Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-07-20, 19:19   #1
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 2
Sharp$: 31
Standard

Grundläggande tennisanalys


Hej!

Jag är grön (i betydelsen nybörjare!) vad gäller tennis i allmänhet och tennisbetting i synnerhet. Jag har dock blivit biten och gör mitt bästa för att skapa mig en uppfattning om sporten och vem som har bäst chans att vinna i varje matchning.

Vad är de viktigaste parametrarna när man ska analysera en kommande match?

Jag gissar att en utgångspunkt är ATP/WTA-rankingen. Efter denna utgångspunkt kan man kolla H2H, form i senaste matcher, relativ skicklighet på aktuellt underlag. Några tankar kring dessa?

Är det några särskilda stats som man bör lägga särskild vikt vid?

All form av input uppskattas varmt!!

mvh

Alec
Leamas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 20:48   #2
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Kiruna
Inlägg: 106
Sharp$: 302
Standard

Skippa rankingen.

Kolla mycket tennis. Lär dig de olika spelarna. Sen kan du använda dig av www.tennisinsight.com

1) Kolla formen senaste tiden och även vilka spelare det är de har mött
2) Hur har de presterat på underlaget
3) Skador
4) Motivation

Det är väl det jag mest går på.
the24seven är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 11:52   #3
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 24
Sharp$: 1141


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Bra val! Blir man en gång biten av sporten, så går ränderna aldrig ur.

Mitt råd är att börja från grunden. Jag upplever ibland att många inte riktigt vet hur touren och rankingsystemet fungerar. Utan dessa kunskaper är det svårt att värdera en spelares klass och motivation.

Ett rankingsystem kan aldrig bli helt rättvist och det kan man dra nytta av. Det finns topp 100-spelare som i sin karriär aldrig besegrat topp 25- eller topp 50-spelare. Samtidigt finns det de med dålig ranking, som har kapacitet till att besegra topp 20-spelare med jämna mellanrum.

Scouta så många spelare du bara orkar. Ett bra program för det är Oncourt. Skapa dig en bild av deras maxkapacitet, var de befinner sig just nu i karriären, vilket underlag som passar bäst och i vilken typ av konkurrens de skaffat sig sina rankingpoäng.

Nästa steg är att se så många spelare i aktion som möjligt. Men det här är den svåra delen och för ett otränat öga kan det snudd på att vara omöjligt att dra några växlar av spelstil, styrkor och svagheter. Mitt favoritcitat står Fidde Rosengren för: "På den här nivån kan alla slå en forehand eller en backhand". Mycket handlar istället om huvudet på spelaren: självförtroende, form och motivation.

Efter det här är det bara att bygga på kunskapsbanken.
Hegu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 20:50   #4
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 109
Sharp$: 984
Standard

Jag brukar använda mig av tennisexplorer..
kicken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 15:29   #5
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 2
Sharp$: 31
Standard

Tack för svaren!!

The24seven - jag följer din blogg och ditt twitterflöde!

När man ska sätta sig in i något nytt har jag alltid följt strategin att sätta någon form av ramar. Vad gäller tennisen känns det som om jag antingen skulle kunna satsa på ATP eller WTA till att börja med. Vad är era tankar kring dessa - är någon av dem mer eller mindre lämplig för a) capping eller b) trading? Är det vanligare med upsets/mer volatilitet/något annat som påverkar hur lämpligt det är för capping/trading i det ena eller andra?


/Alec
Leamas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 17:43   #6
 
droids avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 82
Sharp$: 1625
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leamas Visa inlägg
Vad gäller tennisen känns det som om jag antingen skulle kunna satsa på ATP eller WTA till att börja med. Vad är era tankar kring dessa - är någon av dem mer eller mindre lämplig för a) capping eller b) trading? Är det vanligare med upsets/mer volatilitet/något annat som påverkar hur lämpligt det är för capping/trading i det ena eller andra?
/Alec
Av erfarenhet och insamlad statistik ger WTA fler breaks och högre volatilitet och lämpar sig bättre för trading än ATP - även om givetvis ATP också går bra att tjäna pengar på.

Egeninsamlad statistik från merparten av matcherna under maj och juni månad i år:
Andel break på grus WTA: 38%
Andel break på gräs WTA: 34%
Andel break på grus ATP: 25%
Andel break på gräs ATP: 23%
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 17:56   #7
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Kiruna
Inlägg: 106
Sharp$: 302
Standard

Kul. Får du ut något av det?

Anser att trading + tennis är överlägset om du bara har tiden. Ett bra ställe att börja på är Staygreentrading (är endast medlem där och har inget med själva konceptet/siten att göra).

Brukar dock köra traditionell betting på de matcher som jag anser mig hitta värde i (fastän jag i grund och botten tycker att bookiesarna nästan alltid är rätt ute pregame) i de matcher som jag inte kan trada. Dock med betydlig lägre insatser än när jag tradar.

Anser personligen inte att det är någon skillnad på ATP/WTA vad gäller de parametrar du kollar på när du cappar men om du tradar så får du nog vara beredd på att det är lite skillnad på sättet du får närma dig matcherna på.
the24seven är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 20:43   #8
 
zimzelens avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 458
Sharp$: 2321


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag kollar först på form och vad deras föredragna underlag är. Sedan kollar jag på senaste 3 månaders statistik vad det gäller servande och returnerande. Där ifrån är det en bra utgångspunkt för att trada en match.

En intressant sak att titta på är hur de har presterat i samma turnering tidigare. Kolla Hercog i Båstad bara. Är det 6-7 raka förluster och så kommer hon till Båstad som hon vann förra året. Ja då vinner hon skiten igen från ingenstans.

Men i slutändan är det bara genom att titta på väldigt mycket matcher man har en hum om matcherna. Man får försöka se vad vilka spelare är bra på och vad de har svårt för. så får man väga dem mot varandra. Omöjligt att hålla koll på samtliga spelare men försök att se så många lågrankade matcher som möjligt. De stora favoriterna får du se i slutändan av turneringarna ändå och de är inte svåra att skaffa sig kunskap om. Det gäller att frossa i början av turneringarna för att kunna hitta guldklimpar som kan skrälla i nästa match.

Sen har man det hela med rankingsystemet. Vad har spelaren att vinna i vissa matcher. Ibland kan det vara värt för spelaren att "lägga" sig för att kunna förbereda för en annan turnering som är viktigare och kanske mer gynnsam underlagsmässigt för honom/henne.

Och det sista som är det roligaste av allt. Vad gjorde han dagen/natten innan matchen! http://www.youtube.com/watch?v=YIrNt...FDC205F984EADE (jag såg detta idag. detta är 2a gången JR är ute i svängen i Umag, haha!!)

Man kan tro att det borde vara enkelt att förutse vinnare när det är 1v1 istället för 11v11 men det är en vetenskap som förändras konstant under en match, oftast inom bara några enstaka 2-3 bollar så har du oddsrörelser som är helt galna. Därför är tennistradingen dimentioner ifrån den vanliga bettingen på fasta odds.

Det är skönt att kunna lägga spel på förhand inom tennis och bara googla resultat och det har jag försökt med vid sidan om tradingen men det har inte varit gynnsamt i längden jämnfört med tradingen.
__________________
In an interstellar burst
I am back to save the universe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
arfert (+50)
zimzelen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td