Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-11-15, 14:49   #1

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 3431
Standard

Propulsion. Största skandalen i Sv. Travhistoria

https://www.expressen.se/sport/trav/...HKeU7t3Bhl-6MI
Gammal 2021-11-16, 18:53   #2

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2707
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av asgaya3141 Visa inlägg
Marjaana Alaviuhkola avgående ordförande i Svensk Travsport
ang Propulsion affären.

citat
”Förbundets processer och system har varit
bristfällig.” slut citat

Citatet lär vara en omskrivning för de ansvariga ST-tjänstemännens
bristfälliga språkkunskaper vid tidpunkten för godkännandet av Propulsion
som tävlingshäst på svenska travbanor.

Frågan är, när det blev uppenbart för ST att Propulsion var nervsnittad?
Valde man att mörka informationen för att skydda ST undvika den största skandalen i svensk travhistoria.

Att det fanns incitament för ST att mörka är odiskutabelt och
när ”the shit hit the fan” valde vad jag vet, ST utreda sig själva,
vilket ivf jag ser som en garant för att vi aldrig får utömmande
svar på oklarheterna kring vad som hände?

Vad vi ser nu från ST styrelse är full focus på ”damage reduction” än alla kort på bordet i Propulsion-gate och knappast fårvånande att Marjaana Alaviuhkola
hoppar av och smiter ut genom bakdörren.

Efterträdaren lär komma utifrån och lär vara helt utan inblanding i skandalen,
det ”gjuter olja på vågorna”, då efterträdaren alltid kan svara ”att det
var före min tid”, när någon lyfter frågan om Propulsion.
Mao ett effektivt sätt att kväva följdfrågor i dess linda.

”Slutord” för att citera Björn Goop.
Vi lär aldrig få klarhet i vad som verkligen hänt i Propulsion affären.

Jajjan
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 00:26   #3
Banned

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 5246
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
Marjaana Alaviuhkola avgående ordförande i Svensk Travsport
ang Propulsion affären.

citat
”Förbundets processer och system har varit
bristfällig.” slut citat

Citatet lär vara en omskrivning för de ansvariga ST-tjänstemännens
bristfälliga språkkunskaper vid tidpunkten för godkännandet av Propulsion
som tävlingshäst på svenska travbanor.

Frågan är, när det blev uppenbart för ST att Propulsion var nervsnittad?
Valde man att mörka informationen för att skydda ST undvika den största skandalen i svensk travhistoria.

Att det fanns incitament för ST att mörka är odiskutabelt och
när ”the shit hit the fan” valde vad jag vet, ST utreda sig själva,
vilket ivf jag ser som en garant för att vi aldrig får utömmande
svar på oklarheterna kring vad som hände?

Vad vi ser nu från ST styrelse är full focus på ”damage reduction” än alla kort på bordet i Propulsion-gate och knappast fårvånande att Marjaana Alaviuhkola
hoppar av och smiter ut genom bakdörren.

Efterträdaren lär komma utifrån och lär vara helt utan inblanding i skandalen,
det ”gjuter olja på vågorna”, då efterträdaren alltid kan svara ”att det
var före min tid”, när någon lyfter frågan om Propulsion.
Mao ett effektivt sätt att kväva följdfrågor i dess linda.

”Slutord” för att citera Björn Goop.
Vi lär aldrig få klarhet i vad som verkligen hänt i Propulsion affären.

Jajjan
Det är som vanligt i Sverige. Det är alltid ”systemets” fel. Inte fårskallen till idiot som inte kunde läsa innantill på exportdokumentet.

Det ska alltid slätas över. ”-Det verkar som att vår utbildningsprocess för handläggare av införsel inte fungerat tillfredsställande. Vi ska titta på det så att vi kan lära oss inför framtiden.”

Trams! Nån schabblade! Nån gjorde inte sitt välavlönade jobb!

Häng ut vederbörande! Ge honom 2 månaders löneavdrag!

”Androm till varnagel”!
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 08:43   #4

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 128
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Det är som vanligt i Sverige. Det är alltid ”systemets” fel. Inte fårskallen till idiot som inte kunde läsa innantill på exportdokumentet.

Det ska alltid slätas över. ”-Det verkar som att vår utbildningsprocess för handläggare av införsel inte fungerat tillfredsställande. Vi ska titta på det så att vi kan lära oss inför framtiden.”

Trams! Nån schabblade! Nån gjorde inte sitt välavlönade jobb!

Häng ut vederbörande! Ge honom 2 månaders löneavdrag!

”Androm till varnagel”!
Talar inte egentligen allt för att Reden kände till nervsnittningen vid köpet? Att man inte gett Redén en avstängning är och förblir en gåta. Hur kan en person ha så stor makt över trav-Sverige? Vanliga, mycket lindrigare, dopingfall ger rejäla avstängningar. Har väl handlat om åtminstone 3 månaders avstängning i de fallen. Detta borde ge långt längre avstängning och det är omöjligen så att Reden är för viktig för svensk travsport för att man ska stänga av honom. Jag tror att det är fler än jag som ogillar att hästägaren som har merparten av hans hästar har jättelika skatteskulder och sen allt detta.

Sen om ST schabblat eller medvetet valde att godkänna Propulsions handlingar är ett mycket mindre problem i mitt tycke om än väldigt allvarligt.

Det sätt man hanterat Reden ärendet har gjort att jag varit väldigt nära att lägga ner mitt intresse för travet. Även om Reden är helt oskyldig och inte kände till nervsnittningen så fanns endast en väg att gå för trovärdighet och det var en kännbar avstängning och startförbud på Stall Zets hästar tills skulden var återbetald. Startförbud är vad som händer för alla andra när det finns skulder till ST. Skulle man varit lite mer tolerant skulle man låtit hästarna tävla och inte betalt ut vinstpengar likt man gjort nu.
Jokehim är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 08:48   #5

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jokehim Visa inlägg
Talar inte egentligen allt för att Reden kände till nervsnittningen vid köpet? Att man inte gett Redén en avstängning är och förblir en gåta. Hur kan en person ha så stor makt över trav-Sverige? Vanliga, mycket lindrigare, dopingfall ger rejäla avstängningar. Har väl handlat om åtminstone 3 månaders avstängning i de fallen. Detta borde ge långt längre avstängning och det är omöjligen så att Reden är för viktig för svensk travsport för att man ska stänga av honom. Jag tror att det är fler än jag som ogillar att hästägaren som har merparten av hans hästar har jättelika skatteskulder och sen allt detta.

Sen om ST schabblat eller medvetet valde att godkänna Propulsions handlingar är ett mycket mindre problem i mitt tycke om än väldigt allvarligt.

Det sätt man hanterat Reden ärendet har gjort att jag varit väldigt nära att lägga ner mitt intresse för travet. Även om Reden är helt oskyldig och inte kände till nervsnittningen så fanns endast en väg att gå för trovärdighet och det var en kännbar avstängning och startförbud på Stall Zets hästar tills skulden var återbetald. Startförbud är vad som händer för alla andra när det finns skulder till ST. Skulle man varit lite mer tolerant skulle man låtit hästarna tävla och inte betalt ut vinstpengar likt man gjort nu.
Jag tror inte att det finns något som helst fog för att tro att Redén kände till det från start. Det är t o m väldigt osannolikt.

Däremot känns det betydligt mer besvärande från sommaren 2019 och framåt. Dvs när man började med de där helt ovidkommande utvärtes veterinärundersökningarna som aldrig kunde säga något vettigt ändå.
Gammal 2021-11-17, 09:40   #6
DIF

Reg.datum: maj 2012
Sharp$: 1834
Standard

Ingen skulle väl köpa en pålle som INTE får tävla i Europa?? Risken att dra en sån nitlott skulle knappast någon som gått 2-3 år i skolan göra???

Ansvaret vilar väl på ST som gav ok - och att dom har schabblat bör ej vara Redéns fel?!
Har ju genom året varit löjligt mycket svågerpolitik inom travet generellt - kunskapsnivåerna kanske inte alltid varit det bästa?

Om Redén och övriga visste om - tror ni han skulle vara så fräck att han chansar??
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 17:25   #7

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Ingen skulle väl köpa en pålle som INTE får tävla i Europa?? Risken att dra en sån nitlott skulle knappast någon som gått 2-3 år i skolan göra???

Ansvaret vilar väl på ST som gav ok - och att dom har schabblat bör ej vara Redéns fel?!
Har ju genom året varit löjligt mycket svågerpolitik inom travet generellt - kunskapsnivåerna kanske inte alltid varit det bästa?

Om Redén och övriga visste om - tror ni han skulle vara så fräck att han chansar??

Från ca sommaren 2019 och framåt går det att argumentera för att Redén inte är helt utan ansvar. Innan den tidpunkten är det precis som du säger helt emot all logik att han visste något.

Men vid det laget är jag ganska säker på att ett flertal involverade anade att något kunde vara "fel". Det genomfördes ju en utvärtes undersökning som några veterinärer trodde "visade" att ingen nervning genomförts.

Skulle detta då räcka för att Redén t ex inte borde ha kontaktat säljaren för att förhöra sig om hur det låg till?

En del anser det.

Inte jag.
Gammal 2021-11-17, 17:42   #8

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18017
Standard

Propulsion surdegen är ju helt omöjlig att i efterhand bedöma och hade än i dag varit en dold fusk historia om inte norska journalisterna hade grävt i dyngan. Vem som vet vad och i vilket skede är ju bara spekulationer. Men faktum är ju att det har funnits ett antal personer som känt till att hästen tävlande med otillåten behandling. Frågan är hur många som hållit käften p.g.a. av noll intresse att se till att Svenska travsporten är ren eller pengar och påtryckningar från olika håll. Helt övertygad om att Rede’n och Zet kände till att hästen tävlade med sin snittning senaste åren men bedömde att ST hade så mycket bajs på fingrarna så det rinner nog ut i sanden.
En mindre tränare hade suttit i giljotinen direkt.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 18:01   #9

Frasse77s avatar

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 1291
Standard

Tycker egentligen detta ärende kan diskuteras "före" och "efter" denna undersökning med bla Steen Morten. Tror inte Redén före detta hade någon aning och absolut inte någon anledning att ana något heller. Även om det fanns rykten och speciellt från Italien som tidigt i karriären i Sverige prata om detta med nervsnittad. Är faktiskt inte helt omöjligt att det funnits svenska personer som vet om detta redan långt före denna undersökning.

Men det som enligt mig pratas för lite om är efter denna undersökning och vad som tog redas på eller inte. Men för mig låter det otroligt om inte tränaren och andra kollade på exportbeviset och vad som stod där. Eller som Kari Lähdekorpi sa något i stil med att visst fan är travtränare nyfikna och vill ta reda på så mycket som möjligt. Ett samtal till förra tränare, eller läsa exportbeviset osv, vore väl inte orimligt man gjorde i det fallet man är anklagad för en sådan allvarlig sak att det blir kontroll med veterinärer?

Denna tid borde det pratas mer om, men den verkar försvinna i alla diskussioner.
Efterhandaren (+5)

Senast redigerad av Frasse77 den 2021-11-17 klockan 18:06.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 18:14   #10

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18017
Standard

Helt rätt Frasse.
Jag är ingen stor importör av travhästar MEN om jag som lekman köper en häst som har tävlat från typ USA med ganska stora pengar är det väl veterinär intyg och exportbevis som är är superintressanta.
Här finns mycket skit att skrapa fram. Intyg på att hästen är snittad finns ju bevarat.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 18:25   #11

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Med tanke på "straffet" så är det en större försyndelse att vara för tidigt över startlinjen.

Den största skandalen är så klart efterspelet.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 19:27   #12

evetons avatar

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 4508
Standard

I efterhand är det lätt att förstå att något inte stod helt rätt till med hästen som inte kunde sätta framhovarna rätt i banan utan de hängslen han var utrustad med i de första starterna i Sverige.
Gammal 2021-11-17, 23:21   #13

Frasse77s avatar

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 1291
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Helt rätt Frasse.
Jag är ingen stor importör av travhästar MEN om jag som lekman köper en häst som har tävlat från typ USA med ganska stora pengar är det väl veterinär intyg och exportbevis som är är superintressanta.
Här finns mycket skit att skrapa fram. Intyg på att hästen är snittad finns ju bevarat.
Jag själv är ännu mindre importör av travhästar, jag tog hit en tvåring alldeles nyss från Åke men den är inte ens färdig registrerad och det är den enda import jag gjort. . Men tidigt i denna härvan var jag på ett möte på Axvalla om den nya organisationen av ST. Då fick jag chansen och prata med många som både verkat som tränare, agenter osv i Usa, till stora hästägare i Sverige som regelbundet importerar hästar, och alla sa entydigt exportbeviset missar man aldrig att titta på

Men som sagt det är efter denna kontrollen som man undrar vad som kollats och vem som vet vad. Även här anser jag strikta tränaransvaret kickar in 100% efter denna kontroll.
Efterhandaren (+5), klot05 (+9)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td