Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-03-04, 21:29   #1
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Hästarna


Googlade på hästar och tävling och snubblade in på Djurens Rätts sida.

http://www.djurensratt.se/for-att-ha...moter-argument

Självklart är de avlade och uppfödda för just en sak, men hur är det egentligen med travsporten och behandlandet utav hästarna, någon som vet?
Såg på en tävling i Sverige för kanske någon vecka sedan och dagen därpå så tävlade hästen i ett annat land, minns inte om det var Sverige men hur som helst ett redigt resande för en häst ändå som står mellan fyra väggar.

Jag förstår att många tycker detta är oviktigt och nonsens, men jag tycker detta är en viktig fråga och jag hoppas verkligen att man kan lita på att hästarna sköts också utifrån deras egna behov och att de får utlopp för det djuriska så att säga. Någon som vet hur hårda regler de har att följa de som äger och tävlar med hästar?
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-04, 22:00   #2
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 1 589
Sharp$: 5965


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

I 98 fall av 100 har hästarna det mycket bättre än de människor som sköter om dem....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2), Pilkast (+1), trance_error (+1)
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 00:30   #3
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Du ser på hästarna att de mår bra... Och så mycket kärlek och omsorg som hästarna får från skötarna är inget annat än otroligt - de lägger ner sin själ i kusarna och de är värda så mycket mer respekt än de någonsin kommer få.

En häst kollas av tränaren i träning, av kuskar i värmning och provstart, av veterinär i värmning/provstart och i vardagen om något verkar fel. Systemet är tyvärr INTE felfritt då det finns ett antal fega banveterinärer och även skrupelfria tränare/kuskar, som skiter i om en häst markerar att den har ont någonstans. Men, jag skulle vilja påstå att merparten av hästarna i Sverige har det verkligt bra, det tror jag inte du behöver oroa dig för...

Sedan finns det och kommer alltid finnas undantag, tyvärr...! Med detta sagt så vill jag bara avsluta med att säga att djurskyddet, överlag, är väldigt bra i Svedala! Vi skulle inte vara bland de 3 bästa länderna i världen, tävlingsmässigt sett, om så inte vore fallet och inte bäst , djurskyddsmässigt sett...

__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 06:05   #4
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

En veterinär jag känner sade att hästar som tävlar (inte bara trav utan också t.ex. galopp och hoppning), sköts om minutiöst. De får mycket daglig skötsel, bra foder, veterinärvård när det behövs, motion, de blir skodda och får hovarna ompysslade med korta och jämna intervall. Detsamma gäller ridskolehästar. De har det så bra man kan ha det som häst.

Så ser det inte alltid ut bland sällskapshästarna, eller snarare de sällskapshästar som någon håller på att tröttna på. När hästar inte har ett nyttovärde så blir det mycket längre mellan veterinärbesöken, hovslagaren kommer mer sällan, fodret blir det billigast tänkbara. De går i hagar som är dåligt underhållna, står i stall där det drar och droppar, där förruttnelse och mögel har fått fäste. En del hästar ser knappt en människa eller en annan häst under en dag.

Själv skulle jag gärna se att vi tog efter Norge i tävlingssammanhang. Där är körspö förbjudet så man kan inte snärta till hästen och få den att springa fortare. En bra början vore att hästar som kusken drivit oreglementsenligt skulle diskvalificeras. Då skulle det tänkas till lite innan spöt började vina i luften.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)

Senast redigerad av Viroid den 2014-03-05 klockan 12:30.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 06:52   #5
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 1 589
Sharp$: 5965


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Själv skulle jag gärna se att vi tog efter Norge i tävlingssammanhang. Där är körspö förbjudet så man kan inte snärta till hästen och få den att springa fortare. En bra början vore att hästar som kusken drivit oreglementsenligt skulle diskvalificeras. Då skulle det tänkas till lite innan spöt började vina i luften.
Att ta efter Norge och förbjuda körspö hoppas jag verkligen att vi slipper! Har du sett en norsk finishkörning? Ser riktigt illa ut när de rycker och sliter dem i munnen istället för att använda spö.

Dessutom är spöet viktigt att korrigera hästen med. Tror olyckorna skulle öka dramatiskt i Sverige om man förbjöd körspö.
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 07:00   #6
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BroderH Visa inlägg
Att ta efter Norge och förbjuda körspö hoppas jag verkligen att vi slipper! Har du sett en norsk finishkörning? Ser riktigt illa ut när de rycker och sliter dem i munnen istället för att använda spö.

Dessutom är spöet viktigt att korrigera hästen med. Tror olyckorna skulle öka dramatiskt i Sverige om man förbjöd körspö.
Jag ser norska upplopp varje dag eftersom de agerar saxbana på ATG Live under vintern. Jag tycker inte det ser värre ut än svenska kuskar som gör ungefär likadant plus använder spöt.

Har man fler olyckor i Norge?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 11:17   #7
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Tack snälla för svar på detta!!
Jag har ju verkligen börjat uppskatta travsport och då vill man ju känna att man kan njuta av den i fulla drag, eller sånär som. Att det finns rötägg överallt och i allt sånt får man räkna med, men i det stora hela låter det som om de sköts om väl och att hänsyn tas.

Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 11:23   #8
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Så ser det inte alltid ut bland sällskapshästarna, eller snarare de sällskapshästar som någon håller på att tröttna på. När hästar inte har ett nyttovärde så blir det mycket längre mellan veterinärbesöken, hovslagaren kommer mer sällan, fodret blir det billigast tänkbara. De går i hagar som är dåligt underhållna, står i stall där det drar och droppar, där förruttnelse och mögel har fått fäste. En del hästar ser knappt en människa eller en annan häst under en dag.


Usch vilken hemsk bild du målar upp. Men jag kan mycket väl förstå att de kan bli så när nyhetens behag har lagt sig .
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 11:28   #9
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Travhästar har det i många fall ganska illa. Det är klart att de som är bra har det bra men det är bara en liten andel. Den stora andelen travhästar är sådana som inte är bra och slussas mellan taffliga ridskolor slakt eller hästskojare. Många av dessa hästar är också sådana som kan ha visat allt från liten till stor talang men blivit söndertrasade i psyket av hårda lopp de inte varit redo för eller blivit skadade. Men som sagt den lilla del travhästar spelarna ser på banorna varje dag har det oftast väldigt bra..
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 11:35   #10
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8050
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DavidP Visa inlägg
Travhästar har det i många fall ganska illa. Det är klart att de som är bra har det bra men det är bara en liten andel. Den stora andelen travhästar är sådana som inte är bra och slussas mellan taffliga ridskolor slakt eller hästskojare. Många av dessa hästar är också sådana som kan ha visat allt från liten till stor talang men blivit söndertrasade i psyket av hårda lopp de inte varit redo för eller blivit skadade. Men som sagt den lilla del travhästar spelarna ser på banorna varje dag har det oftast väldigt bra..
Frågan är vad händer med de hästar vi ser på banorna som vi lärt oss älska när tiden är över på tävlingsbanan och vi inte hör mer ifrån dem. Hur många av dem som går direkt till slakt..det är sånt som det inte pratas så mycket om i travsammanhang.
TOBYTYKE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 11:46   #11
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Stona går ju nästan uteslutande till avel då ston som lyckats på banorna är högt eftertraktade. Hingstar och valacker som inte får stanna kvar och leva pensionsliv på respektive gårdar går väl oftast till ridskolor, slakt eller privatpersoner skulle jag kunna tänka mig..
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
TOBYTYKE (+1), Flickepojken (+1)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 12:37   #12
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TOBYTYKE Visa inlägg
Frågan är vad händer med de hästar vi ser på banorna som vi lärt oss älska när tiden är över på tävlingsbanan och vi inte hör mer ifrån dem. Hur många av dem som går direkt till slakt..det är sånt som det inte pratas så mycket om i travsammanhang.
Ston som skall gå till avel tar man som regel bra hand om, övriga har ett mer diversifierat öde framför sig när karriären som tävlingshäst är över.

Många blir sällskapshästar och ridskolehästar som har det bra, andra går till slakt. Särskilt om de har svårare skador eller är svårhanterliga brukar man ta bort dem.

Det här låter ju hemskt, men vi slaktar rätt många kalvar, grisar och kycklingar varje dag i vårt land. Hos veterinärmottagningarna går det nästan inte en dag utan att man skall ta bort en katt eller hund som "gjort sitt". Ur den aspekten skiljer sig inte hästar från andra djur.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 12:47   #13
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ston som skall gå till avel tar man som regel bra hand om, övriga har ett mer diversifierat öde framför sig när karriären som tävlingshäst är över.

Många blir sällskapshästar och ridskolehästar som har det bra, andra går till slakt. Särskilt om de har svårare skador eller är svårhanterliga brukar man ta bort dem.

Det här låter ju hemskt, men vi slaktar rätt många kalvar, grisar och kycklingar varje dag i vårt land. Hos veterinärmottagningarna går det nästan inte en dag utan att man skall ta bort en katt eller hund som "gjort sitt". Ur den aspekten skiljer sig inte hästar från andra djur.
Väldigt sant. Många djur som föds upp för just ett syfte, mat tävling eller (egoistiskt) sällskap. Jag tillhör ju själv den sistnämnda, har en raskatt som är innekatt och hon får visserligen premiumfoder kärlek etc men inte känna så mycket på sina djuriska instinkter som att jaga t ex.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 12:54   #14
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Jag är inte bättre än någon annan, jag vill testa och vinna pengar som alla andra och spekulera kring olika utfall. Och det är nog svårt att hitta ett helt felfri och etisk sätt att tävla när det gäller pengar. Men allt som allt så min undran var om travsporten var avskyvärt ur denna synvinkel, vilket den i det stora hela inte verkar och vara ändå.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 12:56   #15
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 330
Sharp$: 1950
Standard

Det är efter pension som travhästarna får det svårt och många slaktas, inte under tävlingslivet.
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td