Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-01-17, 21:41   #61
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Malmö
Inlägg: 1 498
Sharp$: 1794
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Inascott2014 Visa inlägg
Är inte läget lite dåligt även om hästen inte är iskall?
Storfidus enligt Sydsvenskan. Brukar läsa deras tips extra noga när dt gäller banorna Jägersro, Åby, Halmstad.
spalato är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 22:03   #62
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 3 204
Sharp$: 6036
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fyran Visa inlägg
V75-3: Något fel är det väl med nr 6 Politiken som 7%-are i skrivande stund..? Om inte nr 4 Noras Bean är för bra, tar bort den efter vila, så tycker jag nr 1 Montgomery Hill är det klara motbudet. Tvilling 1-6!

Nr 5 I'm The Answer har fått stryk av Politiken förr. Tappar från start och spurtar bra, men vinst..? Nää, verkligen inte...

Kontentan: 1-6 i V75-3 så har vi ett lås!!
Politiken är väl inte vidare kvick från start. däremot kan I'm the answer lägga iväg rejält om han laddas.
Om_sommaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 22:21   #63
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1679
Standard

Jag blir inte förvånad om Solvato vinner pisslätt i morgon, känns given, kan vara en chansspik. Måste vara dags för den att vinna guld nu.
Tycker även Captivating Ås ser ut att ha en bra chans.
Första luktar Daniel Olsson, måste ju vara klart från snikspåret?!
Enkelraden: 6 - 3 - 7 - 3 - 12 - 2 - 7 * obegränsat
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 23:54   #64
 
clarunds avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 1 333
Sharp$: 437
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Va jag förstått så ändrar man huvudlag för att få den snabbare från start. Med den infon så kan man i alla fall gissa att det blir gasning från start.
Med den infon är det spik.

Visserligen tänkte jag att Nougat Ås ska vinna nästa gång vid förra starten då den var riktigt bra, men Claes Boko är bättre om den är i ordning och det löser sig hyggligt.

Edit: hmmm man kanske inte ska räkna bort Aristocat Boko då två träter osv.
__________________
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av clarund den 2014-01-18 klockan 00:01.
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 00:03   #65
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Mölndal
Inlägg: 507
Sharp$: 789
Standard

Im the Answer vann ju senast och ska tydligen vara ännu bättre på 1600 meter men vi får la se!



Mina skrällar/platsspel imorgon:

1: 5 Let It Happen - 7 Lawyer Lohr

2: 6 Bo V - 7 Cairo

3: 7 Solvato. 6% Inte sämre än någon annan förutom Noras bean då som dock inte har startat på länge.

4: 4 Visual Contact

5: 11 Wiss Shadow - 12 Captivating Ås - 13 Cherion Tooma. Dom här 3 borde vara 1-2-3 på strecken, bara att tacka och ta emot

6: 5 - Tror Aristocat kommer vara duktigt förbättrad imorgon, inte sagt att han vinner men plats är inte omöjligt.

7: 4 Dream Duo - 6 Kazire De Bob. kan inte fatta hur kazire de bob kan vara spelad 7%, förstahäst för mig. Känns som förra veckan på vaqueryas.
whalz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 00:05   #66
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av clarund Visa inlägg
Med den infon är det spik.

Visserligen tänkte jag att Nougat Ås ska vinna nästa gång vid förra starten då den var riktigt bra, men Claes Boko är bättre om den är i ordning och det löser sig hyggligt.
Frågan är vem som är först fram till Peter ?
Tror 4,5,6 är snabbare ut än Claes Boko, frågan är om 5,6 är i vägen när Erik försöker komma före Nougaten ?
Om han nu kan det av egen kraft ?
Sedan vet man inte med säkerhet att Peter släpper, han tyckte det var fördel honom för att han kommer före Takter.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 00:07   #67
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Jag blir inte förvånad om Solvato vinner pisslätt i morgon, känns given, kan vara en chansspik. Måste vara dags för den att vinna guld nu.
Tycker även Captivating Ås ser ut att ha en bra chans.
Första luktar Daniel Olsson, måste ju vara klart från snikspåret?!
Enkelraden: 6 - 3 - 7 - 3 - 12 - 2 - 7 * obegränsat
Jag blir alltid förvånad när Veijo vinner.
Ingen slump hästen vunnit 1/6.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 00:28   #68
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Royal Fighter till spets med Homer Kemp i rygg.
Via OS ska de inte räknas bort helt och hållet.
------
Bo V mycket startsnabb.
Felar Goop och Örjan får fuska bort ett halvvarv blir den giftig.

Tabasco Caesar har bollat med Bo V.
Startsnabb med fin rygg, inte borta.
Utmanade Claudius F som varit en av favoriterna här.

Rosebud är seg ut men desto bättre till slut.
Har gjort grymma avslutningar och ska räknas.
------
Guld får man nog ta några
I'm the answer är bra nu
------
Super Photogenic var grym senast
Breezer är snabb ut, gick bra sista 900 senast
------
Fortune Again tycker jag är överstreckad, inte säker på att den får spets heller.
Liberty Pellini kan leda hela vägen om det fungerar i starten.
Rina Chen Hai avslutning var inte att leka med.
Deli Deli är bra men måste ha mycket tur.
------
Jaguar Broline är stark som en björn, chans om det löser sig
Nothing But Class spetsar, kan vinna via OS
Aristocat Boko kanske tar sig förbi Nougaten, rysare
Nesmil Hanover kan öppna, rysare om han får rygg på Peter
Claes Boko utmanar om han kommer till
------
Bazire Brodde är startsnabb, rysare från bra läge
Dream Duo har vunnit på långt förut
Kazire De Bob har kanonform
Big Bill Bac var grym efter galopp på Valla
Sen har vi ett gäng betrodda också
------
Val av favoriter / spikar kommenterar jag inte.
Det har alla koll på ...
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 04:48   #69
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 532
Sharp$: 11905
Standard

HUGG DETTA ODDS NU!! INNAN SÄNKNING!!!


Bet 365 erbjuder 7.00!! på 8 Uroy som vinnare i V75-Inledningen!! Homer Kemp och Royal Fighter är snabbast den första biten, och den sistnämnde lär vara i front per omgående. Över full väg och med Open Stretch att tillgå är dock känslan att han inte körs i ledning utan Uroy som bör vara kvickast iväg av övriga bör därmed få överta!

Skall sedan slås från ledningen, och detta odds måste ha satts under firmafesten...

SPELA I TID!!
__________________
"The greatest good you can do for another is not just share your riches, but to reveal to him his own" -Benjamin Disraeli
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+1), Pilkast (+5)

Senast redigerad av Alanya den 2014-01-18 klockan 04:53. Anledning: felformulering
Alanya är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 06:29   #70
 
Trinitys avatar
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 2 525
Sharp$: 1406
Standard

Svårtippat idag..
Systemet just nu...
1: 6,8
2: 3,9
3: 1,3,4,6,10
4: 3,9,11
5: 2,3,4,6,8,9,12,13
6: 8
7: 4,7,11

God tur!
Trinity är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 07:57   #71
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3623
Standard

V75-statistik 18/1 Jens Sjöden

Spetsspelaren hade en bra dag i lördags. Fem rätt på enkelraden innebär 68 gånger pengarna. En hundring på en enkelrad på V75 hade alltså gett 6 800 kr tillbaks, och därmed är hela 2014 års netto redan säkrat.

På sidan 248 finns intressant statistik. Att alla sju loppen vinns från ledningen händer sällan, 1/400 ungefär. Men man får sex rätt i 3% av omgångarna och fem rätt, som i lördags, i 12% av omgångarna. Givetvis lönar det sig att spela spetshästarna.

Och det var sällsynt lättfunna spetshästar förra veckan. Alla spetshästarna var solklara spetsfavoriter på förhand, det var till och med så att det saknades motbud. Så enkelt är det ju inte alltid; ibland är spetsstriderna öppna och man gissar fel ledare. Men det drabbade ingen förra veckan.

Den som bara går in på vinnarspelet vinner nästan varje gång, men inte lika mycket. En hundring vinnare i alla sju loppen hade gett 2084 kr tillbaks, motsvarande knappt 3 gånger pengarna. Mindre än de 68 gånger som V75-spelaren fick, men vinnarspelaren hade förstås mycket bättre vinstchans också.

Maharajahs förlust ältades det om. Man spekulerade i märkliga förklaringar som väder och underlag (som inte påverkade någon annan häst). Han var ju svag för tre starter sedan, sedan bra två gånger i rad, och nu dålig igen!?
Gud vad konstigt det inte är. Han gick utvändigt vid förlusten i 3140 m-loppet. Sedan fick han ledningen två gånger i rad och vann enkelt.
Nu fick han gå utvändigt igen – mot Sveriges bästa häst. Det är helt enkelt så, att detta är mer kraftödande. ”Det är heller ingen skam om favoriten misslyckas med uppgiften som ingen annan klarar av. Spelarna är snett ute med chansbedömningarna i det här loppet” skrev jag – innan loppet.

Att låtsas som att den verkliga chansen ens var i närheten av vad Spelarna uppskattade den till – 81%! – hade varit bedrägeri. Chanser på den nivån existerar knappt ens. Det uppstår någon slags märklig hysteri kring den här hästen, som får Spelarna att tro att chansen är ungefär dubbelt så stor som den verkligen är. Alla siffror fanns ju där på förhand! ”Maharajah har varit favorit i alla sina 18 V75-starter och har infriat i 8 av dem, 44%... Han spelas galet hårt, på ett sätt som inte motsvarar den verkliga chansen alls”. Nu är det 8/19.

Bä: ”1 Star Advisor Joli… förväntas hålla ledningen och väl där ligger chansen i intervallet 40-45% att han håller ända hem… Hästen är en bra spik och ett gott spelobjekt, då han efter fredagen bara har 14% av insatserna på sig.”

Bu: ”Den loppspecifika statistiken berättar att man återfinner vinnaren på något av toppspåren 2, 4 eller 5. Mest betrodd av dessa är 2 Donttellmeanymore (21%)… Det är svårt att tro på honom, trots spår och spetschans.”

Nu över till veckans omgång! Åby har alltid arrangerat V75 den här veckan, och så här har det gått tidigare:

1994 3 favoriter 4 skrällar 287 000 kr
1995 1 favorit 2 skrällar 471 000 kr
1996 3 favoriter 3 skrällar 257 000 kr
1997 2 favoriter 3 skrällar 208 000 kr (5)
1998 3 favoriter 4 skrällar 291 000 kr (3)
1999 1 favorit 4 skrällar 9.0 milj kr (1)
2000 1 favorit 3 skrällar 4.6 milj kr (4)
2001 3 favoriter 2 skrällar 237 000 kr (1)
2002* 0 favoriter 2 skrällar 8.3 milj kr (2)
2003 2 favoriter 2 skrällar 75 000 kr (5)
2004 0 favoriter 1 skräll 628 000 kr (2)
2005 3 favoriter 3 skrällar 1.3 milj kr (4)
2006 2 favoriter 2 skrällar 41 000 kr 2)
2007 2 favoriter 3 skrällar 2.3 milj kr (1)
2008 5 favoriter 1 skräll 2 000 kr (6)
2009 2 favoriter 4 skrällar JACKPOT! (2)
2010* 2 favoriter 4 skrällar 2.1 milj kr (2)
2011 3 favoriter 3 skrällar 1.3 milj kr (1)
2012* 0 favoriter 4 skrällar 53.2 milj kr (3)
2013* 1 favorit 3 skrällar 495 000 kr (2)
*) Omgången var jackpotförstärkt och hade annars betalat ca hälften

Det här har varit en av årets mest traditionstyngda omgångar. Åby har alltid arrangerat V75-mästaren, till och med innan V75 fanns och det hette V65-mästaren. På senare år har man haft ett mästarlopp för lärlingar också. Men nu är det slut med det, och Åby har en ”vanlig” V75:a istället.

Spelmässigt är det mindre bra, i alla fall om man gillar höga utdelningar. Bara 3 gånger av 20 har motsvarande omgång betalat under 200 000 kr och skrällarna har 18 gånger av 20 varit minst 2. Omgången 2009 blev det årets svåraste och ligger på en 12:e-plats över de svåraste V75:orna genom alla tider (tabell sidan 235). 2012-omgången ligger på en andraplats på listan över V75-spelets högsta utdelningar (sidan 140).

Nu är guldloppet som man tog bort för tio år sedan, tillbaka. Guldloppen är generellt de lättaste för Spelarna att lösa, medan V75-mästarloppen av tradition bjudit på skrällar. Man kan alltså anta att årets omgång är snäppet enklare än de tidigare.

I ”Bibeln” finns spårstatistik för Åby sedan man införde open stretch utförligt på sidorna 252-253. På sidorna 251-252 kan man se hur införandet av open stretch påverkat resultaten i omgångarna. Och glöm inte sidorna 258-259 som går in på just den här omgången mer i detalj. T ex finner man, att det alltid funnits minst en vinnare streckad på låga 1-9% (fem gånger enprocentare!). Numer är streckfördelningen hemlig, så man har mindre användning av den infon.

V75-1: Klass I, autostart, medeldistans. Strukna: 2, 11
6 Royal Fighter är veckans stora skrik. Efter att ha varit fjärderankad överlag i travpressen (enligt V75-Guidens ”Riksranken”) var han också fjärdehandare på spelet, fram till fredag eftermiddag då han gick upp och blev andrahandare. Efter fredagsspelet är proportionerna 42-15 till favoritens fördel, räkna med att det kommer att jämna ut sig under lördagen.

Lite trist, då detta var ”mitt” drag också. Hästen gynnas av flera parametrar jag värderar högt: Dokumenterad form vid start så sent som i lördags, besitter grym startsnabbhet samt är vinnare av spårlotten, då han efter strykning fått det idealiska femtespåret.

Här är det spetsgaranti, och hur sedan vinstchansen ska bedömas, är upp till kusken. Trots sin startsnabbhet har hästen bara gått i ledningen i 3 av 36 starter, det säger något om vilken taktik man brukat välja. Senast förlorade man loppet då man gav upp ledningen. Nu gör man väl inte om misstaget?

Om det hade funnits open stretch på Solvalla, hade han vunnit redan senast (och då inte fått starta här). Släpper man spets här halveras chansen, men den förintas inte som på Solvalla (se jämförande tabell på sidan 249!).

8 Uroy har jag ett ont öga till, sedan han i senaste starten plockade ned spetsande tvåprocentaren Hamras Pirat. Hade han låtit bli med det, hade jag blivit riktigt rik… men Axevallas upplopp var någon meter för långt. Hursomhelst presterade hästen bra. Han har varit trög ut tycker jag, men när nu formen är på topp kanske han kan öppna snabbare än tidigare också. Kör Björn offensivt får han säkert överta ledningen från tipsettan. Och i det läget har Uroy dubbelt så stor vinstchans som mitt tips.

1 HR Arn har provat V75 två gånger tidigare, och då slutat trea och fyra i enklare sortens treåringslopp. Nu är han oprövad i Sverige på drygt ett år, men värderas högt på Flemmings stallform samt på uttalandet från tränaren om att hästen är ”fin för klassen”. Startsnabb är han inte, och det är svårt att se hur han ska kunna spurta förbi en speedkula som Royal Fighter över det relativt korta upploppet. Kan gå förstås, men märkligt val av favorit.

Innerspåret har dålig statistik på Åby sedan man införde open stretch. Inte tvärtom, som många tror. I kortdistansloppen fungerar det, för det blir inte lika många ledarbyten där. Men när det är medeldistans halveras infriandechansen för favoriterna. Det ser man i ett stort underlag från V64 (håll utkik efter Åby-Bibeln!), och även i det mindre underlaget från V75-loppen (sidan 252).

4 Tricky Track vann senast det sämsta lopp jag sett (i år). Han vann överlägset och spelet låg inom travets näst största spelform, han kan bli överskattad på det. Näst senaste segern kom i september – 2012. Då i ett lopp för ”treåriga med max 50 000”…

Han har galopperat i 8 av 17 starter och brukar inte gilla framspår bakom bil. Från ett halvknepigt tredjespår är u-tipset en ny galopp. I andra hand är tipset att han inte räcker i V75-konkurrens ändå – trots det är det motiverat att han rankas trea-fyra. Han är i ny regi, hos ett stall med extrem form, och den faktorn väger tungt.

V75-2: Fyraåringslopp, autostart, medeldistans. Struken: 5
Till och med den här tiden av året avgörs det för många årgångslopp. Hästmaterialet räcker helt enkelt inte till och vi spelare bjuds på trista föreställningar.

0-3-d-4-0-0-0-d-d-6-0-0-0-d-d-4-d-0-4-0-3-5-4-d. Det är resultaten för stall Kolgjinis 24 starter i V75-sammanhang fjolårets sista kvartal, okt-dec. I år har man ännu inte startat några, men här är det dags. Det kan verka lätt att dissa 1 Rhytm Kronos och 2 Sharif America genom att hänvisa till svag stallform, men i tisdags hemma på Jägersro hände något. Stallet vann fyra av åtta starter, och till höga odds (41.20, 8.50, 18.20 och 5.60). Det senare inte minst viktigt, det visar att stallets hästar för dagen presterar över spelarnas förväntningar.

Det måste man förstås ta betalt för, om nu stallformen håller i sig även när man reser några mil. Efter en så lång och djup svacka kan förvänta sig en ketchupeffekt.

I ”Björnkollen” (http://www.atgidag.se/bjornkollen2013) säger Björn Goop att 3 Reckless (56%) kan vara en spik – ett ord jag blev förvånad att han kunde uttala.

Jag bedömer också att favoriten har omgångens bästa segerchans. Lopptypen är icke förekommande inom V75, men från Solvallas onsdagstävlingar finns tragiskt nog ett stort underlag (sidan 29 i Solvallabibeln). Favoriterna vinner strax under hälften av loppen och spetshästen strax över. Trista lopp både spelmässigt och att titta på. Här ligger spänningen i att man får hålla tummarna för att favoriten inte galopperar.

V75-3: Guld, autostart, kort distans
”I’m The Answer var väldigt underskattad i tipsen inför senaste starten. Det blir ofta så när norska hästar kommer till Sverige.”

Så säger tränaren till atg.se. Jojo, det fenomenet brukar jag ta upp i analyserna. Det senaste exemplet var dock extremt; då var hästen överlägset bäst både på pappret och i loppet. Ändå blev oddset 17 gånger. Enda förklaringen är att Spelarna var bakfulla efter alla helger, och spelade sämre än vanligt. Visst brukar utländska hästar underskattas, men inte i sådan extrem nivå.

Senast mötte han ”ingenting”, motståndet höll lunchloppskaraktär, och han hade samtidigt lottats till bästa läget. Loppet kunde köras hursomhelst och han hade stått som slutsegrare oavsett. Nu är det annorlunda. En sådan som Prix d’Amerique-hästen 4 Noras Bean, med snart tio miljoner på kontot, är ju av en helt annan klass. Den måste underprestera om någon annan ska kunna vinna.

”Rygga vår enkla lösning i Guld” står det på omslaget till veckans Guiden, så det var det första jag slog upp. Guldloppet är nästan alltid det intressantaste. Jag tappade hakan då jag såg att lösningen var att spika 1 Montgomery Hill. Danska hästar räcker ju inte i svenska Guld!? Och det finns inte bara en, utan två andra danska hästar i loppet, som är bättre!? Och för det tredje är Noras Bean överlägsen?

Men resonemanget är inte så dumt. Man har helt enkelt låtit bli att ta hänsyn till hur bra hästarna är, och istället räknat på spetschansen. Så gjorde tipsters aldrig förr, men det kommer allt mer. Fler och fler upptäcker att spetshästen vinner oftare än bästa hästen/favoriten, även när det är riktigt stora skillnader i ranking och kapacitet. Proportionerna är 4:3 ungefär, och spelvärdet naturligtvis gigantiskt till spetshästens fördel.

Spelarna förvånar mig genom att anamma experternas tips istället för att spela på sina gamla favoriter man känner igen. Som man brukar göra. 1 Montgomery Hill är favorit efter fredagsspelet. Tidigare har han hållit ledningen 3 gånger av 4 från innerspår. Trots flera startraketer i fältet finns absolut chansen att han gör det igen och håller till mål. I kortdistansloppen visar innerspåret fin statistik (sidan 252 igen).

Danmarks bästa häst 6 Politiken (7%) är också med i loppet. Han trivs bra på Åby; har varit på plats i sju av åtta starter och vunnit fyra av dem. Vid förra besöket blev det förlust; Maharajah vann loppet men Politiken (som hamnade sist från spår 12) plockade in massor av meter på denna över upploppet och var förbi strax efter mål. Gissa om Maharajah hade blivit favorit här? Politiken blir konstigt nog bortglömd, trots flertalet dokumenterade prestationer. Precis som 3 I’m the Answer för två veckor sedan!

U-tipset då? Spetsstriden är lite oviss, men oavsett vad man säger, tror jag att man släpper ledningen då 4 Noras Bean kommer. Den hästen är inte startsnabbast i världen, men har en startsnabbhet i nivå med världselithästarna och det räcker nog bra här.
Med den pondus man får av tio intjänade miljoner, kommer motståndarkusken i spets vara helnöjd med open stretch-chansen. Men Noras Bean är normalt för bra helt enkelt, och håller undan mot sådant här motstånd. Sedan vet man väl inte riktigt hur bra 6 Politiken är för dagen förstås. Det måste vara en bra tvilling, det är travsäkra hästar och guldloppen är de mest lättanalyserade!

3 I’m the Answer (15%) mötte 6 Politiken (7%) i näst senaste sverigestarten, och presterade då så bra att man förstod att han bara behövde ställa ut hästskorna för att vinna det senaste, billiga guldloppet. Men 6 Politiken vann då de möttes och är mycket bättre. Spelarna hamnar så snett på utländska hästar!

V75-4: Klass II, autostart, kort distans
3 Super Photogenic (20%) sticker ut. Toppform + spets betyder normalt seger.

8 Tintin är en av flera märkligt överbetrodda favoriter i omgången. Siffrorna kommer nog att se bättre ut när spelet är avslutat; fredagsspelarna har lagt väl många insatskronor på favoriterna tycker jag. Så bra chanser har de inte. Här är läget uruselt, vilket är särskilt betydelsefullt i sprinterlopp (se t ex sidan 252). Sedan baissar Björn för att hästen måste gå med skor nu, och då presterar klasser sämre. Kan vinna förstås, men inget spelvärde alls som 40%-are.

Statistik på sidan 139 visar att skrällrisken är stor i den här lopptypen. Vilken inverkan har sedan open stretch-faktorn i Klass II? Den jämförelsen finns på sidan 135 och visar, att medan favoritchansen är intakt ökar skrällrisken kraftigt. En-eller-alla-karaktär över det här loppet!

V75-5: Stolopp, tillägg, medeldistans. Struken: 14
1 Passion har vunnit 4 av 5 gånger hon gått i spets – och 3/46 från andra positioner. Då hon är mycket startsnabb och har bästa spåret, kan man tycka att taktiken är given. Men det finns en oskriven regel som säger, att man måste släppa ledningen om det dyker upp en som är mera betrodd på spelet. Då 1 Passion är enprocentare innebär det, att hon måste släppa till i princip vemsomhelst. Tidigt i loppet dessutom, vilket borgar för att det blir fjärde-femte inner till slut när alla positioner är intagna.
Och ingen vinstchans alls naturligtvis. Ibland trotsar någon reglerna och kör i spets med en mindre betrodd häst – Svanstedt vågade! – och då brukar de vinna också. Men det händer bara några enstaka gånger på ett år inom V75.

Ögonen faller direkt på bästa hästen 11 Captivating Ås (7%). Hon avslutade 2012 (vinterhäst alltså!) med två raka på Solvalla i lite tuffare gäng än detta, men har sedan gått 18 lopp utan att vinna något. Däremot varit tvåa-trea 7 gånger vilket förstås väcker lite frågetecken kring viljan. Hon är i ny regi Reijo Liljendahl vilket jag tror/hoppas innebär en nygammal extraväxel.

Hursomhelst var tipsettan duktig fyra på V75 så sent som i lördags. Då mötte hon Örbäckens Cruella, det här loppet är galet mycket enklare. Hon ”måste” bara vinna – förutsatt att hon vill. En sak är säker, och det är att hon i alla fall slutar bättre än fyra. Det underlättar för triospelet: Teoretiskt tänkbara 2184 kombinationer reduceras till 468 med henne given.

Det har bara avgjorts 14 sådana här stolopp på Åby sedan man införde OS (resultaten går att följa på sidan 181). Alldeles för dåligt underlag, men än så länge kan man inte se att tilläggshästarna skulle vara missgynnade vilken annars kan verka logiskt. I skrivande stund snittar vinstfrekvensen på exakt 1/19 för ickefavoriterna oavsett startvolt.

Inom V64 har det körts fler sådana här stolopp, 42 stycken. Där finner man att de på tillägg till och med är svagt gynnade. Open stretch-faktorn gör att bästa hästen vinner oftare! Oavsett utgångsläge. En intressant detalj är, att oddsnivån i sådana här lopp är så hög, att man tjänat pengar på att spela vinnare på alla startande i alla lopp…

Jag tycker det är ganska stora skillnader i kapacitet mellan hästarna här, och framhåller därför 10 Strong Reasons (0%), 11 Wiss Shadow (4%) och 13 Cherion Tooma (8%) som främsta motbud till tipsettan.

Samma linje förespråkades i förra veckans stolopp, så här lät det då: ”13 Absolut Newport (18%) har bakspår på tillägg, men… här är det självklart att hon vinner om hon slipper otur. Konstigt att hon inte är favorit.”

Kusken körde dock defensivt, och trots att hästen visade med råge att hon var fältets överlägset bästa hjälpte det ingen V75-spelare.

Jag hade gjort amatörmisstaget att tippa emot spetshästen. Favoriten Desdemona Boko var inte alls bra, men vann för att hon fick ledningen. Vilket dessutom stod i programmet.

Här är 6 Fortune Again (50%!) otroligt stor favorit. Det kan naturligtvis bli samma trista visa. Från stallet är man häpnadsväckande positiv kring chanserna, hon ska vara ”klar” tydligen. Spelmässigt är hon omgångens nyckelhäst; hon avgör om det blir hög eller låg utdelning på V75 idag.

Jag har lärt mig att vara lite aktsam när Kihlström kör en storfavorit med spetsläge. Dels laddar han ogärna från start, dels släpper han gärna ledningen om han ändå hamnar där. Det är förstås galet att dissa en storfavorit med spetsläge och världens bästa kusk i sulkyn när stallet dessutom utlovar seger… ändå lär jag gardera igen.

V75-6: Silver, autostart, medeldistans
Efter några riktigt svaga silverdivisioner på slutet är det nu riktigt bra klass igen, roligt.
För fem starter sedan spetsvann 2 Nougat Ås (58%!) Harper Hanovers lopp. Han drog in en halv miljon och vann Spelarnas hjärta. Så här i efterhand kan man se att loppet blev billigt; han fick bestämma som han ville i spets och närmast slagen var Jacky Glide som gått i dödens… Nog hade flera av konkurrenterna också vunnit det loppet med samma gynnsamma upplägg.

Nougat är ändå bra på riktigt och verkar kunna bära sina pengar, men något överskattad verkar han blivit. Som absurt hårt spelad är han inte så intressant idag. Hästen är bankänslig, och idag kommer det med säkerhet bli ett underlag som INTE passar. Ska man ha en favoritspik idag, väljer jag hellre den i V75-2.

I Åbys spårstatistik ser man något intressant. På sidan 252 finner man, att andraspåret är rent ut sagt uruselt. Hur man än vrider och vänder på det, siffrorna är usla över hela linjen. Man kan invända, att underlaget på mindre än hundra V75-lopp (auto-medel) är i minsta laget.

Från V64 finns närmare 250 lopp att undersöka. Samma sak där: Spår 2 är inte bara dåligt spelmässigt för att det överskattas så rejält, det är det sämsta att lottas till. Inget annat läge sätter ned chanserna så mycket. Spår 8, 12, vilket som helst – inget är sämre. Spelmässigt ska man inte tala om – Spelarna tror ju att spåret är bra så oddsnivån är i botten. Och det är hopplöst att infria favoritskap från. Det är väl inte så bra att gå i andraspår på ”nya Åby” tydligen.

4 Nothing But Class (9%) spetsar, släpper till 8 Claes Boko (18%) medan 2 Nougat Ås (58%) galopperar bort sig. Sedan står striden mellan ledaren och open stretch-hästen över upploppet. Scenariot är i alla fall tillräckligt sannolikt för att jag ska gardera favoriten, när det är spelat som det är. Men även om favoritens chans bara är hälften så stor som spelprocenten säger lär det vara bästa chansen i loppet, så man behöver man inte argumentera mot att ha honom som etta i ranken.

V75-7: Brons, autostart, lång distans
Auto-lång är ovanliga förutsättningar, det har bara körts nio sådana lopp sedan Åby införde open stretch, varav bara ett i Brons. Tre gånger har favoriten vunnit, och övriga vinnare har rankas 2-3-4-5-6-7.

Det här är omgångens jämnaste lopp enligt tipsexperterna. Vad Spelarna tycker får man inte längre veta, eftersom ATG hemlighåller streckfördelningen. Gissningsvis är det också det jämnast streckade loppet, räkna med under-rens alltså.

Två hästar sticker ut ändå. Om båda lyckas trava, är det sannolikt att det blir 2 Lovelock (24%) och 4 Dream Duo (8%) som får de gynnsamma positionerna spets – rygg ledaren. Det bör vara extra avgörande över lång distans. Båda är för övrigt obesegrade i spets. Möjligen kan 1 Bazire Brodde (4%) vara med och slåss om dessa positioner så han bevakas på det, men u-tipset är att han hamnar i tredje inner och att någon av de andra två segrar.

11 Nimbus CD (21%) blir hårt betrodd på att han spetsvann ett sprinterlopp senast. Sedan dess har han stått över, ska nu tävla med skor och har lottats till ett startspår som är speciellt missgynnsamt över aktuell distans. Det är inte unikt att fyraåringar segrar i Brons, men har det någonsin hänt så här tidigt på året? Han har provat Klass I några gånger utan att vinna – bland annat på Åby för fem starter sedan. Då blev han tvåa från open stretch efter en perfekt resa i rygg på ledaren. Alla omkringliggande förutsättningar är sämre nu.

Avslutningsvis ett litet systemförslag i en spelintressant omgång:
6 8
3
4 6
3
12
2 4 5 8
2 4

16 kronor kostar det där. Spela inte V7, för dels blir det säkert inte sju rätt, och dels kan nog fem rätt ge bra om man kommer så pass nära. Men det ser intressant ut som mångkupong!

Återstår bara att i vanlig ordning önska lycka till med spelbesluten!

Källa: http://www.storavinster.se/statistikanalys-v75-8447373
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+5), mijo14 (+25), Scherlock (+15), Lillis (+15)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 07:59   #72
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 403
Sharp$: 5165
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alanya Visa inlägg
HUGG DETTA ODDS NU!! INNAN SÄNKNING!!!


Bet 365 erbjuder 7.00!! på 8 Uroy som vinnare i V75-Inledningen!! Homer Kemp och Royal Fighter är snabbast den första biten, och den sistnämnde lär vara i front per omgående. Över full väg och med Open Stretch att tillgå är dock känslan att han inte körs i ledning utan Uroy som bör vara kvickast iväg av övriga bör därmed få överta!

Skall sedan slås från ledningen, och detta odds måste ha satts under firmafesten...

SPELA I TID!!
verkligen ett bra spel! vinner ju oftare än en på 7 iaf... på unibet ger han 3,5
jocklon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 08:14   #73
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

En svår omgång! Mycket jämna lopp, med genomgående rätt så bra hästar och kuskar.

Avd 1: 1 H.R. Arn är favorit, men hamnar inte den 3-4:e inner? Då blir det jobbigt att hinna fram ens på Open Stretch. Den har dessutom vilat i sex veckor. Sätter istället Royal Fighter som A-häst, helgarderar bakom med B-hästar och C-hästar.

Avd 2: Oerfarna nyblivna 4-åringar är inte så lätt att få ordning på. Reckless är kanske bästa hästen, men är väl hårt streckad. Tar med 1-4-6-7 också.

Avd 3: Alla pratar om Montgomery Hill som gjort honom till favorit i ett mycket jämnt spelat lopp. Jag är inte så övertygad om att han räcker till idag. Sätter istället Politiken som A-häst efter dennes fina insats senast. Se upp med Neo Holmsminde som jag jagat ett tag nu. Den har fått ett bra spår. Solvato kommer med på nåder då det är hemmabana och rätt distans.

Avd 4: Favoriten har fått spår 8, och det är inte så många V75-lopp som vinns därifrån på Åby. Här får man strecka på en del. Visual Contact eller Breezer känns t.ex. inte alls omöjliga.

Avd 5: Fortune Again har blivit mycket stor favorit i ett stolopp med tillägg, där det brukar kunna skrälla. Cheiron Tooma känns ganska tidig, och Deli Deli gjorde ett mycket bra lopp senast. Se upp med dem.

Avd 6: Alla funderar över hur Claes Boko från spår 8 skall kunna besegra Nougat Ås från spår 2. Svaret är att det kan han bara om han drar på sig mjölksyra i starten, och då vinner han inte loppet. Jag spikar Nougat Ås.

Avd 7: Lovelock som senast vann ett mediokert lopp av lunchkaraktär har gjorts till favorit. Nimbus CD från spår 11 är andrahandare. Rooibos, Goops andrahäst som inte vunnit sedan en start på Årjäng i somras är tredjehandare. Tack för det, Kazire de Bob blir min A-häst. Tycker man skall se upp med Thats My Pal som provat distansen en gång tidigare då de vann från spår 8. Erik upp nu på en Goophäst med bra spår, jag gissar att Erik kommer göra sitt yttersta för att visa hur man skall köra häst.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 08:27   #74
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 136
Sharp$: 784
Standard

Facit

Registrerat spel

Datum: Lördag 2014-01-18
Bana: Åby
Spelform: V75, omg. 3

Avd Ordinarie hästar
1 8 Uroy
2 3 Reckless
3 1, 4, 9, 10
4 1, 3, 4, 5, 8
5 1, 2, 3, 6, 13
6 4 Nothing But Class
7 1, 2, 7

Vadet gäller startnummer

300 rader x 1 x 0,50 kr Totalt: 150,00 kr
barkman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 09:02   #75
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 532
Sharp$: 11905
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jocklon Visa inlägg
verkligen ett bra spel! vinner ju oftare än en på 7 iaf... på unibet ger han 3,5
Japp! 5,00 nu, och jag gissar på att det blir ytterligare en sänkning...
__________________
"The greatest good you can do for another is not just share your riches, but to reveal to him his own" -Benjamin Disraeli
Alanya är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td