Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-03-08, 14:05   #1
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 38
Sharp$: 144
Standard

Money Management


Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av money management då jag sett många medlemmar här har bra spel men förmodligen går minus iallafall pga svag strategi vad beträffar money mangement.

Faktum är att det inte spelar någon roll om du är suverän på att välja ut dina spel om du ger tillbaka allting på ett fåtal spel du felvärderat insatsen på.

Det finns en rad olika MM strategier, Kelly Critertion, Martingale, 1,2,3 star rating osv men jag kommer fokusera här på den strategi som är mest stabil och som de flesta professionella spelare håller sig till, Flat betting.

“Flat betting” är en mycket enkel och vägvinnande strategi det innebär att man satsar exakt samma belopp på varje objekt man valt ut.

På frågan hur mycket du ska satsa per spel, en konservativ gambler spelar 1% av rullen. Seriösa spelare lägger inte mer än 2%.

Till saken hör givetvis att en mindre bankrulle kan man ta större risker med än med en stor. Det är ingen ide att spela 2% flat om du har en bankrulle på 200 kr, men om du har 100 000 kr på spelkontot måste pengarna hanteras smartare.

Någon kanske undrar om man ska räkna om vad dessa 2% är efter varje avgjort spel. Svaret är nej. Om du åker på en “cold streak” och vi leker med teorin att alla spel du lagt stått i 2.0 och du förlorat alla 100 spel under en månad och din kassa rasat med X%.

Säg att du vänder trenden nästa månad och vinner alla 100 spel till 2.0. Då kommer du inte vara tillbaka på 0 efter andra månaden. Förlustinsatserna har varit oproportioneligt större jämfört med vinstinsatserna.

Likadant gäller givetvis om kassan ökar. Räknar du om din insatsprocent efter en vinst och nästa spel blir förlust sjunker kassan oproportioneligt mycket och det blir längre väg tillbaka.

Innan du lägger ditt första spel måste du ha ett mål för hur mycket kassan ska öka totalt innan du gör ett uttag. När du nått målet oavsett om det tar en dag eller ett år tar du ut ner till startkassan och forsätter med samma instats.

Felet många gör är att aldrig göra uttag utan låta girigheten ta överhand och öka insatserna istället……ett katastrofrecept.

Om du spelar flat tror jag man börjar värdera mer innan man ryggar folk till höger och vänster…..ställ dig frågan om reken du läst håller för dina 2%.

En annan banalare fördel är att du slipper fundera på vad ett spel är värt när du hittat ett spel.

Det finns givetvis undantag för när du ska spela flat. Spelar du på golf tex och du ska hitta en vinnare bland ett enormt stort startfält och oddset på en vinnare kan stå i 100ggr pengarna kommer du gå bankrupt illa kvickt om du spelar flat.
aspel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 14:15   #2
 
Rilles avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Örebro län
Inlägg: 207
Sharp$: 436


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket bra text. Tack!
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 14:40   #3
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

En fundering:...

Felet många gör är att aldrig göra uttag utan låta girigheten ta överhand och öka insatserna istället……ett katastrofrecept.

Varför skall man inte öka insatserna. Förstår att man ej skall göra det efter varje vinstspel men om man har en bankrulle på 10.000 och satsar 1% på varje och sätter en gräns på t.ex. 7.500 och 15.000 för ändring av insats.

D.v.s. om bankrullen minskar till 7.500 kronor ändrar jag flatbettet till 75 kronor eller om jag vinner upp till 15.000 så höjer jag flatbettet till 150 kronor. Det är ju lite som stop/loss som man använder i aktiehandel. Borde väl gå att applicera på flatbetting den strategin.

Själv har jag spelat flat i två veckor nu och tycker det är ett bra sätt mest för att jag själv tycker det är svårt att värdera spelen (jag vet, är inte lika duktig som vissa på denna sajt). Håller bara på att hitta vilken nivå jag skall lägga mig på men första målet är att hitta en vinnande strategi .

Hoppas de får upp spreadsheeten här snart så man kan visa vad man går för...
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 15:09   #4
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 38
Sharp$: 144
Standard

umebon, till att börja med måste jag säga att det inte finns något svart eller vitt.

Anledningen till varför man rekommenderar att aldrig ändra insats är att undvika skarpa kurvor, då givetvis dalande kurvor.

Spelar man flat skapar man stabilitet. Spelar man regelbunded är det ofrånkommligt att man hamnar i svackor och det gäller att förlora så lite som möjligt då.

Ökar du insatsen efter/under en hot streak och sedan när en down period kommer så förlorar du oproportioneligt mycket.

Mitt tips är att spela upp dig till ditt långsiktiga mål. Ta ut, därefter starta med högre startkassa och spela vidare med samma procent som tidigare.

Man kan säga att det handlar om att "protect the bankroll".
aspel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 15:35   #5
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Varför ta ut? Förstår att det är roligt att göra något med pengarna man vunnit och att man inte får hybris lika snabbt men det blir ju svårare att uppnå de långsiktiga mål man har med sitt spelande om man tar ut pengar hela tiden. Om man nu lyckas vinna ihop några pengar .

Är det inte bara att starta om med den högra startkassan och fortsätta spela från den? Skall prova flatbetta nu månaden ut med 1% och bli lite mer restriktiv i mina spel så får jag se hur det går. Intressant och se vad man når för resultat, skall försöka vara självkritisk till mina resultat.
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 15:56   #6
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 38
Sharp$: 144
Standard

Att ta ut har med med slutmål att göra. Tar du aldrig ut materialiserar du aldrig dina framgångar.

Diciplin är det viktigaste som finns i gambling. När rullen växer är ökar risken för girighet, vinna ännu mer alltså.

Därför anser jag man ska vara nöjd när man nått målet man hade vid starten.
aspel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:43   #7
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Poäng... Men om målet är högre än så? Vad är en rimlig målsättnin?

Kan bara svara för mig själv och mina mål är höga men i mina ögon realistiska. Dubbla rullen på ett år är mål 1 och sedan utvärdera fortsätta därifrån.
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:10   #8
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag satsar alltid flat när jag bettar. Letar alltid efter spelvärde och hittar nästan aldrig mer än ett par spel i veckan. Mestadels trav. Det är omöjligt att hitta 10 värdespel på en dag som jag ser många testar här på forumet.
Jag har testat en hel del insatsplaner i yngre dar och min erfarenhet säger att flat är det bästa i längden. Möjligtvis olika insatser på olika spelformler kan fungera. Som vinnare och plats på trav. Units tror jag inte på.

Tradingen ser annorlunda ut. Det är omöjligt att sätta en gräns på insats/risk när man byter sida, gör många trades i en match. Men jag riskerar aldrig mer än 10% på en match. Det händer några gånger per år att det blir maxförlust, men det är sånt man får ta.
Snittförlusten ligger runt 1.5-3%.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:24   #9
 
Exaktes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 74
Sharp$: 307
Standard

Måste hålla med om att det troligtvis är meningslöst för de flesta här inne att använda units överhuvudtaget. Anledningen är att det är oerhört svårt att kunna värdera sina egna spel på ett bra sätt och det är inte många som kan hantera det. Det finns givetvis vissa undantag.
Exakte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:28   #10
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Precis. Är det ett värdespel går man ju plus i längden om man spelat flat. Det är inte lika säkert om man varierar insatsen.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:32   #11
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

De flest verkar överens här, intressant. Vad flatbettar ni då? 1% eller kör ni på högre. Själv kör jag på 1% just nu men funderar på att kliva upp emot 2%.

Men jag spelar max 6% av rullen, känns ändå som vissa dagar blir riktigt dyra.
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:35   #12
 
olof86s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 479
Sharp$: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bftrader Visa inlägg
Det är omöjligt att hitta 10 värdespel på en dag
Disagree. Kammar man många marknader och bookies kan man givetvis hitta utstick och värdeodds i mängder. Snittar själv 9-10 spel per dag och plussar fint.
__________________
"I find that the harder I work, the more luck I seem to have."
Thomas Jefferson
olof86 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:38   #13
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Gud vad jag väntar på era spreadsheets
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:45   #14
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

2% för min del blir det. Kan tyckas högt men jag har hög träff% och spelar inte många spel i månaden.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:48   #15
 
Exaktes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 74
Sharp$: 307
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av umebon Visa inlägg
De flest verkar överens här, intressant. Vad flatbettar ni då? 1% eller kör ni på högre. Själv kör jag på 1% just nu men funderar på att kliva upp emot 2%.

Men jag spelar max 6% av rullen, känns ändå som vissa dagar blir riktigt dyra.
Jag har en rulle på drygt 100.000 kr. Den har jag uppdelad i 4 banker på 20.000 styck = 80.000 totalt och 20.000 ligger för tillfället vid sidan om och vilar för andra relaterade utgifter, så som service plays och liknande om jag skulle vilja investera i något sånt.
Dessa banker har olika ändamål och används till olika typer av spel. För den typen av spel som används för varje bank har jag analyserat riskerna för downswings baserat på bland annat tidigare historik.
Därefter har jag anpassat hur stora mina bets ska vara för varje bank. Min fotbollsbank som jag har använt för den europeiska fotbollen i år har exempelvis en bank på 25 points där 1 point används för varje spel. Det innebär att jag flatbettar 800 kr per spel på fotboll. 4% av en bank kan tyckas vågat om du ser det på det sättet, visst, men om du tänker på att det bara är 0.8% av min totala bankrulle så är det mer konservativt än de flesta.
Komplicerat? Kanske.

Senast redigerad av Exakte den 2010-03-08 klockan 19:05.
Exakte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td