Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-11-26, 10:26   #1
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

”Vasst” grus?


Som vi alla vet så presterades det väldigt ojämnt på valla förra året, motsvarande tävlingsdag. En del pratade om felskodda hästar, andra om banan (Solvalla har ju en historia bakom sig att erbjuda helt kassa banor, efter att man genomfört något annat slags evenemang, innan).

Om jag förstod R Liljendahl rätt så upplevde han att gruset var ”vasst”, tidigare i veckan när han var inne och körde jobb och jag bara måste få ställa frågan - som någon bland er sharpsare säkert kan besvara: Varför i all världen lägger man på ”vasst” grus på en travbana? Är det av ekonomiska skäl? Vill man att travhästarna ska få ömma hovar? Eller är det bara för att jävlas?

Eller, det kanske inte spelar nån roll? Vi kanske har hittat det perfekta stället att få avsättning för alla tomflaskor vi samlar in på återvinningen? Glaskross istället för grus!
Stankarn är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 11:11   #2
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 682
Sharp$: 12834
Standard

Så här tror jag. Under Vinterhalvåret används ofta lite grövre material på banorna för att tåla och ta hand om regn och rusk bättre. Finare material binder mer fukt och gör underlaget kladdigt och det tar längre tid att få banan torr. Grövre material kan nog upplevas som vasst när stenarna blir större. Men att det finns någon speciellt vass grus sort har jag svårt att tänka mig.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 11:25   #3
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Så här tror jag. Under Vinterhalvåret används ofta lite grövre material på banorna för att tåla och ta hand om regn och rusk bättre. Finare material binder mer fukt och gör underlaget kladdigt och det tar längre tid att få banan torr. Grövre material kan nog upplevas som vasst när stenarna blir större. Men att det finns någon speciellt vass grus sort har jag svårt att tänka mig.
Det är klart att det finns, Vägverket la på grus för ett par år sedan på en vägsträcka och det var väl en 30-40 bilar som fick punktering, bara på ett par dagar.

https://sverigesradio.se/artikel/6179777

Grus som kan göra hål på bildäck, är inte att leka med, om det använda på en travbana, tänker jag
Stankarn är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 12:01   #4
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 682
Sharp$: 12834
Standard

Det vassa ”gruset” som skar hål på bildäcken i den artikel du hänvisar till var en typ av bärlager som kallas 0-32 och innehåller alltså krossad sten upp till 32 mm och kan absolut inte användas som ytbeläggning på en travbana. De typer av sand / grus / stenmjöl som används på travbanor är oftast 0-4 eller ibland 0-8 fraktioner. Alltså upp till Max 8mm stenar. Men visst finns det undantag. Men återigen är det ingen typ som är speciellt vass men visst har storleken betydelse åtminstone när det gäller grus och sandkorn.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2022-11-26 klockan 12:11.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 12:19   #5
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Det vassa ”gruset” som skar hål på bildäcken i den artikel du hänvisar till var en typ av bärlager som kallas 0-32 och innehåller alltså krossad sten upp till 32 mm och kan absolut inte användas som ytbeläggning på en travbana. De typer av sand / grus / stenmjöl som används på travbanor är oftast 0-4 eller ibland 0-8 fraktioner. Alltså upp till Max 8mm stenar. Men visst finns det undantag. Men återigen är det ingen typ som är speciellt vass men visst har storleken betydelse åtminstone när det gäller grus och sandkorn.

Jadu, använder man 8mm grus i löplagret på Solvalla så förstår jag att det blir problem.
Stankarn är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 12:32   #6
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2493
Standard

Kan tänka mig att han med "vasst" menar hur gruset svarar på trampet, vilket borde variera med bl.a sammansättningen av andel grövre resp finare. Dvs mestadels grovt kontra likare delar grövre resp finare.
solkusten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 12:47   #7
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Kan tänka mig att han med "vasst" menar hur gruset svarar på trampet, vilket borde variera med bl.a sammansättningen av andel grövre resp finare. Dvs mestadels grovt kontra likare delar grövre resp finare.
Alldeles oavsett, jag tycker att det är förjävligt att nationalbanan återigen lägger på ett ytlager/löplager som kommer att få både betrodda och ej betrodda att underprestera. Ännu en gång. Ännu ett år.
Stankarn är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 13:02   #8
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8042
Standard

Vi får se under V4:an om många hoppar bort sig.
TOBYTYKE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 14:00   #9
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2493
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Alldeles oavsett, jag tycker att det är förjävligt att nationalbanan återigen lägger på ett ytlager/löplager som kommer att få både betrodda och ej betrodda att underprestera. Ännu en gång. Ännu ett år.
Lös bana kontra bra fäste är en faktor som slår vissa gånger. Typexempel de som jobbat Bergh's mördarbacke kan kräva mer klös än de som sladdar omkring nere på platta backarna.
solkusten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td