|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 1616Travbloggen Stats: 4 - 7 - 2 ROI: 113.55% Vinstprocent: 36.36% |
Köpa del i andelshäst!
Tjenare alla sharpsare.
Innan jag börjar skriva vill jag bara säga att jag vet detta inte är någon ekonomisk vinst 95/100 ggr. Vet de finns flera delägare här inne. Har kollar runder då jag är ganska intresserad av att köpa en del i en häst. Mailat och ringt till massa olika tränare.Fått fram en del förslag på olika hästar och priser. Har läst allt jag kan läsa på internet och även pratat med en del amatörer. Har en tränare som kommer följa med mig och kolla på de olika förslagen. Vid vilken grad av ägarskap känner ni att ni får ut mest. 10% 30% då jag inte har råd att äga hela själv är detta uteslutet. Så nu undrar jag om ni har några tankar om detta? Förslag 1 2 åring efter Zola boko 870kr/% Förslag 2 1 åring efter Thorvald Palema 1000 kr/% Även ett par andra. Undrar mest vad man ska gå på. Tränare Extriör Närhet till hästen Pris Känsa o.s.v Tacksam för svar!
|
|
|
#2 | |
|
Citat:
Det jag tycker du ska tänka på är med vilka du ska äga hästen, dels för den sociala biten och dels för att det är viktigt med den som sköter papprena osv. Att äga 1% i en häst innebär i regel bara utgifter! Det är sällan du får tillbaka något (rent ekonomiskt iaf) sedan kanske man inte får "min" hästkänsla över det hela med så liten del om du förstår vad jag menar. Samtidigt som du inte riskerar så mycket. Räkna på det och se vad du har råd att förlora varje månad (precis som på spelet egentligen) då du precis som du är inne på, får räkna med att gå back (ekonomiskt) på ditt ägande. Sedan föredrar jag närheten till hästen så en tränare du tror på i hygglig närhet rekommenderar jag, men är du inte intresserad av närheten så väljer du såklart tränare utifrån den du tror är bäst därutöver. I dina exempel är det svårt att veta, bakstam, exteriör etc. Sådant är viktigt. Jag är oduglig på exteriör och överger det till de tränare som jag vill ha hästen hos, men tycker gärna till om stammen iaf ![]() Sammantaget så kan jag säga att det inte finns något bättre än att följa sin häst hela vägen till start och spänningen då det blir start måste upplevas....grymt helt enkelt. Kanske inga jättebra svar på dina frågor, men lite reflektioner utifrån mina egna erfarenheter. Vill du ha mer svar, info etc så kan du skicka PM så utvecklar jag mina tankar om du önskar. Lycka till med ditt val och hästägande! |
||
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
Hur mycket i månaden lägger du i utgifter på den du äger 20% i? Då detta är något jag skulle kunna tänka mig. Sen soom de ser ut nu är vi 3-4 st polare som skulle vilja ha 15% i hästen. De bästa är ju om tränaren själv tar resten av delen? Vad ska man satsa på? Sto, Valack, Hingst, eller att bygga upp ett föl från grunden?
|
|
|
|
#4 | |
|
Citat:
Det är väl inte så många tränare som är så sugna på att äga hästarna själv, men helt klart är det värt att kolla med dom (enklare med mindre tränare som är i mer "behov" av nya hästar i träning). Vad du ska satsa på beror på om du har ork att vänta på uppträning av en unghäst (sjukt bra priser på t.ex. Kriterieauktionen) eller är ivrig att få dom till start. Det får du bedöma själv, men med en unghäst finns ju drömmen om en kanon kvar iaf, medans om du köper en starthäst (givetvis beroende på prisklass osv) så kan du oftast räkna med att det inte är en kanon....även om det kan vara en duglig kuse. Ingen säljer väl en kanon om man inte får rätt pröjs och den plånboken har inte en vanlig Svensson i regel. Jag har bäst erfarenhet av att köpa unghästar som får tränas från grunden. Ett exempel är en som vi köpte som kostade kring 40' på auktion och sprang in en bra bit över 500' på ett par säsonger. Sedan har jag köpt starthästar som inte sprungit in mer än några korvören. Mycket handlar om tillfälligheter och tur givetvis. Senast redigerad av Greenstar den 2014-02-10 klockan 20:13. |
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Förutom Greenstars eminenta svar så tycker jag du skall titta mest på den efter Zola Boko som har fått många fina ston i sin första kull från många olika stora och små uppfödare. Ser inte den alltför knackig ut har den på mitt papper mest potential. Torvald Palema har haft ganska svårt i aveln med undantag för Tore.
Vad gäller tränare så tycker inte jag att det spelar så stor roll om det är en liten eller en stor, så länge ni tror på vad denne har för filosofi. Kika gärna lite på hur de lyckas i förhållande till sitt material. Små tränare är ofta ganska mycket billigare i träningsavgift än de allra största. Välj gärna en tränare som finns ganska nära er som äger hästen, det är drygt och dyrt att sitta och åka långt. En sak till. Se till att alla delägare verkligen har ekonomi för att äga en häst. Tjata inte med någon som egentligen inte har råd. Det är pest och pina att råka ut för andelsägare som slirar med betalningar så att man måste ligga ute med pengar och i värsta fall tvinga fram en försäljning av den slirandes andel. Det är en inte alltför ovanlig orsak till att vänskap upphör.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2014-02-10 klockan 19:59. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
Har inga problem att lägga 30-40 i engångsumma utan de jag mest är brydd med är månadsavgiften. 2000 i månaden x12 24 tusen innan den ens startar.
|
|
|
|
#7 | |
|
Citat:
Tack för svar! Var inne på travsport och kollade upp de med såg att Tore va den enda som verkligen lyckats. Enda anledningen till investering där är pga att jag skulle hjäpa till och träna honom då tränaren bor ett par stenkast från mig. Och jag just nu går och lär mig hos honom.
|
|
|
|
#8 |
|
Nej vi är 2 st just nu som är på tåget. Kan bli 3 inom snarhet. Du snackar om ekonomi, vad anser du är ett startkapital till att äga häst? 5 ggr vad hästen kostar? Sitter inne med bra jobb 18-21 papp ut och en hyfsad stor slant sparad.
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
Att han/hon vill ha kvar hälften kan ju tyda på att man tror en del på hästen och att det inte bör vara några fel iaf
|
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#11 |
|
Du har PM!
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Det här är skitenkelt
det kostat dig 2 miljoner i kostnad för träning nu kommer iq testet, hur kan du vinna 3 millar
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Förstår de är dyrt, kommer eventuellt kunna ha den i träning här hemma och de blir de betydligt billigare!
|
|
|
#16 |
|
Farsan säger alltid till mig att det är en ren förlustaffär 99/100 gånger. Jag vet inte om han har rätt eller inte men jag antar att man ska utgå ifrån att det troligtvis kommer kosta mycket pengar.
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Som jag skrev är jag inte ute efter ekonomisk vinst. Så alla sådana inlägg undanbes!
|
|
|
#18 |
|
Ni snackade om att Torvald Palema haft de knackigt i aveln förutom tore?
Tore är inte heller någon kanon, kolla på hästen! Ser ut som en riktig lus.. Nej, mitt lekmans råd är att avstå från Torvald Palema.. Jag har själv kollat en del på andelar och då mest genom easy kb, är så väldigt enkelt att äga häst där men blir ju inte alls samma grej som om man går ihop ett kompisgäng! Senast redigerad av alle den 2014-02-10 klockan 21:54. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Citat:
VI BORDE KÖPA EN SHARPS HÄST!!!
|
|
|
|
#20 | |
|
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Drömmen vore en kuse som heter Sharps Love, eller Love Sharps och efter Love You...
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Citat:
Men är väldigt osäker på hur easy kb funkar och vad de kostar i detalj! Kan vara värt att kolla upp?
|
||
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
Då jag inte alls har en anning hur de ekonomiska bokföringen fungerar så tar jag emot hjälp?
|
|
|
|
#23 | |
|
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1) |
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
Kul med så mycket respons från alla!
|
|
|
#25 |
|
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Det kostar dig ca 200 laxar / år
Du fattar väl att det kostar mer än träning ?
|
|
|
|
#26 |
|
För det första så lär man bilda ett bolag för att kunna lyfta momsen, sen är det väldigt få hästar som är i proffsträning i 10 år vilket är ett måste för att komma i närheten av 2 miljoner.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Jag räknar med 24 tusen i träningsavgift, 10 tusen i övriga kostnader för 20%
|
|
|
#28 | |
|
Citat:
Det som är riktigt roligt är tvärtom, ju dyrare desto större chans ni vinner kostar det 2 millar och hästen saknar anlag kommer den inte vinna tillvaka pengarna, är bägge föräldrarnas föl till saku för en mille kanske ni får tillbaka pengarna jag har ägnat år att studera stamboken, snackar gärna 2-3, 2-4 och andra sätt vinna utan inavel
|
|
|
|
#29 |
|
Folke på Easy KB är mycket bra att ha att göra med. De är mycket vana vid att sköta såväl stora som små andelsgäng som äger en eller flera hästar, och de löser allt med bolag, deklarationer, månadsavgifter, avräkningar från tränare, ST etc. Är man inte mer än några andelsägare brukar kostnaden vara högst rimlig. (Easy KB ägs av försäkringsbolaget Agria och uppfödarnas egen organisation ASVT, så det är inga tunga privata vinstintressen bakom).
Skall man sköta det själv krävs att man har bra koll på bokföring, deklarationer etc. Allt går naturligtvis att läsa sig till för den som är envis, men timpenningen blir inte så stor för de timmar man lägger ned.
|
|
|
|
#30 | |
|
Citat:
300000 innan du cet om den ens kommer till start , vilket bara 1/3 av hästarna gör Sen börjar urgifterna Ledsen aty säga det, men det bästa är att hästen dör första veckam men om nam har råd är det fantastiskt
|
|
|
|
#31 | |
|
Citat:
Vill man inte driva bolaget ska någon göra det, och det utan att bråka med sina vänner om pengar
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Citat:
Räkna med 160000 + veterinär, transport, resor för skötare mm. Biligt är det inte... ![]() Jag har i alla fall inte råd
|
|
|
|
#34 |
|
Jo men de har jag räknat med! Som sagt nu pratar du om 100%?
|
|
|
#35 |
|
100% träning så sa väl Stig H Johansson i V75 sändningen för ett par veckor sen att man skulle räkna på ca 200 000 per år för en häst.
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Citat:
Alla får naturligtvis sätta sin egen prislista...
|
|
|
|
#37 |
|
Absolut, dela är kanske vad "vanligt folk" har råd med.
|
|
|
#38 |
|
Stig H debiterar 400kr/dag + 15% på insprungna pengar vilket definitivt är bland det högsta i branschen. Det finns mindre proffstränare som nöjer sig med 250kr/dag + 10%.
400x365 = 146.000kr och med lite skor, vaccinering och insatser till unghästloppen är man nog uppe i 200kkr/år. Solvallachampion Timo Nurmos tar 375kr/dag + 15% och Roger Walmann och Stefan Hultman tar 370kr/dag + 15%. Anna Forsell tar 335kr + 10%, Olle Alsén tar 280kr/dag. Det finns anledning att kika lite på vad som debiteras. 100kr/dag är 3000kr i månaden i rena pengar.
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#40 |
|
Angående bokföring och bolag så rekommenderar jag att köpa boken från Björn Lundén som handlar om travhästar och dess bokföring (kommer ej ihåg exakt vad den heter nu, men där finns väldigt mycket läsvärt). Jag sköter själv papper åt en av de hästar jag är med på och har haft mycket hjälp av boken. Alternativet är väl Easy KB (som nämns ovan) eller liknande, men det kostar ju några kronor även det, men har man ingen koll på dessa bitar är det väl investerade pengar.
|
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#42 |
|
Hur fungerar det om kusken kör ? Får han 10% för att köra och ytterligare 10% för att träna?
|
|
|
#43 | |
|
Citat:
Det är en separat kostnad
|
|
|
|
#44 | |
|
Citat:
De ska ha betalt båda två. Men alla har inte samma taxor.
|
|
|
|
#45 |
|
I de 15% av insprunget som de lägger på ingår körsvensprovisen, även om de anlitar en etablerad catchdriver. Många mindre tränare tar 10% om de kör själva, skall någon annan köra tillkommer hyrkuskens provis om 5%.
|
|
|
|
|