Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-09-14, 10:35   #1
 
Mr.DEEs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 143
Sharp$: 1033
Standard

Vad menas egentligen med BTCL?


Det här med att slå stängingsoddset eller BTCL är en välidgt omdiskuterad och intressant grej. Det är väl egentligen mer komplext än vad folk tror. Jag fick lust att starta en tråd där vi kan disskutera detta efter att ha läst igenom Khans tråd om när man ska starta med sin betting med inspirations från Jurets inlägg. Jag anser att det egentligen enbart är relevant på marknader med stor likviditet.

Att slå stängingsoddset på ex: div4 på nordicbet när taket ligger på ex 1500sek är inte samma sak som att göra det på PL med ett tak på ex 30k. Att slå stängings oddset på en marknad där du själv kan få ner oddset på ett maxbet känns inte direkt relevent hurvida ditt spel har värde eller ej.

Jag håller defeninitv med om att om du gör det i en marknad med stor likvididet, så kommer du att gå plus. Sen anser jag faktiskt att det finns en faktor till som visa inte lägger så stor fokus på. Att spela på det högsta möjliga oddset. Detta i kombination med att man slår stängings oddset i en större marknad, vill jag nästan säga att efter 500+ bets så kommer du gå plus.

Men vad menas egentligen med BTCL?

Ex 1: Lag A öppnar på 2. Jag spelar det. Strax efter börjar det droppa och stänger på 1.8. Här kan vi alla hålla med om att vi har slagit stäningsoddet.

Ex 2: Lag A öppnar på 2. Under dagen stiger det och jag spelar till 2.4. Dem stänger på 2.2 Har jag slagit stängningsoddet?

Ex 3: Lag A öppnar på 2. Under dagen stiger det till 2.2, vilket jag spelar. Det stänger på 1.9

Det jag egentligen undrar över är vilken av dessa ex som speglar BTCL bäst?

Senast redigerad av Mr.DEE den 2013-09-14 klockan 10:37.
Mr.DEE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:39   #2
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Ex 3 är min gissning. Tror inte det är relevant vad oddset öppnade på, utan vad det stänger på. Du får 30 ticks i exempel 3.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:42   #3
 
Semicolons avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 853
Sharp$: 1997


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.DEE Visa inlägg

Men vad menas egentligen med BTCL?

Ex 1: Lag A öppnar på 2. Jag spelar det. Strax efter börjar det droppa och stänger på 1.8. Här kan vi alla hålla med om att vi har slagit stäningsoddet.

Ex 2: Lag A öppnar på 2. Under dagen stiger det och jag spelar till 2.4. Dem stänger på 2.2 Har jag slagit stängningsoddet?

Ex 3: Lag A öppnar på 2. Under dagen stiger det till 2.2, vilket jag spelar. Det stänger på 1.9

Det jag egentligen undrar över är vilken av dessa ex som speglar BTCL bäst?
Jag skulle säga alla, stängningsoddset måste ju definieras som just oddset vid spelstart. Oavsett om du är i exempel 1,2 eller 3 så har du ju tagit spelet till ett värde som är bättre än marknadens slutliga värdering, sen i vilket skede du gjort det har ju egentligen ingen betydelse för BTCL.
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:52   #4
 
Mr.DEEs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 143
Sharp$: 1033
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
Jag skulle säga alla, stängningsoddset måste ju definieras som just oddset vid spelstart. Oavsett om du är i exempel 1,2 eller 3 så har du ju tagit spelet till ett värde som är bättre än marknadens slutliga värdering, sen i vilket skede du gjort det har ju egentligen ingen betydelse för BTCL.
Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Ex 3 är min gissning. Tror inte det är relevant vad oddset öppnade på, utan vad det stänger på. Du får 30 ticks i exempel 3.
Intressant. Två inlägg och dessa spelglar ganska bra hur disskusionen kring detta ämne förs. Det finns just två sidor om BTCL. Den ena sidan anser precis som Semicolon och den andra anser som Galeocerdo.

Om man ska översätta BTCL till svenska, så betyder det att man slår stäningsoddset. Fast är det givet att man alltid utgår från öppningsoddset till stäningsoddset? Eller betyder det med att man slår stäningsoddset från det att man har lagt sitt spel tills det stänger?
Mr.DEE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:58   #5
 
Semicolons avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 853
Sharp$: 1997


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.DEE Visa inlägg
Eller betyder det med att man slår stängingsoddset från det att man har lagt sitt spel tills det stänger?
This, skulle jag säga. Marknaden har gjort sin slutvärdering och du har slagit den, då tycker jag det är irrelevant med alla andra överväganden. Givet att du tar i beaktande alla andra parametrar som du nämner. (Marknadens storlek etc.)
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:58   #6
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Well marknadens värdering, det är väl Sharps som flyttar oddsen (inte Lasse-Maja som satsar 20 SEK på AIK) och dessa vet ju ofta bättre än oddssättarna.

Om public flyttar oddsen så blir det ju en annan femma.

Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2013-09-14 klockan 11:01.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:22   #7
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Ponera att man lägger sina bets <2 minuter innan spelstopp och Lag A som öppnade på 2.0 har stigit till 2.5 och du spelar det och sedan rör det sig inte mer, du har alltså spelat till marknadshögsta. Hur fungerar det?
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:35   #8
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
This, skulle jag säga. Marknaden har gjort sin slutvärdering och du har slagit den, då tycker jag det är irrelevant med alla andra överväganden. Givet att du tar i beaktande alla andra parametrar som du nämner. (Marknadens storlek etc.)
Håller med.

Värt att tänka på för de som bokför BTCL och ska utvärdera, man vill ha en BTCL% som är mkt högre än ens W/L%. 55 % BTCL kommer du inte långt med, det är inte ovanligt at en sharp slår stängningsoddset på små/medelstora marknader över 70 % av gångerna. Det är logiskt att den % är hög; man kan ju inte räkna hem ett bet (tyvärr) för att man slagit stängningsoddset (bara nästan..)

Vad som sen är en för liten marknad är svårt att säga men nog ser jag att Pinnys minsta marknader är effektiva i viss grad, dvs om man backtestar oddsrörelser så hade marknaden en W/L på säg 57 %, inte ovanligt.

Utsticksodds är ju ett sätt att slå stängningsoddset men det bästa utvärderingsmåttet är ju om du bettat Pinnys lina och slagit stängningsoddset.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:52   #9
 
Mr.DEEs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 143
Sharp$: 1033
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
This, skulle jag säga. Marknaden har gjort sin slutvärdering och du har slagit den, då tycker jag det är irrelevant med alla andra överväganden. Givet att du tar i beaktande alla andra parametrar som du nämner. (Marknadens storlek etc.)
Detta är väl egentligen det jag också anser, där det releventa egentligen är vad som sker från det att du placerar ditt spel tills det stänger

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Well marknadens värdering, det är väl Sharps som flyttar oddsen (inte Lasse-Maja som satsar 20 SEK på AIK) och dessa vet ju ofta bättre än oddssättarna.
Okej, detta är egentligen ett annat intressant ämne, fast det har inte så mycket med BTCL att göra. Jag kanske startar en ny tråd om just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Khan Visa inlägg
Ponera att man lägger sina bets <2 minuter innan spelstopp och Lag A som öppnade på 2.0 har stigit till 2.5 och du spelar det och sedan rör det sig inte mer, du har alltså spelat till marknadshögsta. Hur fungerar det?
Detta kanske inte heller riktigt är inom ramen för BTCL utan detta handlar mer om att du spelat till marknadshögsta, vilket det finns personer som enbart gör. Den viktiga frågan i detta fall är: Har mitt spel ett värde?. Bara för att du spelat till marknadshögsta innebär ju inte att det finns värde. Om du vet att 2.5 på Lag A är ett defenitivt överodds så vet du ju egentligen att det är ett värde spel. Du slår ju inte stängningsoddset, fast det kan likväl vara ett bra spel. BTCL är ett vertyg för att identifiera det, inte en garanti. Jag kan säga så här. I en marknad med stor likvididet kan vi utgå ifrån att marginalerna är tajta och att oddset är rätt så korrekt satta.

Om vi då har två lag. Lag A som öppnar på 1.9 och Lag B som öppnar på samma. Oddssättarna anser att just denna matchup är 50-50. Framåt startid har Lag A gått ned till 1.7 medans Lag B är uppe i 2.1 Varför Lag A har sjunkit till 1.7 är ett ämne som Galeocerdo cuvier var inne på lite. Men säg att en känd capper har spelat Lag A och har ett enormt följe, och alla dem spelar spelar Lag A. Då skulle jag vilje säga att Lag A ges för mycket respekt om vi utgår ifrån att ingen ny info har släppts sen öppningsoddset. Vi kan då säga att ett spel på Lag B till 2.1 i är ett bra spel eftersom att vi får 2.1 på en coinflipp. Nu gick jag lite OT fast känns som att jag får starta en ny tråd om detta ämne.
Mr.DEE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td