Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-09-13, 15:04   #16
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4681
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gnoffa Visa inlägg
Jo, problemet är ju att Melander bjuder på så lite information kring vad han själv anser vara en bra strategi. Du delar ju dina tankar kring vad du tänker om mina frågeställningar och varför dom är tveksamma. Sen ger du din bild av vad du tror är rätt approach, vilket är värdefullt. Hans inlägg uppfattas bara som spydigt, men jag hoppas att jag har fel. Det är åtminstone rätt substanslöst.
Jag har inte den kunskap om trav som Strappa har. Långt ifrån .Där har du mitt svar till dig
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 00:05   #17
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 589
Sharp$: 2102
Standard

Mitt enkla råd skulle vara: lägg ingen tid alls på att kolla på tider,
i det närmaste helt ointressant ... fast vi är ju olika :-)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-16, 08:47   #18
 
Reg.datum: okt 2019
Ort: Karlsborg
Inlägg: 6
Sharp$: 442
Standard

Mikael Sandlin, även kallad Travkonsulten, har en sida som heter speedanalysen.se.
Han analyserar bl a hur fort en häst sprungit sista 1000m och sista 500m under sina senaste starter. Det har kanske inget med banans beskaffenhet att göra, men en hästs tider kan såklart visa om hästen är i form eller inte.
Jag letar precis som alla andra en metod att vinna på trav genom att ta fram underlag och statistik som kanske inte alla tänker på, men det finns helt enkelt för många variabler så det är mycket svårt. Och när man tror man hittat en formel som funkar, ja då har hästen bara en dålig dag eller blir skrämd av en förbirusande hare och galopperar. Det är galet svårt att bli rik på trav helt enkelt.

Kör hårt och lycka till med dina fortsatta forskningar. Kommer du på nåt spännande får du gärna dela med dig!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tipsb (+10)
henBje är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-09-18, 12:42   #19
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 157
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gnoffa Visa inlägg
Tänkte se om det finns några tankar kring att jämföra olika banors snabbhet?

Jag försöker att hitta ett rättvist sätt att jämföra snabbheten på olika banor. Man hör ofta saker som ex. "Gävle är en snabb bana". Men, som en spelare som gillar att jämföra tider, så har jag alltid känt att den typen av påståenden är lite tveksamma. Så jag tänkte försöka lista ut hur snabba våra svenska banor är helt enkelt.

Dock är det rätt så lurigt. Stora banor kör fler/större lopp, vilket resulterar i både bättre hästar och tider. Även om man skulle titta på ex. enbart brons-divisionen för alla banor så blir det tveksamt, då banor söderut oftast får ihop bättre hästar. Södra Sverige åker rimligen inte till Boden alltför ofta.

Att det är olika förutsättningar lokalt (väder, banunderlag, mm) bör man lätt kunna eliminera genom att endast ta dom bästa tiderna. Rimligtvis ska det varit bra förutsättningar på alla banor vid något tävlingstillfälle.

Jag har testat massor av olika idéer på hur man skulle kunna få en rättvis jämförelse, men det mesta ger rätt stora diffar (vilket iofs kan vara sant?). Jag undviker helst att göra en alltför snäv filtrering av vilka lopp/tider man tittar på, men är öppen för idéer.

I diagramet nedan plockar jag dom 20 bästa vinnartiderna från alla lopp (distans 21xx) som körts sedan 1 jan 2020 för vaje bana. Det här är endast ett dåligt exempel för att ge en bild av hur skevt det kan se ut.

Enligt det skulle då Östersund vara 2,5 sekunder långsammare än Solvalla i snitt, eller 1,1 sekunder långsammare för lägsta tiden. Att Ös är långsammare tror jag alla är med på, men 2,5 sekunder låter väldigt mycket i min värld.

Det finns massor av ytterligare parametrar tillgängliga, som man skulle kunna använda för att filtrera fram tider. Några exempel:
  • prispengar
  • datumintervaller
  • speltyp (V75, V86, ...)
  • division (klass2, klass1, brons, ...)
  • distanser
  • filtrera bort X antal topp/botten-tider
  • ... och mycket mer såklart

Finns det några tankar kring hur man kan göra en rättvis jämförelse, så att man kan få en bra ranking över våra banor? Jag har försökt hitta befintlig statistik, men har hittils gått bet.

Du är på fel spår.

Visst, travbanorna är olika snabba.

Men tänk om det har regnat hela dagen.

Eller om det blåser 15 m/s.

Hur påverkar det tiderna?

"When the handicap rank matches the betting rank,

the horse probably is not an overlay and should not be bet".
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td