Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-10-25, 09:06   #1
 
Reg.datum: okt 2013
Inlägg: 4
Sharp$: 82
Standard

Diverse nybörjarfrågor


Hej alla sharps,

Är ny på forumet så först en kort presentation. Jag har levt på internetpoker de sista 2-3 åren, men tänkte nu göra ett första seriöst försök med sportbettingen vid sidan av. Är egentligen inte jätteinsatt rent sportsligt, utan min idé är att närma mig från en strikt matematisk/statistisk utgångspunkt. Har ännu inte lagt några bets, utan tänker komma igång på riktigt först när jag testat mina system tilltäckligt.

Lyckligtvis hittade jag hit till sharps.se med väldigt mycket matnyttig info. Är bekant med koncept som BRM från pokern och har studerat en del statistik på universitetsnivå. Vore tacksam om någon kunde svara på ett par funderingar.

1) Håller på att knåpa på en modell i Excel (för en specifik liga) som uppskattar sannolikheterna för olika utfall vilka omvandlas till odds. Håller i nuläget på att försöka förfina modellen och testar den mot historiska säsonger. Har lagt till en simulerad unitkassa som lägger bets på matcher där sannolikheten för ett utfall är tillräckligt stort.

Om vi nu antar att oddsen i modellen överensstämmer med verkligheten, betyder inte det att jag borde gå +/- 0 units i längden? Eller tänker jag fel? Förutsättningen för att gå plus är alltså att hitta bättre odds än dessa "verkliga odds" (som ligger runt 1.50-1.70 om det nu har någon betydelse)?

2) Vidare undrar jag vad ska man ta hänsyn till när man värderar hur många units ett spel är värt? Har det att göra med sannolikheten för utfallet (stor insats vid troligt utfall) eller edgen gentemot husets odds (stor insats vid bra odds)? Är det en kombination av båda dessa faktorer? Kan det variera mellan sporter/ligor?


Som sagt, ytterst tacksam för svar. Skriv gärna om jag är otydlig någonstans. Kommer troligen posta fler frågor så småningom.

Mvh,
x_streck
x_streck är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:16   #2
 
Serjs avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 407
Sharp$: 5152

NFL 2019
Stats: 79 - 82 - 4
ROI: 98.72%
Vinstprocent: 49.07%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av x_streck Visa inlägg
1) Håller på att knåpa på en modell i Excel (för en specifik liga) som uppskattar sannolikheterna för olika utfall vilka omvandlas till odds. Håller i nuläget på att försöka förfina modellen och testar den mot historiska säsonger. Har lagt till en simulerad unitkassa som lägger bets på matcher där sannolikheten för ett utfall är tillräckligt stort.

Om vi nu antar att oddsen i modellen överensstämmer med verkligheten, betyder inte det att jag borde gå +/- 0 units i längden? Eller tänker jag fel? Förutsättningen för att gå plus är alltså att hitta bättre odds än dessa "verkliga odds" (som ligger runt 1.50-1.70 om det nu har någon betydelse)?

Mvh,
x_streck
Det beror ju helt på om spelet går in eller inte, bara för att man spelar favoriter (vilket det låter som du gör med tanke på de oddsen) så kan det ju skita sig ibland. Varians is a bitch. Vid 1.50 i odds måste du ju vinna mer än 2/3 av dina bets för att gå plus till exempel. Det var kanske inte ett så informativt svar, men jag menar mest att statistik kan vara skitbra, men bli inte förvånad om resultaten kommer variera.


Annars tror jag att du tänker helt rätt med din modell, dvs. att du ska spela matcher där du får bättre odds hos bookies än vad din modell menar att de förtjänar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
x_streck (+2)
Serj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:57   #3
 
Reg.datum: okt 2013
Inlägg: 4
Sharp$: 82
Standard

Tack för svaret, serj! Jag är medveten om variansen och du har helt klart en poäng angående träffprocenten. Men om oddsen är "verkliga" borde också träffprocenten anpassa sig efter dessa över tillräckligt stor sample. Hmm, blir lite råddigt att formulera sig på ett vettigt sätt kanske. Men anledningen till att jag frågar är att jag kom på att det troligen är fel att försöka optimera modellen så att den vinner maximalt med units, för att det i sin tur skulle betyda de uppskattade oddsen är för höga.
x_streck är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 10:15   #4
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Det finns lite tidigare trådar gällande insatsnivåer, ett som du säkert redan känner till är Kellys modell. Den kräver att du har gjort korrekt bedömning dock.
Juret på forumet har även en ganska bra blogg när det kommer till detta, https://jurets.wordpress.com/

Annars har du förstått det rätt ja. Din bedömning måste ge större vinstchans än vad bolaget bedömer det till. Glöm inte heller att räkna på payoutnivån.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
x_streck (+2)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 11:48   #5
 
Reg.datum: okt 2013
Inlägg: 4
Sharp$: 82
Standard

Tack, KP. Ska kolla bloggen.
x_streck är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 14:59   #6
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Om bookmakerns no vig odds överensstämmer med verkligheten kommer du gå minus i negativ ROI lika stor som bookmakerns vig/marginal. Din uppgift är att överträffa bookmakerns vig för att gå med vinst.

Tills du går med vinst är fråga 2 inget bekymmer, betta flat en viss % av bankrullen beroende på önskad risknivå alternativt "to win" en viss %.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
x_streck (+2)
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td