antar att dom ifrågasätter Johan U val av Cash Buddy bl.a. och vill se vad han har till sitt försvar....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 11:05   #12
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Saxat ur Travronden 210115:

"Jämfört med Anna Isabelle Karlsson och Claes Sjöström är prislappen sannolikt en helt annan när det handlar om Johan Untersteiner som har ett stort stall.

– I början av karriären inleds det ofta med att något företag betalas ens kläder. Dressar och hjälmar kostar en hel del och det är väl steg ett. Ju högre upp man är på listorna, desto större värde finns det för sponsorn. Jag läste en grej nyligen – Tiger Woods har spelat in en miljard svenska kronor och totalt har han tjänat tio miljarder, vilket innebär att nio av dem är sponsorpengar. Riktigt så är det inte i travbranschen men det visar hur det kan se ut i olika sporter, säger Johan.

Vid årsskiftet publicerade han, inspirerad av appen Tiktok, videoklipp på sociala medier där han snabbt svirade om till en ny dress – och ny sponsor. Den nya sponsorn är konsumentkreditinstitutet Cashbuddy – ett skifte som skapade reaktioner i Sveriges största diskussionsforum om travsport. *

– Jag har haft ett väldigt långt samarbete med Linson (evenemangsbolag, reds. anm), de var i stort sett med mig från dag ett. På grund av den pågående pandemin har Linson haft det lite tyngre, en mängd evenemang har varit helt inställda, vilket påverkat deras resultat och möjlighet till sponsring.

“Linson tackade nej”
– Redan i våras hade jag kontakt med Cashbuddys ägare, Mikael Jönsson, som jag känner privat och efter vidare diskussioner visade han ett sådant intresse att det var värt att gå vidare med något konkret. Linson fick möjlighet att svara upp erbjudandet men tackade nej. Därför bytte jag. Vi har tecknat ett avtal som löper över fem år.

Kan du förstå att folk har synpunkter på själva sponsorn?

– Det är väl upp till var och en, jag har inga problem med det. Det är en bank som lånar ut pengar till kunder som ansöker om det, vilket är frivilligt. Man kan gå till en annan bank om man vill det och jag vill poängtera att Cashbuddy inte har sms-lån vilket kritiker menat. Sedan är det så att man inte bara väljer sponsor huxflux.

Sponsring i miljonklassen?
Finns det varumärken du skulle tacka nej till?

– Så kan det vara, även om jag inte kommer på ett specifikt sådant just nu.

Med en rejäl personalstyrka och ett stort intresse för profilering innebär det omfattande kostnader att dressa upp hela rörelsen.

– Bara en total uppsättning av kläder och merchandise för mig och min personal kostar mellan 400 000 och 500 000 kronor, vilket man kan säga att sponsorn betalar. Så att ha en sponsor är väldigt viktigt.

Jag utgår från att du har pengar utöver det.

– Vårt avtal är en fast summa varje år och sedan får jag beställa kläder och dylikt för det ja, men exakt summa är mellan mig och sponsorn.

Finns det ytterligare mervärden för sponsorn? Kringaktiviteter?

– Ja. I vårt avtal ingår det att de får nyttja mig i reklamsammanhang samt att jag är med på event som de arrangerar. Av oss större kuskar tror jag det är väldigt vanligt att sådant finns med i avtalet."

* - Gissa vilket
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hoola (+5), viking90 (+5), Migge (+10)

Senast redigerad av Skaegget den 2021-01-15 klockan 11:06.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 11:11   #13
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 666
Sharp$: 50079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
hoola

Har du lust att kopiera in lite av artikeln om sponsring som dom har lagt ut idag...Jag sa upp ronden för nån månad sedan men den artikeln gjorde mig lite nyfiken.
Antar att dom ifrågasätter Johan U val av Cash Buddy bl.a. och vill se vad han har till sitt försvar....
Ser att lenninen var snabb med responsen!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5)
hoola är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 14:13   #14
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 1060

Lemon Dra
Stats: 1569 - 4934 - 219
ROI: 110.71%
Vinstprocent: 24.13%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
hoola

Har du lust att kopiera in lite av artikeln om sponsring som dom har lagt ut idag...Jag sa upp ronden för nån månad sedan men den artikeln gjorde mig lite nyfiken.
Antar att dom ifrågasätter Johan U val av Cash Buddy bl.a. och vill se vad han har till sitt försvar....
Johan våga ju ställa upp och svara på frågorna, det var ju en annan som inte gjorde det.

Senast redigerad av satori den 2021-01-15 klockan 14:18.
satori är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 14:40   #15
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

TRavronden 210115:

Goop vill inte kommentera
Björn Goop har fått frågor om såväl spelbolagskontakten samt ytterligare frågor om vad det innebär att sponsra honom. Han har valt att inte medverka.

”Tack för frågorna och intresse. Men jag väljer att stå över detta av olika anledningar. Tack ändå”, skriver han i ett sms till Travronden.
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td