Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-07-31, 07:58   #1
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Oddssättning - Fotboll


Jag får väldigt många frågor ang. grundvärdering av de olika lagen i en fotbollsliga innan säsongen startar. Tänkte bara ge en liten inblick i hur jag jobbar, oavsett om det är som oddssättare eller spelare. Jag tillhör ju som bekant "Old School" och tycker att odds är mer än bara utstick och siffror. Som spelare gäller det ju att hitta en "edge" mot oddssättaren eller marknaden och hitta överodds. Som bookie handlar det om att få spelarna att spela till underodds så det första är bara en invertering av det andra. Det finns ingen anledning att inte använda samma arbetssätt oavsett vilken sida av boken du befinner dig på!

League 1 och 2 i England betraktar jag som "mina", jag har följt de här ligorna i runt 15 år och har en kontinuerlig RSS-feed från massor av engelska lokaltidningar som hamnar i en Outlook-folder via ett eget emailkonto. Innan en ny säsong gör jag alltid ett spreasheet med alla lagens spelaromsättning. Inte för att jag har eller vill ha koll på varenda spelare, jag kan en bra dag ha koll på 2-3% av dem. Det jag vill veta är var de kom ifrån/vart de gick och om det var någon transfersumma inblandad. På den här nivån är det väldigt få spelarköp, det är oftast lån eller fri transfer som gäller för klubbarna. Emellanåt säljer de spelare till någon större klubb och i de fallen handlar det ofta om nyckelspelare.

En annan viktig faktor är spelaromsättningen. I år har exempelvis Carlisle 14 nya spelare på lönelistan utan att faktiskt köpa en enda spelare. Samtidigt har de släppt iväg 15 utan att få in en spänn heller. Med så stora förändringar i truppen så brukar det ta tid att spela ihop ett lag och tittar man på oddsen för Carlisle för promotion så tycker jag de överskattas ganska mycket av marknaden. De kommer nog att kunna konkurrera, men sannolikt tar de fler poäng andra halvan av serien än den första.


En enskild spelare har större värde för ett lag i småserierna än en spelare i en stor liga. Real Madrid får ihop ett hyfsat lag även utan Ronaldo! Men en kille som gör 30 baljor i L2 en säsong är svårare att ersätta. Skillnaden på kvaliteten i truppen är väsentligt större där. Jag brukar titta extra noga på lag som köpt in spelare för reella pengar. Oxford har exempelvis en ny delägare med ambitioner som har tillfört pengar och värvat smart. Dessutom har de en helt ny och väldigt erfaren stab i bakgrunden med kontakter in i storklubbarna. Sånt är viktigt när det bla gäller att få möjlighet att låna "Academy-spelare"!

Så, jag börjar alltid att titta på lagens föregående säsong. Sedan gör jag en bedömning (baserat på ovanstående parametrar) om det ser ut att vara en förbättring eller försämring mot året innan. Utifrån det försöker jag fördela 100% (chans till ligavinst) på klubbarna i serien. Då får jag en tabell som jag använder som bas för min matchoddskalkylering resten av säsongen. Ibland händer det att man får uppdatera/omvärdera lag som överpresterar eller underpresterar. Men jag brukar vänta 10-talet matcher innan jag ger mig på det.

För dem som är intresserade så lägger jag in en länk till mitt spreadsheet med övergångar i L1/L2 som ni kan ladda ned. De flesta spelarnamnen är länkade till Skysports databas där man kan få lite mer data om spelaren. Ålder, tidigare klubbar osv. Det ingår alltså ingen pre-view på serierna i spreadsheetet (sånt kan man sälja för rätt fina pengar). Men det var heller inte meningen med det här inlägget.

Spreadsheetet: 2014_2015 L1_L2.xls http://www.flipdrive.com/

User=Cc1
Password=Zamboni


Det är visserligen bara en temporär lagringsplats men var schyssta och fucka inte upp saker för andra genom att ändra password eller liknande.
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
boored (+50), grymmer (+10), Jokehim (+10), BroderH (+50), faremisch (+10), Seebbo (+25), Davebarbaren (+25), kusagwa (+10), the_mirage (+20), Jaxxx (+20), BraOdds (+50), Raimond (+10), Semicolon (+75), slindoffer (+50)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 08:10   #2
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Istället för att ge någon chansen att bråka med lösenord(för tro mig, det kommer hända ) kan du använda nån tjänst som inte kräver inloggning för att ladda ner filen, tex https://anonfiles.com/

laddade upp ditt excel ark där:
https://anonfiles.com/file/1c9006f92...0773b8008eafaf
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2014-07-31 klockan 08:13.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 08:54   #3
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 11
Sharp$: 105
Standard

Tack för ett mycket intressant och bra inlägg. Även väldigt trevligt få en så bra överblick över transfers. Jag har följt Coventry sen början av 90-talet dock inte allt för väl sedan man åkte ur Premier League i början av 00-talet. Det är inte lätt ens på de relaterade siterna att leta din info.

Ser inte lovande ut för Coventry inför kommande säsong heller och inte undra på det med den usla ekonomin klubben har haft sen Premier League dagarna när man tilläts ta jättelika lån.

Har du några siffror på skulder för de olika klubbarna och hur använder du dig av detta i dina värderingar? Du touchar lite på det i ditt inlägg men går det att utveckla?

Lägger all min tid på att söka spel i tennisen med hyfsat resultat men skulle vara lite skoj att sjunka ner i t.ex. League One också. Ger man odds på specialspel som hörnor och varningar också på en bredare front, dvs inte enbart på bookmakers där man limiteras rätt snabbt, i dessa ligor?
Jokehim är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 10:55   #4
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 64
Sharp$: 1015
Standard

Är väl dum, men hur öppnar man filen? Ser fram emot att kolla igenom detta!
Davebarbaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 11:06   #5
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Davebarbaren Visa inlägg
Är väl dum, men hur öppnar man filen? Ser fram emot att kolla igenom detta!
Du behöver spreadsheet program tex excel i det här fallet.

Kan väl öppnas med gratisprogram som open offices calc eller excel viewer med. (edit: ingen aning hur bra eller dåligt sessa fungerar dock)
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2014-07-31 klockan 11:11.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 11:19   #6
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 64
Sharp$: 1015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Du behöver spreadsheet program tex excel i det här fallet.

Kan väl öppnas med gratisprogram som open offices calc eller excel viewer med. (edit: ingen aning hur bra eller dåligt sessa fungerar dock)
Tack! Laddade ner Open Office och det fungerade galant!
Davebarbaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 11:19   #7
 
ohlzons avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 110
Sharp$: 1075
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Davebarbaren Visa inlägg
Är väl dum, men hur öppnar man filen? Ser fram emot att kolla igenom detta!
Själv testat med Google Drive (Google Kalkyl) och det funkar bra.
ohlzon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 14:43   #8
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jokehim Visa inlägg
Har du några siffror på skulder för de olika klubbarna och hur använder du dig av detta i dina värderingar? Du touchar lite på det i ditt inlägg men går det att utveckla?

Lägger all min tid på att söka spel i tennisen med hyfsat resultat men skulle vara lite skoj att sjunka ner i t.ex. League One också. Ger man odds på specialspel som hörnor och varningar också på en bredare front, dvs inte enbart på bookmakers där man limiteras rätt snabbt, i dessa ligor?
Vad gäller klubbekonomin så känns det inte som att det skall värderas in i en sportslig/matematisk värdering om det inte är så att en klubb är konkursfärdig och spelarna blir utan lön osv. På L1/L2-nivå så omsätts ju inte värst mycket pengar jämförelsevis. Gissningsvis omsätter antagligen AIK mer per år än de flesta klubbarna i L2 om inte alla.

Exakt vilka sidospel de olika nätbookies erbjuder har jag dålig koll på. Men jag vet att åtminstone Bet365 har massor även i de här ligorna. Det sägs att de har ändrat sin filosofi och det skall gå att spela för hyfsade summor utan risk att bli limiterad numera. Men det är bara vad jag hört och läst på forumen runt om i världen. Jag håller mig till Asian Hcp och totals företrädesvis och lägger spelen i Asien.
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 22:33   #9
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Du som är en erfaren oddssättare, hur lätt är det för dig att "slå" bookies i Asien? Alltså, vad ligger din ROI på ungefär. Utan limits i Asien och med din kunskap föreställer jag mig att du kan dra in hundratusentals kronor per år.

Kan du med lätthet slå Pinnacle?
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 06:14   #10
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Du som är en erfaren oddssättare, hur lätt är det för dig att "slå" bookies i Asien? Alltså, vad ligger din ROI på ungefär. Utan limits i Asien och med din kunskap föreställer jag mig att du kan dra in hundratusentals kronor per år.

Kan du med lätthet slå Pinnacle?
Ingenting är "lätt" när det gäller att vinna på sportspel över tid. Men med hårt arbete ökar givetvis chansen. Man får komma ihåg att 3-5% gör break even eller bättre hos online bookies. Det är ännu färre hos Asiaterna då möjligheterna till 3-vägsspel är färre och "edgesporter" som ex. Handboll eller skidskytte inte finns på programmet. För min egen del så har jag bäst hit-rate i början resp. i slutet av säsongerna, vill tro att det är en funktion av det arbete jag lägger ned på försäsongen i kombination med lång erfarenhet av de ligor jag jobbar med.

Pinnacle är inte bättre än någon annan som erbjuder AHcp. De följer marknaden precis som alla andra. Gör en fel så gör alla fel. Oddsen är marknadsstyrda idag, inte värderingsstyrda. Man försöker sträva efter en nivå där man får sälja båda sidor av ett objekt. Så var det inte alltid för 10-15 år sedan. Då hade alla online-bolag egna oddssättare, somliga bra och somliga urusla. Vakna killar som Wagner utnyttjade de här oddsdiffarna till sin fördel och gjorde fina pengar över tid utan att direkt lägga ned jobb på värdering. Det skötte hans referensbookie åt honom.

Vad gäller ROI%, insatsnivåer eller spelkassa så är det inget jag skyltar med offentligt. Men både antalet spel och ROI% har sjunkit efter hand. Däremot har insatsnivåerna ökat och nettot är bra nog. Mina bästa siffror någonsin var 2002 då jag la 2862 spel med en återbetalning på 118,78%. Det kommer aldrig att kunna hända igen.
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 09:37   #11
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Inte League 1 nu utan Ligue 1 i Frankrike! Sprang på en rätt snygg pre-view i .pdf-form som kan tankas ned här http://frenchfootballweekly.com/down...ue1Preview.pdf
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 12:56   #12
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 54
Sharp$: 899
Standard

Har en fråga som du kanske kan svar på CC.

Om man har två helt jämna lag, du värderar dem till 2.0 nollboll båda sidorna på neutral plan. Om lag 1 istället har hemmaplan, hur många punkters betydelse har hemmaplansfördelen på oddset?

Finns det nån standard siffra för de olika ligorna?
Eller hur jobbar bookies här?
Comandini är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 13:35   #13
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

En jämförelse mellan hemma och neutral(hemma+borta) över ett antal säsonger ger väl en hyfsat bra bild vad skillnaden hemma vs neutral är.

edit dvs omöjligt att svara på om du inte ger liga, då det kan variera mycket mellan dessa.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2014-08-06 klockan 13:43.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 15:59   #14
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
En jämförelse mellan hemma och neutral(hemma+borta) över ett antal säsonger ger väl en hyfsat bra bild vad skillnaden hemma vs neutral är.

edit dvs omöjligt att svara på om du inte ger liga, då det kan variera mycket mellan dessa.
Skulle tro att de flesta compilers sätter X:et först, dvs använder sig av ligans draw-rate. sen gör man den procentuella fördelningen proportionerligt på hemma/borta. Den viktigaste parametern (för de flesta jag känner) är hemmalagets home-rate. Är det ett utpräglat hemmalag så åker ju några % dit hur jämna lagen än är styrkemässigt. När du sedan har motsvarande match men på andra lagets hemmaplan så gör du samma sak. Så kontentan är den du själv kom på, dvs det är ömöjligt att svara på generellt.
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 16:28   #15
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
En jämförelse mellan hemma och neutral(hemma+borta) över ett antal säsonger ger väl en hyfsat bra bild vad skillnaden hemma vs neutral är.

edit dvs omöjligt att svara på om du inte ger liga, då det kan variera mycket mellan dessa.
För att gå ett steg längre (för att kunna ha en edge) bör hemmaplan vara en variabel i en modell som inte bara går efter en genomsnittlig hemmafördel, utan även (potentiellt) varierar med övriga variabler (lagstyrkor, främst målsnitt).
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td