Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-08-13, 05:41   #1
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 465
Sharp$: 1299
Standard

Omotiverat uppsnackade hästar


Jag tycker ibland att "experter" eller "programledare" tjatar om vissa hästar som egentligen inte uträttar särskilt mycket. Likväl har man en förkärlek för dessa och mal på om dessa gång efter annan.

Finns det några hästar som ni reagerar på att dom lyfter fram som är lite omotiverat "hypade"?

Här är några hästar som dom envisas att tjata om, men som jag inte förstår varför:
  • Adlon Amok
  • Hefner Am
  • Stenson

Denna Adlon Amok höll man på tjata om ett tag. Är väl inte återkommande precis, men det är däremot Hefner Am. Stenson är i o.f.s. hyggligt bra, men jag tycker att man ändå lägger för stor vikt vid denna.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 08:26   #2
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Det man ska komma ihåg, och som vi ibland avhandlar här i forumet, är att sändningarna görs av ATG-tv och ”bara” visas i TV4-gruppen som köper in programmen. Således är de som syns och hörs i sändningarna ATG:s lakejer vilka har i uppgift att få in så mycket spel som möjligt. Det är därför man aldrig hör ett konkret avslag utan istället ”fin”, ”bra”, ”intressant” och så vidare om ALLA hästar även om Hail Mary skulle möta ett P21-gäng som inte startat på tio år på Oviken.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 11:43   #3
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5719
Standard

På tal om experter. Hultman. Är det inte dags att avsluta samarbetet med honom nu. Pallar inte lyssna på honom mera. Inte dom andra heller för den delen. Nybrink undantaget.
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 12:07   #4
 
Reg.datum: apr 2022
Inlägg: 223
Sharp$: 539
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
På tal om experter. Hultman. Är det inte dags att avsluta samarbetet med honom nu. Pallar inte lyssna på honom mera. Inte dom andra heller för den delen. Nybrink undantaget.
Nybrink är en klar tvåa hos mig när det gäller mute-knappen.
Ettan är lika klar - Per Skoglund.
Trea på min lista är Lillieborg och fyra Tillman.
Resten kan diskuteras.
Samson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 13:35   #5
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 765
Sharp$: 37649
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Samson Visa inlägg
Nybrink är en klar tvåa hos mig när det gäller mute-knappen.
Ettan är lika klar - Per Skoglund.
Trea på min lista är Lillieborg och fyra Tillman.
Resten kan diskuteras.
Nybrink hade sitt bäst före-datum för länge sen. Per är väldigt trav kunnig, lever och andas trav, men han borde tona ner en del. Man behöver inte höras mest och högst hela tiden. Lillieborg gillar jag att han gärna vill ge bra info till spelarna. Han är väldigt dedikerad och levererar info direkt från stallen. Det är betydligt intressantare än en massa egna åsikter. Widman och hans eviga munfladder och försök att öka folks spelande samt trams som "Lycka till ni som valt att delta" orkar jag inte höra.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 15:32   #6
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 684
Sharp$: 12836
Standard

Vi får inte glömma att ATG sponsrade tipsters är anställda och deras huvuduppgift är att locka mer spelare och mera spel. Inte att vinna personliga pengar. Forsgren, Lillienborg och Hellberg brukar ju samåka till jobb på avlägsna banor typ Norge. Och jag tror nog att det läggs lite privata spel som kanske inte stämmer överens med snackisarna i sändning. Forsgren är en duktig spelare som även drog in pengar på spelet som aktiv kusk. Förlåt Lennart men det är ju preskriberat När Not So Bad vann kriteriet 1989 till 13ggr slanten hade kretsen runt hästen rejäla vinnarspel samt spik på V5 som oxå satt.

Mina tipsters betyg. Skala ett till fem.

Nybrink. 2,5. Har tilldelats en lite pajas stil i sändning men är betydligt vassare tipster än vad han visar i studion. Gör sitt jobb utan att glänsa.
Tillman. 1,5. Har oxå fått en roll som snygg och snacksalig f.d. kusk. Tipster ? Hm.
Lillienborg. 4,0. Proffsig och kunnig. Dessutom verkar intervju offren bli ärliga och uppriktiga när Matteus brer på med sin ödmjuka stil.
Skoglund. 3,5. Visst är det lite ADHD varning men proffsig och kunnig. Programledartyp XL.
Hellberg . 2,0. Ingen spontanitet utan helt enligt manus när han är i sändning.
E. Gustavsson. 4.0. Saklig och rak. Bra koll på sina tankar och spelförslag samt ett bra värmnings öga.
Widman. 1.0. Vilken journalist som helst kan ta över hans jobb. Hm han har nog ett livstids kontrakt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
korpo (+1), Gotland (+5)

Senast redigerad av Efterhandaren den 2022-08-15 klockan 15:54. Anledning: Glömde Elin Gustavsson o Widman
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 15:43   #7
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Ni har inte nämnt de två outstanding bästa - Elin Gustavsson och Lennart Forsgren.

Elin har bred kunskap om Sveriges starthästar, tränare och kuskar. Hon har ett proffsigt värmningsöga. Är påläst och hittar bra vinnande oddsare. Är försiktig att kritisera tränare och kuskar.

Lennart höjer sig suveränt över kollegorna sedan Hultmans frånvaro pga sjukdom. Lennart kan "allt" om travvärlden. Han känner uppfödare, tränare, kuskar, hästägare, domare, banpersonal - ja alla. Hans värmningsöga är osvikligt liksom kollen på detaljer i löpningsförloppet. Den j-veln vågar säga ifrån, när han blir upprörd över körningar eller domslut. Och erkänna när han har/haft fel. Glimten i ögat och berättar roliga historier från förr i tiden.

Matteus Lillienborg är en frisk fläkt på stallbacken i solsken och ur och skur. Roliga intervjuer med Riordan och "galna" människor vid tävlingsbanan. Fick en bra vinnare i Adde SH av Peter Untersteiner i lördags. Är "tillverkad" och uppfödd i ett mindre travstall. Blir allt bättre när han växt till sig.

Widman är entusiastisk som en begravningsentreprenör. Och lika professionellt kunnig inom sitt område. Hur orkar en människa mala dag ut och dag in om lunchtrav till sent kvällstrav på stora som små banor i hela Norden.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om Hultman. Honom har vi i detta forum länge hyllat som den mest lysande av alla kommentatorerna. Han har ju tillsammans med Forsgren varit en fröjd att se och lyssna till på atg.se. Efter hans senaste långa bortovaro pga sjukdom hör vi ju alla hur märkt han är.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
korpo (+1), tototorsten (+1), Gotland (+5), Nollkollolisten (+5)

Senast redigerad av mackpeter den 2022-08-15 klockan 15:47.
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 10:59   #8
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 765
Sharp$: 37649
Standard

Jag borde ha nämnt Elin, hon är riktigt duktig och intressant.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 16:29   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Elin glänser kunskapsmässigt i det där gänget. Men jag stänger numera av ljudet direkt när hon jobbar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 16:39   #10
 
Reg.datum: aug 2015
Inlägg: 97
Sharp$: 383
Standard

Om jag hade fått bestämma hade Borgås, Robin ( vann tävling till att bli referent) Hellberg, Aronsson och Widman fått söka sig till nya jobb.
Tycker inte Leon har vad som krävs som tipsexpert heller men som referent är han bra.
Att intervjua tycker jag Matteus, Bobby och Åsa är bra.
Per är bra och skicklig i sitt jobb (lite väl mycket Peter Jihde över han dock)
Tillman, Mårtensson, Gustavsson, Olsson, Nybrink, Forsgren är helt OK.
Peter är bra och likaså Kajsa är bra.

Liten mix på för och efternamn utefter vad de mest är kända som i rutan och vad minnesbanken fick fram.

Överskattade hästar var det som tråden egentligen handlade om och där har jag några likaså på lager:

Admiral As
Milliondollarrhyme
Kali Smart
Missle Hill
Racing Brodda
Ture L.A
Donizetti
Mindyourvalue W.F
Zeolit
Ubiquarian Face
Champ Lane
Castor the star
Algot Zonett
Seismic Wave
Inti Boko

Många som hållits högt men floppat eller kostat pengar här i alla fall.


Lugauer, Kolghjini hästar skulle jag nog sedan säga rent generellt.
Spetsochslut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 17:00   #11
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5719
Standard

Till den raden överskattade kan vi lägga Disco Volante
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 17:19   #12
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 684
Sharp$: 12836
Standard

Milliondollarrhyme är nog svårslagen i denna kategori.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sigh (+5)
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 17:58   #13
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Milliondollarrhyme är nog svårslagen i denna kategori.
Han har väl vunnit sm och blivit 4a i elitloppet! Ganska bra meriter
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 18:30   #14
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 684
Sharp$: 12836
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tototorsten Visa inlägg
Han har väl vunnit sm och blivit 4a i elitloppet! Ganska bra meriter
Absolut har hästen visat bra klass och lunkat in 5 mille. MEN tråden handlade om vilka hästar som blivit mest överskattade och för hårt betrodda av tipsters och spelare genom åren.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-08-16, 22:16   #15
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2494
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
Till den raden överskattade kan vi lägga Disco Volante
Jag och säkerligen andra var inne på, redan när det begav sig, att den med rätta omtvistade omstarten med efterföljande lopp på Eskilstuna tog på Disco mentalt. Han var för mig inte spikatuell SoS:are till nästa gång på Axevalla. Överskattad av kåren ett tag efter Eskilstuna. Alla tajders SoS-spik innan dess.
solkusten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td