Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-06-03, 11:55   #1
 
Bookmakerns avatar
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 82
Sharp$: 434

Bookmakern rekar europa
Stats: 1 - 4 - 1
ROI: 51.25%
Vinstprocent: 20.00%

Standard

En Oddssättares vardag


Jag tänkte bjuda på en inblick i branschen som omsätter miljoner och åter miljoner varje dag.

Pengar, pengar och åter pengar. Så skulle man kunna sammanfatta branschen som jag har jobbat i ett flertal år. Som bookmaker lever du en i stressad miljö där sena kvällar och mycket långa helger. Jag själv har vart ansvarig för ett flertal europeiska ligor under min tid som bookmaker. Hur går det till, vad gör du, är det svårt …. Det är sådana frågor jag oftast får av nära och kära. Nedan hittar du lite frågeställningar och svar som jag hoppas ger dig lite inblick i online bettingen.

# Villka metoder använder du/ni vid oddsättning?
Vad många tror är att oddsättare på olika bolag är genier och vet precis ALLT om alla lag och ligor. Så är det naturligtvis inte.

Asien styr marknaden till 100% och man har ett val , att rätta sig efter dom eller bli arbad vilket ingen vill bli naturligtvis. I Asien finns det ett par stora spelbolag som i stort sett inte har någon limit på sina marknader. Kommer det stora bets där så börjar det att ”krascha” först hos dom (Asien) för att sedan gör en domino-effekt hos alla de europeiska spelbolagen som justerar sina priser.

Att det blir "krascher" / "prisrörelser" i Asien beror på flera faktorer men den största är att de kunniga kunderna och de som vet vad de håller på med spelar på de asiatiska börserna där ingen limit i stort sett finns. När det väl sker oddsändringar på den asiatiska marknaden så betyder det att det är bra/stora kunder som har lirat och oddsen ändras därefter.

Jag kan garantera att 4-5 bolag som jag känner bra till jobbar bara mot Asien. Det finns inte utrymme för egna åsikten i dagens onlinebetting – inte inom fotbollen iallafall. Det är lite annorlunda för andra sporter där egna åsikter kan spegla oddsättningen.

Asien styr också all inplay. Naturligtvis så funkar det precis på samma sätt.

# Hur hanterar du/ni vinnare?
Det här är en mycket känslig punkt för alla bookmakers. Jag tycker tyvärr att många överdriver och försöker att tysta ner ”limitering” av spelare, speciellt då det förekommer i varje europeiskt bolag. Vi hade en mycket strikt policy och vi hade olika nivåer för limitering.

(2-10) Storkunder, VIP och övriga. Här fick dom satsa i princip vad dom ville. T.ex Allsvenska fotbollspelare och Premier league stjärnor.

(1) ”Normala” kunder

(-50) ” Lite bättre” kunder

(-25) ” Oftast väldigt bra kunder på enskilda ligor” Dessa kunder är mycket bra ur referens synpunkt i vissa ligor där vi inte har asien att kolla med och som spelaren kanns känner till bättre än vi.

(-01) ”Arb kunder”

# Hur känns att sitta på risk med flera miljoner?
Vissa marknader och ligor hade en oerhörd stor omsättning och jag minns min första dag på jobbet. Jag ansvarade för en liga som är väldigt attraktiv ur spelsynpunkt. Jag satte oddsen tidigt på tisdagen och följde upp den hela veckan med justeringar baserade på spel och rörelser i Asien. Lördag kväll skulle jag på middag med tjejen. Jag skall säga i ärlighetens namn att jag inte minns mycket av den middagen. Jag hade en omsättning på 9mkr på mina matcher och jag kollade på livescore hela tiden.

Man kan säga att varje vecka gick blev man mer ”immun” mot stora insatser och pengarna blev bara blir siffror på skärmen. Det är en mycket svår känsla att beskriva men 1mkr känns inte som en hög med pengar, det blir bara en siffra.

Vissa veckor var en riktigt mardröm, men i slutändan hade man sin profit på 5-7% ändå tack vara den stora omsättningen.

# Hur är det att jobba som Bookmaker?
Jag brukar säga såhär: Är du beredd att ha 1-2 helger lediga per år och långa kvällar så skall du söka ett jobb inom spelbranschen. Man behöver inte vara einstain i dagens moderna värld där det finns programvaror som sköter det mesta åt bookien och andra verktyg som hjälper dig att tjäna pengar.


Det här var en liten inblick för er som är intresserade vad som egentligen sker bakom oddsen som ni ser på er datorskärm. Läs och njut, hoppas ni har lärt er något nytt idag
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Persa (+5), Fake (+5), Sandy (+1), Thuernman (+1), Gb (+10), Flickvaen (+5), SPADERMAN (+1), Soap (+3), Slurf (+1), hemirg (+1)
Bookmakern är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 12:54   #2
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

HAr du en matematisk statistisk bakgrund eller är allt så pass standardiserat att det inte ens behövs?
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 14:52   #3
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 67
Sharp$: 276
Standard

Jag har ett par följdfrågor. Svara gärna om någon verkar intressant.

Finns det något sätt för 'normal kunder' att bli 'Storkunder, VIP och övriga' utan att ha förlorat en massa?

Hur har det gått till på de bolag du jobbat för när ni utvärderar konton för limitering? Är det till stor del baserat på manuell granskning eller sker det automatiskt?

Tror du det finns en framtid för "EU-bookies" med hög marginal och många bookmarkers/anställda som mest följer John med asien?

Senast redigerad av nb79 den 2011-06-03 klockan 16:18.
nb79 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 15:24   #4
 
FrankieJrs avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 534
Sharp$: 620

Frankie Jr 2014/2015
Stats: 9 - 8 - 3
ROI: 102.80%
Vinstprocent: 52.94%

Standard

Följdfråga: Hur ser man inom bolagsvärlden på Pinnacle, som siktar på att ha 50/50 på varje sida och istället vilja att kunden ska VINNA så mycket som möjligt? That's what they say, anyway...
FrankieJr är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 15:29   #5
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

pinnen har inte 50/50, dom har en vig dom med.. liten, men den finns där..

Exempel:

Braves vs Mets idag, Braves har 1.962 som odds, Mets har 1.980
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av dgothe den 2011-06-03 klockan 15:31.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 16:56   #6
 
Thuernmans avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 104
Sharp$: 1306
Standard

Mycket intressant läsning.

Några följdfrågor:
Om man nu är en aktiv arbare, finns det några enkla sätt att dölja detta enligt den modellen ditt företag jobbade med? Är granskningen till största del automatiserad, eller manuell efter automatiserade varningsflaggor?
Thuernman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 17:08   #7
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Inte att missa heller när SBR intervjuar en senior trading manager på Pinnacle:

http://www.youtube.com/watch?v=MCMo_...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-Gpjx...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=S-YHH...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=s6u2t...eature=related
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Thuernman (+1), Slurf (+1)
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 19:06   #8
 
FrankieJrs avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 534
Sharp$: 620

Frankie Jr 2014/2015
Stats: 9 - 8 - 3
ROI: 102.80%
Vinstprocent: 52.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
pinnen har inte 50/50, dom har en vig dom med.. liten, men den finns där..

Exempel:

Braves vs Mets idag, Braves har 1.962 som odds, Mets har 1.980
Yes, det jag menade. De strävar efter att få in pengar enbart på vig:en...
FrankieJr är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 20:03   #9
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FrankieJr Visa inlägg
Yes, det jag menade. De strävar efter att få in pengar enbart på vig:en...
Det gör ju alla bolag, vad skulle de annars leva på? Alla bolag vill ju vinna pengar oavset utgång, därför har de "wig" på samtliga delar av marknaden, sen om alla "hedgar" eller om de balanserar åt de håll de förväntar sig att de ska vinna mest på vet jag inte.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 20:51   #10
 
FrankieJrs avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 534
Sharp$: 620

Frankie Jr 2014/2015
Stats: 9 - 8 - 3
ROI: 102.80%
Vinstprocent: 52.94%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Det gör ju alla bolag, vad skulle de annars leva på? Alla bolag vill ju vinna pengar oavset utgång, därför har de "wig" på samtliga delar av marknaden, sen om alla "hedgar" eller om de balanserar åt de håll de förväntar sig att de ska vinna mest på vet jag inte.
Bara Pinnacle som har det som marknadsföring dock. Iallafall av större bolag.
FrankieJr är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 00:39   #11
 
AndreasB1897s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blekinge
Inlägg: 1 792
Sharp$: 3864
Standard

Har en liten fråga, kan stå i texten men är inte säker på att jag uppfattade rätt.

Får man en fast lön varje månad oavsett resultat? Eller är det så att man får typ "prestationslön"?
__________________
Twitter: @AndreasB1897
AndreasB1897 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 18:03   #12
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 71
Sharp$: 1247
Standard

Jag har en fråga,,, varför ersätts inte oddsättare på eu-bolag med en programvara som bara scannar betfair och sbo/icb odds och sen sätter sin större wig på oddsen?

Och hur skiljer ni ut arb-kunder jämntemot duktiga spelare dessutom väljer attt spela till högsta odds på marknaden

Senast redigerad av Pursey den 2011-06-04 klockan 18:04.
Pursey är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 19:30   #13
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 27
Sharp$: 75
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursey Visa inlägg
Jag har en fråga,,, varför ersätts inte oddsättare på eu-bolag med en programvara som bara scannar betfair och sbo/icb odds och sen sätter sin större wig på oddsen?

Och hur skiljer ni ut arb-kunder jämntemot duktiga spelare dessutom väljer attt spela till högsta odds på marknaden
Varför skulle de vilja skilja på dessa? De spelar ju på samma odds. De vill inte ta emot spel från någon av dessa.
henkiee5 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 19:56   #14
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Men det är lättare att skylla på arb-kunder än att erkänna sina egna tillkortakommanden gällande prissättningen.

En bra compiler drar nytta av arb-kunder då han styr både odds och risk efter eget huvud. Kan det bli bättre på jobbet än så?
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 10:11   #15
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 71
Sharp$: 1247
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henkiee5 Visa inlägg
Varför skulle de vilja skilja på dessa? De spelar ju på samma odds. De vill inte ta emot spel från någon av dessa.
Inte vet jag, men han satte arb-kunder i en egen kategori i startinlägget och spelbolag gillar ju att beskylla vinnande spelare för att var arbers, så vore kul att höra hur de tänker.
Pursey är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td