Logga in

Spelskola

Här hittar du guider för hur du bäst spelar på olika saker.

Travskolan

Lektion 1 - Inledning, Spelformer och Förklaringar

Inledning

Streckspel eller systemspel på hästar kan man endast spela på atg.se eller hos ditt lokala spelombud, vanligtvis en vanlig tobak eller i anslutning till en matbutik. Att spela hos ett ATG-ombud är några kronor dyrare men där kan man även få personlig hjälp om det är några problem gentemot att spela på nätet där den stora fördelen är att det går snabbt, enkelt och att man kan lämna in s.k. reducerade system.

Även vanliga spelbolag såsom unibet, bet365 etc. erbjuder ofta spel på hästar men då i form av H2H spel. Man får då två hästar i ett och samma lopp att välja på, sen skall man satsa på vilken häst som får den bästa placeringen. Vanligt förekommande är också varianten att man skall satsa på om en häst kommer i top-5 eller inte.

När man ska spela på hästar finns flera olika varianter. V75 är absolut vanligast och går på lördagar. Efter det finns V64, V65, V5, V4, V3, Dagens Dubbel, Lunch Dubbel, Trio, Dagens Flex, Tvilling, Vinnare/Plats, Raket och till sist Komb. Harry Boy heter en variant som går ut på att man väljer spelform och dag, sen sin maxinsats och då får man fram ett slumpat system där datorn valt ut några favoriter och några skrällar.

V75

Är det absolut största spelet och går oftast på lördagar. Det börjar ca 14.30 och varje omgång är det olika banor som är värd för spelen. V75 går ut på att man skall hitta vinnaren i sju lopp. Du vinner om du lyckas pricka in 7, 6 eller 5 rätt. Om ingen lyckas pricka in 7 rätt eller om utdelningen blir lägre än 15 kr på 5 och/eller 6 rätt så blir det jackpot och pengarna flyttas till nästa V75-omgångs 7-rätts pott. Observera att endast de som har 7 rätt veckan efter får ta del av extra pengarna, inte 6 eller 5 rätt. Ibland avgörs V75 på extra omgångar vid speciella tillfällen vid olika storlopp, 2009 gick det bl.a. en extra omgång onsdagen den 23:e december.

På sommaren sänds det direkt i TV4 annars så visas det ett sammandrag kl 18 i samma kanal. Radpris 0,5 kr.

V7 är en variant av V75. Man spelar som vanligt V75 men genom att välja V7 så vinner man endast på 7rätt. Vinsten för 7 rätt blir då multiplicerad med 2,5gånger.

Kuriosa: Den lägsta utdelningen på V75 i historien är 95 kr på Bergsåker den 1 juli 1995 och den högsta är 67 312 633 kr på Axevalla den 23 februari 2010.

V64

Här skall man tippa sex lopp. Utdelning på 6, 5 och 4 rätt. Loppen körs onsdagar på Solvalla och börjar ca 19.00. Här blir det jackpot om ingen lyckas pricka in 6 rätt eller om utdelningen blir lägre än 7 kr på 4 och/eller 5 rätt. Sänds oftast i TV4 Sport. Radpris 1 kr.

V6 är en variant av V64. Man spelar som vanligt V64 men genom att välja V6 så vinner man endast på 6 rätt. Vinsten för 6 rätt blir då multiplicerad med 2,5 gånger.

V65

Även här skall man tippa sex lopp men den stora skillnaden är att man bara vinner på 6 eller 5 rätt. Om ingen lyckas pricka in 6 rätt eller om utdelningen blir lägre än 20 kr på 5 rätt så blir det jackpot nästa vecka på samma veckodag. V65 körs varje dag utom när det är V75 eller V64. Det börjar ca 19.00 på vardagar och ca 14.00 på söndagar. Radpris 1 kr.

V6 är en variant av V65. Man spelar som vanligt V65 men genom att välja V6 så vinner man endast på 6 rätt. Vinsten för 6 rätt blir då multiplicerad med 2 gånger och inte 2,5 som i de andra spelformerna.

V5

Kan man spela varje dag och går ut på att hitta vinnaren i fem lopp. Du vinner på 5 rätt, men om ingen har 5 rätt så vinner man på 4 rätt. Radpris 1 kr.

V4

Spelas varje vardag på lunchen och går ut på att hitta vinnaren i fyra lopp. Börjar ca 12.15 och här vinner man på 4 rätt, men om ingen har 4 rätt vinner man på 3 rätt. Loppen visas i Dagens Rätt som sänds kl 13 i TV4. Radpris 2 kr.

Dagens Dubbel

Dagens Dubbel förkortas DD och går ut på att hitta vinnaren i två speciella lopp. Oftast de två sista loppen av ett större spel, exempel i V75-6 & V75-7. DD spelas varje dag och du vinner om du lyckas pricka in rätt häst i båda loppen. Lägsta insatsen är 5 kr per kombination och din vinst utgörs av att oddset multipliceras med insatsen. Oddset som visas är alltid per satsad krona. Börjar ca 20.15 på vardagar, ca 16.00 på lördagar och ca 15.00 på söndagar.

Lunch Dubbel

Samma sak som DD men spelas under lunchen varje vardag. Det är alltid lopp 2 och 3 (de två mittersta loppen) på V4 som utgör LD. Lägsta insats är 5 kr och börjar ca 12.30.

Trio

Går ut på att hitta 1:an, 2:an och 3:an i samma lopp. Vinsten utgörs av att oddset multipliceras med insatsen. Trio spelas i fjärde och sista loppet på V4 under lunchen. På helgen avgörs Trion på galopp. Trio går även att spela på V75, V64, V65 och det är ett speciellt utmärkt lopp som oftast är i loppet före dagens dubbel.

Tvilling

Här ska man hitta de två hästar som kommer 1:a och 2:a i samma lopp, oavsett ordningsföljd. Vinsten utgörs av att oddset multipliceras med insatsen för den vinnande kombinationen. Tvilling kan man spela i alla lopp.

Vinnare

Här är det precis som ett vanligt vad. Man satsar på vilken häst man tror vinner loppet och vinsten utgörs av att oddset multipliceras med insatsen. Oddsen är semi-fasta vilket innebär att den kan komma att ändras beroende på hur många som har spelat på just den hästen.

Plats

Här skall man spela på att en häst skall komma 1:a, 2:a eller 3:a. Även här multiplicerar man insatsen med oddset. Innan loppen avgörs så visas oddset på ett intervall, exempel 24-38 per satsad 10-krona och det är först när loppen avgjorts som oddset fastställs. Om man väljer att spela V/P så innebär det att man spelar både vinnarspel och platsspel på hästen man valt.

Raket

Är en variant av Vinnare och Plats. Man väljer en häst i upp till sju lopp som man antingen anger att den skall vinna eller komma top-3. Oddsen på dina vinnande hästar multipliceras med varandra precis som i en trippel/fyrling. Därmed kan du vinna mycket med en liten insats. Du måste pricka in alla dina vinnare/platsare för att vinna något. Förlorar en häst förlorar din kupong. Du kan även spela system annars på raketen så att det räcker med att få 2 av 4 rätt tex.

Strykningar

Om en häst jag har på min kupong blir stuken av olika anledningar, oftast sjukdom, skada eller transportproblem, så finns det vissa regler för vilken häst jag får istället. Har jag markerat reserver på min kupong så får jag någon av dessa. På Internet står de inom parantes och på spelkvitton markeras de med F och A (Första och andra reserv). I varje lopp så finns det något som heter turordning och det är den som bestämmer vilken häst jag får om jag inte har markerat reserver. Om jag redan har den första hästen på min kupong så får jag hästen som står som tvåa. Om jag redan har den också så får jag hästen som står som nummer tre osv. Detta gäller endast V75, V64, V65, V5, V4. Blir en häst struken på dagens dubbel, lunch dubbel, raket, vinnare, tvilling osv så får du en återbetalning på din kupong istället och ingen reserv.

Turordningen räknas på hästens fem senaste starter och omfattar dels prispoäng och dels prestationspoäng. Vid bestämmande av prispoäng räknas en poäng för varje vunnen 100-lapp per aktuellt lopp. Som prestationspoäng gäller 200-100-65-25-15. Vid död löpning räknas prispoäng efter faktisk utgående penningpris samt prestationspoäng som om hästen enskilt uppnått placering.

Lektion 2 - Nybörjarguide för placering av spel

Beskrivning av spel

Exempel 1

  1. På vilken bana och när spelet avgörs. Även spelvariant, V65, DD, V3 etc...
  2. Vilket lopp/avdelning som du just nu tittar på. Här är det lopp 9 men V75-6.
  3. Antal rader, radkostnad och totalkostnad.
  4. Vilken klass, Guld/Silver/Brons/Klass I/Klass II/Stolopp/Kallblod. Anger även hur långt loppet är och vilken startmetod som används. 1640m och Autostart.
  5. Vilket spår hästarna har, namn och vem som kör respektive tränare. a = amatörtränare.
  6. Vinnarodds & streckprocent. Man kan välja ytterligare listan till höger.

När man klickar på hästens namn, kusk eller tränare

Exempel 2

  1. Segerprocent, platsprocent, startpoäng och intjänat per start.
  2. Välj vad du vill se info om, häst, kust eller tränare.
  3. Statistik för starter, vinster och intjänade pengar.
  4. Rekordtider för olika distanser och startmetoder.
  5. Tidigare resultat. Genom att klicka på datumet så kan man se resultatet från just det loppet och vilka hästar som var med. Spår, distans, resultat och tid. Om hästen går med skor så står det C. Om hästen var barfota så är det ett överstruket C. Den vänstra anger frambenen och den högra anger bakbenen.

Hur man spelar

Exempel 3

När man skall spela på hästar så ska man ”strecka” den eller de hästar man tror kan vinna loppet, undantaget är Plats och Tvilling. Se lektion 1.

I första avdelningen så väljer jag hästarna nummer 1, 5, 7 och 10. I resterandelopp väljer jag endast en häst, jag väljer att ”spika” den jag tror absolut mest på. Detta gör ju då att jag har fyra olika utfall för att få sju rätt, man säger att jag har fyra olika rader på mitt system.

  • Rad 1 = 1-7-11-12-7-3-4
  • Rad 2 = 5-7-11-12-7-3-4
  • Rad 3 = 7-7-11-12-7-3-4
  • Rad 4 = 10-7-11-12-7-3-4

I detta fall så är systemet på 4 rader och kostar 4 x 0,5 kr = 2 kr.

Om jag nu väljer att ta med fler hästar i något annat lopp så ökar antalet rader och kostnaden likaså. Antalet rader räknas ut genom att multiplicera antalet hästar i varje lopp med varandra. I mitt lilla system blir det 4x1x1x1x1x1x1 = 4 rader. Nu väljer jag att strecka några fler hästar och får då ett färdigt system.

Det färdiga systemet redo för inlämning

Exempel 4

Det färdiga systemet består av 2 spikar och kostar totalt 480 kr att lämna in via atg.se. För att lämna in spelet trycker du bara på Spela.

Spelskolan är skriven av Rob. Ett stort tack för din insats!
Version 1.0
Senast uppdaterad

  • Testa vår nya chat!
    0 användare online just nu