Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-06-12, 15:48   #31

Gasellens avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 1916
Standard

Illa för svensk travsport men nyheten förenklas och vulgäriseras av media;
Hästen har antagligen spårmängder av ett antibiotika. Man har nolltolerans, kan den finkänsliga mätapparaturen detektera ämnet överhuvudtaget är provet positivt. Ett antibiotika är inte prestationshöjande i sig och ändå basuneras det ut att PdM har dopat sig... Självklart måste saken utredas men att stämpla Hultman som fuskare avslöjar bara att man inte är insatt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
eddieh (+5), SuprMario (+5)
Gasellen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 18:16   #32

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2500
Standard

Citat:
OM så är fallet så är det väl precis som med alkohol? Bara för att man som man på 75 kg i snitt förbränner 2 cl i timmen kan jag knappast säga det som försvar till polisen om jag blåser positivt på en blåskontroll, eller hur, bara för att det det "enligt reglerna" borde gått ur kroppen då?
Som någon skrev innan - helt galet resonemang här anser jag.
Alkohol har en klar gräns vad man får ha, enkelt att veta om man över eller under. Däremot har denna medicinering ingen sådan gräns utan det är sagt att hästen är klar efter ett visst antal dagar.
Har man då gjort allt enligt detta så hur man då kan bli klassad som dopad är mer än fantastiskt.

Om det var en Italienare eller dyl så hade min ståndpunkt varit densamma, men det man vet sedan gammalt är att svenskarna är bra snabba på att döma någon.
I mina ögon är det helt uppenbart att Hultman inte har dopat hästen avsiktligt på ngt sätt, utan tom haft mer tid än konvalensen kräver för sin häst. Ändå var det inte tillräckligt så kanske ska de styrande istället se till att dessa misstag inte kan ske?

Sedan kan man ju undra hur mycket "doping" just detta är - prestationshöjande? Njaa - nästan så man börjar skratta...
Gasellen (+5)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 19:49   #33

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Men återigen. När en utlänning är dopad så är han dopad. End of discussion.

Deras förklaringar eller "förklaringar" snarare brukar vi bara hånskratta åt.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 20:14   #34

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Som någon skrev innan - helt galet resonemang här anser jag.
Alkohol har en klar gräns vad man får ha, enkelt att veta om man över eller under. Däremot har denna medicinering ingen sådan gräns utan det är sagt att hästen är klar efter ett visst antal dagar.
Har man då gjort allt enligt detta så hur man då kan bli klassad som dopad är mer än fantastiskt.

Om det var en Italienare eller dyl så hade min ståndpunkt varit densamma, men det man vet sedan gammalt är att svenskarna är bra snabba på att döma någon.
I mina ögon är det helt uppenbart att Hultman inte har dopat hästen avsiktligt på ngt sätt, utan tom haft mer tid än konvalensen kräver för sin häst. Ändå var det inte tillräckligt så kanske ska de styrande istället se till att dessa misstag inte kan ske?

Sedan kan man ju undra hur mycket "doping" just detta är - prestationshöjande? Njaa - nästan så man börjar skratta...
Eftersom det är nolltolerans så är väl gränsen ganska självklar satt till 0, eller? Precis som att gränsen för alkohol+bilkörning är 0,2 promille, ganska självklar gräns även där. Precis lika självklar hade den varit om den varit 0,0 promille.

Varför har dem en sådan kontroll om det inte är så det är sagt att man ska göra? Hur ska man bevisa att man medicinerat enligt antal dagar? Det blir ju ord mot ord och därför har man dessa kontroller istället för att fråga tränaren och bara lita på dennes ord.

Förstår inte hur ni kan debattera emot att det ens är doping? Står det i reglerna så står det i reglerna. Finns dessutom många dopingmedel som inte höjer prestationen utan bara påskyndar återhämtning och därmed är klassat som doping på väldigt bra grunder.

Jag har inte läst alla nyhetsuppdateringar om fallet men skulle gärna vilja se om någon tidning har skrivit att Hultman dopat hästen medvetet. Det står väl bara att hästen var dopad under elitloppsförsöket och inte att Hultman dopade sin häst medvetet för att förbättra sin chans att vinna?

Senast redigerad av Sprite den 2013-06-12 klockan 20:16.
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 06:48   #35
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45592
Standard

Visste redan när jag läste tidningen att nu har de blåst upp allt. Med dopad antar gemeneman att de gett hästen AAS eller annat prestationhöjande för det är vad media försöker vinkla det till för att svartmåla/sälja lockande artiklar.

Förövrigt tycker jag att de ska lätta sina regler, är lite väl många regler inom travet nu. Det var bättre förr
eddieh (+3)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 12:18   #36

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 460
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Visste redan när jag läste tidningen att nu har de blåst upp allt. Med dopad antar gemeneman att de gett hästen AAS eller annat prestationhöjande för det är vad media försöker vinkla det till för att svartmåla/sälja lockande artiklar.

Förövrigt tycker jag att de ska lätta sina regler, är lite väl många regler inom travet nu. Det var bättre förr
Ja men alla med lite insikt i travsporten vet att ALLA tränare tycker karensreglerna är helt vansinniga. Vilket de också är. Detta är inget nytt under jorden
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td