Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-05, 16:19   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3629
Standard

V86-statistik 5/2 Jens Sjöden


Jens Sjödén, författare till Statistikbibeln V75, bjuder här på en genomgång av ondagens V86-omgång på Åby.

Det var roligt med V86 på Åby senast, givetvis blev det fin utdelning. Spelformen visade åter sin överlägsenhet – Fossens Bonus gjorde om V86 till V75 (med 25 öres radpris!), sedan vann ytterligare en favorit och det blev bara två mildare skrällar i omgången. Dessa två sjundehandare räckte för att en ensam vinnare skulle få nära fem miljoner. Galet bra helt enkelt.
På V86 gäller ”bara” att ha garderat i rätt lopp. Oftast räcker det faktiskt med ett, och det är sällsynt att det behöver garderas i mer än två lopp.
Blir det mer än två skrällar får ingen alls åtta rätt och man vinner istället enorma belopp på 6-7…

”Genomsnitts-V86-spelaren vet ­inte ett smack på onsdag förmiddag och rafsar ihop något på kvällen. Vad vi borde göra är att ifrågasätta oss själva för våra felprioriteringar, lathet och slarv. V86 det överlägset bästa spelet… min övertygelse är att det är enklare att vinna stort på V86 än på V75.”
Så skrev Micke Nybrink i sin krönika i gårdagens Aftonbladet – klockrent! Roligt att fler börjat upptäcka spelformens överlägsenhet.
Egentligen är det väl så, att V86 borde ligga på lördagar istället och vara det största spelet, och V75 flyttas till onsdagar.
Det är ju absolut så att V86 kräver mer tid att plugga inför och den tiden finns helt enkelt inte när program och tips kommer på tisdagen och loppen avgörs dagen därpå. V75 kan man läsa på hela veckan.

V86-1: Autostart, medeldistans, 10-hästarslopp. Struken: 1 [sidan 25]
Här har Nurmos två hästar med och dessa får majoriteten av alla spelarnas pengar på sig. Stallet har visat fantastisk form på slutet – men just de här båda individerna var svaga i sin senaste start.
Favoriten 1 Believe Me har faktiskt varit svag fyra gånger i rad, och 8 Engla Håleryd har uselt startspår samt är galopplysten. Stallform kan inte vara den enda faktorn man tar hänsyn till, så den här duon hamnar en bit ned i min rank. Utgångspunkten kan inte vara att de ska vara hastigt förbättrade, fastän det förstås är fullt möjligt.
Men ska de ha 6/10 av spelet, som i skrivande stund? Nä… 2/10 kanske.

Man kan tro att startspår ska vara mindre betydelsefullt när fälten är så små. Statistiken visar något förvånande att det är precis tvärtom. Mindre förvånande är att det är spår 5 som visar de överlägset bästa resultaten.

När 6 Deal or No Deal blev nedstruken fördubblades dennes vinstchans. Och då är det inte inräknat, att det också var värsta konkurrenten han blev av med. I skrivande stund har han bara 6% av spelet på sig – chansen ska vara mycket större än så. 2/10 är inte i överkant i alla fall.
Reijos stallform har hållit i sig under 2014, segerprocenten är till och med en procentenhet högre än ifjol.

Med bara en seger på de 37 senaste starterna kan man sätta frågetecken för Melanders stallform. Annars hade 5 Bear with Me fått tipsettan.
Men han har bara 12% av spelet på sig, det bör vara i nivån med chansen eller något för lite till och med. Han får ett streck.

4 Twigs Voici var riktigt vass senast då hon slog flera bra hästar. Korpi har kanonform på stallet och på individen och spår 3 är en plusfaktor – faktiskt näst bäst! Den får tipsettan och på V86 låser jag på 4-5-6.
Fint spelvärde på det här låset!

V86-2: Autostart, lång distans, låg klass [sid 59-60]
4 Indian Shark är i skrivande stund spelad till 37%. Siffrorna talar för att chansen ska vara en bit över 50/50. En utmärkt bra favoritspik!

V86-3: Autostart, lång distans, 8-hästarslopp [sidan 56]
Sådana här lopp finns det knappt statistik över, men här finns omgångens största favorit. Denna kommer från formstall medan motsatsen gäller för andrahandaren (siffror under V86-1).
Så den här gången spikar jag storfavoriten. Bästa segerchansen i omgången, men inte ett streckfynd som favoriten i föregående lopp, utan mer spelad i förhållande till verklig chans.

V86-4: Lopp med två tillägg, kallblod, medeldistans. Struken: 14
Från V75 vet man, att hästarna längst fram är gynnade medan det är mer missgynnsamt att stå längst bak. De med 40 m tillägg brukar inte hinna fram. Startvoltshästarna underspelas så till den grad, att man tjänar pengar på att spela alla där framme i alla sådana här lopp.

Norska kallblod är en division bättre än de svenska när vi talar om sådana här, ”normala” klasser. I den yttersta eliten kan enstaka individer få stort genomslag, men generellt ska man spela de norska när de startar i Sverige. Här får 3 Lome Oda (21%) en solklar tipsetta, fastän hon är ett sto.
Det är massa ston bland motståndarna också. Formstall, spetsläge, formstark individ… men viktigaste faktorn är ändå norskt kallblod mot svenskt motstånd.

5 Nordvanja (19%) är bästa (svenska) hästen. Hon har tjänat mest i loppet, men står ändå 20 meter före fem hästar, bland annat favoriten!
Hon galopperar ibland, men felfri måste det vara en stor vinstchans, mycket bättre än spelprocenten.

Här finns ett bra tvåhästarslås. 6 Tekno Jerkmin är tredjehästen och varför inte… 8% spel speglar nog chansen ganska väl, streckvärd för den som har råd.

V86-5: Autostart, kort distans, låg klass [sid 11-12]
I sådana här lopp ska man ställa sig frågan, vem som är bäst av de som lottats till toppspåren 4 och 5. Någon av dem lär vinna nämligen.
Den här gången råkar det vara de båda favoriterna, vilket förstås reducerar spelvärdet. Man vinner ju från dessa spår oavsett rank.

Det finns en tredjehäst som är spelat. Det är möjligt att 6 Tricky Track är bäst, men man bör komma ihåg att det lopp han vann näst senast är årets sämsta. Det såg alltså bättre ut än det var och från vingelläge är han spelad lite högre (24%) än verklig chans.
Men en eventuell nedstrykning boostar chansen (mer än tredubblar!) och även om chansen är en bit under 2/10 kan detta vara tillräckligt mycket i absoluta tal för att motivera ett streck. Understreckade kan ju vinna i andra lopp istället…

V86-6: Lopp med ett tillägg, medeldistans, låg mellanklass. Struken: 10 [sid 80-81]
2/3 av spelet på 7 Ocean Brodde. Det är egentligen lite väl mycket för vilken häst som helst i den här typen av lopp, men det är ändå rimligt att bedöma chansen som större än 50/50 och i det perspektivet är det ändå en rimlig spik. Men hästen har aldrig gått felfritt i voltstart, inte ens i kvallopp…

Andrahandaren 14 Bottoms Up är spelad till 6% i ett lopp där tilläggshästarna egentligen är gynnade. Fantastisk form och given om favoriten galopperar. Chansen är säkert tre gånger större än hur han är spelad! Jättefint spelvärde. 3 Quantum Doubles, formstark spetshäst till 2%…

V86-7: Autostart, medeldistans, hög klass [sidan 39]
För fem starter sedan var 3 Mad Image galet bra vid seger mot bra hästar på V86. Sedan galopperade han tre gånger i rad för att senast återkomma efter kval och visa att den gamla formen är tillbaka!
En sådan prestation och han vinner… men med tanke på hur sällan det är han uppvisar de här maxprestationerna kan han förstås vara värd att gardera.
Men vilket spelvärde – 3%! En nolla på det och man hamnar mer rätt.

I senaste starten hann tipsettan inte ifatt 7 Abborren (27%). Men även den presterar ojämnt, och med tanke på de inbördes lägena denna gång är ordningsföljden i mål sannolikt omvänd den här gången.
Stall Nurmos meddelar att detta är deras bästa segerchans och det måste man förstås ta hänsyn till. Nån som tror att de går segerlösa från dagens tävlingar..?

1 Claes Boko visade tappform senast och löper stor risk att galoppera från aktuellt läge. Om felfri borde konkurrenterna se till att hålla honom instängd. Kan naturligtvis vinna, men en dålig favorit och inget spelvärde alls så länge 40% (!) av pengarna ligger på honom.

V86-8: Autostart, medeldistans, stolopp i låg klass [sid 32, 42]
5 Define’em är ingen dålig favorit. Siffrorna talar för att chansen ska ligga runt 4/10, precis som hon är spelad. Ändå kan man på goda grunder gardera: Dels är det här kanske omgångens öppnaste lopp, dels för att det ofta är speltekniskt riktigt att gardera i sista loppet, oavsett favoritens chans.
Det är ju SÅ många spelare som gör precis tvärtom och spelar ”TV-system”. När favoriten vinner sista loppet ökar värdet ofta inte ens krona, vinner däremot någon rankad under 3 så blir det ofta jättebra över-rens.

Avslutningsvis ett lillsystem, i vanlig ordning!
4 5 6
4
3
3 5
4 5 6
3 7 14
3 7
5

V86 är ett jätteroligt spel, där man kan vinna fina pengar både på jättesmå och jättestora system. För det mesta vinner man förstås inget på så små system som detta – 27 kr kostar det! – men det har ju blivit rätt fina vinster i längden.
Den med större plånbok helgarderar sista loppet och betalar drygt trehundra istället.
Då finns potential till att minuterna 21:48-21:51 ikväll blir väldigt spännande!

/Jens Sjödén
Mail: [email protected]
Jens Sjödén ger ut Statistikbibeln V75, samt även Solvallabibeln V86.

Källa: http://www.travnet.se/blog/2014/02/0...6-solvalla-33/
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+5), sandro (+5), Pilkast (+5)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 18:39   #2
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 393
Sharp$: 2151


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Älskar hans analyser...

Han har hjälpt mig pricka några riktigt fina vinnare sen jag upptäckte hans analyser, så jag bestämde mig för att sponsra honom genom att köpa hans bok. Det är det minsta man kan göra när han är hygglig nog att lägga ut sina analyser helt gratis.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
LeBanner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 18:43   #3
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Kan du recensera den sedan tack. Ngn annan som läst den? Vad är det allra bästa/ sämsta med den? Tack
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 18:48   #4
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Apple Chip nu till 8 ggr på nätet...
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 18:50   #5
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3629
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tornado Visa inlägg
Kan du recensera den sedan tack. Ngn annan som läst den? Vad är det allra bästa/ sämsta med den? Tack
För att se en del av innehållet så kan du läsa mer om det i innehållsförteckning samt Jens Sjödens förord som du finner högst upp till höger i denna länken:

http://www.storavinster.se/statistikanalys-v75-8447373
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 18:55   #6
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 393
Sharp$: 2151


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tornado Visa inlägg
Kan du recensera den sedan tack. Ngn annan som läst den? Vad är det allra bästa/ sämsta med den? Tack

Jag har inte läst hela, av förklarliga skäl...den är 310 sidor fyllda med statistik och siffror =)

Måste säga att jag har ofta lite svårt att veta hur jag ska applicera infon på mitt spel. Det känns som att boken till 75% består av sådant som jag anser överflödigt. Men det finns givetvis många guldklimpar. Spårstatistiken är väl kanske den mest relevanta delen om du frågar mig. Det finns utförlig statistik för alla distanser, klasser och startmetoder och där kan man lätt på förhand få veta vilka favoriter som har toppchans eller dålig chans. Spårstatistiken stämmer väldigt bra och är byggd på alla lopp i V75:s historia.

En annan del jag uppskattade enormt var delen om ålder. Där finns statistik över hur gamla de vinnande hästarna oftast är i specifika lopp. Där blir det snabbt tydligt hur extremt överspelade unga hästar är när de möter äldre.

Tycker även att delen gällande vilken volt som oftast innehar vinnaren i specifika lopp är träffsäker.
LeBanner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 19:07   #7
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Muchas gracias y bitte schön
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 19:21   #8
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LeBanner Visa inlägg
Älskar hans analyser...

Han har hjälpt mig pricka några riktigt fina vinnare sen jag upptäckte hans analyser, så jag bestämde mig för att sponsra honom genom att köpa hans bok. Det är det minsta man kan göra när han är hygglig nog att lägga ut sina analyser helt gratis.
Då är du borta nu då?
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 19:29   #9
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Hittar ju rätt ofta skrällar men har svårt att få ihop helheten.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 19:55   #10
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 393
Sharp$: 2151


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Då är du borta nu då?
Ja, garderade dock Corleone, men det hjälpte ju inte. Spelade bara för 250 kr idag så jag hade inte direkt räknat med vinst.

Går ändå plus tack vare VP på Deal or No Deal.

edit: Och VP på Mad Image. Skulle ha spikat de båda istället

Senast redigerad av LeBanner den 2014-02-05 klockan 20:43.
LeBanner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:43   #11
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LeBanner Visa inlägg
Ja, garderade dock Corleone, men det hjälpte ju inte. Spelade bara för 250 kr idag så jag hade inte direkt räknat med vinst.

Går ändå plus tack vare VP på Deal or No Deal.
De flesta är borta, lurigt i dag
Men Jens ideer ger jag inte mycket för
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:49   #12
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tack så jävla mycket för Mad image @20. Mycket trevligt.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:50   #13
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3629
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
De flesta är borta, lurigt i dag
Men Jens ideer ger jag inte mycket för
Varför är du inne i denna tråden för?

Jag följde ju ditt förslag men ändå så fortsätter du...

Vi vet ju vid det här laget vad du anser om Jens Sjöden.

Så här skrev du i lördags i V75-tråden inlägg nr. 48:

Kör en egen tråd för det här, så vi som gillar trav slippper läsa att siffran 5 är bättre än siffran 1 osv.
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:55   #14
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8344
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
De flesta är borta, lurigt i dag
Men Jens ideer ger jag inte mycket för
Driver du? Det är knappast första gången det sett ut såhär som det gjorde idag med högoddsare som Jens plussade rejält på!

Citat:
När 6 Deal or No Deal blev nedstruken fördubblades dennes vinstchans. Och då är det inte inräknat, att det också var värsta konkurrenten han blev av med. I skrivande stund har han bara 6% av spelet på sig – chansen ska vara mycket större än så. 2/10 är inte i överkant i alla fall.
Reijos stallform har hållit i sig under 2014, segerprocenten är till och med en procentenhet högre än ifjol.
No Deal gav 13 ggr...

Citat:
För fem starter sedan var 3 Mad Image galet bra vid seger mot bra hästar på V86. Sedan galopperade han tre gånger i rad för att senast återkomma efter kval och visa att den gamla formen är tillbaka!
En sådan prestation och han vinner… men med tanke på hur sällan det är han uppvisar de här maxprestationerna kan han förstås vara värd att gardera.
Men vilket spelvärde – 3%! En nolla på det och man hamnar mer rätt.
Mad Image gav 16 ggr...


Tycker det är mycket snack och lite verkstad hos dig Putte64. Eller så är du den sån där person som säger till folk att dem inte kan bara för att du inte kan själv.
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:57   #15
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 2 898
Sharp$: 3839
Standard

kvällens kungar jens och tommy hanne..
dado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td