Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-12, 14:52   #1
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Vaal V4 inställt inför sista


Hej,

Dom ställde precis in sista loppet på V4 på Vaal där värdet låg på 869kr inför sista. Min bong lever och har några kusar i sista, vad händer nu?

Känns surt när man varit så rätt på det för en gångs skull...

Får man bara tillbaka insatsen så blir jag sjukt besviken, jag hoppas verkligen att utdelningen delas ut till alla som var kvar inför sista.
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte

Senast redigerad av linfre den 2021-01-12 klockan 14:55.
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:02   #2
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 760
Sharp$: 37644
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av linfre Visa inlägg
Hej,

Dom ställde precis in sista loppet på V4 på Vaal där värdet låg på 869kr inför sista. Min bong lever och har några kusar i sista, vad händer nu?

Känns surt när man varit så rätt på det för en gångs skull...

Får man bara tillbaka insatsen så blir jag sjukt besviken, jag hoppas verkligen att utdelningen delas ut till alla som var kvar inför sista.
Det hände mig nyligen på Svenska Spel. Jag hade alla rätt fram till sista loppet på Challenge. Då det varit ett inställt lopp redan och de strök en av de två tippade hästarna i sista loppet så ställde de in spelet och jag fick bara tillbaka min insats.
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:09   #3
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Ajdå, fick iaf lite mer än insatsen tillbaka. Värdet var 869kr inför sista. Systemet kostade 96kr och fick 448kr tillbaka. Vet inte hur de räknade ut det dock. Så jäkla surt när det fanns potential för en rejäl vinst i sista
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:18   #4
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av linfre Visa inlägg
Ajdå, fick iaf lite mer än insatsen tillbaka. Värdet var 869kr inför sista. Systemet kostade 96kr och fick 448kr tillbaka. Vet inte hur de räknade ut det dock. Så jäkla surt när det fanns potential för en rejäl vinst i sista
De räknar alla hästar som vinnare i sista.


Du måste ha haft 2 hästar i sista då du fick 448kr tillbaka.

Varje TREA idag gav 224kr/st
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
linfre (+5)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:21   #5
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Yes, stämmer bra det. Såg på kupongen nu hur de räknat och är precis så. Trist men bättre än inget Tack för klargöringen Basse
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:29   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av linfre Visa inlägg
Ajdå, fick iaf lite mer än insatsen tillbaka. Värdet var 869kr inför sista. Systemet kostade 96kr och fick 448kr tillbaka. Vet inte hur de räknade ut det dock. Så jäkla surt när det fanns potential för en rejäl vinst i sista
System-"värdet" är en helt oväsentlig siffra som ATG borde ha skrotat för länge sedan.

Utdelningen beräknas efter hur många RADER som, i första hand, har 4 rätt.

I det här fallet med ett inställt lopp gör man så att resultatet beräknas som om det blivit dött lopp mellan samtliga hästar.

Då kommer det att vara så att många av systemen kommer att ha flera rader med 4 rätt. Och det avspeglar sig på utdelningen. I snitt hade varje system lite knappt 4 streck.

Att det stämmer exakt ser man på följande uträkning från "Eventuell utdelning":

Hästarna 1-14.

Utdelning - Antal rader med 4 rätt.

1 739-15
5 218-5
5 218-5
13 047-2
2 899-9
3 727-7
4 349-6
3 261-8
2 899-9
3 727-7
3 727-7
5 218-5
1 186-22
2 899-9

Totalt 116 rader med 4 rätt sammanlagt för loppets 14 hästar.

Omsättning = 34792 kr. Att utdela = 26094 kr.

Utdelning = 26094 / 116 = 224,94 kr ( Avrundas alltid neråt ) = 224 kr.


Här ser vi alltså att det "verkliga värdet" inför V4-4 var 224 kr och inte 869 kr.


Jag hoppas att det rätades ut några frågetecken i alla fall.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
linfre (+5)

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-01-12 klockan 15:32.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:31   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
De räknar alla hästar som vinnare i sista.


Du måste ha haft 2 hästar i sista då du fick 448kr tillbaka.

Varje TREA idag gav 224kr/st
Skulle såklart visa uträkningarna också så att du hann före.

Däremot skulle jag nog säga att fyrorna ( eftersom alla räknas som vinnare i V4-4 ) gav 224 kr. ( Men det är ren semantik såklart. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 08:38   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 589
Sharp$: 2102
Standard

Var en bra lösning ... satt med alla i sista ... så hade ju varit surt att få insatsen tillbaka bara :-)
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 08:57   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av qwerta Visa inlägg
Var en bra lösning ... satt med alla i sista ... så hade ju varit surt att få insatsen tillbaka bara :-)
§ 13 EN ELLER FLERA AVDELNINGAR HAR BORTFALLIT


Om för V4 fler än en avdelning har bortfallit eller för övriga V-spel fler än två avdelningar har
bortfallit under tävlingsdag eller tävlingsomgång och omlöpning eller senareläggning av loppen,
enligt 1 kap. § 7, inte kan ske, avbryts vadhållningen och insatserna återbetalas.

Så för V4 blir det återbetalning om minst två avdelningar blir inställda. För V5 och uppåt blir det återbetalning om minst tre avdelningar blir inställda.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
qwerta (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 09:53   #10
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av qwerta Visa inlägg
Var en bra lösning ... satt med alla i sista ... så hade ju varit surt att få insatsen tillbaka bara :-)
För mig hade rimligaste lösningen varit att alla system som lever när sista loppet ställs in ska dela på potten och få lika stor vinst per system oavsett hästar i sista.

Nu belönades exempelvis du mycket högre än mig trots att jag lika gärna kunde ha med vinnaren i sista jag med och fått mycket mer vinst om loppet hade körts.

Om favoriten hade vunnit sista så hade du exempelvis fått mycket lägre vinst så för din del så innebar inställda loppet förmodligen dig en högre utdelning än om det hade körts.

Nu var det ju inte jättesummor precis så glad att iaf du fick en hyfsad peng tillbaka

Men tänker på de som kanske hade gjort dyra system och hade en klockren spik i sista och de får knappt något tillbaka. Det känns inte som en rättvis lösning. Nu belönas ju alla som kraftigt garderat upp ett lopp som lika gärna hade kunnat vunnits av favoriten vilket makes no sense för mig

Men som sagt, nu var det inga stora summor. Men hade detta hänt på en jackpot omgång på ett stort streckspel så hade jag blivit tokig haha
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 10:27   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av linfre Visa inlägg
För mig hade rimligaste lösningen varit att alla system som lever när sista loppet ställs in ska dela på potten och få lika stor vinst per system oavsett hästar i sista.

Nu belönades exempelvis du mycket högre än mig trots att jag lika gärna kunde ha med vinnaren i sista jag med och fått mycket mer vinst om loppet hade körts.

Om favoriten hade vunnit sista så hade du exempelvis fått mycket lägre vinst så för din del så innebar inställda loppet förmodligen dig en högre utdelning än om det hade körts.

Nu var det ju inte jättesummor precis så glad att iaf du fick en hyfsad peng tillbaka

Men tänker på de som kanske hade gjort dyra system och hade en klockren spik i sista och de får knappt något tillbaka. Det känns inte som en rättvis lösning. Nu belönas ju alla som kraftigt garderat upp ett lopp som lika gärna hade kunnat vunnits av favoriten vilket makes no sense för mig

Men som sagt, nu var det inga stora summor. Men hade detta hänt på en jackpot omgång på ett stort streckspel så hade jag blivit tokig haha

Nej. Det hade varit helt orimligt att dela vinsten per system utan hänsyn till antal kvarvarande rader per system. De som har garderat i sista har förmodligen tagit större risker i tidigare avdelningar. Ska de ställas helt utan belöning för att förmodligen ha tippat klockrent i lopp som verkligen har körts?

Vi slår nämligen inte vad mot varandra med system. Vi slår vad mot varandra med rader.

Att ATG så hårdnackat håller fast vid "systemvärde" när de borde byta mot radvärde.

Jag antar även att du anser att det är fel att man kan få in extra vinstrader genom strykningar om man t ex har alla hästar i ett lopp?


Du har även missat att om din regel skulle gälla så skulle alla som vill gardera dela upp sitt system på flera kuponger med olika spikar i sista avdelningen. De skulle få samma totala systemkostnad och du skulle få dela potten med exakt lika många vinst-RADER som nu.

Man kan beskylla ATG för både det ena och det andra, men här är deras val av hantering 100% klockren.

Deras enda miss är att de inte är mer tydliga med att alla spelar rader och att system bara är ett förenklat skrivsätt för att lämna in flera rader samtidigt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+50), linfre (+10)

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-01-13 klockan 10:47.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 10:46   #12
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Det hade varit helt orimligt att dela vinsten per system utan hänsyn till antal kvarvarande rader per system.

Vi slår nämligen inte vad mot varandra med system. Vi slår vad mot varandra med rader.

Att ATG så hårdnackat håller fast vid "systemvärde" när de borde byta mot radvärde.

Jag antar även att du anser att det är fel att man kan få in extra vinstrader genom strykningar om man t ex har alla hästar i ett lopp?


Du har även missat att om din regel skulle gälla så skulle alla som vill gardera dela upp sitt system på flera kuponger med olika spikar i sista avdelningen. De skulle få samma totala systemkostnad och du skulle få dela potten med exakt lika många vinst-RADER som nu.

Man kan beskylla ATG för både det ena och det andra, men här är deras val av hantering 100% klockren.

Deras enda miss är att de inte är mer tydliga med att alla spelar rader och att system bara är ett förenklat skrivsätt för att lämna in flera rader samtidigt.
Bra argument, you won me over Finns så många aspekter att ta hänsyn till så är inte lätt att hitta en lösning som känns rättvis för alla. Men kan hålla med att detta får ses som en bra lösning då. Har aldrig haft ett levande system när detta händer tidigare så var första gången för mig.

Men tack för förklaringen, känns bättre nu även om jag hoppas att jag slipper uppleva det igen
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td