Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-10-13, 15:19   #46
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Bumpar tråden då jag fortfarande får en hel del mailfrågor om oddssättning, objektvärdering, kvantitativ analys och annat som rör betting på fasta odds. Det har säkert skrivits spaltmeter om ämnet genom åren men få sammanställningar är gjorda.

Sättet att värdera spelobjekt har dessutom förändrats under åren, det som tidigare var rent hantverksarbete är till stor del datoriserat idag. Kvantitativ analys har i princip ersatt magkänsla på båda sidor om boken. Bookmakers och spelsyndikat använder idag prediktiv matematik för att hitta ”korrekta” odds i syfte att slå sina motståndare på fingrarna. Vet ex. att både ”Boored” och ”Juret” här på Sharps använder sig av olika matematiska modeller för att skapa sin ”edge” mot spelbolagen.

Det finns en uppsjö av olika bettingsystem, allt ifrån programvara som kostat miljontals kronor till hobbypunterns excelblad. Gemensamt är att det används algoritmer av olika slag. Den data som krävs för att bygga ett prediktivt system är olika beroende på vilken sport vi vill räkna på. För det beror helt på den enskilda sportens statiska parametrar. Nedanstående variabler har jag lånat från nånstans, men de illustrerar just statiska parametrar som kan användas i prediktiva modeller

TENNIS (Pre game)


Underlag: Spelare funkar olika på olika underlag som grus, hardcourt, gräs, matta. Inomhus och utomhus.

Stats: Senaste prestanda och på vilket underlag.

Inbördes möten: Historisk profil mot samma motståndare.

Ranking: Inte alltid relevant men kan vara användbart

Skador: Är spelaren i full träning efter skada, går han på behandling osv

Spelschema: En del spelare behöver spela mycket för att bibehålla nivån. Andra klarar inte ta ett hårt schema.

Förberedelser: Om spelaren åkte ut ur tidigt i föregående turnering kan det vara en fördel, mer tid för förberedelser än motståndaren.

Speltid: Vissa människor är morgontrötta, andra är nattugglor.

Väder: Alla har optimala förhållanden. Det är inte osannolikt att spelare från varma länder hanterar värme bättre. Andra kan vara mindre besvärade av vind eller kyla.

Plats: London kan vara bättre för en europe medan Kina kanske passar en asiat. Vissa människor anpassar sig enkelt, andra sämre!

Antal Set: Grand Slam-turneringar avgörs över 5 set. Vissa spelare är starkare än andra. Hårdare matcher ger sämre möjlighet till återhämtning


FOTBOLL (Pre game)


Vilka startelvor förväntas: Avstängningar, skador, spelare som säljs eller lånas ut. Vem återkommer från frånvaro osv

Klass: Vilka förväntningar fanns på laget innan säsongen jämfört med motståndaren

H2H: Inbördes möten historiskt har mer betydelse än man generellt tror.

Hemma / Borta-rate: De flesta fotbollslag tar fler poäng hemma än borta, men raten varierar kraftigt mellan olika lag

Yttre betingelser: Hur långt reser bortalaget. Väder?

Inre betingelser: Tränaren på läktaren? Ekonomi, ex spelare som inte får betalt, stämning i truppen

Underlag: Gräs/Konstgräs, storlek på planen

Spelsystem: 4-4-2 v/s 4-3-3?


Det finns fler möjliga parametrar, en del plockar in domaren, publiktrycket eller annat. Men sammantaget är detta saker man kan sätta enskilda värden på och därmed vikta fram en utfallskalkyl med. När oddssättningen gick från individuellt satta odds till att bli marknadsstyrd så berodde det inledningsvis på ren ”plankning”. Idag är det nog mer sannolikt att orsaken till de små oddsskillnaderna mellan bolagen är en produkt av verktygen som oddsen tas fram med är ganska lika i sin sammansättning.

Hur korrekta är då dessa odds? Sannolikt är de iaf mer korrekta idag än de var för 15 år sedan! Den slutsatsen drar jag mest på att min egen payback i procent som spelare är sämre än den var vid sekelskiftet. Men faktum är att oddskonformiteten betyder också att sätter ett bolag fel odds så gör alla de andra det också. Där finns en möjlighet till ”edge” om man har tillgång till ”dynamiska” parametrar som spelbolagen INTE har så bra koll på.

Vad är då en dynamisk parameter?

De allra vanligaste i spelrekar är form och motivation. De är också de överlägset mest överskattade! Det finns tom de som använder dessa som statiska värden i sina modeller vilket jag inte tycker man kan göra. Om vi börjar med ”form” så är det färskvara! Men den används utifrån ett historiskt perspektiv, typ ett lag som har 5 raka vinster ”är i form” medan ett som har 5 raka torskar är ur form. Det finns ingenting som säger att formkurvorna är desamma som tidigare när nästa match skall spelas.

Likadant med motivation. Den parametern kan slå åt 2 olika håll, både inspirera och få spelet att gå totalt i baklås. Motivation sätter press på spelare och lag. Förmågan att hantera press är nyckeln, bra löphuvud på travspråk. Den förmågan kan vara svår att se i lagsporter men i individuella sporter som Tennis och golf är den helt klart urskiljningsbar. Det finns massor av sportutövare som springer till psykologer regelbundet för att lära sig hantera press.

Den överlägset ”bästa” dynamiska parametern är givetvis matchfixning! Men det är olagligt och låter heller sig inte göras så lätt som kvällspressen verkar tro. I en fixad match så är tom 1,01 ett överodds om den nu ÄR fixad. Det finns exempel på där det gått åt h-e även i ”uppgjorda” matcher.

Den näst bästa är ”inside knowledge”! I många sporter så mörkas skador så att motståndarna inte skall få veta vilka som spelar. Det har hänt att jag fått ett SMS en kvart före spelstopp i en handbollsmatch som berättat att 2 av lagets bästa spelare inte kommer delta i matchen pga skada. Beslutet taget efter värmningen av lagledningen. I tennis förekom sk court-siders under några år. Tenniskunniga punters som satt med dator i knät på första raden i arenan och kunde se ”formen” på en spelare baserat på hans bollträff redan i inbollningen före match. Inloggade på Betfair kunde de göra stora pengar på den information som hände på banan, tennisspelare är rätt skadebenägna också så om en spelare fick problem under en match var dessa punters snabba att profitera på den informationen. Klart snabbare än liveoddsens förändringar under en match. Court-siders förbjöds sedan av ATP och idag kan man knappt surfa med en telefon i arenan utan att vakter kommer och ber att man skall stoppa ned luren omgående!

Det här fenomenet förekommer även i Golf! Bollträffen är minst lika viktig som i tennis och det finns ett antal punters som reser med touren och sitter vid driving rangen och håller koll på golfarnas aktuella prestationer innan de slår ut från tee.

Sammantaget
så finns det helt säkert fler användbara dynamiska parametrar i individuella sporter än i lagidrotter. Därmed klart enklare att hitta edge mot spelbolagen. Det är min övertygelse att man kan skaffa sig den edgen genom att vara på plats och se det som händer på banan. Vi utvecklar ju våra sinnen genom inlärning. Det är det som sedan blir ”magkänsla”, en väldigt underskattad och helt omätbar parameter i spelsammanhang oavsett hur duktig programmeraren av ett bettingsystem är!
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+25), sskssk (+25), EnRiktigGambler (+1), Riise (+25), Seebbo (+100), kusagwa (+10), Drvic (+10)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 18:33   #47
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 28
Sharp$: 719
Standard

Grymt intressant inlägg, tack!

Min fundering är vilken inverkan flödet av pengar har på oddsättningen innan matchstart, spec vad gäller fotboll? Vi människor gillar ju vinnare och min fundering är därför om man i generella termer kan säga att favoriter är för nedtryckta medan övriga resulat då borde stå lite högt? Då tänker jag alltså på matcher där nöjesspelare pumpar kn stora pengar så som PL, VM etc.
Drvic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 00:40   #48
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Drvic Visa inlägg

Min fundering är vilken inverkan flödet av pengar har på oddsättningen innan matchstart, spec vad gäller fotboll? Vi människor gillar ju vinnare och min fundering är därför om man i generella termer kan säga att favoriter är för nedtryckta medan övriga resulat då borde stå lite högt?
Visst är det så! Sitter man med boken så ser man snabbt att vissa lag spelas oavsett vilket odds man än sätter på dem. Kan man sälja till 1,30 så finns heller ingen anledning att sätta 1,40 på Barca. Att sälja till underodds är ju det bästa som finns i sammanhanget, det ger ju ytterligare mer utrymme att ta risk. De flesta compilers är säkert medvetna om detta faktum, annars vore det tjänstefel!

Det kan räcka med att ett enda av de stora lagen inte vinner en helgmatch för att Bookien skall göra profit. Så hårt är storlagen spelade. Så här långt in på fotbollssäsongen så mår spelbolagen väldigt bra ekonomiskt. Juventus har bara vunnit 3 av 9, Barca har torskat 2 av 9, R. Madrid har tappat poäng 3 av 9. För att inte tala om Chelsea's kräftgång i starten. Det är väl i princip bara Bayern München som ångar på. Med tanke på att "pöbeln" gärna kombar sina drag med lågoddsare så kommer fina pengar in till spelbolagen detta år!

Det är dock inte säkert att det automatiskt är spelvärde på andra sidan favoritoddset, det finns ju alltid en "vig" eller spelskatt att ta hänsyn till också.
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 09:50   #49
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Fantastiskt förklarat, Cc! Hatten av ...

Har en fråga jag kanske kan ställa här. Ibland talas det om att man har en referensbookie, att Wagner hade det och hittade överodds. Så långt är jag med. Men vad är en bra referensbookie? Är det en av egen smak eller kan man lokalisera en sådan på annat sätt för att hitta just överodds på andra ställen?
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 13:46   #50
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken Visa inlägg
Fantastiskt förklarat, Cc! Hatten av ...

Har en fråga jag kanske kan ställa här. Ibland talas det om att man har en referensbookie, att Wagner hade det och hittade överodds. Så långt är jag med. Men vad är en bra referensbookie? Är det en av egen smak eller kan man lokalisera en sådan på annat sätt för att hitta just överodds på andra ställen?
I dagens läge är det nog svårare att hitta bra referensbookies. I Wagges fall så använde ju han Unibet som referens och spelade hos Centrebet, oftast Svenska spelobjekt då han antog att Unibet hade bättre koll på de oddsen än en bookie i Australien. Även Svenska Spel hade ju rätt begränsade oddssättare första åren. Putte Ramberg och Conny Granqvist, fd fotbollsspelare utan direkt analytiska kunskaper.

Jag hittade mina referenser i min egen bokföring. Använde Excel tidigt och det var ganska enkelt efter några 1000 spel att se vilka bookies man var torsk hos resp. vilka ligor/sporter man också torskade på. Centrebet hade exempelvis en dansk, Tue Larsen som var den överlägset bästa oddssättaren på internationell handboll under många år. När han släppte sina siffror så var det bara att leta upp de största diffarna hos andra och lira. Men Centrebet var urusla på Nordisk Ishockey och Svensk fotboll i de lägre divisionerna där Unibets resp. Nordicbets oddssättare var kungar osv. Så en bra bokföring var nödvändig!
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 13:51   #51
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Intressant och enkelt förklarat, Cc!

I fallet Stryktipset omvandlar jag ofta Statens odds till procent och jämför dessa mot Svenska folkets uppfattning.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 19:54   #52
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 718
Sharp$: 3091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
I dagens läge är det nog svårare att hitta bra referensbookies. I Wagges fall så använde ju han Unibet som referens och spelade hos Centrebet, oftast Svenska spelobjekt då han antog att Unibet hade bättre koll på de oddsen än en bookie i Australien. Även Svenska Spel hade ju rätt begränsade oddssättare första åren. Putte Ramberg och Conny Granqvist, fd fotbollsspelare utan direkt analytiska kunskaper.

Jag hittade mina referenser i min egen bokföring. Använde Excel tidigt och det var ganska enkelt efter några 1000 spel att se vilka bookies man var torsk hos resp. vilka ligor/sporter man också torskade på. Centrebet hade exempelvis en dansk, Tue Larsen som var den överlägset bästa oddssättaren på internationell handboll under många år. När han släppte sina siffror så var det bara att leta upp de största diffarna hos andra och lira. Men Centrebet var urusla på Nordisk Ishockey och Svensk fotboll i de lägre divisionerna där Unibets resp. Nordicbets oddssättare var kungar osv. Så en bra bokföring var nödvändig!
Hur är Betfair som referens bookie?
bjarnea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 21:24   #53
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6014
Standard

Jag har funderat på börja använda mig av poissonfördelning som en grund för mina spel. Boored använder det har jag för mig?

Finns en artikel här på Pinnacle om det,
http://www.pinnaclesports.com/sv/bet...n-distribution

Senast redigerad av Seebbo den 2016-04-15 klockan 21:26.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 21:56   #54
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3457
Standard

Gör det.
Kör på en sex månader och redovisa här. Jag kollade din länk och du kan säkert hitta en liten edge mot det verkliga utfallet. Men räcker det för att slå spelavdraget och även leverera bra resultat?
Jag är tveksam...
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 22:17   #55
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjarnea Visa inlägg
Hur är Betfair som referens bookie?
Alltså, Betfair är bara en spegling av hur marknadsoddsen ser ut. Som jag beskrivit tidigare så är det marknadsprissättningen som styr oddsrörelserna. Förr fanns det bookmakers, det gör det knappast längre. Marknaden är väldigt uniform och nästan alla släpper samma siffror.

Visa hävdar att marknadsoddsen är "rätt" odds. Men jag håller inte med, släpper en felaktiga odds så gör alla det! Jag har nämnt tidigare att jag sett samtliga bookies släppa samma favoritodds på en Svensk Div.2 match i premiären. 1,70 från allihop men jag hade max 1,30 på favvon och var väldigt påläst och det blev typ 5-0. Så ibland har faktiskt marknaden fel, annars skulle jag inte hålla på med spel...
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 23:20   #56
 
Seebbos avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 753
Sharp$: 6014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Gör det.
Kör på en sex månader och redovisa här. Jag kollade din länk och du kan säkert hitta en liten edge mot det verkliga utfallet. Men räcker det för att slå spelavdraget och även leverera bra resultat?
Jag är tveksam...
Jag har absolut inte tänkt att gå efter poissonfördelning till 100% utan just som en bas. Sedan väga in alla de andra parametrar jag anser vara viktiga.
Den stora frågan jag ställer mig är hur rätt den poissonfördelning som Pinnacle skriver om ligger till den verkliga sannolikheten.
Seebbo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 13:44   #57
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 53
Sharp$: 438
Standard

Hej Cc.

Tror du man kan öka sin spelkassa om man är en förlorande spelare med negativt ROI och inverterar sina spel genom att boka de spel man i vanliga fall hade spelat på?

Senast redigerad av mewtzz den 2016-04-16 klockan 13:56.
mewtzz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 14:55   #58
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mewtzz Visa inlägg
Hej Cc.

Tror du man kan öka sin spelkassa om man är en förlorande spelare med negativt ROI och inverterar sina spel genom att boka de spel man i vanliga fall hade spelat på?
Näe, inte alls! Det är ju aldrig 100% eller mer återbetalning på oddsen. Så enkelt var det inte
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 17:35   #59
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 53
Sharp$: 438
Standard

Ok. Varför måste det vara 100% återbetalning på oddsen? Blir inte ett negativt ROI till ett positivt ROI om man inverterar sitt spel-mönster genom att laya spel man i vanliga fall hade backat?

Tacksam för svar.
mewtzz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 18:14   #60
 
the_mirages avatar
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 206
Sharp$: 799
Standard

Det var väl Sani som satte oddsen hos Betsson på League 1 för massa år sen om jag minns rätt? Det var en referens jag använde mig flitigt av.
Numera verkar det betydligt mer tunnsått vad gäller referensbookies.

CC: Hur mkt har oddssättning och riskhantering påverkats av att flera bolag har börsnoterats?
the_mirage är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td