Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-09-11, 22:33   #1
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 465
Sharp$: 1299
Standard

Tränare/Kuskar - vilka kan man lyssna på?


Har spelat trav på en nördigare nivå sedan 10 år tillbaka. Dessförinnan sporadiskt. Tycker mig få en känsla för vilka tränare/kuskar man kan lyssna på och där man ska dra öronen åt sig.

Vissa tror på vinstchans jämnt men vinsten uteblir rätt ofta.

Här är en lista på några där man kanske ska dra öronen åt sig, och där jag kan tycka att man är lite väl överoptimistisk:
  • Hans Crebas
  • Adrian Kolgjini (gäller även Dante)
  • Björn Karlsson

Daniel Redén är lite som "mellanmjölk". Sticker inte direkt ut, men ligger heller inte helt lågt. Säger inte så mycket i klartext. Man får läsa lite mer mellan raderna. "Jo, men det ser väl bra ut". Säger inte direkt "jo, det är en jättechans" även om det är det.

Det känns rätt så tryggt att lyssna på Mattias Djuse, Magnus Djuse samt Mats E Djuse. Pratar rätt så mycket i klartext om de tycker att det är en bra chans eller inte, och det brukar stämma rätt så bra.

Just ja, tränaren Broberg Micael är ju också en riktig klippa. Där får man ordentliga besked.

Trav är ju trav och man kan förstås inte begära att tränare/kuskare ska veta om de kommer att vinna eller inte, men vissa har betydligt bättre träffprocent. Man lär sig att sålla och vissa uttalanden är nog mer önsketänkande än faktiska vinstchanser.

Senast redigerad av SwedishHorseRacing den 2022-09-11 klockan 22:40.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 00:22   #2
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Bra tråd! En jag alltid lyssnar på är Jorma Kontio. Han är oftast väldigt neutral, men när han väl sticker ut hakan så är det nästan alltid befogat. Senast var faktiskt i lördags med Edima, sällan han låter så positiv kring en styrning.
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 08:38   #3
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 684
Sharp$: 12836
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av linfre Visa inlägg
Bra tråd! En jag alltid lyssnar på är Jorma Kontio. Han är oftast väldigt neutral, men när han väl sticker ut hakan så är det nästan alltid befogat. Senast var faktiskt i lördags med Edima, sällan han låter så positiv kring en styrning.
Jadu Linfre jag tycker så här.
Att Jorma är väldigt neutral är väl en underdrift XL ! Jorma kör nu nästan jämt hyfsat betrodda hästar och är väl alltid positiv. Lite av ”same precidia as last race” tycker jag. Typ grammofon skiva. Ganska meningslösa förhands intervjuer med Jorma i min värld. Men smaken är som baken.
Min favorit är Peter Untersteiner som alltid saklig och ger klara besked. Hästen är bra iordning ”Det vill jag ha sagt” är en favorit i repris.
Men ofta är ju påtvingade intervjuer av stressade kuskar på stallbacken ganska meningslösa. Klyschorna står som spön i backen.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 09:45   #4
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Daniel Redén är lite som "mellanmjölk". Sticker inte direkt ut, men ligger heller inte helt lågt. Säger inte så mycket i klartext. Man får läsa lite mer mellan raderna. "Jo, men det ser väl bra ut". Säger inte direkt "jo, det är en jättechans" även om det är det.
Vet inte om Daniel Redén är bra eller dålig eftersom jag alltid stänger av TV:n när han pratar.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 11:01   #5
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 053
Sharp$: 5300
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Jadu Linfre jag tycker så här.
Att Jorma är väldigt neutral är väl en underdrift XL ! Jorma kör nu nästan jämt hyfsat betrodda hästar och är väl alltid positiv. Lite av ”same precidia as last race” tycker jag. Typ grammofon skiva. Ganska meningslösa förhands intervjuer med Jorma i min värld. Men smaken är som baken.
Min favorit är Peter Untersteiner som alltid saklig och ger klara besked. Hästen är bra iordning ”Det vill jag ha sagt” är en favorit i repris.
Men ofta är ju påtvingade intervjuer av stressade kuskar på stallbacken ganska meningslösa. Klyschorna står som spön i backen.
Det jag syftar på är att han oftast säger "bra häst" och "bra chans" osv, men när han väl säger "jag tror hästen vinner" så gör den nästan alltid det.

Det är iaf min känsla.

Håller även med om Peter U, han är rak och saklig och mycket bra på att bedöma sina chanser.


Jag började med ett spreadsheet för något år sedan flr att försöka se hur träffsäkra "klaringar" var. Så hörde jag en tränare eller något lämna klart så bokförde jag det och lade vinnarspel. Det började minst sagt bra med en roi på 844%, men underlaget är litet Orkade dock inte fortsätta uppdatera sheetet. Man kanske borde hoppa på det projektet igen.

https://www.sharps.se/spreadsheet/travvp
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte

Senast redigerad av linfre den 2022-09-12 klockan 11:06.
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td