Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2023-09-02, 00:38   #1
 
KalleKluts avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 156
Sharp$: 9346
Standard

V75 Jägersro 2/9


En omgång som på förhand inte går till historien med få hästar och skiktade lopp.

Avd 1. Åtta hästar till start och 4 Nova Mahiron ser ut att ha en bra uppgift med spets och slut över kort. 2 Chebba Mil och 3 Digital Class för helgardering.

Avd 2. Tio hästar till start. Håller (vilket jag tror) 1 Mondriaan Boko upp ledningen så är det klart! Endast 2 Going Cash emot.. 3 Ted Tonks ska eventuellt gå med jänkare för första gången. Platsrysare?

Avd 3. Återigen åtta ekipage på start där pappa Unter bör ha en vettig chans på sos med 1 Heart of Steel. Skulle 4 Night Brodde mot förmodan ta sig förbi eller trycka upp tempot utvändigt så heter vinnaren 6 Aetos Kronos eller 7 Brother Bill.

Avd 4. Två hästar sticker ut i ett för övrigt öppet lopp. Kommer 5 Sandokan till ledningen enkelt och får bestämma tempot så vinner nog Emilia Leo detta baklänges. Jänkarvagn ffs! 11 Kaxig In är väl den som imponerat mest av övriga. Utlämnad från spår 11 men det kan gå ändå. 3 Pingis med M.A.D och jänkare ffs är mitt tredje val.

Avd 5. Som 10 Boli You S.M såg ut senast så krossar han nog detta gäng! Men Kolgjini bakom ratten så det slutar väl med galopp!? Då står det nog mellan 5 Dynamite Sensation och 7 Demon. Jag tror inte att 1 Crown Wise As har form för att leda runt om, inte ens på Sveriges spetsbana nr 1.

Avd 6. Diamantstoförsök och femton ekipage=) 2 Luxury River är mitt tydliga förstastreck i ett öppet lopp. Men Kolgjini i vagnen är ingen fördel! Får 3 Ektara överta ledningen och bestämma så kan nog Bergh rinna undan. Men ledarekipaget i detta lopp är svårt att förutspå.. Inte omöjligt att tilläggshästarna hinner ikapp och förbi men även det scenariot känns långsökt. Bred gardering för dom som har råd.

Avd 7. 9 Kagan har väl tjänat ihop för en seger nu då han gått väldigt bra på senare tid. Men silver, bakspår och en häst som inte gärna vill sätta nosen först skippar jag! 7 Digital Summit på hemmaplan med jänkare ffs och 4 Bravo Sabotage får dela på förstanicken. Jag är inne på att B S tar sig förbi 1 Larry Wood och går i ledningen. Piprensaren är 2 A Good Point som bör få 2a/3e ytter.

V75
Inlämnat: 2023-09-02, 00:34
Jägersro
Lördag 2023-09-02
Start: 16:20
Kostnad: 80,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 4 Nova Mahiron (2, 7)
2: 1 Mondriaan Boko (2, 8)
3: 1 Heart of Steel (6, 7)
4: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 (11, 6)
5: 5, 10 (7, 1)
6: 2, 3, 11, 14 (5, 6)
7: 4, 7 (12, 9)

1x1x1x10x2x4x2 = 160 rader.
160 x 1 x 0,50 kr = 80,00 kr
Totalt: 80,00 kr.
Rättningskod: VZN BGK GFM

Senast redigerad av KalleKlut den 2023-09-02 klockan 00:40.
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 08:48   #2
ms
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 495
Sharp$: 2133
Standard

Känns givet att ta ställning i inledande avdelningarnas, troliga, tvåhästarslopp. Nova Mahiron hela vägen. Going Cash samma tanke. Singlar två till, urstarka, Ready Cash ättlingar över stayerdistans.

Avd
1: 4 Nova Mahiron (2, 7)
2: 2 Going Cash (1, 8)
3: 1, 4, 6, 7, 8 (5, 3)
4: 11 Kaxig In (3, 5)
5: 1, 5, 6, 7, 9, 10, 11 (8, 2)
6: 15 Garden Leave (11, 5)
7: 1, 4, 7, 9, 11, 12 (3, 8)

1x1x5x1x7x1x6 = 210 rader.
210 x 1 x 0,50 kr = 105,00 kr
Totalt: 105,00 kr.
Rättningskod: ZSH NGM QNB
ms är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 08:51   #3
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 2 092
Sharp$: 6128
Standard

@Kalle Klut
Vad betyder ffs? Förstår ju vad du menar såklart.

Klurig omgång detta, de flesta experter verkar samstämmiga i de flesta avdelningar. Kan nog löna sig att hitta några drag "off the beaten track". Mina tankar i nuläget:

1: Alla sågar Chebba Mil och Nova Mahiron spikas egentligen överallt som jag läst in mig på. Den blir nog favorit till slut och det är nog korrekt från spets på Jägersro. Och undertecknad gillar ju att spika i första. Men Chebba Mil har väl högre kapacitet. Finns några speediga bakom om det skulle gå för fort. Vid gardering är nog både Nanny's Girl och Devs Daffodil aktuella.

2: Här pratas det bara om 1 och 2 och alla experter förordar Going Cash som väl lär bli favorit till slut. Man Adielsson är ju en fena på att få fart på hästarna från start. Tror det kan lösa sig att gardera här och påminner om dunderskrällen förra veckan.

3: Lite äckligt Guld-lopp. Brother Bill ska väl typ aldrig vara favorit?! Aetos Kronos har tveklöst passerat bäst före-datum. Night Brodde har sett rätt trött ut och Heart of Steel har väl startat på Vaggeryd och Nyköbing av en anledning? Usain Töll kanske är draget idag. Eller har Ingo tuffat till sig bland fransmännen.

4: Här är alla inne på Kaxig In. Men slog ju inte Sandokan senast (ville blev dyr för mig) och nu ska den senare gå med amerikansk vagn. Kanske är det ett sånt lopp där MAD till slut står som vinnare. Goop ligger lågt på sin häst med det fåniga namnet.

5: Här sågar alla Crown Wise As i stort sett. Men brukar ju vara en dyr övning att såga spetshästen på Jägersro. Jag tror mest på Demon som kanske kan vinna från dödens. Dynamite Sensation har varit grym från bakspår på kort och har nu bästa spåret på medel. Boli You S.M har hög högstanivå men Adrian kör ju galopp med allt. Slutar nog med vinst för Rossi Garline när jag nu har släppt den lite.

6: Det ska vara mkt tuffare nu för Garden Leave säger alla. Tidig ändå på att den väl kanske få bäst start av de på tillägg. Marabou Brodda är dock solklar förstahäst för mig och tänkbar spik. Har varit rätt på denna tidigare och vidhåller att det är en kanon. Verkar stå mellan de på tillägg med Luxury River som outsider på många håll.

7: Ganska obegriplig favorit i Kagan. Borde väl vara Larry Wood om man tror på spets för den. Mn klarar den hålla ut Bravo Sabotage? Den är nog min förstahäst faktiskt. Men obehagligt lopp där bred gardering nog kan löna sig? Behind Bars är en ständig skräll och Donizetti känns prisvärd nu igen, men hur är det med viljan där? Callisto är tokskrällen för mig.

Får se hur systemet landar men spelar nog lite mindre och bettar på att det går utanför kollektivets konsensus.
tvablaa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 09:41   #4
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 2 397
Sharp$: 5753
Standard

V75
Inlämnat: 2023-09-02, 10:20
Jägersro
Lördag 2023-09-02
Start: 16:20
Kostnad: 324,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 7 Olga Utca (2, 4)
2: 2 Going Cash (1, 8)
3: 1, 6, 7 (4, 8)
4: 5, 6, 10 (11, 4)
5: 2, 6, 8, 9, 10, 11 (1, 5)
6: 2, 3, 11, 13, 14, 15 (5, 12)
7: 4, 9 (1, 7)

1x1x3x3x6x6x2 = 648 rader.
648 x 1 x 0,50 kr = 324,00 kr
Totalt: 324,00 kr.
Rättningskod: WVP DCR QZF

Mina tankar.

Avd 1
Går hårt ut och spikar 7 Olga Utca 13%. Tuff märr som går hela vägen.

Avd 2
Spik nummer två blir 2 Going Cash 37%. MAD x Nurmos.

Avd 3
1, 6 och 7 borde räcka långt.

Avd 4
Rätt öppet.

Knapp favorit är 5 Sandokan 23% som trivs bra över distansen och med Emilia Leo. Tappar stilen ibland, men styrkan finns.

Intressant med ÖK upp på 6 Dubbio Amletico 7%. Riordan tränar.

10 Shejk 4% är också bra, men lite tappad på spelet. En "typisk" Kolgjini-vinnare idag på hemmaplan.

Avd 5
Top 7-loppet kan det skrälla i. Känns också som ett öppet lopp idag.

Väljer bort några betrodda till förmån för några skrällar.

Avd 6
Ett lopp där det brukar kunna skrälla i är också diamantstoet.

Streckar 3 Ektara 3% samt 13 Hi D. 3%, som jag vill varna litegrann för.

Avd 7
Klurig avslutning.

Tror 4 Bravo Sabotage 9% spetsar initialt. Får se om den körs där eller släpper.

9 Kagan 34% har sett bra ut på slutet. Väl värd en seger.

Låser loppet på dessa två.

Lycka till med spelen idag allihopa!
Nobleflash är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 10:32   #5
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 621
Sharp$: 2890


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Min första tanke var oxå OLGA UTCA i avd 1. Men kände att det var lite för vågat att spika. Men Nobleflash har fått mig att våga. Att nån mer tänker så ger mod i barm. Dessutom har hon blivit nedstruken ett hack. Kom igen Olga!!! Vinner den har man verkligen tagit grepp om omgången.
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 12:53   #6
 
Rickarts avatar
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Karlstad
Inlägg: 1 451
Sharp$: 2499
Standard

Ingen som har Jens att dela med sig av? Tack på förhand ❤️
__________________
Chips
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rickart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 13:08   #7
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 5 645
Sharp$: 3179
Standard

Jens Sjödén: "Statistikanalys V75 lördag"
Flera ojämna lopp under lördagens V75:a.
Värdet efter tre avdelningar lär vara lågt; där finns bara enstaka segerbud.
Men det är inte i många avdelningar som favoriten har den bästa chansen!
En enda spik på stora, och den är inte favorit.
Som vanligt inleder jag med några rader från förra veckan!
76,80
Olivia CH segrade till årets högsta vinnarodds inom V75. V75-spelarna var något mer med på noterna, inom den spelformen var hästen endast årets åttonde största skräll.
343 lopp har avgjorts i år. Ungefär var femte omgång segrar en häst spelad till under en procent.
149 831 957 kronor
Lördagens omsättning blev årets högsta. 96 procent av pengarna återbetalades i vinster! Många vann något, vi får säkert se en spinoff-effekt i omsättningen nu på lördag.
18 850 300 kronor
I förra veckans analys tog jag upp att Charlottenlunds derby-75:a är den som av tradition omsätter minst av årets återkommande omgångar.
Men trenden är positiv!
Söndagens omsättning blev tolv procent högre än förra årets, och 20 procent högre än året innan!
Det är tradition att Jägersro arrangerar V75 dagen innan Derbyt. Så här har det gått tidigare:
2005 1 favorit 1 skräll 1,1 milj kr (3)
2006* 5 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (4)
2007* 1 favorit 1 skräll 1,0 milj kr (2)
2008 2 favoriter 1 skräll 12 000 kr (2)
2009* 1 favorit 2 skrällar 1,4 milj kr (3)
2010 1 favorit 4 skrällar JACKPOT (0)
2011 2 favoriter 3 skrällar 2,8 milj kr (2)
2012 2 favoriter 2 skrällar 115 000 kr (5)
2013 4 favoriter 0 skrällar 400 kr (3)
2014* 3 favoriter 0 skrällar 2 000 kr (3)
2015 2 favoriter 1 skräll 101 000 kr (5)
2016 1 favorit 4 skrällar 3,6 miljoner (3)
2017 4 favoriter 3 skrällar 475 000 kr (4)
2018* 3 favoriter 1 skräll 27 000 kr (4)
2019* 4 favoriter 2 skrällar 43 000 kr (2)
2020* 1 favorit 2 skrällar 1,5 miljoner (5)
2021* 1 favorit 2 skrällar 1,7 miljoner (1)
2022* 3 favoriter 2 skrällar 54 000 kr (5)
*) Jackpotförstärkt omgång
Tabellen visar de år Jägersro tävlat med vinklad startbilsvinge. En sammanfattning:
• 33 procent favoritsegrar (41/126) – marginellt under genomsnittet
• 25 procent skrällar (31/126) – genomsnittligt
• 44 procent spetssegrar (56/126) – normalt, strax under Jägersros snitt
• 294 808 kronor i medianutdelning – högt!
V75-1: Stoeliten, autostart, medeldistans
Jag varnade för 2 Chebba Mil senast som ospelad, mycket för att tränaren visar sådan galen ROI i sina svenska V75-starter.
Hästen presterade ingenting i loppet.
Då kunde man inte ana att hästen i sin nästa start skulle bli storfavorit på V75…!
Det är på gamla meriter naturligtvis men favoriter utan visad form köper jag inte gärna, speciellt inte då de inte ens är startsnabba. I spets kanske man kan ramla undan utan
toppform, men om man som Chebba ska göra jobbet i spåren, på spetsbanan Jägersro…
4 Nova Mahiron är andrahandsfavorit på att hon förväntas ta ledningen. Ett argument svårt att invända mot då loppen avgörs på Jägersro. Hästen har dock agerat formlöst i de
fyra senaste starterna.
För tre starter sedan fick hon bestämma i ledningen, men slutade bara trea. Vann gjorde 7 Olga Utca, nu tredjehandare – med detta lopps bästa segerchans. Formkurvorna har
sedan dess pekat åt varsitt håll. Olga är på väg att växa in i Gulddivisionen!
En fjärde häst kan vinna. Det är korrekt att 9 Heroine Darling är minst spelad i kvartetten. Stoeliten är en klass där spelarna har lätt att chansvärdera hästarna. Hästen kommer
från stall i galen form och är säkert redo en fin prestation, men att hinna ända fram till seger på Jägersro som ensam bakspårshäst – det är inte mest sannolikt scenario. Men en
trioplacering är!
”I jobben känns hon riktigt fin men hon måste tävla med skor nu och det är ett litet minus med tanke på att hon är uppe i en så pass hög klass som hon tävlar i nu” informerar
tränaren i Travronden Spel.
Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram chansprocenten, som ett slags ROI baserad på spelprocent i stället för odds. För en Robin Bakker￾favorit lyder detta tal 1,15 – högst i omgången!
V75-2: Klass II, autostart, kort distans. Strukna: 9, 11
Veckans nyckellopp. Jag tycker hela omgången tappar lite i värde av att detta lopp blev så ”konstigt”.
Normalt brukar massa hästar vilja vara med i lägsta klassen.
Den här gången anmäldes bara 14. Sex hästar med väldigt låga startpoäng, som normalt inte räcker, kom med.
Det innebär att loppet innehåller en massa ”chanslösa rundningsmärken”.
Åt andra hållet utmärker sig två hästar och dessa har spelarna naturligtvis hittat, det är jättelätt.
Tittar man bara på spårstatistiken så råder fördel andrahandsfavoriten 2 Going Cash.
Ickefavoriter från spår 2 har segrat oftare än favoriter från spår 1, 15-12 i procent.
Totalt har 22 procent av loppen vunnits från spår 2, att jämföra med åtta procent från spår 1.
2 Going Cash är beroende av att ta sig förbi från start för att vinna. Hästen har 4/4 i spets, att jämföra med 0/5 i andra positioner.
1 Mondriaan Boko är favorit på ”bästa hästen”. Han förlorade i debuten, vilket var enda starten som treåring. Sedan blev det nio månaders träning och nu som fyraåring ståtar
han med fem raka.
Någon botten har hästen inte behövt visa. Tider är inte det första jag tittar på, men senast sprang hästen 13,6 – över medeldistans. Det är nästan en sekund snabbare än Going
Cash någonsin sprungit – över kort distans.
Och det var inte precis slutsålt senast. Hästen kan springa jättemycket snabbare ifall det behövs.
Ska Going Cash vinna loppet, krävs nog att favoriten sitter fast hela vägen. Sådant har hänt förr, därav det svaga favoritinfriandet från spår 1 i dessa lopp.
De här två utmärker sig rejält. Att de tillsammans får 8/10 av spelet är rimligt, det motsvarar sannolikheten.
Statistiken visar annars omgångens högsta skrällfrekvens för dessa lopp, men då har ju de tidigare loppen varit mycket jämnare. Det här är definitivt inte typiskt för klassen.
Fastän bara 50 lopp avgjorts har många stora skrällar hunnit vinna. 8, 8, 8, 9, 9, 10, 11, 11 har några tidigare vinnare rankats.
Man kan tänka sig att helgardera detta lopp, och få betalt för en riktigt stor skräll med en sannolikhet om cirka 2/10. Man hittar ändå sex hästar spelade inom 0,4-1,8 procent.
Spelfaktorn för Erik lyder 0,88.
V75-3: Guld, autostart, kort distans
Sedan återkomst efter sjukdom har forne elithästen 6 Aetos Kronos vunnit 1/17 lopp (15/34 innan ansiktsförlamningen).
Det var en guldfinal på Solvalla med en halv miljon i förstapris. Hästen agerade som i fornstora dar, var bara bäst i dödens.
Hur kunde han vinna just den gången, när det inte blivit någon seger före eller efter? Samma häst som inte kunde ta 20 meter på Herakles en fredagkväll på Kalmar?
Jag finner bara en förklaring. Jag hade spikat spetshästen Chapuy, som just den dagen hade en skräddarsydd uppgift. Dessutom klivit in rejält på vinnarspelet till 7,21. Men
Aetos tog sig förbi med hals sista biten.
Trots att det inte gick in ser jag det fortfarande som ett av årets bästa spel!
Ovanstående för att belysa Aetos ojämnhet. Presterar han som han kan, så har hästen en utmärkt uppgift framför sig. Litet fält och kort distans. En ny dödensvinst är sannolikt
utfall om hästen presterar i nivå med kapacitet. Men hur sannolikt är det…? Både han och stallet har i alla fall visat lite form på slutet.
Örjan har 10: 3-1-2 bakom hästen.
Ifjol underpresterade 7 Brother Bill i augusti, en femteplats och en galopp blev det då. 10 september presterade han sedan starkt som tvåa bakom Hail Mary, och följde därefter
upp med att vinna 3/4 återstoden av året. Storloppssegrar var det, inkluderande SM.
Det som talar för favoriten är att han är årstidare. Kollektivet räknar med att hästen återfinner formen till denna start.
Näst senast, i elitloppsförsöket, presterade hästen uselt. Det var samma sak ifjol, och förklaras med att hästen inte trivs med att övernatta i detention barn.
Även senast var hästen jättedålig. Som 1,51-favorit fick han bestämma i spets, men till slut gav han sig ändå mot Phoenix Photo och Gooner i ett V86-lopp.
Då 1 Heart of Steel senast ledde runtom i sista avdelningen av GS75 cashade Statistik-Jens in 56 091 kronor.
Segern blev överlägsen. Favorit var samma Phoenix Photo som Brother Bill fick sträcka vapen mot i sin senaste start. Trea blev för övrigt Olga Utca, tipsettan som går ned i
klass i V75-1.
Heart of Steel är inte fältets bästa häst. Men han är i sitt livs bästa form och så är han loppets spetshäst. I spets har hästen segrat 9/10.
Spetshästen har alltid fördel gentemot ”bästa hästen”. På Jägersro är denna fördel särskilt stor. Jag ser tredjehandsfavoriten ha loppets bästa segerchans.
Både Brother Bill och Aetos Kronos har kapacitet att vinna loppet även efter resa i andraspår, men det finns tydliga frågetecken kring om de kommer att tävla i nivå med sin
kapacitet i just detta lopp.
Tre streck ska innebära helgardering. Sedan råder ett chansgap ned till läges- och kuskhandikappade 8 Usain Töll.
Spelfaktorn för Magnus A Djuse lyder 0,83.
V75-4: Klass I, autostart, lång distans
Detta är det lopp i omgången jag har svårast att ranka, det som verkar jämnast. Föregående tre avdelningar har varit fantastiskt ojämna. 4 X 2 X 3 som ens ”kan” vinna.
Statistiken talar inte för stor skrällrisk. 17 likadana lopp har avgjorts med vinklad vinge, tre gånger har vinnaren varit rankad utanför topp-fyra. Lopp med vanlig vinge har varit
vanligare, där noteras 83 procent topp-fyra-rankade.
Spårgynnade trion 2-4-5 räknas främst. Någon av dem lär få spets, någon annan rygg ledaren. Båda positionerna är gynnsamma över lång distans.
Bakom räknas sedan en kvartett för klassen bra hästar, som hämmas av sina utgångslägen: 6-10-11-12.
Jag vill inte avfärda någon som chanslös. Det finns detaljer som talar för att 7 Arachis PR och 8 Dogleg ska vara mer spelade än 0,7 respektive 0,9 procent.
Emilia Leo satte dit en V75-favorit senast 2020. Sedan dess har det blivit sex fall, i snitt spelad till 33 procent.
V75-5: Brons, autostart, medeldistans
Crown Wise As torskade som 1,82-favorit efter att ha fått bestämma i spets i ett enklare lopp hemma på Halmstad. Gången innan blev det målfotoseger efter en perfekt löpning
från 5/1640a, men det var mycket tur med i bilden i ett sönderstruket lopp där 5/8 motståndare, däribland de mest spelade, galopperade bort sig.
Sällan ser man en favoritspelad häst starta med en segerchans så pass nära noll…!
Så skrev jag inför favoritens näst senaste start. I loppet följde han med i rygg på ledaren, fick luckan och tog maxplacering som trea.
Senast startade han från bakspår i finalen. Där hade han ingen chans, men var också ospelad.
Den här gången är hästen favorit igen, eftersom spelarna räknar med att han ska ta ledningen. Men kör man verkligen den här i spets…? Även om så skulle ske, så har hästen
svag statistik i positionen. Bara 3/9, och denna gång är motståndet värre än vid tidigare förluster. Jag tror man väljer att släppa och följa med till fina pengar.
Loppet hyser en överskattad spelarälskling – men också motsatsen, en häst som gång på gång presterar över spelarnas förväntningar.
Så här skrev jag inför senast:
Chansen är mycket bättre än de 1,6 procent spelet visar… Definierar man spelvärde som ”chansprocent/spelprocent” så är Dynamite Sensation mest spelvärd i hela
omgången.
Från bakspår över kort distans räckte spurten till en tredjeplats.
Den här gången drog topphästen det överlägsna spåret.
Härifrån vinner man ofta och till höga odds!
Apropå att vinna ofta och till höga odds: Dynamite Sensation har senaste nio månaderna vunnit fyra lopp med sexsiffriga förstapris. Oddsen: 7,06 – 4,85 – 7,08 – 53,89.
Det blir bra betalt igen! Bet365 öppnade på 9 gånger och Unibet på 8,50. Svenska Spels odds kommer vid 16-tiden.
Den som läst denna spalt vet att 9 Rossi Garline varit en följehäst, från början galet underskattad av spelarna. Hästen svarade för två topplopp i juli, men har agerat svagt i de
två senaste.
Särskilt senast, i ett vanligt 40 000-kronorslopp på Vaggeryd (över idealdistans!), som han skulle ”bara vunnit” om han presterat i nivå med kapacitet.
Men formen finns inte där. Stallet hade två hästar ut på V86 i onsdags. Båda var betrodda, men slutade oplacerade och presterade alldeles formlöst.
Lyfter man blicken finner man att stallet segrat i endast 1/53 senaste sex veckorna. Segern togs från spets i ett lopp för hästar med max 18 000 kronor.
Många har varit hårt betrodda. Ingen har levt upp till spelarnas förväntningar. Sällan ser man en så här intensiv formsvacka! Foderbyte…?
Hursomhelst finns ingenting som tyder på att Rossi Garline ska svara för en topprestation på lördag. ”Kill your darlings” heter det. Jag spelar Rossi när stallformen är tillbaka
igen!
Stall Casillo verkar ha tappat formen samtidigt som stall Eriksson. Också bara en seger de senaste sex veckorna (dock bara 18 starter), och även den togs i ett lopp som knappt
räknas. Från spets i ett tvååringslopp med två felfria motståndare…
7 Demon galopperar och överspelas varenda gång. 6 Captor Delleselve presterade senast ursvagt som oplacerad i samma lopp som 4 Federer vann.
Jag står över båda denna gång.
Spelfaktorn för JU lyder 0,96.
V75-6: Stolopp, ett tillägg, lång distans
Det är inte jätteofta stona tävlar över lång distans. Vi har sett ett likadant lopp tidigare i år, även detta avgjordes på Jägersro.
22 april segrade 14 Ultra Violet, då rankad nia av spelarna. Den gången var hon spelad till fyra procent, nu visar spelet för fjärdehandaren 11 procent.
Tilläggshästarna har haft fördel:
Vi ser
högre segerfrekvenser och högre ROI-tal för tilläggshästarna, både för favoriter och för ickefavoriter samt både för framspårshästar och för bakspårshästar.
Spår 6 på tillägg kan innebära vingel. Hittills har bara en lyckats segra därifrån, och det var just en favorit.
15 Garden Leave blir favorit efter fyra raka segrar, alla tagna från de mest gynnsamma positionerna: Spets och dödens. Den här uppgiften är annorlunda. Hästen har startat 25
gånger, men aldrig tidigare över lång distans. Hästen står hårdast inne på pengar av tilläggshästarna.
Chansen är svår att bedöma, men hon är given redan på den minsta kupongen.
Kanske är jag mer inne på 14 Ultra Violet som jag ”vet” duger, och framför allt tredjehandsfavoriten 11 Marabou Brodda som jag bedömer vara bästa hästen och på det
tilldelar tipsettan.
De tre nämnda sticker ut, och statistiken visar att det skräller mer sällan i stoloppen då distansen är lång. Ett lås kan vara lösningen för de mindre systemen.
Samtidigt är det här ändå det lopp som är mest troligt att leverera skräll i en omgång som präglas av ojämna lopp med få segerbud.
Spelfaktorn för PU lyder 0,64 – lägst i omgången.
V75-7: Silver, autostart, medeldistans
Loppet kompliceras av att fältets två bästa hästar dragit bakspår. 9 Kagan och 12 Behind Bars bedömer jag är ganska jämna, och då blir den senare spelintressant till 4,8
procent. SÅ chanshämmande är spåret inte, i alla fall inte i relation till spår 9 (Kagan är spelad till 29 procent).
24 raka utan seger senaste tiden.
Inom rikstoton har det blivit en enda seger på 27 starter sedan 1 april (så långt tillbaks som ST redovisar). Denna togs av just 1 Larry Wood då han spetsvann Silverdivisionen
på Halmstad 8 juli.
Stallformen sätts inte på pluskontot då chansen bedöms.
1 Larry Wood är favorit, då han ses med chans att åter leda en silverdivision runtom. Han har en stentuff motståndare i spetsstriden: 4 Bravo Sabotage. Denne har ett spår som
det är enklare att spetsa från, och så är han nog mer startsnabb också.
En viktig detalj avgör mitt tips i spetsstriden. Bravo Sabotage kommer från stall i galen form! Segrar i alla de fem senaste starterna…!
Bravo Sabotage har spetsat 16 gånger tidigare och Larry Wood åtta gånger. Båda har samma segerfrekvens i positionen, 5/8 respektive 10/16.
Loppet är ojämnt. 2-3-6-8-10 avfärdar jag direkt som ”chanslösa”.
Ett mindre system kan låsa på spetshästen 4 och ”bästa-hästarna” 9 och 12.
Att jag rankar ned 1 och 7 beror som sagt på formfrågetecken, men båda är givna om man garderar vidare.
Med streck även för 5 och 11 har man en relativt billig helgardering, sju streck. En viktig detalj som talar för dessa mindre spelade hästar är stallform. 5 Upper Face från bästa
läget, från stall som hittat toppformen, på hemmaplan till 1,3 procent!
Spelfaktorn för Joakim Lövgren lyder 0,76.
Man kan notera att tre av medlemmarna i Pyromanligan tilldelas spelarnas förtroende i en och samma omgång.
Tillsammans har medlemmarna bränt med favoriter motsvarande ett helt kvartals V75-omgångar.
Generellt bör man undvika att anlita någon av pyromanerna till att förvalta ett singelstreck!
Mitt spel
Lilla systemet:
V75-1: 7 Olga Utca (9,4%)
V75-2: 1 Mondriaan Boko (46%)
V75-3: 1 Heart of Steel (15%)
V75-4: 2, 4, 5
V75-5: 5 Dynamite Sensation (19%)
V75-6: 11, 14, 15
V75-7: 2, 9, 12
13,50 kronor
Stora systemet:
V75-1: 2, 4, 7, 9
V75-2: 1, 2
V75-3: 1, 6, 7
V75-4: 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12
V75-5: 5 Dynamite Sensation (19%)
V75-6: 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
V75-7: 1, 4, 5, 7, 9, 11, 12
6 468 kronor
Statistik-Jens Stora skulle se ut som det senare, ifall det var inlämningsstopp fredag klockan 15. Så är det som tur är inte. Mycket hinner hända, säkert fler strykningar.
Ska man rentav göra ett system med 3-4 spikar, och ”helgarderingar” av avdelningarna 4, 6, 7? 12 X 15 X 7 där kostar 630 kronor. Hög potential!
Det finns en hel del att fundera över fram till spelstopp. Fler hästar i de första tre avdelningarna blir det dock inte!
Hur systemen bygger sig går att följa här: https://www.atg.se/hedlunds/spellaggare/104211
Jag återkommer efter att lördagstävlingarna är avgj
__________________
Det man lär sina barn lär man sina barnbarn
asgaya3141 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 13:10   #8
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 5 645
Sharp$: 3179
Standard

Jens Sjödén: "Statistikanalys V75 lördag"
Flera ojämna lopp under lördagens V75:a.
Värdet efter tre avdelningar lär vara lågt; där finns bara enstaka segerbud.
Men det är inte i många avdelningar som favoriten har den bästa chansen!
En enda spik på stora, och den är inte favorit.
Som vanligt inleder jag med några rader från förra veckan!
76,80
Olivia CH segrade till årets högsta vinnarodds inom V75. V75-spelarna var något mer med på noterna, inom den spelformen var hästen endast årets åttonde största skräll.
343 lopp har avgjorts i år. Ungefär var femte omgång segrar en häst spelad till under en procent.
149 831 957 kronor
Lördagens omsättning blev årets högsta. 96 procent av pengarna återbetalades i vinster! Många vann något, vi får säkert se en spinoff-effekt i omsättningen nu på lördag.
18 850 300 kronor
I förra veckans analys tog jag upp att Charlottenlunds derby-75:a är den som av tradition omsätter minst av årets återkommande omgångar.
Men trenden är positiv!
Söndagens omsättning blev tolv procent högre än förra årets, och 20 procent högre än året innan!
Det är tradition att Jägersro arrangerar V75 dagen innan Derbyt. Så här har det gått tidigare:
2005 1 favorit 1 skräll 1,1 milj kr (3)
2006* 5 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (4)
2007* 1 favorit 1 skräll 1,0 milj kr (2)
2008 2 favoriter 1 skräll 12 000 kr (2)
2009* 1 favorit 2 skrällar 1,4 milj kr (3)
2010 1 favorit 4 skrällar JACKPOT (0)
2011 2 favoriter 3 skrällar 2,8 milj kr (2)
2012 2 favoriter 2 skrällar 115 000 kr (5)
2013 4 favoriter 0 skrällar 400 kr (3)
2014* 3 favoriter 0 skrällar 2 000 kr (3)
2015 2 favoriter 1 skräll 101 000 kr (5)
2016 1 favorit 4 skrällar 3,6 miljoner (3)
2017 4 favoriter 3 skrällar 475 000 kr (4)
2018* 3 favoriter 1 skräll 27 000 kr (4)
2019* 4 favoriter 2 skrällar 43 000 kr (2)
2020* 1 favorit 2 skrällar 1,5 miljoner (5)
2021* 1 favorit 2 skrällar 1,7 miljoner (1)
2022* 3 favoriter 2 skrällar 54 000 kr (5)
*) Jackpotförstärkt omgång
Tabellen visar de år Jägersro tävlat med vinklad startbilsvinge. En sammanfattning:
• 33 procent favoritsegrar (41/126) – marginellt under genomsnittet
• 25 procent skrällar (31/126) – genomsnittligt
• 44 procent spetssegrar (56/126) – normalt, strax under Jägersros snitt
• 294 808 kronor i medianutdelning – högt!
V75-1: Stoeliten, autostart, medeldistans
Jag varnade för 2 Chebba Mil senast som ospelad, mycket för att tränaren visar sådan galen ROI i sina svenska V75-starter.
Hästen presterade ingenting i loppet.
Då kunde man inte ana att hästen i sin nästa start skulle bli storfavorit på V75…!
Det är på gamla meriter naturligtvis men favoriter utan visad form köper jag inte gärna, speciellt inte då de inte ens är startsnabba. I spets kanske man kan ramla undan utan
toppform, men om man som Chebba ska göra jobbet i spåren, på spetsbanan Jägersro…
4 Nova Mahiron är andrahandsfavorit på att hon förväntas ta ledningen. Ett argument svårt att invända mot då loppen avgörs på Jägersro. Hästen har dock agerat formlöst i de
fyra senaste starterna.
För tre starter sedan fick hon bestämma i ledningen, men slutade bara trea. Vann gjorde 7 Olga Utca, nu tredjehandare – med detta lopps bästa segerchans. Formkurvorna har
sedan dess pekat åt varsitt håll. Olga är på väg att växa in i Gulddivisionen!
En fjärde häst kan vinna. Det är korrekt att 9 Heroine Darling är minst spelad i kvartetten. Stoeliten är en klass där spelarna har lätt att chansvärdera hästarna. Hästen kommer
från stall i galen form och är säkert redo en fin prestation, men att hinna ända fram till seger på Jägersro som ensam bakspårshäst – det är inte mest sannolikt scenario. Men en
trioplacering är!
”I jobben känns hon riktigt fin men hon måste tävla med skor nu och det är ett litet minus med tanke på att hon är uppe i en så pass hög klass som hon tävlar i nu” informerar
tränaren i Travronden Spel.
Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram chansprocenten, som ett slags ROI baserad på spelprocent i stället för odds. För en Robin Bakker￾favorit lyder detta tal 1,15 – högst i omgången!
V75-2: Klass II, autostart, kort distans. Strukna: 9, 11
Veckans nyckellopp. Jag tycker hela omgången tappar lite i värde av att detta lopp blev så ”konstigt”.
Normalt brukar massa hästar vilja vara med i lägsta klassen.
Den här gången anmäldes bara 14. Sex hästar med väldigt låga startpoäng, som normalt inte räcker, kom med.
Det innebär att loppet innehåller en massa ”chanslösa rundningsmärken”.
Åt andra hållet utmärker sig två hästar och dessa har spelarna naturligtvis hittat, det är jättelätt.
Tittar man bara på spårstatistiken så råder fördel andrahandsfavoriten 2 Going Cash.
Ickefavoriter från spår 2 har segrat oftare än favoriter från spår 1, 15-12 i procent.
Totalt har 22 procent av loppen vunnits från spår 2, att jämföra med åtta procent från spår 1.
2 Going Cash är beroende av att ta sig förbi från start för att vinna. Hästen har 4/4 i spets, att jämföra med 0/5 i andra positioner.
1 Mondriaan Boko är favorit på ”bästa hästen”. Han förlorade i debuten, vilket var enda starten som treåring. Sedan blev det nio månaders träning och nu som fyraåring ståtar
han med fem raka.
Någon botten har hästen inte behövt visa. Tider är inte det första jag tittar på, men senast sprang hästen 13,6 – över medeldistans. Det är nästan en sekund snabbare än Going
Cash någonsin sprungit – över kort distans.
Och det var inte precis slutsålt senast. Hästen kan springa jättemycket snabbare ifall det behövs.
Ska Going Cash vinna loppet, krävs nog att favoriten sitter fast hela vägen. Sådant har hänt förr, därav det svaga favoritinfriandet från spår 1 i dessa lopp.
De här två utmärker sig rejält. Att de tillsammans får 8/10 av spelet är rimligt, det motsvarar sannolikheten.
Statistiken visar annars omgångens högsta skrällfrekvens för dessa lopp, men då har ju de tidigare loppen varit mycket jämnare. Det här är definitivt inte typiskt för klassen.
Fastän bara 50 lopp avgjorts har många stora skrällar hunnit vinna. 8, 8, 8, 9, 9, 10, 11, 11 har några tidigare vinnare rankats.
Man kan tänka sig att helgardera detta lopp, och få betalt för en riktigt stor skräll med en sannolikhet om cirka 2/10. Man hittar ändå sex hästar spelade inom 0,4-1,8 procent.
Spelfaktorn för Erik lyder 0,88.
V75-3: Guld, autostart, kort distans
Sedan återkomst efter sjukdom har forne elithästen 6 Aetos Kronos vunnit 1/17 lopp (15/34 innan ansiktsförlamningen).
Det var en guldfinal på Solvalla med en halv miljon i förstapris. Hästen agerade som i fornstora dar, var bara bäst i dödens.
Hur kunde han vinna just den gången, när det inte blivit någon seger före eller efter? Samma häst som inte kunde ta 20 meter på Herakles en fredagkväll på Kalmar?
Jag finner bara en förklaring. Jag hade spikat spetshästen Chapuy, som just den dagen hade en skräddarsydd uppgift. Dessutom klivit in rejält på vinnarspelet till 7,21. Men
Aetos tog sig förbi med hals sista biten.
Trots att det inte gick in ser jag det fortfarande som ett av årets bästa spel!
Ovanstående för att belysa Aetos ojämnhet. Presterar han som han kan, så har hästen en utmärkt uppgift framför sig. Litet fält och kort distans. En ny dödensvinst är sannolikt
utfall om hästen presterar i nivå med kapacitet. Men hur sannolikt är det…? Både han och stallet har i alla fall visat lite form på slutet.
Örjan har 10: 3-1-2 bakom hästen.
Ifjol underpresterade 7 Brother Bill i augusti, en femteplats och en galopp blev det då. 10 september presterade han sedan starkt som tvåa bakom Hail Mary, och följde därefter
upp med att vinna 3/4 återstoden av året. Storloppssegrar var det, inkluderande SM.
Det som talar för favoriten är att han är årstidare. Kollektivet räknar med att hästen återfinner formen till denna start.
Näst senast, i elitloppsförsöket, presterade hästen uselt. Det var samma sak ifjol, och förklaras med att hästen inte trivs med att övernatta i detention barn.
Även senast var hästen jättedålig. Som 1,51-favorit fick han bestämma i spets, men till slut gav han sig ändå mot Phoenix Photo och Gooner i ett V86-lopp.
Då 1 Heart of Steel senast ledde runtom i sista avdelningen av GS75 cashade Statistik-Jens in 56 091 kronor.
Segern blev överlägsen. Favorit var samma Phoenix Photo som Brother Bill fick sträcka vapen mot i sin senaste start. Trea blev för övrigt Olga Utca, tipsettan som går ned i
klass i V75-1.
Heart of Steel är inte fältets bästa häst. Men han är i sitt livs bästa form och så är han loppets spetshäst. I spets har hästen segrat 9/10.
Spetshästen har alltid fördel gentemot ”bästa hästen”. På Jägersro är denna fördel särskilt stor. Jag ser tredjehandsfavoriten ha loppets bästa segerchans.
Både Brother Bill och Aetos Kronos har kapacitet att vinna loppet även efter resa i andraspår, men det finns tydliga frågetecken kring om de kommer att tävla i nivå med sin
kapacitet i just detta lopp.
Tre streck ska innebära helgardering. Sedan råder ett chansgap ned till läges- och kuskhandikappade 8 Usain Töll.
Spelfaktorn för Magnus A Djuse lyder 0,83.
V75-4: Klass I, autostart, lång distans
Detta är det lopp i omgången jag har svårast att ranka, det som verkar jämnast. Föregående tre avdelningar har varit fantastiskt ojämna. 4 X 2 X 3 som ens ”kan” vinna.
Statistiken talar inte för stor skrällrisk. 17 likadana lopp har avgjorts med vinklad vinge, tre gånger har vinnaren varit rankad utanför topp-fyra. Lopp med vanlig vinge har varit
vanligare, där noteras 83 procent topp-fyra-rankade.
Spårgynnade trion 2-4-5 räknas främst. Någon av dem lär få spets, någon annan rygg ledaren. Båda positionerna är gynnsamma över lång distans.
Bakom räknas sedan en kvartett för klassen bra hästar, som hämmas av sina utgångslägen: 6-10-11-12.
Jag vill inte avfärda någon som chanslös. Det finns detaljer som talar för att 7 Arachis PR och 8 Dogleg ska vara mer spelade än 0,7 respektive 0,9 procent.
Emilia Leo satte dit en V75-favorit senast 2020. Sedan dess har det blivit sex fall, i snitt spelad till 33 procent.
V75-5: Brons, autostart, medeldistans
Crown Wise As torskade som 1,82-favorit efter att ha fått bestämma i spets i ett enklare lopp hemma på Halmstad. Gången innan blev det målfotoseger efter en perfekt löpning
från 5/1640a, men det var mycket tur med i bilden i ett sönderstruket lopp där 5/8 motståndare, däribland de mest spelade, galopperade bort sig.
Sällan ser man en favoritspelad häst starta med en segerchans så pass nära noll…!
Så skrev jag inför favoritens näst senaste start. I loppet följde han med i rygg på ledaren, fick luckan och tog maxplacering som trea.
Senast startade han från bakspår i finalen. Där hade han ingen chans, men var också ospelad.
Den här gången är hästen favorit igen, eftersom spelarna räknar med att han ska ta ledningen. Men kör man verkligen den här i spets…? Även om så skulle ske, så har hästen
svag statistik i positionen. Bara 3/9, och denna gång är motståndet värre än vid tidigare förluster. Jag tror man väljer att släppa och följa med till fina pengar.
Loppet hyser en överskattad spelarälskling – men också motsatsen, en häst som gång på gång presterar över spelarnas förväntningar.
Så här skrev jag inför senast:
Chansen är mycket bättre än de 1,6 procent spelet visar… Definierar man spelvärde som ”chansprocent/spelprocent” så är Dynamite Sensation mest spelvärd i hela
omgången.
Från bakspår över kort distans räckte spurten till en tredjeplats.
Den här gången drog topphästen det överlägsna spåret.
Härifrån vinner man ofta och till höga odds!
Apropå att vinna ofta och till höga odds: Dynamite Sensation har senaste nio månaderna vunnit fyra lopp med sexsiffriga förstapris. Oddsen: 7,06 – 4,85 – 7,08 – 53,89.
Det blir bra betalt igen! Bet365 öppnade på 9 gånger och Unibet på 8,50. Svenska Spels odds kommer vid 16-tiden.
Den som läst denna spalt vet att 9 Rossi Garline varit en följehäst, från början galet underskattad av spelarna. Hästen svarade för två topplopp i juli, men har agerat svagt i de
två senaste.
Särskilt senast, i ett vanligt 40 000-kronorslopp på Vaggeryd (över idealdistans!), som han skulle ”bara vunnit” om han presterat i nivå med kapacitet.
Men formen finns inte där. Stallet hade två hästar ut på V86 i onsdags. Båda var betrodda, men slutade oplacerade och presterade alldeles formlöst.
Lyfter man blicken finner man att stallet segrat i endast 1/53 senaste sex veckorna. Segern togs från spets i ett lopp för hästar med max 18 000 kronor.
Många har varit hårt betrodda. Ingen har levt upp till spelarnas förväntningar. Sällan ser man en så här intensiv formsvacka! Foderbyte…?
Hursomhelst finns ingenting som tyder på att Rossi Garline ska svara för en topprestation på lördag. ”Kill your darlings” heter det. Jag spelar Rossi när stallformen är tillbaka
igen!
Stall Casillo verkar ha tappat formen samtidigt som stall Eriksson. Också bara en seger de senaste sex veckorna (dock bara 18 starter), och även den togs i ett lopp som knappt
räknas. Från spets i ett tvååringslopp med två felfria motståndare…
7 Demon galopperar och överspelas varenda gång. 6 Captor Delleselve presterade senast ursvagt som oplacerad i samma lopp som 4 Federer vann.
Jag står över båda denna gång.
Spelfaktorn för JU lyder 0,96.
V75-6: Stolopp, ett tillägg, lång distans
Det är inte jätteofta stona tävlar över lång distans. Vi har sett ett likadant lopp tidigare i år, även detta avgjordes på Jägersro.
22 april segrade 14 Ultra Violet, då rankad nia av spelarna. Den gången var hon spelad till fyra procent, nu visar spelet för fjärdehandaren 11 procent.
Tilläggshästarna har haft fördel:
Vi ser
högre segerfrekvenser och högre ROI-tal för tilläggshästarna, både för favoriter och för ickefavoriter samt både för framspårshästar och för bakspårshästar.
Spår 6 på tillägg kan innebära vingel. Hittills har bara en lyckats segra därifrån, och det var just en favorit.
15 Garden Leave blir favorit efter fyra raka segrar, alla tagna från de mest gynnsamma positionerna: Spets och dödens. Den här uppgiften är annorlunda. Hästen har startat 25
gånger, men aldrig tidigare över lång distans. Hästen står hårdast inne på pengar av tilläggshästarna.
Chansen är svår att bedöma, men hon är given redan på den minsta kupongen.
Kanske är jag mer inne på 14 Ultra Violet som jag ”vet” duger, och framför allt tredjehandsfavoriten 11 Marabou Brodda som jag bedömer vara bästa hästen och på det
tilldelar tipsettan.
De tre nämnda sticker ut, och statistiken visar att det skräller mer sällan i stoloppen då distansen är lång. Ett lås kan vara lösningen för de mindre systemen.
Samtidigt är det här ändå det lopp som är mest troligt att leverera skräll i en omgång som präglas av ojämna lopp med få segerbud.
Spelfaktorn för PU lyder 0,64 – lägst i omgången.
V75-7: Silver, autostart, medeldistans
Loppet kompliceras av att fältets två bästa hästar dragit bakspår. 9 Kagan och 12 Behind Bars bedömer jag är ganska jämna, och då blir den senare spelintressant till 4,8
procent. SÅ chanshämmande är spåret inte, i alla fall inte i relation till spår 9 (Kagan är spelad till 29 procent).
24 raka utan seger senaste tiden.
Inom rikstoton har det blivit en enda seger på 27 starter sedan 1 april (så långt tillbaks som ST redovisar). Denna togs av just 1 Larry Wood då han spetsvann Silverdivisionen
på Halmstad 8 juli.
Stallformen sätts inte på pluskontot då chansen bedöms.
1 Larry Wood är favorit, då han ses med chans att åter leda en silverdivision runtom. Han har en stentuff motståndare i spetsstriden: 4 Bravo Sabotage. Denne har ett spår som
det är enklare att spetsa från, och så är han nog mer startsnabb också.
En viktig detalj avgör mitt tips i spetsstriden. Bravo Sabotage kommer från stall i galen form! Segrar i alla de fem senaste starterna…!
Bravo Sabotage har spetsat 16 gånger tidigare och Larry Wood åtta gånger. Båda har samma segerfrekvens i positionen, 5/8 respektive 10/16.
Loppet är ojämnt. 2-3-6-8-10 avfärdar jag direkt som ”chanslösa”.
Ett mindre system kan låsa på spetshästen 4 och ”bästa-hästarna” 9 och 12.
Att jag rankar ned 1 och 7 beror som sagt på formfrågetecken, men båda är givna om man garderar vidare.
Med streck även för 5 och 11 har man en relativt billig helgardering, sju streck. En viktig detalj som talar för dessa mindre spelade hästar är stallform. 5 Upper Face från bästa
läget, från stall som hittat toppformen, på hemmaplan till 1,3 procent!
Spelfaktorn för Joakim Lövgren lyder 0,76.
Man kan notera att tre av medlemmarna i Pyromanligan tilldelas spelarnas förtroende i en och samma omgång.
Tillsammans har medlemmarna bränt med favoriter motsvarande ett helt kvartals V75-omgångar.
Generellt bör man undvika att anlita någon av pyromanerna till att förvalta ett singelstreck!
Mitt spel
Lilla systemet:
V75-1: 7 Olga Utca (9,4%)
V75-2: 1 Mondriaan Boko (46%)
V75-3: 1 Heart of Steel (15%)
V75-4: 2, 4, 5
V75-5: 5 Dynamite Sensation (19%)
V75-6: 11, 14, 15
V75-7: 2, 9, 12
13,50 kronor
Stora systemet:
V75-1: 2, 4, 7, 9
V75-2: 1, 2
V75-3: 1, 6, 7
V75-4: 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12
V75-5: 5 Dynamite Sensation (19%)
V75-6: 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
V75-7: 1, 4, 5, 7, 9, 11, 12
6 468 kronor
Statistik-Jens Stora skulle se ut som det senare, ifall det var inlämningsstopp fredag klockan 15. Så är det som tur är inte. Mycket hinner hända, säkert fler strykningar.
Ska man rentav göra ett system med 3-4 spikar, och ”helgarderingar” av avdelningarna 4, 6, 7? 12 X 15 X 7 där kostar 630 kronor. Hög potential!
Det finns en hel del att fundera över fram till spelstopp. Fler hästar i de första tre avdelningarna blir det dock inte!
Hur systemen bygger sig går att följa här: https://www.atg.se/hedlunds/spellaggare/104211
Jag återkommer efter att lördagstävlingarna är avgj
__________________
Det man lär sina barn lär man sina barnbarn
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Rickart (+100), bosseguldheden (+10), linfre (+25), KalleKlut (+5)
asgaya3141 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 14:10   #9
 
KalleKluts avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 156
Sharp$: 9346
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tvablaa Visa inlägg
@Kalle Klut
Vad betyder ffs?
För första gången

Lycka till med besluten!
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 14:27   #10
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 2 092
Sharp$: 6128
Standard

Haha, självklart!!????

Detsamma!

Jag klurar på om det verkligen är så givet att Heart of Steel spetsar?
tvablaa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 14:32   #11
 
linfres avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 3 050
Sharp$: 5272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nobleflash Visa inlägg
V75
Inlämnat: 2023-09-02, 10:20

Avd
1: 7 Olga Utca (2, 4)
2: 2 Going Cash (1, 8)
3: 1, 6, 7 (4, 8)
4: 5, 6, 10 (11, 4)
5: 2, 6, 8, 9, 10, 11 (1, 5)
6: 2, 3, 11, 13, 14, 15 (5, 12)
7: 4, 9 (1, 7)
Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden Visa inlägg
Min första tanke var oxå OLGA UTCA i avd 1. Men kände att det var lite för vågat att spika. Men Nobleflash har fått mig att våga. Att nån mer tänker så ger mod i barm. Dessutom har hon blivit nedstruken ett hack. Kom igen Olga!!! Vinner den har man verkligen tagit grepp om omgången.
Olga är min första tanke också, den kusen kan ju stå för helt otroliga prestationer till och från. Så blir antingen spik för mig eller lås på 2,4,7. Måste höra lite mer innan start innan beslut.
__________________
Citat:
"Before I do anything I ask myself: Can an idiot do that? And if the answer is yes, I do not do that thing." -Dwight Schrüte

Senast redigerad av linfre den 2023-09-02 klockan 14:34.
linfre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 14:39   #12
 
Reg.datum: sep 2020
Inlägg: 569
Sharp$: 1359
Standard

V75

2
8
7
5
2,3,7,9,10
1,6,11,13
1,4,9
robert78Polen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 14:45   #13
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 621
Sharp$: 2890


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Olga blev min enda spik. Jag vill ju inte släppa mina grundprinciper om att ALLTID ha ettan i voltstart och ALLTID ha femman i 1640 auto. Även om jag inte tror på dem.

V75
Inlämnat: 2023-09-02, 15:43
Jägersro
Lördag 2023-09-02
Start: 16:20
Kostnad: 108,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 7 Olga Utca (2, 4)
2: 2, 5 (1, 8)
3: 1, 5 (7, 6)
4: 4, 5, 6 (11, 3)
5: 3, 5, 10 (1, 9)
6: 1, 11, 15 (5, 14)
7: 4, 7 (9, 1)

1x2x2x3x3x3x2 = 216 rader.
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 15:06   #14
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 735
Sharp$: 37609
Standard

Spikar på dagens reducerade är Mondriaan Boko, Demon och Jannah.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-02, 15:18   #15
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 081
Sharp$: 3306
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Spikar på dagens reducerade är Mondriaan Boko, Demon och Jannah.
Hade 5 hästar i avd 2, såg värmningen på Mondriaan Boko och stekte alla i loppet
förutom Langewegs.
Det brukar gå åt pipsvängen när jag tar bort hästar, men den här kusen är helt
klart i fel klass kapacitetsmässigt trots bara 6 lopp in alles.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td