Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-10-26, 22:08   #1
 
Reg.datum: mar 2018
Inlägg: 245
Sharp$: 1465
Standard

Hur bedöma en omgång


Imorgon ska jag(vi) försöka hitta en metod att prediktera en omgångs svårighetsgrad. Jag är trött på att spela för större utdelning och det blir favoritomgång varje gång. Hade utdelningen varit ca 1 milj så hade jag varit med igår(tror jag).
Hansin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 07:50   #2
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5203
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hansin Visa inlägg
Imorgon ska jag(vi) försöka hitta en metod att prediktera en omgångs svårighetsgrad. Jag är trött på att spela för större utdelning och det blir favoritomgång varje gång. Hade utdelningen varit ca 1 milj så hade jag varit med igår(tror jag).
Det som (i huvudsak) bestämmer utdelningen är skrällarna.

I förrgår (om vi pratar V64 på Sundbyholm) så fanns det flera favoriter med bra utgångslägen och dessutom flera skiktade lopp (jag brukar använda faktorn 1,8-2).

Det enda loppet som favoriten inte hade ett bra utgångsläge i, var i avdelning 4. Det var också enda loppet som inte var skiktat.

Det var också in den avdelningen som omgångens enda skräll kom (om man med skräll avser under 10% av strecken).

Helt orimligt att det skulle bli någon större utdelning på förhand.
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 09:29   #3
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 729
Sharp$: 1513
Standard

Vill minnas att det var Jens? som sa en gång att det är de på förhand "lätta" omgångarna som gett de största utdelningarna. Kanske bättre då att spela emot när det ser lätt ut.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 10:17   #4
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Vill minnas att det var Jens? som sa en gång att det är de på förhand "lätta" omgångarna som gett de största utdelningarna. Kanske bättre då att spela emot när det ser lätt ut.
Ja annars kan det bli lite som om man har strategin att spela 100-oddsare på vinnarspel och leta lämpliga objekt i dom svåraste loppen.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 10:25   #5
 
Reg.datum: mar 2018
Inlägg: 245
Sharp$: 1465
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Vill minnas att det var Jens? som sa en gång att det är de på förhand "lätta" omgångarna som gett de största utdelningarna. Kanske bättre då att spela emot när det ser lätt ut.
Så är det eftersom det skräller i lopp med hästar med 80% av strecken så försvinner 80% av kupongerna om vinnaren blir nån annan, så det gäller att hitta de loppen.
Hansin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 13:29   #6
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 756
Sharp$: 37638
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hansin Visa inlägg
Imorgon ska jag(vi) försöka hitta en metod att prediktera en omgångs svårighetsgrad. Jag är trött på att spela för större utdelning och det blir favoritomgång varje gång. Hade utdelningen varit ca 1 milj så hade jag varit med igår(tror jag).
Det gäller ju att hitta spikarna och sedan lista ut vilka lopp därutöver som har bäst skrällpotential. Nu har det blivit fem favoriter ett par ggr i rad på V86 och det är lite för mycket. Jag hittade bägge skrällarna och satte mina två troliga spikar, men åkte tyvärr på de två chansspikarna. Normalt sett så blir det 2-3 favoriter på V75 och kanske 3-4 på V86 så flertalet lopp vinns av icke-favoriter. Jag reducerar därmed bort en del av dem på de stora streckspelen. På de mindre blir det ofta lägre utdelningar och man kan försöka bygga på spelkassan.
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:06   #7
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Ett par rysarfaktorer

Mycket strul i raden. Står den så kan den dyka upp på fotot med hästar både en och två klasser högre rankade. Många bokstäver på många formrader i samma lopp? Spray and pray.

Möjligt platsbud men vinner mycket sällan och därför blygsamt spelad i ett lopp som sålunda kanske även lockat till ställningstagande. Räcker med att en sitter fast med rubbet och den först över mållinjen diskas tex pga trängning eller annat som lätt uppstår.
solkusten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:53   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Vill minnas att det var Jens? som sa en gång att det är de på förhand "lätta" omgångarna som gett de största utdelningarna. Kanske bättre då att spela emot när det ser lätt ut.
Inte alla omgångar som har sett lätta ut på förhand ger höga utdelningar.

Oftast ger de låga utdelningar.

Att det är bland dessa omgångar man ändå hittar många av de högsta utdelningarna beror inte på något annat än den andra, tredge eller t o m 4e överraskningen biter desto bättre när minst en riktigt stor favorit bränner.

Omvänt gäller att skräll ett och två inte biter alls lika bra när de mest betrodda hästarna i omgången vinner.

Det brukar komma fram att "skrällarna styr utdelningen", men det är bara halva sanningen. Utdelningen styrs av produkten av insatsfördelningen för det vinnande utfallet.

Det är ett måste att sätta sina spikar.

Men man vinner som man spelar, när man väl vinner.

Om man inte kan förmå sig att gardera eller ta bort jättefavoriter så är det nog bäst att stå över såna omgångar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 16:39   #9
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 729
Sharp$: 1513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Inte alla omgångar som har sett lätta ut på förhand ger höga utdelningar.
Det är det nog ingen som sagt.

Men har för mig att av de största vinsterna, har de flesta infallit typ mellan december och februari.

Så sluta spela resten av året, spela bara v75 på vintern, spela inga favoriter (eller bara en) och ha med minst två 1%-are och du är hemma. Frågan är väl bara vilka. Saida har väl lagt ned sin verksamhet. Men kanske har några barn eller barnbarn man kan ringa.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 17:02   #10
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
minst två 1%-are och du är hemma. Frågan är väl bara vilka. Saida har väl lagt ned sin verksamhet
En taktik för att hitta enprocentarna är att hitta och sätta sina spikar så man "har råd" att helmåla några avdelningar.
solkusten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 18:51   #11
 
Reg.datum: mar 2018
Inlägg: 245
Sharp$: 1465
Standard

Skrev ett längt svar som försvann ( för svårt att förstå för somliga) en liten sammanfattning

För att komma förbi problemet så gör jag 2 system, ett för mindre utd och ett för större. Det är dyrare att göra ett system för minder utdelningar (lägre rankingsumma)
Hansin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 20:16   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Det är det nog ingen som sagt.

Men har för mig att av de största vinsterna, har de flesta infallit typ mellan december och februari.

Så sluta spela resten av året, spela bara v75 på vintern, spela inga favoriter (eller bara en) och ha med minst två 1%-are och du är hemma. Frågan är väl bara vilka. Saida har väl lagt ned sin verksamhet. Men kanske har några barn eller barnbarn man kan ringa.

Är det ens helt givet att det är de allra största utdelningarna som det lönar sig bäst att jaga?

Inte helt självklart.

Däremot lär det inte råda några tvivel om att det är svårt att få till några nettovinster på sikt på 3-pott-spelen om man utgår från de största favoriterna.

För enpott-spelen finns öppningar för andra vettiga spelsätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 10:15   #13
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 464
Sharp$: 1296
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Det som (i huvudsak) bestämmer utdelningen är skrällarna.

I förrgår (om vi pratar V64 på Sundbyholm) så fanns det flera favoriter med bra utgångslägen och dessutom flera skiktade lopp (jag brukar använda faktorn 1,8-2).

Det enda loppet som favoriten inte hade ett bra utgångsläge i, var i avdelning 4. Det var också enda loppet som inte var skiktat.

Det var också in den avdelningen som omgångens enda skräll kom (om man med skräll avser under 10% av strecken).

Helt orimligt att det skulle bli någon större utdelning på förhand.
Vilket är den avgörande parametern för att se om ett lopp är skiktat?
Kollar man på startpoängen?

"faktorn 1,8-2" - vad är det för något?
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 15:06   #14
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3334
Standard

Varför inte använda verktyget maxutdelning för att få en uppfattning om en omgång riskerar att ge låg utdelning. Om man sätter t.ex 20.000 kronor som max och sedan tar alla hästar i alla avd så får man ett antal rader, och ju fler rader det blir desto större risk för låg utdelning. Om man sedan använder sig av samma maxutdelning framöver (20.000) så lär man sig snart vad som kan anses vara mycket eller lite i rader räknat. Detta är ett ganska grovt sätt att få en uppfattning om svårighetsgrad, men det är nog bättre än epitetet ” det SER lätt ut i dag”. Och som vanligt så blir prognosen säkrare ju närmare start man väntar. Strykningar är alltid ett problem, men det går att kompensera även för det.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+22)
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td