|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#121 |
|
Grattis till Stänkarn, fina spel.
Men jag känner just nu att det nog får bli en paus från travet efter dagens skandal i Guld. Det är liksom långt i från första gången och nu rann nog min bägare över. Det är inte ok att ett spel som omsätter 100 MSEK varje lördag får ha så många pajasar som domare. Och det är ju inte bara att de ä dåliga och inkonsekventa, dessutom är de fega. Och stolpen för 100 meter var alltså avbruten redan flera lopp tidigare. En blir ju mållös. Travet är värt så mycket bättre. Och domarna aside, Disco borde ju naturligtvis ha strukits. Sen är det ju allt lallande med utrustningen och regler som uppenbarligen inte respekteras av tränarna. Hur svårt kan det vara? Inte hjälpte det heller att jag bara fick ihop fyra rätt trots att Hevin spikades och både Majestic Man och Global Agreement var förstarankade. Men tyvärr spikades Disco Volante, Ottilia Fri hann inte fram och Santos byttes mot Capital Gain CC i sista stund. Visst är det roligt med spänningen som travet ger men jag tror det får vara nu ett tag. På samma sätt som jag la ner att titta på fotboll för rätt många år sedan. Från att ha varit närmast fanatisk. Även där blev jag trött på hur lite som handlade om fotbollen och hu fokus i stället hade flyttats till de stora pengarna och till mängder av tveksamma situationer i var match. Och inte blev det bättre av VAR. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1) |
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#123 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Guldloppet på Eskils
Återigen ett bevis för en tveksam tolkning travsportens helt vansinniga regelverk. Självklart måste dålig anslutning till startvingen beivras annars sätts flygande start i system av kuskarna. I gårdagens exempel bedöms det som fusk och omstart efter 200m när ett visst ekipage kom till ledningen. Men misslyckas fusket och ekipaget får typ andra utvändigt är det helt ok ? I min värld skall dålig anslutning bestraffas med böter eller diskning oavsett om fusket ger positiv effekt eller inte. Att försöka informera kuskarna om risk för omstart om du kör till ledningen i startögonblicket är helt idiotiskt. Dessa personliga efterhands bedömningar av domare / startbilspersonal är förödande för en sport som omsätter 100 tals miljoner en speldag. Självklart skulle Handsome och Disco strukits efter att kört halva loppet i 08-09 tempo och kallas till start 3-4 min senare. Med hänsyn till spelarna. Men kuskar och tränarna tänkte väl inte klart utan var bara förbannade. Jag har dragit ner på V75 spelet betänkligt så länge Jackpottstölderna pågår. Och gårdagens incident lockar inte att stödja ATG på lördagarna. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1) |
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Tycker även att man kan göra en jämförelse med v4 avd3 där nr1 var klar favorit, den tog en flygande start och tog ju initialt ledningen men blev påkörd och hoppade, borde nog i ärlighetens namn tryckt på omstartsknappen där också dömde tanke på att den egentligen tog spets....
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Citat:
Att inte få köra sin häst för fullt från start påverkar såväl positioner som loppets slutresultat. Denna regel har enligt riksdomaren varit gällande sedan en tid tillbaka. Ett sådant förfaringssätt saknar fullständigt stöd i reglementet. Det står i direkt konflikt med reglementet och sportens fundament – häst skall köras för bästa möjliga placering. Att det anses legalt att sportens funktionärer har rätt uppmana körsvenner att inte köra för bästa möjliga placering är synnerligen anmärkningsvärt. Det är svårt att se någon annan aktivitet som så gravt skadar sportens förtroende. Frågan uppstår givetvis också om vilka andra hemliga regler som finns? |
||
|
|
|
|
|
#127 |
|
Regeln hålla tillbaka hästen för att inte få flygande start kom väl efter startkaoset Elitloppet 2018, Den som såg det, hen kommer ihåg strulet med Bold Eagle
A Maori Time kommer på fel sida bilen omstart B försök 2 får Goop galopp med Dreammoko och kommer med fart o man blåser åter omstart eftersom man anar flygande start för Björn. Det var mycket strul med uppsamling mm innan man kom upp bakom bilen, Bold Eagle ville inte vända och var ett par vändor på innerplan – Ja vid det laget var Bold Eagle helt tokig, Då var det dom som tyckte att startförsök 2 kunde gått om man ”förbjöd” Björn att ladda mot spets. Nog bland det rörigaste jag sett på en travbanan- tror starten försenades med uppåt 15 minuter, kanske mer. Senast redigerad av incitatus den 2021-11-08 klockan 16:22. |
|
|
|
|
|
|
|